.animate-view{opacity: 1 !important;}

ROAS i ROI w kampaniach Google Ads

3min.

Komentarze:0

ROAS i ROI w kampaniach Google Adsd-tags
16 czerwca 2022
ROAS (Return on Advertising Spend) oznacza procentowy zwrot z nakładów na reklamę. Wzór na obliczenie ROAS to przychód/koszt*100%.w Google Analytics 4 ROAS figuruje tam pod nazwą “Zwrot z nakładów na reklamę”. W Google Ads wskaźnik ten możemy sprawdzić w kolumnie wartość konwersji/koszt, który odpowiada zwrotowi na reklamę. ROI to skrót z angielskiego Return On Investment czyli bezwzględna opłacalność kampanii liczona według wzoru zysk netto/koszt*100%. Wzór na obliczenie ROI to zysk netto/koszt*100%.Obie metryki są podstawą mierzenia efektywności kampanii reklamowych

3min.

Komentarze:0

Spis treści:

ROAS: co to jest?

ROAS to skrót od angielskiego Return on Advertising Spend i oznacza procentowy zwrot z nakładów na reklamę. W Google Universal Analytics ROAS możemy sprawdzić z poziomu kampanii Google Ads dodając nowy wymiar danych. ROAS znajdziemy paradoksalnie w sekcji “Kliknięcia”. Możemy również skorzystać z możliwości, które oferuje niestandardowe raportowanie. ROAS wzór: wzór na obliczenie ROAS to przychód/koszt*100%.

ROAS = przychód/koszt*100%

Z kolei w Google Analytics 4 dane odnośnie ROAS znaleźć możemy w zakładce “Raporty”, a następnie poprzez sekcję “Pozyskanie” wybrać raport kampanii Google Ads. ROAS figuruje tam pod nazwą “Zwrot z nakładów na reklamę”. Wykorzystywać możemy również raporty niestandardowe tworzone w zakładce “Eksploracje”. W Google Ads wskaźnik ten możemy sprawdzić w kolumnie wartość konwersji/koszt, który odpowiada zwrotowi na reklamę. Co ważne, tu nie jest on przedstawiany w wartościach procentowych.

ROI: co to jest?

ROI to skrót z angielskiego Return On Investment czyli bezwzględna opłacalność kampanii liczona według wzoru zysk netto/koszt*100%. ROI wzór: wzór na obliczenie ROI to zysk netto/koszt*100%.

ROI = zysk netto/koszt*100%

Oczywiście ROI nie policzymy tak szybko jak ROAS i do jego poprawnego zmierzenia potrzebujemy informacji o koszcie produkcji czy marży na produktach. ROI jest metodą obliczania opłacalności stosowaną najczęściej po stronie właściciela firmy. Na podstawie informacji o ROI możemy określić minimalny poziom ROAS, który kampania powinna osiągnąć, aby była opłacalna. Abyśmy mogli cokolwiek liczyć, musimy już mieć poprawnie skonfigurowaną usługę e-commerce na naszym koncie. Potrzebujemy szczegółowych danych o wartości transakcji czy danych produktach. Więcej o skonfigurowaniu Google Analytics przeczytasz w naszym poście: Jak wdrożyć śledzenie e-commerce w GA i Google Ads? Zarówno ROI jak i ROAS w sklepie internetowym to najważniejsze wskaźniki, na które należy zwrócić uwagę prowadząc kampanie Google Ads, które mają być opłacalne. Jednak samo patrzenie na te dane bez modelowania atrybucji to zbyt mało. Może okazać się, że w standardowym modelu atrybucji last-click click czy opartym na danych, informacje o efektywności będą niepełne. Powinniśmy opierać się o różne modele atrybucji oraz dokładnie analizować ścieżki zakupowe klienta przed podjęciem decyzji o sposobie optymalizacji kampanii Google Ads lub innych działań marketingowych w Twojej firmie.

Jak wygląda prowadzenie kampanii w oparciu o dane ROI lub ROAS?

