Spis treści
- Pozycjonowanie Czechy: jak się do tego zabrać?
- O co warto zadbać pozycjonując w Czechach?
- SEO Czechy: czy to ma sens?
Odpowiednia strategia SEO ujęta w planie marketingowym to jeden z pierwszych punktów na drodze do podbicia czeskiego rynku B2B online i e-commerce.
Dlaczego?
Okazuje się, że 55% czeskich internautów zaczyna poszukiwania nowego produktu lub usługi właśnie od wyszukiwarek internetowych. W tym blisko 11-milionowym kraju polskie firmy i sklepy online mają naprawdę dużą szansę na sukces. Dowiedz się więcej na temat pozycjonowania w Czechach.
Pozycjonowanie Czechy: jak się do tego zabrać?
Pozycjonowanie w Czechach to ciekawa kwestia zarówno dla specjalistów SEO, jak i firm chcących wejść na ten rynek. Zasady SEO są z jednej strony bardzo uniwersalne i opierają się o podobny zestaw reguł i praktyk. Z drugiej strony warto poświęcić dużo czasu na research lokalnego rynku i poznanie potencjalnego odbiorcy, aby dostosować strategię SEO do panujących w danym kraju reguł.
Co warto wiedzieć, zanim rozpoczniesz ekspansję na czeskim rynku?
Pobierz darmową checklistę pozycjonowanie międzynarodowe i podbijaj zagraniczne rynki!
Mobile-first przede wszystkim
Wskaźniki Core Web Vitals zmieniły grę w świecie SEO. Także w Czechach. Dobry UX i UI strony, a także serwis dostosowany do urządzeń mobilnych to podstawa, jeśli chodzi o pozycjonowanie zagraniczne. Aktywnych smartfonów w Czechach jest o 4 miliony więcej, niż ludzi. Nie zapominaj o tym, planując działania SEO w tym kraju.
Co ciekawe, w Czechach w konfrontacji iOS vs. Android wygrywa ten drugi. Z telefonów z Androidem korzysta 76,2%, a z iOS 23,4% mieszkańców Czech.
Najpopularniejsze przeglądarki internetowe w Czechach
Sprawdziliśmy zwyczaje online Twoich potencjalnych Klientów w Czechach. Zacznijmy od przeglądarek. Jeśli chodzi o przeglądarki internetowe, według raportu “Digital 2021 Czechia” od Hootsuite Czesi najchętniej używają Google Chrome (64,8%). Na kolejnych miejscach uplasowały się:
- Safari (10,7%)
- Firefox (9,3%)
- Microsoft Edge (6,4%)
- Opera (4,4%)
- Samsung Internet (2,1%)
- Internet Explorer (1,4%)
Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe w Czechach
W świecie SEO kluczowe znaczenie mają search engines, czyli wyszukiwarki internetowe. Serwis statcounter.com potwierdza, że absolutnym top of the top w marcu 2021 jest w tej kategorii Google. Korzysta z niego 85,05% Czechów.
Dużym zaskoczeniem może być drugie miejsce na podium, czyli… seznam.cz, lokalna, czeska wyszukiwarka online, której używa 10,36% internautów.
Lekko ponad 4% to wszystkie inne wyszukiwarki, w tym Yahoo, Bing, DuckDuckGo, czy Yandex, więc skupmy uwagę na liderach.
Seznam? Nie znam.
Seznam został założony przez Ivo Lukačovič w 1996 roku i był pierwszym tego typu portalem w Czechach. Początkowo strona była właściwie zbiorem linków w języku czeskim. Od tego czasu wiele się zmieniło. Z jednoosobowej firmy Sezam stał się olbrzymią marką, a strona została rozbudowana o szereg dodatkowych funkcji.
Sezam to pierwsza wyszukiwarka w języku czeskim, co z pewnością przyczyniło się do jej znaczącego sukcesu i ciągłej popularności.
Sam interface strony zdecydowanie różni się od tego, co prezentuje nam Google. Jest to strona bardziej przypominająca Yahoo!, która oprócz wyszukiwarki serwuje nam najświeższe informacje, gry, pogodę itp., na której możesz prowadzić własne, spersonalizowane kampanie PPC w Seznam, podobnie jak w Google Ads. W ramach inspiracji i pigułki wiedzy podrzucamy Ci poradnik o pozycjonowaniu w Seznam.
