Czym jest biblioteka reklam na Facebooku?
Biblioteka reklam Facebook Ads, znana także jako biblioteka reklam Meta (Meta Ads Library) to bezpłatne narzędzie, które umożliwia dostęp do informacji o wszelkich reklamach wyświetlanych na wszystkich platformach Meta. Dotyczy to publicznych materiałów promujących daną markę, jak i postów na Facebooku oraz Instagramie, które zawierają dopisek “post sponsorowany”. Biblioteka reklam jest dostępna dla każdego (nie trzeba posiadać konta na Facebooku). Jedyne ograniczenia, to te dotyczące wieku, przykładowo reklamy alkoholu nie zostaną pokazane osobom niezalogowanym lub tym, których deklarowany wiek jest niższy niż 18 lat.
Dzięki bibliotece reklam możemy analizować działanie naszej konkurencji. Pełni ona funkcję publicznej bazy danych, która zawiera aktywne, jak i już zakończone kampanie, które działały na wszystkich platformach Meta.
Jakie dokładnie informacje znajdziemy w bibliotece reklam?
To czego możemy się dowiedzieć o danej reklamie, zależy od tego, jakich treści ona dotyczy. Facebook wyróżnia trzy kategorie reklam i dostępne o nich typy informacji:
- Aktywne reklamy niedotyczące polityki, wyborów lub kwestii społecznych i niewyświetlane na terenie Unii Europejskiej ani jej stowarzyszonych terytoriów:
- materiał reklamowy,
- strona, która zamieściła materiał reklamowy,
- data rozpoczęcia emisji reklam,
- szczegóły dotyczące transparentności strony,
- oznaczenie reklam szczególnej kategorii (reklamy dotyczące nieruchomości, zatrudnienia i kredytów).
- Reklamy, które dotyczą polityki, wyborów lub kwestii społecznych:
- materiał reklamowy,
- strona, która zamieściła materiał reklamowy,
- data emisji reklamy,
- archiwizacja reklamy przez 7 lat,
- kwota wydatków,
- zakresy wyświetleń,
- podziały dotyczące zasięgu (procentowy zasięg pośród użytkowników, którzy zobaczyli reklamę, podział na wiek i płeć oraz informacje o lokalizacji, do której reklama dotarła),
- szacowana wielkość grupy odbiorców,
- wybrane opcje targetowania (dane na poziomie strony dotyczące opcji grup odbiorców wybranych przez reklamodawcę w ciągu ostatnich 7, 30 lub 90 dni, podział na płeć, wiek i lokalizację, język, szczegółowe targetowanie, grupy niestandardowych i podobnych odbiorców),
- informacje dotyczące zastrzeżenia,
- informacje o wydatkach zawarte w raporcie Biblioteki reklam,
- szczegóły dotyczące transparentności strony,
- oznaczenie reklam szczególnej kategorii (reklamy dotyczące nieruchomości, zatrudnienia i kredytów).
- Reklamy wyświetlone na terenie Unii Europejskiej oraz na jej stowarzyszonych terytoriach:
- materiał reklamowy,
- strona, która zamieściła materiał reklamowy,
- data emisji reklamy,
- archiwizacja reklamy przez rok od daty ostatniego wyświetlenia reklamy,
- całkowity zasięg,
- podziały dotyczące zasięgu (według docelowej lokalizacji),
- wybrane opcje targetowania (dane na poziomie reklamy dotyczące opcji grup odbiorców wybranych przez reklamodawcę: płeć, wiek, lokalizacja),
- informacje o płatniku i beneficjencie,
- szczegóły dotyczące transparentności strony,
- oznaczenie reklam szczególnej kategorii (reklamy dotyczące nieruchomości, zatrudnienia i kredytów).
W przypadku wyszukiwania wszystkich reklam musimy przejść do Biblioteki reklam, wybrać konkretny kraj, w Kategoria reklamy wybrać Wszystkie reklamy, w pasku wyszukiwania wpisać interesującę nas nazwę, po pojawieniu się reklam kliknąć w Zobacz szczegóły reklamy, by móc uzyskać więcej informacji. Analogicznie, w przypadku wyszukiwania reklam konkretnych kategorii.