Przy współpracy z klientami w pierwszej kolejności pytam ich o cele sprzedażowe najważniejszych produktów. Mogą to być zalegające stany magazynowe, wyprzedaże czy promocje, ale najczęściej zaczynamy rozmawiać o markach klienta lub produktach, na których jest najwyższa marża. konwersja google ads z delante Posiadając te dane dla danych grup produktów określamy minimalny ROAS, poniżej którego kampania będzie nieopłacalna oraz ROAS optymalny, do którego dążymy. Dane wyższe od naszego celu będą sukcesem kampanii. Posiadając te dane przystępujemy do optymalizacji kampanii patrząc już nie tylko na maksymalną stawkę CPC i koszt pozyskania konwersji, ale sprawdzamy też jaka była wartość konwersji dla poszczególnych transakcji. Okazuje się bowiem, że czasami warto jest zapłacić dużo za transakcję, która wygeneruje duży zysk i podniesie nam ROAS, a w innym przypadku będziemy obniżać CPA/CPC, aby uzyskać wyższy ROAS.
Patrz na średni ROAS/ROI na koncie, ale również porównuj wyniki dla różnych kampanii. Może się okazać, że np. frazy brandowe znacznie zawyżają nam statystykę.
W całym procesie optymalizacji kampanii przy posiadaniu wystarczającej ilości transakcji na koncie testujemy rozwiązania Google AI, a konkretnie automatyczne strategie ustalania stawek, które już w momencie uczenia się wykorzystują setki sygnałów do skuteczniejszej optymalizacji kampanii. Niestety automatyczne strategie nie zawsze działają poprawnie i aby doprowadzić proces do pożądanego ROAS, potrzeba czasu i umiejętnego zarządzania kontem. Często udaje nam się wygenerować wyniki znacznie lepsze od tych, które specjalista jest w stanie uzyskać nawet po bardzo dokładnych analizach i testach rozwiązań ręcznie. Osobiście jestem zwolennikiem opierania całej strategii prowadzenia kampanii na koncie Google Ads w oparciu o ROAS. To bardzo wygodne. Nie jesteśmy ograniczeni przez sztywny budżet - chociaż i on czasem ze względów organizacyjnych najczęściej dużych spółek jest niezbędny. Opierając budżet w całości o ROAS podnosimy go i obniżamy wraz z wypracowanymi wynikami skuteczności. roas i roi baner Aby w pełni oszacować skuteczność kampanii bierzemy też pod uwagę konwersje wspomagane, ale nie uwzględniamy ich wartości bezpośrednio w liczeniu ROAS. Mam nadzieję, że teraz sposób analizowania przez Ciebie kampanii stanie się jeszcze dokładniejszy a wypracowane efekty jeszcze lepsze. Jeśli masz problem z poprawnym mierzeniem ROAS, poproś firmę, z którą współpracujesz o raportowanie tych danych. Kolumną odpowiadającą ROAS w Google Ads jest wartość konwersji/koszt.
Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

FAQ

Czym jest ROAS?

ROAS (ang. Return on Advertising Spend) to, najprościej mówiąc, procentowo wyrażony zwrot z nakładów na reklamę. ROAS, obok ROI, jest jednym z ważniejszych wskaźników, na które powinieneś zwrócić uwagę, jeśli zależy Ci na prowadzaniu opłacalnych kampanii Google Ads.

ROAS obliczamy według wzoru: przychód/koszt*100%.

Czym jest ROI?

ROI (ang. Return On Investment) to całkowity zwrot z inwestycji – wskaźnik ten pozwala ocenić opłacalność kampanii i, razem z ROAS, jest jednym z ważniejszych, jeśli chodzi o kampanie Google Ads. Najczęściej stosowany jest po stronie właściciela firmy.

Wzór na obliczenie ROI to: zysk netto/koszt*100%.

Czy warto sprawdzać wskaźniki ROAS i ROI?

Tak, oczywiście, że warto. ROAS i ROI ułatwią Ci analizę Twoich kampanii Google, kontrolowanie ich skuteczności i opłacalności.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022