.animate-view{opacity: 1 !important;}

Alerty Google – jak ich użyć w marketingu firmy?

5min.

Komentarze:0

Alerty Google – jak ich użyć w marketingu firmy?
02 marca 2023
Wśród wielu usług oferowanych przez Google’a znajdują się m.in. specjalne alerty, czyli powiadomienia pomocne w codziennej pracy nie tylko marketera. Dostarczają, niemal bez wysiłku, wielu wartościowych informacji. Sprawdź, jak ustawić alerty Google i dlaczego warto to zrobić.

5min.

Komentarze:0

Spis treści:

Google Alerts - co to jest?

Google Alerts to darmowa usługa uruchomiona w 2003 roku, której zadaniem jest monitorowanie wyników wyszukiwania Google na zapytania wskazane przez Ciebie w trakcie konfiguracji narzędzia. Gdy w Internecie pojawią się nowe wzmianki na wybrany przez Ciebie temat - może nim być słowo kluczowe, nazwa firmy konkurenta, produktu lub usługi - otrzymasz mejlowe powiadomienie.

Dlaczego warto sięgnąć po Alerty Google?

Alerty Google sprawdzą się w większej i mniejszej firmie. Oto najważniejsze powody, dla których powinieneś z nich skorzystać:
  • otrzymujesz powiadomienia oparte na zindeksowanych wynikach z całej wyszukiwarki Google; roboty crawlujące nieustannie skanują sieć,
  • sam decydujesz, jak często chcesz otrzymywać alerty, samo skanowanie przez boty odbywa się w czasie rzeczywistym,
  • Google Alerts to bezpłatna opcja, warta wykorzystania, jeżeli podobają Ci się funkcje płatnych narzędzi do monitorowania internetu (np. Brand24),
  • alerty skonfigurujesz w kilka chwil, a cały proces jest intuicyjny i zapewnia dużą elastyczność w zakresie późniejszych modyfikacji.

Do czego wykorzystać Google Alerts?

Google Alerts sprawdzi się w content marketingu, SEO czy działaniach PR-owych. Sprawdź, jak jeszcze lepiej wykorzystać możliwości usługi.

Dbanie o wizerunek firmy

Negatywne opinie mogą zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy. Bez narzędzi trudno jednak wychwycić takie recenzje w sieci. Konfiguracja Google Alerts może Ci to ułatwić. I to za darmo. Jako tematu do monitoringu użyj nazwy swojej firmy lub sprecyzuj zapytanie, dodając słowa nacechowane negatywnie, np. “nazwa Twojej firmy” + nie polecam/najgorszy/drogi itp. W ten sposób będziesz mógł w porę zareagować na nieprzychylne opinie, przedstawiając swoje stanowisko lub rekompensując ewentualne niezadowolenie klienta. pozycjonowanie baner

Pozyskiwanie linków zwrotnych

Alerty Google to też ciekawy sposób na pozyskiwania linków zewnętrznych. Jeżeli otrzymasz powiadomienie, że w dyskusji na forum pojawiła się wzmianka o Twojej firmie lub produkcie, będziesz miał szansę dodać tam link odsyłający do swojej domeny.
Na przykład, księgowa prowadząca biuro rachunkowe w Legnicy, może tak skonfigurować alerty, aby śledzić zapytania “najlepsze biuro rachunkowe Legnica” czy “księgowa Legnica”. Jeżeli w sieci pojawią się wyniki na takie zapytania, to szybko będzie mogła na nie odpowiedzieć, oferując swoje usługi.
Poza tym, jeżeli nazwa Twojej firmy lub konkretnego produktu została wymieniona w jakimś artykule na blogu czy portalu, to warto skontaktować się z tą witryną i zapytać o możliwość dodania odnośnika. W tej sytuacji atutem jest fakt, że wydawca, który o Tobie pisze, zna Twoją markę, a dodanie linku zwrotnego nie wiąże się z dużym wysiłkiem. Jest więc szansa, że przychyli się do Twojej prośby.

Wpisy gościnne

Z pomocą Google Alerts łatwiej też znajdziesz strony internetowe, które zajmują się publikacją wpisów gościnnych, a to kolejny sposób na zdobycie linków zwrotnych. Dzięki powiadomieniom dowiesz się, gdzie istnieje możliwość takiej publikacji. W tym celu skonfiguruj alerty pod hasło “wpis gościnny”, “wpis gościa” czy “napisz dla nas”. Możesz również sprecyzować swoje hasło, stosując operatory wyszukiwania Google’a. Gdy skonfigurujesz zapytanie jako intitle:”dieta” + “wpis gościnny”, wyświetlą Ci się bieżące posty gościnne na wskazany temat. A to dla Ciebie dobra wskazówka, gdzie szukać miejsc do zamieszczania darmowych treści. Alerty Google - wpisy gościnne

Śledzenie konkurencji

Innym zastosowaniem alertów Google jest obserwacja działań konkurencji. Wystarczy, że skonfigurujesz usługę pod nazwy konkretnych firm lub ich popularnych produktów, a otrzymasz w zamian informacje o tym, które portale o nich piszą, gdzie publikują wpisy sponsorowane, posty gościnne czy linki do swojej oferty. Poznasz także recenzje użytkowników. Jeżeli widzisz, że główny konkurent Twojego sklepu internetowego z odzieżą damską, zaczął intensywnie promować ubrania z bawełny organicznej, to jest to sygnał dla Ciebie, aby poinformować klientów, że taki produkt znajdą również u Ciebie. Nie zwlekaj i wyróżnij swoją markę i ofertę.

