Pozycjonowanie branży farmaceutycznej

Pozycjonowanie branży farmaceutycznej

Chcesz dowiedzieć się, jak pozycjonować placówki branży farmaceutycznej, by mieć pewność, że zostaną dostrzeżone wśród pokaźnej konkurencji? Oto kwestie na które powinieneś zwrócić uwagę!

Ostatnio na naszym blogu: Sztuczna inteligencja w SEO. Jak Google wykorzystuje AI?

Szukając informacji o lekach i aptekach chcemy mieć pewność, że trafimy na najlepsze propozycje, które będą pomocne i dostosowane do naszych potrzeb. Z racji tego, że zdrowie jest dla nas najważniejszą wartością, powinniśmy dostarczać klientom informacje o godnych zaufania miejscach, w których mogą zaopatrzyć się w leki, działające zgodnie z zamieszczonymi opisami.

Rozwój branży farmaceutycznej

Branża farmaceutyczna jest jednym z najszybciej rozwijających się sektorów na świecie. Jej niespadająca pozycja i rozwój wynika z czynników społeczno-gospodarczych – starzenie się społeczeństwa i stopień jego zamożności – są jednymi z nich. Najważniejszym czynnikiem jest jednak decyzja urzędników. Ma ona decydujący wpływ na ceny leków, które wymagają odpowiedniego opracowania i produkcji. To branża, która swoim zakresem obejmuje wszystko, co jest związane z lekami – począwszy od ich projektowania, po produkcję i na dystrybucji kończąc.

Jak pozycjonować branżę medyczną?

O tym, że budowanie pozycji swojej witryny jest tak samo ważne w przypadku branży farmaceutycznej, jak w przypadku innych sektorów, nie trzeba nikomu powtarzać. Konkurencja w branży farmaceutycznej jest niezwykle liczna zarówno w przypadku witryn o zasięgu ogólnopolskim, jak i terytorialnym. Z tego względu szczególnie warto zainteresować się promocją aptek w wyszukiwarkach.

To nie tylko doskonały sposób na poprawienie widoczności witryny poświęconej tematyce farmaceutycznej, ale jest też niezwykle istotny w czasie budowania jej wizerunku. Takie działanie może mieć szczególne znaczenie zwłaszcza w przypadku krytycznych sytuacji wizerunkowych. Wyniki wyszukiwania należy szczegółowo monitorować ze względu na to, że informacje wyświetlające się na pierwszej stronie wyszukiwarki mają strategiczne działanie.

Copywriting SEO i content marketing dla branży farmaceutycznej

W pozycjonowaniu branży farmaceutycznej dużą rolę odgrywają odpowiednio sformułowane działania copywriterskie SEO. W przypadku pozycjonowania aptek, zamieszczane treści muszą spełniać określone kryteria. Możemy informować o sposobie jej działania, o tym w jakich godzinach jest otwarta i w jaki sposób można dokonać zakupu interesujących nas produktów. W treściach można także przedstawiać standardowe opisy produktów znajdujących się w ofercie apteki.

Ważną rolę odgrywa także Content Marketing, który w przypadku branży farmaceutycznej umożliwia zamieszczenia na blogu artykułów eksperckich. Content Marketing jest niezwykle ważnym narzędziem komunikacji z klientami. Skąd jego potencjał w branży farmaceutycznej? Odbiorcy mogą być znużeni klasycznymi reklamami, które mają za zadanie oddziaływać głównie na emocje, bez przekazywania rzeczowych i przydatnych informacji o produkcie.

Co daje Ci Content Marketing w przypadku branży farmaceutycznej?

  • zwiększa liczbę klientów,
  • pomaga w procesie promocji leków i suplementów na określone frazy,
  • pozwala na zwiększenie zasięgu działania,
  • buduje rozpoznawalność marki lub ją zwiększa,
  • pozwala na wykreowanie mocnego wizerunku a także buduje więź z klientami.

Content Marketing daje duże pole do działania w pozycjonowaniu firm farmaceutycznych. Zamieszczanie wartościowych treści zarówno na wewnętrznych, jak i zewnętrznych platformach internetowych, umożliwia zwiększenie widoczności strony na określone frazy. Taki rodzaj promocji umożliwia pisanie zarówno o lekach jak i o zdrowym stylu życia, które może być wspierane odpowiednią suplementacją.

Formułując takie treści ważne jest pamiętanie o tym, kto jest adresatem publikacji oraz, że język powinien być w pełni czytelny dla każdego odbiorcy. Copywriting SEO powinien edukować i informować! Pamiętaj o tym tworząc swoje treści.

