Pozycjonowanie w Czechach: co musisz wiedzieć?

Pozycjonowanie w Czechach: co musisz wiedzieć?

Chcesz rozwijać biznes w Czechach i zastanawiasz się, od czego zacząć i jak pozyskać pierwszych Klientów? Odpowiedzią może być… SEO. Sprawdź, jak wygląda pozycjonowanie w Czechach!

Ostatnio na naszym blogu: Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Spis treści

Odpowiednia strategia SEO ujęta w planie marketingowym to jeden z pierwszych punktów na drodze do podbicia czeskiego rynku B2B online i e-commerce.

Dlaczego?

Okazuje się, że 55% czeskich internautów zaczyna poszukiwania nowego produktu lub usługi właśnie od wyszukiwarek internetowych. W tym blisko 11-milionowym kraju polskie firmy i sklepy online mają naprawdę dużą szansę na sukces. Dowiedz się więcej na temat pozycjonowania w Czechach.

Pozycjonowanie Czechy: jak się do tego zabrać?

Pozycjonowanie w Czechach to ciekawa kwestia zarówno dla specjalistów SEO, jak i firm chcących wejść na ten rynek. Zasady SEO są z jednej strony bardzo uniwersalne i opierają się o podobny zestaw reguł i praktyk. Z drugiej strony warto poświęcić dużo czasu na research lokalnego rynku i poznanie potencjalnego odbiorcy, aby dostosować strategię SEO do panujących w danym kraju reguł.

Co warto wiedzieć, zanim rozpoczniesz ekspansję na czeskim rynku?

Mobile-first przede wszystkim

Wskaźniki Core Web Vitals zmieniły grę w świecie SEO. Także w Czechach. Dobry UX i UI strony, a także serwis dostosowany do urządzeń mobilnych to podstawa, jeśli chodzi o pozycjonowanie zagraniczne. Aktywnych smartfonów w Czechach jest o 4 miliony więcej, niż ludzi. Nie zapominaj o tym, planując działania SEO w tym kraju.

Co ciekawe, w Czechach w konfrontacji iOS vs. Android wygrywa ten drugi. Z telefonów z Androidem korzysta 76,2%, a z iOS 23,4% mieszkańców Czech.

Najpopularniejsze przeglądarki internetowe w Czechach

Sprawdziliśmy zwyczaje online Twoich potencjalnych Klientów w Czechach. Zacznijmy od przeglądarek. Jeśli chodzi o przeglądarki internetowe, według raportu “Digital 2021 Czechia” od Hootsuite Czesi najchętniej używają Google Chrome (64,8%). Na kolejnych miejscach uplasowały się:

  • Safari (10,7%)
  • Firefox (9,3%)
  • Microsoft Edge (6,4%)
  • Opera (4,4%)
  • Samsung Internet (2,1%)
  • Internet Explorer (1,4%)

Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe w Czechach

W świecie SEO kluczowe znaczenie mają search engines, czyli wyszukiwarki internetowe. Serwis statcounter.com potwierdza, że absolutnym top of the top w marcu 2021 jest w tej kategorii Google. Korzysta z niego 85,05% Czechów.

Dużym zaskoczeniem może być drugie miejsce na podium, czyli… seznam.cz,  lokalna, czeska wyszukiwarka online, której używa 10,36% internautów.

Lekko ponad 4% to wszystkie inne wyszukiwarki, w tym Yahoo, Bing, DuckDuckGo, czy Yandex, więc skupmy uwagę na liderach.

Seznam? Nie znam.

seznam seo czechy

Seznam został założony przez Ivo Lukačovič w 1996 roku i był pierwszym tego typu portalem w Czechach. Początkowo strona była właściwie zbiorem linków w języku czeskim. Od tego czasu wiele się zmieniło. Z jednoosobowej firmy Sezam stał się olbrzymią marką, a strona została rozbudowana o szereg dodatkowych funkcji.

Sezam to pierwsza wyszukiwarka w języku czeskim, co z pewnością przyczyniło się do jej znaczącego sukcesu i ciągłej popularności.

Sam interface strony zdecydowanie różni się od tego, co prezentuje nam Google. Jest to strona bardziej przypominająca Yahoo!, która oprócz wyszukiwarki serwuje nam najświeższe informacje, gry, pogodę itp., na której możesz prowadzić własne, spersonalizowane kampanie PPC w Seznam, podobnie jak w Google Ads. W ramach inspiracji i pigułki wiedzy podrzucamy Ci poradnik o pozycjonowaniu w Seznam.

20 najważniejszych stron WWW w czeskim internecie

najpopularniejsze strony www w czechach

Nawet jeśli niewielki odsetek Czechów korzysta z Seznama jako wyszukiwarki to wciąż jest to najpopularniejsza strona w czeskim internecie, notująca według danych z Semrush ponad dwukrotnie więcej odwiedzin niż google.com i prawie 10 razy więcej niż google.cz. Similarweb umieścił Seznam na drugiej pozycji tuż za Google, a na trzecim miejscu Alexa.

W TOP20 pojawiają się także takie strony WWW jak:

O co warto zadbać pozycjonując w Czechach?