Monitorowanie newsów w branży

Dzięki Google Alerts będziesz również na bieżąco z branżowymi nowinkami. Jeśli ustawisz alerty na frazy związane z Twoim biznesem, np. “oprogramowanie medyczne”, “dieta odchudzająca” czy “zabawki dla dzieci”, otrzymasz powiadomienia, gdy w sieci pojawi się ranking produktów, raport branżowy, case study czy notka prasowa o nowym konkurencie na rynku. Takie informacje pozwolą Ci zweryfikować swoje cele biznesowe, wyznaczyć nowe oraz określić, którą część oferty warto wyeksponować w kolejnych kampaniach reklamowych.

Pomysły na content

Gdy brakuje Ci pomysłów na nowe treści na blog, inspiracji dostarczą alerty Google. W tym celu śledź fora dyskusyjne, gdzie klienci zadają konkretne pytania i dzielą się swoimi problemami. W odpowiedzi na nie staraj się tworzyć artykuły, które bezpośrednio odpowiadają na ich zapytania. Na przykład, zamiast publikować ogólny artykuł obejmujący szeroki zakres zagadnień, Pędy sosny - właściwości i zastosowanie, stwórz bardziej konkretny - Jak zrobić syrop z pędów sosny?. Podejmując jednak takie działania, przeprowadzaj własną analizę słów kluczowych, aby sprawdzić, czy wolumen wyszukiwania jest wystarczający, a fraza zgodna z intencją użytkownika. Powiadomienia Google ustawione na słowa kluczowe wspierają marketing również w inny sposób. Jeśli ustawisz alerty na tytuły swoich artykułów, będziesz mógł sprawdzić, czy ktoś nie kopiuje Twoich treści. Śledź również blogi konkurentów i to, na jakie frazy pozycjonują swoje artykuły. Zdobytą wiedzę możesz później wykorzystać do konfigurowania reklam Google Ads.

Jak ustawić Alert Google?

Alerty Google włączysz w kilka minut. W tym celu wejdź na stronę Google Alerts. W polu Utwórz alert wpisz hasło, które chcesz monitorować. [caption id="attachment_62513" align="aligncenter" width="1280"]jak ustawić alert Google Źródło: https://www.google.com/alerts[/caption] Po wpisaniu tematu zobaczysz podgląd alertu, a dopiero gdy klikniesz Utwórz alert, utworzysz powiadomienie. [caption id="attachment_62515" align="aligncenter" width="1280"]Alert Google - podanie hasła Źródło: https://www.google.com/alerts[/caption] Wcześniej możesz jednak skonfigurować alert według własnych preferencji. Po rozwinięciu Pokaż opcje zmienisz częstotliwość, źródło, język, region oraz ile, pod którym kryje się możliwość otrzymywania wszystkich wyników lub tylko najlepszych. Warto szczególnie zwrócić uwagę na “źródło”, ponieważ w zależności od tego, w jakim celu konfigurujesz Google Alerts, możesz zaznaczyć różne opcje. Na przykład do monitorowania reputacji firmy, funkcja Dyskusje powinna być zaznaczona, a Blogi czy Filmy wideo już niekoniecznie. [caption id="attachment_62517" align="aligncenter" width="1280"]alerty google - wybór metody powiadomień Źródło: https://www.google.com/alerts[/caption] W ustawieniach możesz też zdecydować o sposobie docierania alertów - przez mejl czy poprzez kanał RSS. Jeżeli nie będziesz usatysfakcjonowany z otrzymywanych wyników, w każdym momencie możesz zmodyfikować ustawienia, tak aby alerty stały się bardziej użyteczne dla Twojego biznesu. Przy danym haśle znajdziesz opcję edycji oraz usunięcia. [caption id="attachment_62519" align="aligncenter" width="1280"]Alerty Google - edycja alertów Źródło: https://www.google.com/alerts[/caption] Co więcej, “zębatka” pozwoli Ci ustawić konkretną godzinę, o której chcesz otrzymywać alerty, oraz częstotliwość powiadomień dla wszystkich zapytań. [caption id="attachment_62521" align="aligncenter" width="1280"] Źródło: https://www.google.com/alerts[/caption] Usługa Google Alerts pozwala Ci stworzyć do 1000 alertów ze wszystkich posiadanych kont Gmail.

Tipy przy ustawianiu alertów

Aby jak najlepiej wykorzystać potencjał Google Alerts, zastosuj następujące wskazówki:
  • uwzględnij ewentualne błędy w pisowni - Google wykrywa i sam poprawia błędy ortograficzne, ale mimo wszystko lepiej uwzględnić różne warianty zapisu dla utworzonych alertów, na przykład brak polskich znaków czy literówki.
  • wykorzystaj cudzysłów  - jeśli hasło składa się z kilku słów, zastosuj cudzysłów, aby wyniki dotyczyły dokładnie tego zapytania.
  • stosuj zaawansowane operatory wyszukiwania - im bardziej zawężone wyszukiwanie, tym większe prawdopodobieństwo otrzymywania lepiej dopasowanych wyników.
  • otrzymuj alerty w formie feedu RSS - zaoszczędzisz w ten sposób miejsce w swojej skrzynce mejlowej.

Alerty Google w SEO i marketingu - podsumowanie

Google Alerts to bezpłatne narzędzie, które skutecznie uzupełni Twoją strategię marketingową lub SEO. Dzięki usłudze w prosty sposób skonfigurujesz powiadomienia odpowiadające indywidualnym potrzebom, takim jak śledzenie konkurentów, branży lub otrzymywanie wzmianek o własnej firmie.
Autor
Autor

Autor
Autor

Zostaw komentarz

FAQ

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM