.animate-view{opacity: 1 !important;}

Dlaczego warto inwestować w copywriting?

8min.

Komentarze:0

Dlaczego warto inwestować w copywriting?
23 października 2023
Masz firmę, Twój budżet jest ograniczony i jednocześnie zastanawiasz się, czy mimo wszystko warto inwestować w copywriting? Jeśli tak, koniecznie sprawdź, co sprawia, że wartościowe treści mają tak duże znaczenie i dlaczego opłaca się w nie zainwestować.

8min.

Komentarze:0

Na czym polega SEO copywriting?

Pierwotnie copywriting był związany przede wszystkim z tworzeniem tekstów reklamowych oraz sloganów wykorzystywanych w spotach radiowych i wysokobudżetowych reklamach telewizyjnych. Współcześnie kojarzony jest natomiast głównie z treściami na strony internetowe.

Proces ten powinien być jednak określany raczej jako SEO copywriting, polegający na kreowaniu takich treści, które będą odpowiadać nie tylko na oczekiwania internautów, ale również robotów Google’a. Istotne znaczenie ma jednak balans, bowiem treści muszą być naprawdę użyteczne i przydatne dla użytkowników, a nie tylko zoptymalizowane pod wyszukiwarkę.

copywriting guide backlinko

Źródło: https://backlinko.com/copywriting-guide

Czy warto zainwestować w copywriting?

Tak! Copywriting ma wiele form, od treści na firmowym Facebooku, przez pisanie na bloga, aż po opisy produktów. Większość właścicieli przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę z tego, że takie teksty powinny być udostępniane. Nie wszyscy jednak wiedzą, dlaczego warto zainwestować w copywriting oraz w jaki sposób wpłynie to choćby na wizerunek marki, a także finalnie zwiększoną sprzedaż produktów lub usług.

Oto podstawowe role, które pełni copywriting oraz powody, dla których jest on tak ważny w działalności przedsiębiorstw.

1. Rola informacyjna treści

Coraz częściej używane pojęcie ZMOT, czyli Zerowego Momentu Prawdy (ang. Zero Moment of Truth) oznacza, że zanim potencjalny klient zdecyduje się na zakup, szuka w Internecie informacji o produkcie lub usłudze. W praktyce na rynku amerykańskim robi tak około 73 proc. konsumentów i można uznać, że podobnie wygląda to na rynkach innych rozwiniętych państw.

Warto więc, aby klient trafił na takie treści i aby były one dobrze opracowane, zwłaszcza pod kątem nasycenia wartościowymi informacjami. Właśnie tutaj ogromną rolę odgrywa copywriting na stronie internetowej, który powinien dostarczać wszystkich niezbędnych informacji na temat produktu i przedsiębiorstwa, aby pomóc podjąć decyzję o zakupie.

schemat zmiany doświadczenia użytkownika podczas zakupów

2. Rola promocyjno-informacyjna

ZMOT to jednak zdecydowanie więcej, aniżeli treści na stronie producenta lub dużych sklepów e-commerce. Znaczenie mają bowiem także recenzje publikowane na zewnętrznych stronach, materiały wideo oraz porównania, czyli wszystko to, na co może trafić Internauta poszukujący informacji na temat produktu lub usługi. Ważne jest więc sprawdzenie, jakie są to treści (do czego można wykorzystać oczywiście wyszukiwarkę Google) oraz aktywny udział w niektórych z tych kanałów.

Warto dodatkowo monitorować wzmianki o marce w Internecie. Służy do tego m.in. bezpłatne narzędzie Google Alerts, a także płatne – choć niejedyne – Brand24 z rozbudowaną analityką wyników.

Przykładowo takim udziałem może być stworzenie artykułu sponsorowanego o asortymencie firmy na zewnętrzny portal internetowy. Celem będzie w tym przypadku zaprezentowanie oferty potencjalnym klientom i zachęcenie ich do wejścia na stronę. Jeśli treści te zostaną przygotowane prawidłowo, taka inwestycja w copywriting może skutkować wzrostem sprzedaży.

3. Rola w kreowaniu wizerunku marki

Wizerunek marki to wyobrażenie na jej temat, które pojawia się po usłyszeniu nazwy, zobaczeniu loga lub obcowaniu z innymi przekazami przedsiębiorstwa. To efekt wytężonej pracy marketerów, w tym także copywriterów skupiających się na tym, aby publikowane treści budowały ten wizerunek w odpowiedni i zamierzony wcześniej sposób.

