Biblioteka reklam na Facebook Ads – dlaczego warto z niej korzystać?

Biblioteka reklam Facebook Ads, znana także jako biblioteka reklam Meta (Meta Ads Library) to bezpłatne narzędzie, które umożliwia dostęp do informacji o wszelkich reklamach wyświetlanych na wszystkich platformach Meta. Dotyczy to publicznych materiałów promujących daną markę, jak i postów na Facebooku oraz Instagramie, które zawierają dopisek “post sponsorowany”. Biblioteka reklam jest dostępna dla każdego (nie trzeba posiadać konta na Facebooku). Jedyne ograniczenia, to te dotyczące wieku, przykładowo reklamy alkoholu nie zostaną pokazane osobom niezalogowanym lub tym, których deklarowany wiek jest niższy niż 18 lat.
Wiesz, ile kosztuje reklama na Facebooku? Poznaj ceny z naszego artykułu!
To, czego możemy się dowiedzieć o danej reklamie, zależy od tego, jakich treści ona dotyczy. Facebook wyróżnia trzy kategorie reklam i dostępne o nich typy informacji:
W przypadku wyszukiwania wszystkich reklam musimy przejść do Biblioteki reklam, wybrać konkretny kraj, w Kategoria reklamy wybrać Wszystkie reklamy, w pasku wyszukiwania wpisać interesującę nas nazwę, po pojawieniu się reklam kliknąć w Zobacz szczegóły reklamy, by móc uzyskać więcej informacji. Analogicznie, w przypadku wyszukiwania reklam konkretnych kategorii.
Źródło: Panel Biblioteki reklam Facebook Ads
Biblioteka reklam Facebook Ads oferuje również wyświetlenie raportu, który obejmuje wiele przydatnych zagadnień. Są tam dostępne takie opcje jak:
Źródło: Raport z Biblioteki reklam Facebooka ukazujący, których pięciu reklamodawców wydało najwięcej na reklamy w przeciągu ostatniego tygodnia
Meta Ads Library pozwala na sprawdzanie reklam konkurencji. Pojawia się tutaj pytanie: w jakim celu w ogóle to robić? Powodów może być kilka:
Pierwszym krokiem, jaki powinniśmy wykonać, to przejście na stronę Biblioteki reklam Facebooka. Następnie w ramce Szukaj reklam wybieramy kraj (w tym przykładzie Polska), na którego terenie wyświetlały się reklamy, którym chcemy się przyjrzeć. Ustawiamy kategorię reklam jako wszystkie reklamy i w lupce wpisujemy nazwę profilu firmy wydawcy (w tym przypadku Allegro), który nas interesuje.
Źródło: Panel Biblioteki reklam Facebook Ads
W wynikach pojawią nam się wszystkie reklamy danego użytkownika. Po kliknięciu w Zobacz szczegóły reklamy, możemy przejrzeć wszystkie informacje na jej temat. W przypadku reklamodawcy Allegro jesteśmy w stanie zobaczyć, na jakich kanałach dana reklama była widoczna (tutaj Facebook, Instagram. Messenger oraz Audience Network) i kiedy rozpoczęło się jej wyświetlanie.
Źródło: Panel Biblioteki reklam Facebook Ads
Po kliknięciu w Zobacz szczegóły reklamy otrzymujemy również informacje o samym reklamodawcy – na których platformach posiada on konta oraz ile zgromadził tam obserwujących.
Źródło: Panel Biblioteki reklam Facebook Ads
Źródło: Panel Biblioteki reklam Facebook Ads
Dostępne dane dotyczące samej treści reklamowej to lokalizacja, wiek odbiorców i ich płeć. Dowiemy się tutaj także o wyświetleniach reklamy oraz dokładnym jej zasięgu według lokalizacji, wieku i płci.
Źródło: Panel Biblioteki reklam Facebook Ads
Wiesz już, czym jest biblioteka reklam Facebooka, jakie ma funkcje i jakie daje nam możliwości. Jest ona przydatnym narzędziem, które może na co dzień aktywnie wspierać nasze działania marketingowe.
O czym należy jednak pamiętać, to by nie opierać się głównie na sprawdzaniu, co robi nasza konkurencja i jakie działania podejmuje. Kluczem do sukcesu jest przede wszystkim oryginalny pomysł i swój własny plan działania. Przeanalizowanie reklam konkurencji może co najwyżej pomóc w trakcie analizy naszych działań i planowaniu tego, co możemy wykorzystać w naszej pracy, a czego lepiej unikać.