20 najważniejszych stron WWW w czeskim internecie
Nawet jeśli niewielki odsetek Czechów korzysta z Seznama jako wyszukiwarki to wciąż jest to najpopularniejsza strona w czeskim internecie, notująca według danych z Semrush ponad dwukrotnie więcej odwiedzin niż google.com i prawie 10 razy więcej niż google.cz. Similarweb umieścił Seznam na drugiej pozycji tuż za Google, a na trzecim miejscu Alexa.
W TOP20 pojawiają się także takie strony WWW jak:
- serwisy z aktualnościami, na których warto zamieścić artykuły sponsorowane: idnes.cz, novinky.cz, seznamzpravy.cz, blesk.cz, aktualne.cz, centrum.cz
- marketplace’y, na których warto zamieścić własne produkty, aby zwiększyć świadomość marki na lokalnym rynku: heureka.cz, alza.cz,
- serwisy z darmowymi ogłoszeniami: bazos.cz
O co warto zadbać pozycjonując w Czechach?
Pozycjonowanie w Czechach posiada swoją specyfikę, z którą warto się zapoznać przed rozpoczęciem działań SEO. Tyczy się to zarówno działań w wyszukiwarce Google, jak i w silnej lokalnie wyszukiwarce Seznam.cz. Niezależnie od wyszukiwarki na pewno trzeba wziąć pod uwagę preferencje i typowe zachowania użytkowników.
1. Dobry research rynku, konkurencji i person marketingowych
Żeby skutecznie pozycjonować swoją stronę WWW, musisz dobrze poznać swoich odbiorców i konkurentów. W tym pierwszym zadaniu pomoże Ci wpis na blogu o tym, jak tworzyć persony w marketingu i SEO. W tym drugim wykorzystaj takie narzędzia jak Semrush lub Similarweb, aby poznać SEO’wą moc marek i stron WWW, które oferują podobne produkty do Twoich.
2. Lokalna domena lub subdomena
Stwórz odpowiednią podstronę w firmowym serwisie np. xyz.pl/cz lub landing page od zera na nowej, czeskiej domenie z końcówką .cz, która ma się dobrze pozycjonować na lokalnym rynku i być miejscem odesłania we wszystkich nadchodzących kampaniach PPC – to podstawa, aby zacząć działania SEO w Czechach.
3. Content marketing po czesku
Dobre i poprawne językowo opisy produktów, blog posty, newsletter – to i jeszcze więcej przyda Ci się w marketingu treści podczas działań SEO w Czechach. Budując Czeską stronę warto poświęcić chwilę na poprawne pod względem językowym i gramatycznym opisy. Nie najlepszym pomysłem są kalki językowe i bezpośrednie tłumaczenia, gdyż okazują się bardzo nienaturalne i zniechęcające użytkowników. Okazuje się, że w czeskim SEO bardzo dobrze widziane są frazy long tail.
4. Pozycjonowanie lokalne
Korzystaj z lokalnych narzędzi budując strategię pozycjonowania lokalnego. Czesi lubią korzystać z lokalnej oferty, nawet jeśli zamawiają produkty online. Dlatego warto zadbać o link building i uzupełnić największe katalogi firm, czy wizytówki, np. www.firmy.cz.
Co jeszcze?
Oczywiście to nie jedyne wytyczne, którymi należy się kierować pozycjonując stronę w Czechach.
Takie aspekty jak unikalna treść czy intuicyjna nawigacja, to podstawa wszelkich działań SEO niezależnie od kraju w którym pozycjonujemy. Z pewnością warto założyć też profile na najpopularniejszych social media.
Sprawdź również nasz poradnik pozycjonowanie stron.
SEO w Czechach – czy to ma sens?
Czechy to stale rozwijający się kraj, który może okazać się świetnym miejscem na pozyskanie nowych klientów. Dlatego zdecydowanie warto podjąć ten trud i spróbować odnaleźć się na ich rynku. Często firmy od razu wdrażają strategię SEO na oba kraje dawnej Czechosłowacji, czyli Czechy i Słowację. Pozycjonowanie w obu krajach ze względu m.in. na podobieństwa językowe może być trafnym wyborem na szlaku rozwoju Twojego biznesu.
Samo pozycjonowanie w Czechach niewątpliwie wymaga przygotowania, znajomości rynku i specyfiki SEO w tym kraju. Warto poznać użytkowników oraz płynnie „poruszać się” nie tylko po wyszukiwarce Google, ale także poznać bliżej Seznam. O ile zdobycie tej wiedzy jest czasochłonnym zajęciem o tyle korzyści płynące z pozycjonowania w Czechach mogą się okazać zdecydowanie warte tego przedsięwzięcia.