Taki wizerunek kreuje się w przypadku każdego elementu na styku klienta z marką, od postów publikowanych na Facebooku, przez wygląd strony internetowej, aż po obsługę Klienta. Nie ulega więc wątpliwości, że dobrze przygotowane teksty to podstawa jego budowania.

4. Rola w procesie SEO

Dobrze przygotowane i zoptymalizowane treści będą pomagać stronie internetowej przedsiębiorstwa pojawiać się wyżej w wyszukiwarce, co docelowo wpłynie na zwiększony ruch i finalnie wesprze konwersję. Cel ten jest niebagatelny, bowiem 70 proc. marketerów wciąż uważa, że pozycja w wyszukiwarce jest ważniejsza, aniżeli płatne reklamy. Wyższa pozycja jest jednak niemożliwa do osiągnięcia bez dobrze opracowanych treści.

Chodzi tu o copywriting SEO, który ma pomagać w tym, aby zakładki strony były lepiej widoczne w wyszukiwarce i wyświetlały się na konkretne słowa kluczowe. Celem jest jednak także to, aby publikacje trafiały w intencję użytkownika i w jego konkretne potrzeby. W tworzeniu treści nie można więc zapomnieć o tym, aby były one przede wszystkim merytoryczne, dobrze się czytały, a także odpowiadały na pytania potencjalnych Klientów.

wzrost ruchu organicznego delante

Copywriting w małej firmie

Wiemy już, jakie role pełni copywriting i dlaczego warto w niego inwestować. Wciąż pewne wątpliwości mogą mieć jednak właściciele mniejszych przedsiębiorstw, których główną bolączką jest zazwyczaj ograniczony budżet. Czy także i oni powinni inwestować w tworzenie tego typu treści?

Zdecydowanie tak, jednak w dobrze przemyślany sposób oraz z planem szytym na miarę swoich możliwości.

Przede wszystkim copywriting w małej firmie powinien być przekierowywany w te miejsca, w których są potencjalni Klienci. Nie warto inwestować więc we wszystkie kanały komunikacji, a tylko w te z największym potencjałem. Na co więc zwrócić szczególną  uwagę?

  • Strona internetowa – to z nią będą stykać się potencjalni Klienci, warto więc zainwestować w treści, które będą odpowiadały na ich potrzeby. Najlepiej zacząć od dobrze przygotowanej strony głównej wraz z opisem przedsiębiorstwa w celu zbudowania zaufania do marki (najlepiej unikać przy tym ogólników, a stawiać na naturalność oraz storytelling, zwłaszcza w przypadku małych firm).
  • Opisy produktów i usług – pamiętając o Zerowym Momencie Prawdy, użytkownicy powinni móc znaleźć na stronie możliwie jak najdokładniejsze opisy świadczonych usług oraz produktów. Jeśli budżet nie pozwala na skorzystanie z usług profesjonalnej agencji SEO, można spróbować takie treści zoptymalizować własnoręcznie. Zachęcamy do przeczytania naszego artykułu, z którego można dowiedzieć się, jak samodzielnie zoptymalizować opisy kategorii i produktów i jednocześnie nie zatracić przy tym użyteczności tekstów.
  • Media społecznościowe z potencjałem – także i tutaj ogromne znaczenie mają treści oraz świadomość tego, jakich błędów nie popełniać w zakresie prowadzenia social mediów. Warto skupić swoje siły na jednej platformie czy dwóch, zwłaszcza w przypadku ograniczonych zasobów. Jeśli bowiem treści nie będą dodawane regularnie, działania mogą nie przynosić zadowalających efektów.

Samodzielne tworzenie treści

Wiesz już, że zdecydowanie warto zainwestować w copywriting, ale Twój budżet nie pozwala Ci na stałą współpracę z ekspertem w tej dziedzinie? Pierwszym pomysłem, który przychodzi na myśl większości właścicieli małych biznesów, jest samodzielne tworzenie takich treści.

Jest to oczywiście możliwe, przy czym bez odpowiedniej wiedzy jak to robić, może okazać się to trudne i czasochłonne. Okazuje się bowiem, że nawet najbardziej wartościowy i długi tekst, ale niezoptymalizowany pod wyszukiwarki, może nie być skuteczny, ponieważ nie trafi do zainteresowanej nim osoby.

Na szczęście pewne zasady związane z pisaniem SEO można szybko przyswoić, w czym pomagają poradniki online oraz eksperckie książki.

Zdecydowanie warto zgromadzić taką wiedzę, również po to, aby wiedzieć, czego wymagać od zewnętrznych copywriterów oraz na jakie kwestie w ich pracy zwracać szczególną uwagę.

