Dlaczego warto inwestować w copywriting?
Masz firmę, Twój budżet jest ograniczony i jednocześnie zastanawiasz się, czy mimo wszystko warto inwestować w copywriting? Jeśli tak, koniecznie sprawdź, co sprawia, że wartościowe treści mają tak duże znaczenie i dlaczego opłaca się w nie zainwestować.
Spis treści
- Na czym polega SEO Copywriting?
- Czy warto zainwestować w copywriting?
- Copywriting w małej firmie
- Samodzielne tworzenie treści
Na czym polega SEO copywriting?
Pierwotnie copywriting był związany przede wszystkim z tworzeniem tekstów reklamowych oraz sloganów wykorzystywanych w spotach radiowych i wysokobudżetowych reklamach telewizyjnych. Współcześnie kojarzony jest natomiast głównie z treściami na strony internetowe.
Proces ten powinien być jednak określany raczej jako SEO copywriting, polegający na kreowaniu takich treści, które będą odpowiadać nie tylko na oczekiwania internautów, ale również robotów Google’a. Istotne znaczenie ma jednak balans, bowiem treści muszą być naprawdę użyteczne i przydatne dla użytkowników, a nie tylko zoptymalizowane pod wyszukiwarkę.
Sprawdź: SEO Copywriting. Co to jest i jak wpływa na pozycjonowanie?
Czy warto zainwestować w copywriting?
Tak! Copywriting ma wiele form, od treści na firmowym Facebooku, przez publikacje na blogu, aż po opisy produktów. Większość właścicieli przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę z tego, że takie teksty powinny być udostępniane. Nie wszyscy jednak wiedzą, dlaczego warto zainwestować w copywriting oraz w jaki sposób wpłynie to choćby na wizerunek marki, a także finalnie zwiększoną sprzedaż produktów lub usług.
Oto podstawowe role, które pełni copywriting oraz powody, dla których jest on tak ważny w działalności przedsiębiorstw.
1. Rola informacyjna treści
Coraz częściej używane pojęcie ZMOT, czyli Zerowego Momentu Prawdy (ang. Zero Moment of Truth) oznacza, że zanim potencjalny klient zdecyduje się na zakup, szuka w Internecie informacji o produkcie lub usłudze. W praktyce na rynku amerykańskim robi tak około 73 proc. konsumentów i można uznać, że podobnie wygląda to na rynkach innych rozwiniętych państw.
Warto więc, aby klient trafił na takie treści i aby były one dobrze opracowane, zwłaszcza pod kątem nasycenia wartościowymi informacjami. Właśnie tutaj ogromną rolę odgrywa copywriting na stronie internetowej, który powinien dostarczać wszystkich niezbędnych informacji na temat produktu i przedsiębiorstwa, aby pomóc podjąć decyzję o zakupie.
2. Rola promocyjno-informacyjna
ZMOT to jednak zdecydowanie więcej, aniżeli treści na stronie producenta lub dużych sklepów e-commerce. Znaczenie mają bowiem także recenzje publikowane na zewnętrznych stronach, materiały wideo oraz porównania, czyli wszystko to, na co może trafić Internauta poszukujący informacji na temat produktu lub usługi. Ważne jest więc sprawdzenie, jakie są to treści (do czego można wykorzystać oczywiście wyszukiwarkę Google) oraz aktywny udział w niektórych z tych kanałów.
Warto dodatkowo monitorować wzmianki o marce w Internecie. Służy do tego m.in. bezpłatne narzędzie Google Alerts, a także płatne – choć niejedyne – Brand24 z rozbudowaną analityką wyników.
Przykładowo takim udziałem może być stworzenie artykułu sponsorowanego o asortymencie firmy na zewnętrzny portal internetowy. Celem będzie w tym przypadku zaprezentowanie oferty potencjalnym klientom i zachęcenie ich do wejścia na stronę. Jeśli treści te zostaną przygotowane prawidłowo, taka inwestycja w copywriting może skutkować wzrostem sprzedaży.
3. Rola w kreowaniu wizerunku marki
Wizerunek marki to wyobrażenie na jej temat, które pojawia się po usłyszeniu nazwy, zobaczeniu loga lub obcowaniu z innymi przekazami przedsiębiorstwa. To efekt wytężonej pracy marketerów, w tym także copywriterów skupiających się na tym, aby publikowane treści budowały ten wizerunek w odpowiedni i zamierzony wcześniej sposób.
Taki wizerunek kreuje się w przypadku każdego elementu na styku klienta z marką, od postów publikowanych na Facebooku, przez wygląd strony internetowej, aż po obsługę Klienta. Nie ulega więc wątpliwości, że dobrze przygotowane teksty to podstawa jego budowania.
4. Rola w procesie SEO
Dobrze przygotowane i zoptymalizowane treści będą pomagać stronie internetowej przedsiębiorstwa pojawiać się wyżej w wyszukiwarce, co docelowo wpłynie na zwiększony ruch i finalnie wesprze konwersję. Cel ten jest niebagatelny, bowiem 70 proc. marketerów wciąż uważa, że pozycja w wyszukiwarce jest ważniejsza, aniżeli płatne reklamy. Wyższa pozycja jest jednak niemożliwa do osiągnięcia bez dobrze opracowanych treści.
Chodzi tu o copywriting SEO, który ma pomagać w tym, aby zakładki strony były lepiej widoczne w wyszukiwarce i wyświetlały się na konkretne słowa kluczowe. Celem jest jednak także to, aby publikacje trafiały w intencję użytkownika i w jego konkretne potrzeby. W tworzeniu treści nie można więc zapomnieć o tym, aby były one przede wszystkim merytoryczne, dobrze się czytały, a także odpowiadały na pytania potencjalnych Klientów.
Copywriting w małej firmie
Wiemy już, jakie role pełni copywriting i dlaczego warto w niego inwestować. Wciąż pewne wątpliwości mogą mieć jednak właściciele mniejszych przedsiębiorstw, których główną bolączką jest zazwyczaj ograniczony budżet. Czy także i oni powinni inwestować w tworzenie tego typu treści?
Zdecydowanie tak, jednak w dobrze przemyślany sposób oraz z planem szytym na miarę swoich możliwości.
Przede wszystkim copywriting w małej firmie powinien być przekierowywany w te miejsca, w których są potencjalni Klienci. Nie warto inwestować więc we wszystkie kanały komunikacji, a tylko w te z największym potencjałem. Na co więc zwrócić szczególną uwagę?
- Strona internetowa – to z nią będą stykać się potencjalni Klienci, warto więc zainwestować w treści, które będą odpowiadały na ich potrzeby. Najlepiej zacząć od dobrze przygotowanej strony głównej wraz z opisem przedsiębiorstwa w celu zbudowania zaufania do marki (najlepiej unikać przy tym ogólników, a stawiać na naturalność oraz storytelling, zwłaszcza w przypadku małych firm).
Opisy produktów i usług – pamiętając o Zerowym Momencie Prawdy, użytkownicy powinni móc znaleźć na stronie możliwie jak najdokładniejsze opisy świadczonych usług oraz produktów. Jeśli budżet nie pozwala na skorzystanie z usług profesjonalnej agencji SEO, można spróbować takie treści zoptymalizować własnoręcznie. Zachęcamy do przeczytania naszego artykułu, z którego można dowiedzieć się, jak samodzielnie zoptymalizować opisy kategorii i produktów i jednocześnie nie zatracić przy tym użyteczności tekstów.
- Media społecznościowe z potencjałem – także i tutaj ogromne znaczenie mają treści oraz świadomość tego, jakich błędów nie popełniać w zakresie prowadzenia social mediów. Warto skupić swoje siły na jednej platformie czy dwóch, zwłaszcza w przypadku ograniczonych zasobów. Jeśli bowiem treści nie będą dodawane regularnie, działania mogą nie przynosić zadowalających efektów.
Samodzielne tworzenie treści
Wiesz już, że zdecydowanie warto zainwestować w copywriting, ale Twój budżet nie pozwala Ci na stałą współpracę z ekspertem w tej dziedzinie? Pierwszym pomysłem, który przychodzi na myśl większości właścicieli małych biznesów jest samodzielne tworzenie takich treści (przeczytaj: Content Marketing od podszewki, czyli o czym pamiętać tworząc treści).
Jest to oczywiście możliwe, przy czym bez odpowiedniej wiedzy jak to robić, może okazać się to trudne i czasochłonne. Okazuje się bowiem, że nawet najbardziej wartościowy i długi tekst, ale niezoptymalizowany pod wyszukiwarki, może nie być skuteczny, ponieważ nie trafi do zainteresowanej nim osoby.
Na szczęście pewne zasady związane z pisaniem SEO można szybko przyswoić, w czym pomagają poradniki online oraz eksperckie książki.
Zdecydowanie warto zgromadzić taką wiedzę, również po to, aby wiedzieć, czego wymagać od zewnętrznych copywriterów oraz na jakie kwestie w ich pracy zwracać szczególną uwagę.
Czy warto zlecić napisanie tekstów copywriterowi?
Copywriting warto zlecić ekspertom ze względu na dużą oszczędność czasu i wbrew pozorom również pieniędzy. Takie osoby bardzo często pracują na własny rachunek oraz oferują swoje usługi na popularnych platformach takich jak choćby Useme lub ogłaszają się na grupach na Facebooku.
Znalezienie fachowca niestety nie zawsze jest jednak tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. Istotny jest więc przede wszystkim research, a także przykładowa próbka tekstów z danej dziedziny. Dopiero na tej podstawie można ocenić, czy copywriter rzeczywiście posiada wiedzę w interesującym przedsiębiorcę zakresie.
W przypadku bardziej specjalistycznych branż (ale nie tylko) współpraca z copywriterem może polegać także na tworzeniu briefu tekstu zawierającego wszystkie niezbędne wytyczne. Tym samym zostaje precyzyjnie nakreślone to, jaki przekaz ma mieć treść, a zadaniem copywritera staje się poprawne napisanie tekstu oraz jego ewentualne zoptymalizowanie pod SEO.
Inwestycja w copywriting zdecydowanie się opłaca. Przyczyn tego jest wiele, poczynając od tego, że dobrze opracowane i zoptymalizowane treści informują potencjalnych Klientów i pomagają im w podjęciu decyzji o zakupie, a także wspierają działania SEO. Te ostatnie w dłuższym okresie czasu mają szansę przełożyć się na zwiększoną sprzedaż towarów lub usług, stanowią więc ważny aspekt działania biznesów online.
Inwestując w copywriting zewnętrzny warto jednak dodatkowo poznać przynajmniej podstawowe zasady tworzenia treści, dzięki czemu proces ten będzie skuteczniejszy i z czasem pozwoli na zaobserwowanie miarodajnych efektów.