Pozycjonowanie w Czechach posiada swoją specyfikę, z którą warto się zapoznać przed rozpoczęciem działań SEO. Tyczy się to zarówno działań w wyszukiwarce Google, jak i w silnej lokalnie wyszukiwarce Seznam.cz. Niezależnie od wyszukiwarki na pewno trzeba wziąć pod uwagę preferencje i typowe zachowania użytkowników.

pozycjonowanie w czechach z delante

1. Dobry research rynku, konkurencji i person marketingowych

Żeby skutecznie pozycjonować swoją stronę WWW, musisz dobrze poznać swoich odbiorców i konkurentów. W tym pierwszym zadaniu pomoże Ci wpis na blogu o tym, jak tworzyć persony w marketingu i SEO. W tym drugim wykorzystaj takie narzędzia jak Semrush lub Similarweb, aby poznać SEO’wą moc marek i stron WWW, które oferują podobne produkty do Twoich.

2. Lokalna domena lub subdomena

Stwórz odpowiednią podstronę w firmowym serwisie np. xyz.pl/cz lub landing page od zera na nowej, czeskiej domenie z końcówką .cz, która ma się dobrze pozycjonować na lokalnym rynku i być miejscem odesłania we wszystkich nadchodzących kampaniach PPC.

3. Content marketing po czesku

Dobre i poprawne językowo opisy produktów, blog posty, newsletter – to i jeszcze więcej przyda Ci się w marketingu treści podczas działań SEO w Czechach. Budując Czeską stronę warto poświęcić chwilę na poprawne pod względem językowym i gramatycznym opisy. Nie najlepszym pomysłem są kalki językowe i bezpośrednie tłumaczenia, gdyż okazują się bardzo nienaturalne i zniechęcające użytkowników. Okazuje się, że w czeskim SEO bardzo dobrze widziane są frazy long tail.

4. Pozycjonowanie lokalne

Korzystaj z lokalnych narzędzi budując strategię pozycjonowania lokalnego. Czesi lubią korzystać z lokalnej oferty, nawet jeśli zamawiają produkty online. Dlatego warto zadbać o link building i uzupełnić największe katalogi firm, czy wizytówki, np. www.firmy.cz.

Co jeszcze?

Oczywiście to nie jedyne wytyczne, którymi należy się kierować pozycjonując stronę w Czechach.

Takie aspekty jak unikalna treść czy intuicyjna nawigacja, to podstawa wszelkich działań SEO niezależnie od kraju w którym pozycjonujemy. Z pewnością warto założyć też profile na najpopularniejszych social media.

SEO Czechy: czy to ma sens?

Czechy to stale rozwijający się kraj, który może okazać się świetnym miejscem na pozyskanie nowych klientów. Dlatego zdecydowanie warto podjąć ten trud i spróbować odnaleźć się na ich rynku. Często firmy od razu wdrażają strategię SEO na oba kraje dawnej Czechosłowacji, czyli Czechy i Słowację. Pozycjonowanie w obu krajach ze względu m.in. na podobieństwa językowe może być trafnym wyborem na szlaku rozwoju Twojego biznesu.

Samo pozycjonowanie w Czechach niewątpliwie wymaga przygotowania, znajomości rynku i specyfiki SEO w tym kraju. Warto poznać użytkowników oraz płynnie „poruszać się” nie tylko po wyszukiwarce Google, ale także poznać bliżej Seznam. O ile zdobycie tej wiedzy jest czasochłonnym zajęciem o tyle korzyści płynące z pozycjonowania w Czechach mogą się okazać zdecydowanie warte tego przedsięwzięcia.

FAQ

Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy m.in. od konkurencyjności branży, w której działasz, czy ilości i popularności fraz, o które będziemy walczyć w organicznych wynikach wyszukiwania. Do tego dochodzi optymalizacja strony WWW, link building, content marketing… jest co robić!

Napisz do nas – chętnie wspólnie określimy cele biznesowe dla SEO w Czechach i przygotujemy indywidualną wycenę współpracy dla Twojej marki.

Wyszukiwarki takie jak Google, czy Seznam, to dla wielu Czechów pierwszy punkt styku z nową marką. 55% mieszkańców Czech właśnie tam zaczyna poszukiwania potrzebnego produktu. SEO w Czechach pomoże Ci organicznie dotrzeć do tysięcy nowych, potencjalnych Klientów. Jeśli nie znajdziesz się ze swoim produktem na pierwszej stronie wyszukiwania w Google lub Seznam, Twoje szanse na konwersje z tego kraju znacznie maleją.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (3)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Społeczność internetowa to wyjątkowo silne narzędzie marketingowe. Wzajemne udostępnianie sobie treści przez użytkowników stanowi ogromny potencjał w kontekście działań promocyjnych i sprzedażowych. Ciekawym przykładem tego, jak różną formę może przybierać, jest marketing wirusowy. Kampanie te potrafią być zarazem niezwykle kreatywne, skuteczne i opłacalne. Na czym polega Viral Marketing i jakie znaczenie może mieć w e-commerce?

Czytaj więcej