Rozwiązaniem, które przychodzi na myśl wielu biznesom, jest skorzystanie z pomocy narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, takich jak Chat-GPT, do automatyzacji procesu tworzenia treści. Czy jest to jednak dobre podejście?

Sztuczna inteligencja, choć potężna, nie zawsze jest w stanie odczytać intencje i kontekst wypowiedzi. Istotny jest tzw. human-touch. Dlatego tak ważne jest, aby teksty były napisane w jasny i zrozumiały sposób, aby dotrzeć do docelowej grupy odbiorców. Nawiasem mówiąc, unikalne i eksperckie treści są obecnie najbardziej cenione. Eksperckość to kluczowa cecha, która pozwala twórcy treści na przywoływanie konkretnych przykładów i dostosowywanie komunikacji do konkretnych grup odbiorców. Zdolność do personalizacji oraz dopasowania treści do indwidualnych potrzeb czytelnika daje copywriterom przewagę na AI. Pamiętaj – niezależnie od postępu technologicznego, wartość dodaną i jakość treści nadal tworzą ludzie.

Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera

Kiedy warto inwestować w copywriting?

W dobie Internetu Klienci coraz częściej poszukują szczegółowych informacji o produktach czy usługach, które chcą kupić. Szukają również rozwiązań swoich problemów, pomysłów czy inspiracji. W związku z tym opisy produktów czy artykuły poradnikowe stają się podstawą do budowania swojej marki jako eksperta w danej branży. Jest to również sposób na przyciągnięcie użytkownika na swoją stronę. Kiedy jednak poznać, że copywriting jest właśnie tym, czego aktualnie potrzebujesz? 

Przede wszystkim jest to dobre rozwiązanie, jeśli nie masz pomysłu, w jaki sposób prowadzić swoją komunikację marketingową. Pisanie tekstów na strony czy tworzenie opisów wymaga nie tylko znajomości tematu, czy danych technicznych, ale również swobodnego posługiwania się słowem. Nawet jeśli Twój produkt czy usługa są fantastyczne, to musisz sprawić, by użytkownik się o tym dowiedział.

Stworzyłeś stronę, a nie generuje ona ruchu, użytkownicy szybko ją opuszczają i inwestycja się nie zwraca? Być może rozwiązaniem Twojego problemu są właśnie usługi content marketingu. Napisanie odpowiednich tekstów to końcowy etap pracy. Copywriting w Delante poprzedzony jest analizą rynku, doborem słów kluczowych, ustaleniem przewag konkurencyjnych i przygotowaniem content planu. Dzięki temu jesteśmy w stanie stworzyć wysokiej jakości treści, które będą konwertować.

Samodzielne prowadzenie bloga to czasochłonne zajęcie. Zamiast pisać teksty w pośpiechu, lepiej zlecić to zadanie profesjonalistom. Copywriter przygotuje dla Ciebie wartościowy tekst, który będzie oparty na badaniach, danych i sprawdzonych informacjach. Prowadzisz bloga, jednak nie generuje on ruchu? Być może dobrane słowa kluczowe nie są tym, czego szukają użytkownicy? A może treści nie są atrakcyjne i wartościowe? Niezależnie od tego, z jakim problemem się borykasz, odpowiedzią mogą być usługi copywriterskie. Specjalista napisze dla Ciebie teksty zarówno wartościowe, jak i zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek.

Dlaczego warto zlecić napisanie tekstów copywriterowi?

Copywriting warto zlecić ekspertom. Takie osoby bardzo często pracują na własny rachunek oraz oferują swoje usługi na popularnych platformach takich jak choćby Useme lub ogłaszają się na grupach na Facebooku. Dlaczego pisanie tekstów lepiej pozostawić w rękach specjalistów? Oto kilka powodów:

  • oszczędność czasu – jednym z kluczowych powodów jest fakt, iż zatrudniając agencję lub copywritera, oszczędzasz swój czas. Nie musisz zastanawiać się, jak napisać artykuł, czy opis i czy zrobisz to poprawnie. Copywriter będzie wiedział, jak stworzyć treść, która będzie generować ruch na stronie.
  • wysokiej jakości treści – treści, które publikujesz na swojej stronie czy social mediach powinny być unikalne i wartościowe. Copywriter zadba również o ten aspekt.
  • spójny content dopasowany do stylu komunikacji – podstawą pracy copywritera jest pytanie: dla kogo właściwie tworzę te teksty? Jest to niezwykle istotne, ponieważ inaczej będzie wyglądać artykuł o rozwiązaniach przemysłowych, a inaczej poradnik, w co się ubrać na chrzciny lub 18-nastkę.
  • szybki czas realizacji – kiedy decydujesz się na współpracę z doświadczonym copywriterem, masz pewność, że Twoje teksty zostaną dostarczone w krótkim czasie. Profesjonalny copywriter pracuje efektywnie, ma wypracowane strategie i narzędzia, które pozwalają mu na szybką realizację treści.
  • treści zoptymalizowane pod SEO – istotną korzyścią jest fakt, że profesjonalny copywriter doskonale rozumie zasady optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO). Dzięki temu teksty, które dostajesz, nie tylko są atrakcyjne dla czytelników, ale także dostosowane pod roboty m.in. przez nasycenie słowami kluczowymi, linkowanie wewnętrzne czy formatowanie semantyczne.

Podsumowanie

Znalezienie fachowca niestety nie zawsze jest jednak tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. Istotny jest więc przede wszystkim research, a także przykładowa próbka tekstów z danej dziedziny. Dopiero na tej podstawie można ocenić, czy copywriter rzeczywiście posiada wiedzę w interesującym przedsiębiorcę zakresie.

W przypadku bardziej specjalistycznych branż (ale nie tylko) współpraca z copywriterem może polegać także na tworzeniu briefu tekstu zawierającego wszystkie niezbędne wytyczne. Tym samym zostaje precyzyjnie nakreślone to, jaki przekaz ma mieć treść, a zadaniem copywritera staje się poprawne napisanie tekstu oraz jego ewentualne zoptymalizowanie pod SEO.

Inwestycja w copywriting zdecydowanie się opłaca. Przyczyn tego jest wiele, poczynając od tego, że dobrze opracowane i zoptymalizowane treści informują potencjalnych Klientów i pomagają im w podjęciu decyzji o zakupie, a także wspierają działania SEO. Te ostatnie w dłuższym okresie czasu mają szansę przełożyć się na zwiększoną sprzedaż towarów lub usług, stanowią więc ważny aspekt działania biznesów online.

Inwestując w copywriting zewnętrzny warto jednak dodatkowo poznać przynajmniej podstawowe zasady tworzenia treści oraz wiedzieć, jak zbudować odpowiedni content plan, dzięki czemu proces ten będzie skuteczniejszy i z czasem pozwoli na zaobserwowanie miarodajnych efektów.

Autor
Ala Starzyk SEO Delante
Autor
Alicja Starzyk

Junior SEO Specialist

Absolwentka Zarządzania na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 2015 roku copywriterka, natomiast w dziale SEO w Delante od marca 2021 roku. Prywatnie fanka Formuły 1, Michaela Scotta, sosu sojowego, jazdy na rowerze i pracy zdalnej. Marzy o podróży do Nowego Jorku i Nowej Zelandii.

Autor
Ala Starzyk SEO Delante
Autor
Alicja Starzyk

Junior SEO Specialist

Absolwentka Zarządzania na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 2015 roku copywriterka, natomiast w dziale SEO w Delante od marca 2021 roku. Prywatnie fanka Formuły 1, Michaela Scotta, sosu sojowego, jazdy na rowerze i pracy zdalnej. Marzy o podróży do Nowego Jorku i Nowej Zelandii.

Zostaw komentarz

FAQ

Jak copywriting wpływa na konwersję?

Copywriting ma istotny wpływ na konwersję, ponieważ dostarcza użytkownikom informacje, które pomagają im podjąć decyzję o zakupie. Treści copywritingowe mogą być zoptymalizowane pod kątem zachęcenia do działania, co przekłada się na zwiększenie konwersji.

W jaki sposób copywriting wpływa na wizerunek marki?

Copywriting wpływa na wizerunek marki, poprzez kreowanie spójnych i profesjonalnych treści. Poprawnie napisane teksty pomagają budować zaufanie do marki, prezentują ją jako eksperta w danej dziedzinie i pozwalają na efektywne komunikowanie wartości i misji firmy.

Jakie korzyści przynosi inwestycja w profesjonalny copywriting?

Inwestycja w copywriting ma wiele korzyści, m.in.:

  • oszczędność Twojego czasu,
  • dostarczanie wartościowych treści dostosowanych do potrzeb i wymagań danej branży,
  • zwiększenie widoczności w Internecie,
  • kreowanie wizerunku marki,
  • wpływ na proces SEO, co finalnie przekłada się na wzrost sprzedaży.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM