.animate-view{opacity: 1 !important;}

Pozycjonowanie branży farmaceutycznej

8min.

Komentarze:0

Pozycjonowanie branży farmaceutycznejd-tags
13 listopada 2024
Chcesz dowiedzieć się, jak pozycjonować placówki branży farmaceutycznej, by mieć pewność, że zostaną dostrzeżone wśród pokaźnej konkurencji? Nie wiesz, jak się za to zabrać i na co trzeba uważać? W tym artykule rozwiewamy wątpliwości!

8min.

Komentarze:0

Dla wielu osób zdrowie jest najwyższą wartością. Właśnie dlatego szukając informacji o lekach i aptekach, chcemy mieć pewność, że trafimy na najlepsze propozycje, które będą pomocne i dostosowane do naszych potrzeb. Klienci szukający konkretnego leku czy informacji o tym, jak pomóc sobie z daną przypadłością, powinni trafiać na godne zaufania miejsca, w których mogą zaopatrzyć się w leki, działające zgodnie z zamieszczonymi opisami. Oczywiście, jak w wielu innych branżach, skuteczne SEO jest kluczowe, aby apteka mogła pojawić się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania i przyciągnęła nowych klientów, przy pozycjonowaniu aptek nie wolno zapominać jednak o obowiązujących przepisach prawnych oraz o budowaniu zaufania. Chodzi w końcu o nasze zdrowie.

Jak pozycjonować branżę farmaceutyczną?

O tym, że budowanie pozycji witryny jest tak samo ważne w przypadku branży farmaceutycznej, jak w przypadku innych sektorów, nie trzeba nikomu powtarzać. Konkurencja w branży farmaceutycznej jest niezwykle liczna, zarówno w przypadku witryn o zasięgu ogólnopolskim, jak i terytorialnym. Z tego względu szczególnie warto zainteresować się promocją aptek w wyszukiwarkach.

SEO dla aptek jest nie tylko doskonałym sposobem na poprawienie widoczności witryny poświęconej tematyce farmaceutycznej, ale ma również duże znaczenie w kontekście budowania jej wizerunku. Im apteka pojawia się wyżej w wynikach wyszukiwania, tym większym zaufaniem cieszy się wśród potencjalnych klientów i zaczyna być coraz bardziej rozpoznawalna. Może się to przekładać także na zakupy stacjonarne.

Pozycjonowanie aptek jest bardzo istotne jeszcze z innego powodu – często bywa jednym z niewielu sposobów na to, aby takie miejsce mogło utrzymać się na rynku. Przepis artykułu 94a Prawa Farmaceutycznego mówi bowiem jasno o tym, że:

zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności.

Co więcej, zabroniona jest także:

reklama placówek obrotu pozaaptecznego i ich działalności odnosząca się do produktów leczniczych lub wyrobów medycznych.

To sprawia, że pozycja apteki – i mowa tu zarówno o pozycji w wyszukiwarkach, jak i wśród konsumentów – w dużej mierze zależy właśnie od ruchu organicznego.

Zakaz reklamy aptek a SEO – jak to połączyć?

Być może w świetle powyższych informacji zastanawiasz się teraz nad tym, czy pozycjonowanie branży farmaceutycznej jest w ogóle legalne. Spokojnie, mamy dla Ciebie dobre wieści! Pozycjonowanie w wyszukiwarce apteki internetowej nie narusza zakazu reklamowania aptek. Według GIF – Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego – pozycjonowanie stron uznaje się za zespół działań technicznych mających na celu poprawienie pozycji kolejności wyświetlania się informacji o stronie internetowej.

Według GIF prawo nie jest naruszane przez pozycjonowanie stron internetowych aptek tak długo, jak nie są na nich zamieszczane informacje, które mają na celu zachęcenie do nabywania oferowanych produktów oraz korzystania z określonych usług. Branża farmaceutyczna wpisuje się w trend pozyskiwania konwersji z odpowiednio dobranego contentu, który nie przypomina jawnej reklamy. Co to znaczy w praktyce? Teksty publikowane na stronie nie mogą namawiać do zakupu leków, mogą wyłącznie informować o ich działaniu, a także o ofercie danej apteki. Należy zrezygnować z elementów typu Call-To-Action, skupiając się za to na merytoryce oraz użyteczności dla klienta apteki. Trudne? Z pewnością, ale dzięki temu również niezwykle satysfakcjonujące!

SEO dla aptek ma wiele wspólnego z pozycjonowaniem branży medycznej – o tym, jak to robić, piszemy tutaj!

Google Medic Update – jak aktualizacja wpłynęła na pozycjonowanie branży farmaceutycznej?