Źródło: Panel Biblioteki reklam Facebook Ads
Biblioteka reklam Facebook Ads oferuje również wyświetlenie raportu, który obejmuje wiele przydatnych zagadnień. Są tam dostępne takie opcje jak:
- łączna liczba reklam reklamodawcy w całej Bibliotece reklam,
- szacunkowe wydatki reklamodawcy od dnia uruchomienia Biblioteki lub od dnia, kiedy utworzył pierwszą reklamę,
- łączna liczba reklam, w których posiadaniu jest dany reklamodawca w konkretnym tygodniu,
- szacunkowa łączna kwota wydatków każdego reklamodawcy w konkretnym tygodniu,
- najwyższe wydatki reklamodawców w wybranym kraju,
- najpopularniejsze frazy, które były wyszukiwane w konkretnym tygodniu.
Źródło: Raport z Biblioteki reklam Facebooka ukazujący, których pięciu reklamodawców wydało najwięcej na reklamy w przeciągu ostatniego tygodnia
Jak sprawdzać reklamy konkurencji?
Meta Ads Library pozwala na sprawdzanie reklam konkurencji. Pojawia się tutaj pytanie: w jakim celu w ogóle to robić? Powodów może być kilka:
- możemy zweryfikować rynkowe trendy, które obecnie panują wśród marketerów; jakie formy reklam sprawdzają się w danym czasie i do jakich odbiorców najlepiej trafiają,
- dowiadujemy się, czym w danym momencie zajmuje się konkurencja i w czym możemy być od niej lepsi, może to nas natchnąć do nowych pomysłów,
- orientujemy się w tym, jaką mamy pozycję na rynku i co jesteśmy w stanie zrobić, by ją utrzymać lub poprawić.
Pierwszym krokiem, jaki powinniśmy wykonać, to przejście na stronę Biblioteki reklam Facebooka. Następnie w ramce Szukaj reklam wybieramy kraj (w tym przykładzie Polska), na terenie którego wyświetlały się reklamy, którym chcemy się przyjrzeć. Ustawiamy kategorię reklam jako wszystkie reklamy i w lupce wpisujemy nazwę profilu firmy wydawcy (w tym przypadku Allegro), który nas interesuje.
Źródło: Panel Biblioteki reklam Facebook Ads
W wynikach pojawią nam się wszystkie reklamy danego użytkownika. Po kliknięciu w Zobacz szczegóły reklamy, możemy przejrzeć wszystkie informacje na jej temat. W przypadku reklamodawcy Allegro jesteśmy w stanie zobaczyć, na jakich kanałach dana reklama była widoczna (tutaj Facebook, Instagram. Messenger oraz Audience Network) i kiedy rozpoczęło się jej wyświetlanie.
Źródło: Panel Biblioteki reklam Facebook Ads
Po kliknięciu w Zobacz szczegóły reklamy otrzymujemy również informacje o samym reklamodawcy – na których platformach posiada on konta oraz ile zgromadził tam obserwujących.
Źródło: Panel Biblioteki reklam Facebook Ads
Źródło: Panel Biblioteki reklam Facebook Ads
Dostępne dane dotyczące samej treści reklamowej to lokalizacja, wiek odbiorców i ich płeć. Dowiemy się tutaj także o wyświetleniach reklamy oraz dokładnym jej zasięgu według lokalizacji, wieku i płci.
Źródło: Panel Biblioteki reklam Facebook Ads
Podsumowanie
W powyższym artykule zaprezentowano, czym jest biblioteka reklam Facebooka, jakie ma funkcje i jakie daje nam możliwości. Jest ona przydatnym narzędziem, które może na co dzień aktywnie wspierać nasze działania marketingowe.
O czym należy jednak pamiętać, to by nie opierać się głównie na sprawdzaniu, co robi nasza konkurencja i jakie działania podejmuje. Kluczem do sukcesu jest przede wszystkim oryginalny pomysł i swój własny plan działania. Przeanalizowanie reklam konkurencji może co najwyżej pomóc w trakcie analizy naszych działań i planowaniu tego, co możemy wykorzystać w naszej pracy, a czego lepiej unikać.