Spis treści
Google AdSense – co to?
Google AdSense to darmowy system reklamowy umożliwiający wyświetlanie reklam na Twojej witrynie. Takie reklamy mogą przyjąć dowolną formę – tekstu, grafiki czy wideo. Emitowane reklamy przechodzą weryfikację Google, co zapewnia ich wysoką jakość i trafność względem tematyki Twojej strony.
Z tego rozwiązania mogą korzystać wszystkie osoby prowadzące blogi i wydawcy serwisów internetowych. AdSense umożliwia elastyczną obsługę wyświetlanych reklam i wybór tych, które trafiają w Twoje gusta lub pasują tematycznie do treści na Twojej stronie. Możesz też określić miejsca ich wyświetlania.
Wady i zalety rozwiązania
Główną zaletą AdSense jest właśnie łatwość implementacji reklam w obrębie strony: Google AdSense udostępnia proste narzędzia, które umożliwiają szybkie przystąpienie do programu, a nie wymagają od Ciebie praktycznie żadnej wiedzy technicznej. Reklamy są skalowane i dostosowane do witryny wydawcy (czyli Twojej). Jest to jeden z najpopularniejszych i najbardziej dochodowych systemów reklamowych, z którego korzystanie jest całkowicie darmowe. Z kolei wadą narzędzia są niskie przychody w przypadku stron o niewielkim ruchu.
Jak wyglądają płatności w AdSense?
Jak działa AdSense pod kątem płatności? Google płaci za wyświetlane reklamy na podstawie liczby kliknięć lub wyświetleń – wszystko zależy od typu reklamy i wybranej formy rozliczenia. Co ważne dla początkujących osób, AdSense nie wymaga od Ciebie samodzielnego pozyskiwania reklamodawców – jeśli Twoja witryna kwalifikuje się do programu, zyskujesz natychmiastowy dostęp do puli reklamodawców.
Bądź na bieżąco z newsami ze świata Google Ads i SEO. Zapisz się do Newslettera!
Google AdSense, Google AdMob i Google AdManager – które narzędzie będzie dla Ciebie odpowiednie?
AdSense to nie jedyna sieć reklamowa, która jest dostępna w ofercie Google. Do popularnych programów należą także AdMob i AdManager – kiedy warto wybrać poszczególne rozwiązania?
Wybierz Google AdSense, jeśli:
- szukasz prostej, darmowej usługi, która pozwoli Ci zmonetyzować ruch na witrynie,
- masz bloga, forum lub portal internetowy,
- zależy Ci na wysokim zautomatyzowaniu procesu,
- oczekujesz przystępnych raportów o skuteczności poszczególnych reklam.
Wybierz Google AdMob, jeśli:
- jesteś deweloperem aplikacji mobilnej i chcesz wyświetlać w niej reklamy,
- potrzebujesz formatów reklam dostosowanych do wyświetlania w obrębie urządzeń mobilnych i aplikacji,
- chcesz zmaksymalizować przychody reklamowe i nie jest dla Ciebie wyzwaniem zapośredniczenie kaskadowe,
- zależy Ci na zachowaniu równowagi między przychodami z korzystania z aplikacji a zyskami z wyświetlanych w niej reklam (Google będzie optymalizował to za Ciebie).
Wybierz Google AdManager, jeśli:
- jesteś wydawcą dużego serwisu internetowego,
- sprzedaż bezpośrednia jest dla Ciebie istotnym źródłem przychodu,
- chcesz zarządzać jednocześnie reklamami w witrynie, aplikacji, a nawet w filmach czy grach,
- zależy Ci na kontrolowaniu reklam także z serwisów zewnętrznych (nie od Google) w jednym miejscu,
- potrzebujesz dostępu do szczegółowych statystyk i bardziej zaawansowanej analityki.
Pamiętaj, że możesz wyświetlać wysokiej jakości reklamy korzystając ze wszystkich trzech platform, najważniejsze jest więc dla Ciebie określenie, czego tak naprawdę oczekujesz od swojego narzędzia. W tym artykule skupimy się na AdSense, czyli prostym, darmowym narzędziu pomagającym zmaksymalizować zyski z działalności internetowej blogerów, właścicieli forum oraz mniejszych serwisów internetowych.
Jak działa Google AdSense?
Przejdźmy teraz do konkretów, czyli tego, jak działa AdSense.
Swoją przygodę z tym narzędziem zaczynasz od rejestracji, która jest bardzo prosta. Do stworzenia konta AdSense potrzebujesz konta Google (jeśli go jeszcze nie masz, koniecznie je załóż) oraz swoją witrynę.
Wskazówka: konto w AdSense możesz założyć nawet jeśli strona jeszcze nie funkcjonuje oficjalnie – pozwoli Ci to na spokojnie zapoznać się z możliwościami narzędzia.
Aby utworzyć konto, wejdź na stronę https://www.google.com/adsense/start/ i kliknij znajdujący się w prawym górnym rogu przycisk Rozpocznij.
W kolejnym kroku wybierzesz konto Google, na którym założysz swój AdSense, a potem Google zapyta Cię jeszcze o kilka szczegółów:
- nazwa strony (lub opcja i don’t have a website yet),
- decyzja o wyrażeniu lub braku zgody na przesyłanie spersonalizowanych sugestii dotyczących wydajności,
- nazwa kraju, w którym prowadzisz swoją działalność – to bardzo ważne, nie możesz tego później już zmienić!,
- wyrażenie zgody na warunki świadczenia usług Google AdSense Online.
W kolejnych krokach Google przeprowadzi Cię przez proces weryfikacji płatności, personalizację reklam i połączenie Twojej strony z AdSense – wszystko jest bardzo intuicyjne i od A do Z wytłumaczone przez Google. Jak zarabiać z Google AdSense? Zacznij od konfiguracji.
Pamiętaj, aby wybrać takich reklamodawców, których profil treści jest zgodny z Twoimi wartościami – wyłącz od razu reklamy tych treści i produktów, z którymi nie chcesz być kojarzony.
Czytaj także: Metody kierowania w sieci GDN AdWords!
Ile można zarobić na reklamach Google AdSense?
Na swoim koncie znajdziesz raport dotyczący analizy zarobków, a w nim:
- Szacunkowe zarobki, czyli przybliżone dane szacunkowe dla ostatniego okresu aktywności;
- Saldo, sekcję podzieloną na dwa poziomy zarobków: aktualne saldo (pieniądze, które nie zostały jeszcze wypłacone) oraz Twoją ostatnią wypłatę.
Możesz też skorzystać z kalkulatora zarobków, który na podstawie lokalizacji użytkowników i tematyki treści przewidzi w przybliżeniu Twoje potencjalne przychody roczne – natomiast warto uwzględnić, że jest to wartość wyłącznie szacunkowa, a Google informuje:
Nie ma żadnej gwarancji, że zarobisz tę kwotę. Szacunkowe wartości są obliczane na podstawie wybranych przez Ciebie kategorii treści i regionu. Rzeczywiste przychody zależą od wielu czynników, np. liczby zainteresowanych reklamodawców, lokalizacji i urządzenia użytkownika, kategorii treści, sezonu, rozmiaru reklamy oraz kursu wymiany walut
Potencjalne przychody roczne dla średniej strony mającej 50 000 wyświetleń miesięcznie w tematyce Hobby i wypoczynek będą wynosić nieco ponad 3 tysiące dolarów. Zauważ, że liczba wyświetleń to nie liczba unikalnych użytkowników, a operacji wczytania stron Twojej witryny i wyświetlenia ich przez użytkowników.
Jak wypłacić i rozliczyć pieniądze z reklam AdSense?
Aby otrzymać swoje płatności, musisz uzupełnić wszystkie najważniejsze dane z kategorii payments:
- podaj dane podatnika,
- potwierdź swoje dane osobowe,
- wybierz formę płatności
- osiągnij próg płatności, przy którym środki mogą zostać wypłacone.
Jak wypłacić pieniądze z Google AdSense? Kiedy to dokładnie nastąpi?
Pamiętaj, że płatności rozliczane są w cyklu miesięcznym, natomiast sama wypłata następuje między 21 a 26 dniem miesiąca następnego po tym, w którym uzyskałeś dane zarobki. Czyli jeśli np. Twoje przychody z reklam w styczniu wyniosły 200 $, to (jeśli spełniasz wszystkie warunki) ta kwota zostanie Ci przelana między 21 a 26 stycznia.
Pozostaje jeszcze jedna kwestia – jak rozliczyć dochody z Google AdSense? Gdzie plasują się one w Twoim zeznaniu podatkowym? To na szczęście dość proste – przychody z Google AdSense powinieneś ująć w rocznym zeznaniu podatkowym jako przychody z innych źródeł i opodatkować tak jak wszystkie inne przychody. Oczywiście możesz tutaj brać pod uwagę ewentualne koszty uzyskania przychodu.
Chcesz wykorzystać reklamy w Google, żeby zwiększyć swoją sprzedaż?
Google AdSense – podsumowanie
Jak widzisz, Google AdSense to proste i sprawdzone narzędzie dla początkujących. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, nawet dotyczące bardzo szczegółowych kwestii, bez obaw – poradnik supportu Google na pewno Ci pomoże!