Wyszukiwarka Google co jakiś czas wprowadza nowe aktualizacje, które mają duże znaczenie dla SEO. W kontekście branży farmaceutycznej szczególnie ważny był z pewnością Google Medic Update, wprowadzony w 2018 roku. Jego celem było podniesienie jakości wyników wyszukiwania. Strony internetowe, na których można było znaleźć sprawdzone i potwierdzone przez ekspertów informacje, zaczęły rankować znacznie wyżej niż te, w przypadku których stawiano wyłącznie na mnóstwo słów kluczowych. Witryny bez odpowiedniego autorytetu lub takie, które nie dostarczały sprawdzonych informacji, w wyniku update’u Google odnotowały spadki w rankingu. Dzięki odwołaniu się do Google Medic Update możemy zatem jeszcze raz wyraźnie zobaczyć, co ma znaczenie w pozycjonowaniu branży farmaceutycznej – przede wszystkim aspekt informacyjny i merytoryczny.

Copywriting SEO i content marketing dla firm farmaceutycznych

Możesz już się z pewnością domyślić, że w pozycjonowaniu branży farmaceutycznej dużą rolę odgrywają odpowiednio sformułowane działania copywriterskie SEO. Zamieszczane treści muszą jednak spełniać określone kryteria. Możemy informować o sposobie jej działania, o tym, w jakich godzinach jest otwarta i w jaki sposób można dokonać zakupu interesujących nas produktów. W tekstach na stronie można także przedstawiać standardowe opisy produktów znajdujących się w ofercie apteki.

Ważną rolę odgrywa także content marketing, który w przypadku branży farmaceutycznej umożliwia zorganizowanie bloga na stronie apteki w taki sposób, aby znajdowały się tam wyłącznie artykuły eksperckie. Content marketing w branży farmaceutycznej jest niezwykle ważnym narzędziem komunikacji z klientami.

Co daje Ci content marketing?

  • zwiększa liczbę klientów;
  • pomaga pozycjonować leki i suplementy na określone frazy;
  • umożliwia zwiększenie zasięgu działania;
  • buduje rozpoznawalność marki lub ją zwiększa;
  • pozwala na wykreowanie mocnego wizerunku, a także buduje więź z klientami.

Content marketing daje duże pole do działania w pozycjonowaniu firm farmaceutycznych. Zamieszczanie wartościowych treści zarówno na wewnętrznych, jak i zewnętrznych platformach internetowych, umożliwia zwiększenie widoczności strony na określone frazy. Taki rodzaj promocji umożliwia pisanie zarówno o lekach, jak i o zdrowym stylu życia, które może być wspierane odpowiednią suplementacją. Jednak uwaga – tworząc treści na stronę apteki, musisz zwrócić szczególną uwagę na ich merytorykę. Strona Twojej apteki nie jest miejscem do publikowania wymyślonych wypowiedzi równie wymyślonych lekarzy. Odwołuj się do autorytetów i sprawdzonych, zbadanych informacji.

Formułując treści na stronę apteki, pamiętaj również o tym, kto jest adresatem publikacji i że język powinien być w pełni czytelny dla każdego odbiorcy. Copywriting SEO powinien edukować i informować, niezależnie od branży.

A jeśli potrzebujesz pomocy z tworzeniem i rozpowszechnianiem treści na swojej stronie, koniecznie sprawdź nasze usługi content marketingu!

Social media w branży farmaceutycznej

Firmy i inne działalności bez kont społecznościowych w social media? Ciężko to sobie obecnie wyobrazić. Jednak branża farmaceutyczna rzadko korzysta z możliwości, jakie dają profile na portalach społecznościowych. Warto zainteresować się tym tematem, gdyż prowadzenie social mediów dla apteki może być sporym wyzwaniem, ale także dużą szansą na zwiększenie rozpoznawalności, szybsze docieranie do klientów, ugruntowanie pozycji działalności na rynku oraz wykreowanie odpowiedniego wizerunku w branży.

Ryzykiem tego sposobu komunikacji jest narażenie na krytykę ze strony klientów, którzy mają niezbyt dobre doświadczenia z jakością otrzymanych usług. Jak temu zapobiec? Cóż, najlepiej po prostu… dbać o jakość usług. Nie warto rezygnować z kanału w social mediach – jest to doskonałe źródło informacji o wszelkich nowościach oraz dostępnych lekach.

Budowanie wizerunku i wiarygodności od strony branży farmaceutycznej

Wspominaliśmy, że w pozycjonowaniu branży farmaceutycznej liczą się przede wszystkim takie aspekty jak odpowiedni wizerunek oraz wiarygodność strony.

Strony farmaceutyczne należą do stron typu YMYL (Your Money Your Life), czyli takich, których tematyka jest ściśle związana ze zdrowiem i życiem. Jak już zostało wspomniane w powyższym podpunkcie, doskonale sprawdzą się w ich przypadku treści powołujące się na doświadczenie, autorytet, ekspertyzę oraz zaufanie (E-E-A-T). Strona apteki powinna stać się wiarygodnym źródłem wiedzy o zdrowiu i poruszać zagadnienia ważne z punktu widzenia klienta poszukującego sprawdzonych medycznych środków. Badania wykazują, że konsumenci ufają przede wszystkim informacjom, których udzielane są im przez lekarzy oraz specjalistów.