Social Media w branży farmaceutycznej

Firmy i inne działalności bez kont społecznościowych w Social Media? Ciężko to sobie obecnie wyobrazić. Branża farmaceutyczna rzadko korzysta z możliwości jakie dają Social Media. Mimo, że firmy coraz częściej dbają o swoją widoczność w wyszukiwarce, wciąż nie przywiązują dużej wagi do portali społecznościowych. Social media są dużym wyzwaniem ale są także szansą. Umożliwiają szybkie docieranie do klientów, ugruntowanie pozycji działalności na rynku, wykreowanie odpowiedniego wizerunku w dziedzinie farmaceutycznej a także rozpoznawalność.

Social media branża farmaceutyczna
Źródło: https://www.facebook.com/dozpl/

Ryzykiem tego sposobu komunikacji jest narażenie na krytykę klientów, którzy mają niezbyt dobre doświadczenia z jakością otrzymanych usług. Niestety, to niezadowoleni klienci najczęściej korzystają z tego kanału komunikacji, mimo to, nie warto jednak z niego rezygnować. Social Media to doskonałe źródło informacji o wszelkich nowościach, lekach, promocjach, usługach. Wielu specjalistów w dziedzinie promocji uważa, że Social Media mają niewykorzystany potencjał w zakresie reklamowania leków.

Szczególnie przydatny w tym może okazać się Instagram, który aktywnie promuje zdrowy styl życia. Odpowiednie hashtagi i pomysłowe posty bez problemu docierają do tej grupy odbiorców, którzy do sprawy zdrowia podchodzą niezwykle poważnie i są w stanie przeznaczać znaczne kwoty na suplementy przyczyniające się do dbania o zdrowie.

Budowanie wizerunku i wiarygodności od strony branży farmaceutycznej

W pozycjonowaniu branży farmaceutycznej liczą się także takie aspekty jak odpowiedni wizerunek oraz wiarygodność strony. Na budowanie wizerunku strony reklamującej leki lub innej strony z branży farmaceutycznej mogą składać się odpowiednie reklamy. Jednak nie byle jakie reklamy! Muszą to być reklamy zgodne z wytycznymi prawa, które ściśle określają jaki charakter muszą mieć reklamy publikowane w internecie czy telewizji.

Ustawa z dnia 6 września 2001 prawa farmaceutycznego jasno określa, że celem promocji leków jest informowanie o ich zastosowaniu i właściwościach. Promocja powinna być powierzona podmiotowi odpowiedzialnemu lub innemu podlegającemu zleceniu.

Należy pamiętać, że informacje zawarte w komunikacie reklamowym muszą być zgodne z tym, co zostało zamieszczone w dokumencie dopuszczającym go na rynek oraz charakterystyką produktu leczniczego. Reklama powinna być obiektywna i jasna w sposobie przekazywania informacji o jego racjonalnym stosowaniu.

Przy formułowaniu komunikatu reklamowego warto pamiętać o tym, że prócz nazwy własnej powinien posiadać też znak towarowy, postać farmaceutyczną, dawkę, hasło reklamowe oraz postronne treści wraz z zaleceniem konsultacji z lekarzem. Przy formułowaniu treści należy także pamiętać o tym, że nie można kierować ich do dzieci a także sugerować, że zażywanie danych leków pozwoli nam uniknąć wizyty u lekarza lub poprawi stan naszego zdrowia. Ponadto, należy pamiętać, że zabronione jest reklamowanie leków dostępnych na receptę lub leków zawierających środki odurzające.

Strony farmaceutyczne należą do stron YMYL (Your Money Your Life) czyli takich, których tematyka jest ściśle związana ze zdrowiem i życiem. Jak już zostało wspomniane w powyższym podpunkcie, doskonale sprawdzą się w ich przypadku treści powołujące się na autorytet, ekspertyzę oraz zaufanie (E-A-T). Warto tu także wspomnieć o tym, że należy sprawić aby nasza strona stała się wiarygodnym źródłem wiedzy o zdrowiu i poruszała ważne zagadnienia.

Kwestia opisywania produktów jest jednak problematyczna ze względu na to, że w głównej mierze należy posiłkować się opisami zaciągniętymi z opisów przygotowanych przez producentów. Sprawia to, że tworzenie treści na stronę internetową (np. apteki) niesie za sobą ryzyko występowania duplikacji. Konkurowanie z platformami istniejącymi od dawna może sprawić, że dorównanie im lub prześcignięcie ich pozycji może być czasochłonne.

Częste publikowanie rzetelnych, sprawdzonych i szerokich treści nasyconych słowami kluczowymi sprawi, że wiarygodność publikowanych przez nas treści będzie widoczna dla klientów przez co będzie łatwiej im zaufać naszej stronie.

Lokalne SEO branży farmaceutycznej czyli jak pozycjonować małe i lokalne apteki

Wiemy, jak ważne jest pozycjonowanie aptek internetowych, jednak nie można zapominać także o lokalnych aptekach, które także powinny stać się bardziej widoczne i powszechnie znane. Chcesz zapewnić sobie zainteresowanie większej grupy odbiorców niż grupa stałych klientów mieszkających w okolicy? W tym przypadku pozycjonowanie, prócz fraz ogólnych, powinno zawierać słowa odnoszące się do miasta, dzielnicy, które wyróżnią naszą aptekę i będą ściśle związane z rejonem jej działania.

Ważnym aspektem pozycjonowania małych aptek jest także wartość jaką niesie za sobą informacja. Dobre, bogate w wiedzę treści z odpowiednio dobranymi słowami kluczowymi także będą mieć wpływ na wzrost pozycji naszej małej apteki, w wynikach wyszukiwania.

Warto wzbogacić podstronę o takie treści jak pytania i odpowiedzi, które mogą być przydatne dla klienta, oraz opinie o produkcie zamieszczane przez osoby, które zdecydowały się na kupno.

Opinie branża farmaceutyczna
źródło: https://drmax.pl/calcium-polfa-w-folii-suplement-diety-12-tabletek-musujacych-100001098

Dodatkowo, dużym plusem może okazać się zrobienie szczegółowego research’u i analiza konkurencji. Warto znaleźć lukę, która da nam pole do uatrakcyjnienia naszych opisów produktów i wyróżnienie ich. Znalezienie dwóch rzeczy, które umknęły opisom produktu w innych sklepach pozwoli nam je uściślić i sprawić, że nasze treści będą bardziej wartościowe.

Prawo a reklamowanie branży farmaceutycznej – jak sobie z tym poradzić?

We wcześniejszych podpunktach wspominaliśmy już o tym, jak pewne normy prawne wpływają na reklamowanie produktów leczniczych a także samej branży farmaceutycznej. Jak prawo odnosi się do samego pozycjonowania stron tej osobliwej branży? Mamy wieści, które uspokoją posiadaczy aptek! Pozycjonowanie w wyszukiwarce apteki internetowej nie narusza zakazu reklamowania aptek. Według GIF – Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego – pozycjonowanie stron uznawane jest za zespół działań technicznych mających na celu poprawienie pozycji kolejności wyświetlania się informacji o stronie internetowej.

Według GIF prawo nie jest naruszane przez pozycjonowanie stron internetowych aptek tak długo, jak nie są na nich zamieszczane informacje, które mają na celu zachęcenie do nabywania oferowanych produktów oraz korzystania z określonych usług. Zarówno branża medyczna jak i branża farmaceutyczna wpisuje się w trend pozyskiwania konwersji z odpowiednio dobranego contentu, który nie przypomina jawnej reklamy.

O czym jeszcze warto pamiętać pozycjonując branżę farmaceutyczną?

Zabierając się za pozycjonowanie branży farmaceutycznej warto pamiętać także o pewnych elementach, które zapewnią nam wzrosty w wyszukiwarce oraz zaufanie do naszej strony. Przede wszystkim warto zadbać o to, aby nasza strona internetowa apteki była dobra pod względem technicznym. Szybkie ładowanie się strony ma ogromne znaczenie dla jej pozycji w wyszukiwarce. Ma także ogromny wpływ na pozyskanie uznania w oczach klientów, którzy ją odwiedzają. Na dużą wagę strony mają często wpływ grafiki wykorzystywane na podstronach. Warto zadbać o posiadanie odpowiedniej ilości skompresowanych grafik, które nie będą nadmiernie obciążać strony.

Warto zadbać o przygotowanie linkowania wewnętrznego, a także intuicyjną i łatwą nawigację po odpowiednich kategoriach i produktach znajdujących się w serwisie. W każdym pozycjonowaniu stron istotną rolę odrywa linkowanie zewnętrzne. Powinniśmy dążyć do linkowania z serwisów posiadających wysoki współczynnik Page Rank i TR trust flow. Powinniśmy być widoczni zarówno na forach branżowych, porównywarkach cen oraz tak niedocenianych w branży farmaceutycznej portalach społecznościowych.

Pozycjonowanie branży farmaceutycznej to przede wszystkim stawianie sobie ambitnych celów i dążenie do przekraczania ich w spektakularny sposób. Podnoszenie świadomości marki, budowanie zaangażowania, generowanie konwersji, oraz rozwijanie zaangażowania wokół marki to działania, które sprawią, że będziemy w stanie zbudować silną i ugruntowaną pozycję strony internetowej branży farmaceutycznej w wyszukiwarce i na rynku.

  4,33 / 5 ( 3 )
Autor
Junior SEO Specialist - Ewa

Junior SEO Specialist

Do zespołu Delante dołączyła w kwietniu 2019 roku. Absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Interesuje się marketingiem i kulturą społeczną. Uwielbia książki fantasy i nałogowo ogląda filmy. Lubi znać wszelkie aktualności ze świata kultury. Marzy o podróży do kraju Kwitnącej Wiśni i poznaniu bliżej jego kultury.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.