Skąd wziąć autorów, którzy mogą być zaufanym źródłem informacji? Najlepiej szukać ich na profesjonalnych portalach medycznych. Można także zaangażować do wkładu w treści na stronie samych farmaceutów!

Pozycjonowanie aptek – opisy produktów

Kwestia opisywania produktów w przypadku aptek może być dość problematyczna ze względu na to, że często nie mamy innej opcji, niż posiłkować się opisami zaciągniętymi z opisów przygotowanych przez producentów. Sprawia to, że tworzenie treści na stronę aptek niesie za sobą ryzyko występowania duplikacji. Jeśli konkuruje się z platformami istniejącymi od dawna, dorównanie im lub prześcignięcie ich pozycji może okazać się dość czasochłonne. Jak temu zapobiec i sprawić, że nasza strona będzie wyświetlała się wyżej w wynikach wyszukiwania? Warto dobrze dopracować strony samych produktów – poza opisem samego leku, można umieścić na nich także listę najczęściej zadawanych pytań związanych z ich przyjmowaniem. Pytania typu jak brać lek X lub lek Y skutki uboczne należą do często wyszukiwanych przez użytkowników fraz long tail – można to wykorzystać, aby zwiększyć ruch na stronie. Nie można zapominać także o linkach, które pokierują potencjalnego klienta do podobnych produktów, które mógłby chcieć wypróbować.

Odsyłanie do podobnych produktów apteka Lek24.pl
Przykład odsyłania do podobnych produktów na stronie apteki Lek24.pl
Źródło: https://www.lek24.pl/nizoral-daily-care-odzywka-do-wlosow-z-tendencja-do-lupiezu-200ml.html.

Apteki a SEO lokalne

Mówiąc o pozycjonowaniu aptek internetowych, nie możemy zapominać także o lokalnych aptekach! Chcesz zapewnić sobie zainteresowanie większej grupy odbiorców niż grupa stałych klientów mieszkających w okolicy? W tym przypadku pozycjonowanie, prócz fraz ogólnych, powinno zawierać słowa odnoszące się do miasta, dzielnicy, które wyróżnią Twoją aptekę i będą ściśle związane z rejonem jej działania.

Dużym plusem może okazać się także zrobienie szczegółowego researchu i analiza konkurencji. Warto znaleźć lukę, która da nam pole do uatrakcyjnienia naszych opisów produktów i wyróżnienie ich. Znalezienie dwóch rzeczy, które umknęły opisom produktu w innych sklepach, pozwoli nam je uściślić i sprawić, że nasze treści będą bardziej wartościowe.

A jeśli chcesz posłuchać rozmowy o pozycjonowaniu trudnych branż, odsyłamy na nasz kanał na YouTube:

Przygotowaliśmy także transkrypcję naszej rozmowy na temat tego, jakie branże są trudne do pozycjonowania.

O czym jeszcze warto pamiętać, pozycjonując branżę farmaceutyczną?

Zabierając się za pozycjonowanie branży farmaceutycznej, nie można zapominać także o pewnych elementach, które zapewnią wzrosty w wyszukiwarce oraz zwiększą zaufanie do naszej strony. Przede wszystkim warto zadbać o to, aby strona internetowa apteki była dobra pod względem technicznym. Szybkie ładowanie się strony ma ogromne znaczenie dla jej pozycji w wyszukiwarce. Ma też duży wpływ na doświadczenie użytkowników, czyli user experience – im czas spędzony na stronie apteki będzie przyjemniejszy, tym większa szansa na to, że klienci wrócą.

Warto zadbać o przygotowanie linkowania wewnętrznego, a także intuicyjną i łatwą nawigację po odpowiednich kategoriach i produktach znajdujących się w serwisie. W każdym pozycjonowaniu stron istotną rolę odgrywa też linkowanie zewnętrzne. Dobrze jest dążyć do linkowania z serwisów posiadających wysoki współczynnik Page Rank i TR (trust flow). Pozycjonując aptekę, chcemy być widoczni zarówno na forach branżowych, porównywarkach cen, jak i we wspomnianych wyżej portalach społecznościowych.

Pozycjonowanie branży farmaceutycznej to ambitne zadanie, ale wykonanie go nie jest niemożliwe. Podnoszenie świadomości marki, budowanie zaangażowania, generowanie konwersji, oraz rozwijanie zaangażowania wokół marki to działania, dzięki którym będziemy w stanie zbudować silną i ugruntowaną pozycję strony internetowej branży farmaceutycznej w wyszukiwarce i na rynku.

Prowadzisz aptekę i chcesz podnieść jej pozycję w wynikach wyszukiwania? Skontaktuj się z nami – pomożemy!

Autor
Autor
Weronika Płuciennik
Autor
Autor
Ewa

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022