Pozycjonowanie w UK po angielsku z Polski. Warto?

Pozycjonowanie w UK po angielsku z Polski. Warto?

Pozycjonowanie stron po angielsku rodzi wiele pytań. Na czym polega? Jak się do niego zabrać i jak poprowadzić od A do Z, aby osiągnąć pożądane efekty? I wreszcie – czym różni się pozycjonowanie w UK od SEO na polskim rynku? Podpowiemy Ci, dlaczego warto zlecać zagraniczne SEO polskim firmom i o czym pamiętać chcąc wejść na rynek brytyjski.

Spis treści:

Dobrze już wiemy, że marketing online nie zna granic. Jeśli ktoś jeszcze nie wierzył w to przed pandemią, teraz mamy właściwie pewność, patrząc na niezliczone przykłady przenoszenia biznesu do sieci i ekspansji na rynki międzynarodowe. Co ciekawe, firma z Polski może z powodzeniem – nie ruszająć się z polskiego biura – zaplanować i przeprowadzić kampanię SEO z myślą o rynkach zagranicznych.

To z kolei daje duże możliwości nawet stosunkowo niewielkim firmom z Polski, nie muszą bowiem inwestować w pozycjonowanie w brytyjskiej walucie, a równocześnie mogą zaistnieć na arenie międzynarodowej.

Pozycjonowanie stron UK ma jednak kilka aspektów, które wymagają od specjalistów sporego nakładu pracy i naprawdę rozległej wiedzy, a przy tym umiejętności podejmowania dobrych wyborów. W końcu są sytuacje, w których lokalizacja jest nie tylko ważna, ale wręcz kluczowa dla powodzenia kampanii online marketingowej.

Jak pewnie wiesz, Google, który ty znasz, to nie Google, z którego korzysta przeciętny Brytyjczyk (chyba że korzystasz z brytyjskiego VPN-a albo zmieniłeś kilka ustawień, ale to już inna sprawa). Inny kraj to inna, choć ta sama, wyszukiwarka – Google jest bowiem nastawiony na lokalność, a wyświetlane wyniki będą się od siebie różniły.

Dodatkowo każda wersja lokalna stawia witrynom różne wymagania, co przekłada się na wyniki, jakie będzie miało pozycjonowanie stron po angielsku.

O czym należy pamiętać w zakresie SEO, jeśli chodzi o międzynarodowe pozycjonowanie? Anglia rządzi się swoimi prawami i zdecydowanie warto je poznać. Co warto wiedzieć o rynku brytyjskim, uchodzącym wśród branżowców za najtrudniejszy dla specjalistów SEO?

E-commerce w UK – co warto wiedzieć?

Rynek e-commerce w UK to czwarty (za Chinami, USA i Japonią) największy na świecie rynek e-sprzedaży o wartości 199 bilionów dolarów (dla porównania: wartość e-commerce w Polsce  w 2022 roku wyniesie najprawdopodobniej nieco ponad 17 bilionów dolarów. To xxx% mniej. To dużo mniej!). Według prognoz ekspertów brytyjski rynek e-commerce do 2025 roku przebije 285 miliardów.

33% wszystkich zakupów w UK odbywa się poprzez kanał online – w ciągu najlbliższych kilku lat najprawdopodobniej przekroczymy już próg 40%.

pozycjonowanie uk - on line vs off line
Źródło: https://www.statista.com/outlook/dmo/ecommerce/united-kingdom#sales-channels
pozycjonowanie stron uk - wartość ecommerce
Źródło: https://www.statista.com/outlook/dmo/ecommerce/united-kingdom#revenue

Przyjrzyj się też procentowym zmianom w wartości rynku e-commerce w UK:

pozycjonowanie stron uk - dynamika
Źródło: https://www.statista.com/outlook/dmo/ecommerce/united-kingdom#revenue

Jak widzisz, 2020 roku był wyjątkowy pod wieloma względami, ale – mimo przewidywań sceptyków – sytuacja nie tylko nigdy nie wróciła do stanu sprzed pandemii, lecz także dynamika rozwoju rynku stale wzrasta (poza udziałem mediów). Może nie są to tak spektakularne procenty jak w 2020 roku, ale jeśli potrzebujesz twardych danych, zerknij jeszcze raz na pierwszy wykres.

Przy aktualnych trendach wartość rynku e-commerce w Wielkiej Brytanii w 2025 roku ma wynieść aż 285.55 bilionów dolarów, nie – jak przewidywano w raportach sprzed pandemii – nieco ponad sto biblionów. To ogromny wzrost, który będzie się utrzymywał, dlatego inwestowanie w obecność na rynku brytyjskim jest zdecydowanie dobrym – choć nieprostym – posunięciem.

Ale jeśli jesteś w gotowości podjąć wyzwanie pozycjonowania stron po angielsku – czytaj dalej!

Wyszukiwarki internetowe w UK

Według danych serwisu Statista.com z września 2021 r., wyszukiwarkę Google.co.uk wybiera na Wyspach 86,31% internautów. Daleko, daleko w tyle są Bing (9,61%), Yahoo (2,36%) i DuckDuckGo (1,01%).

Mimo to pozycjonowanie stron w UK nie powinno opierać się jedynie na Google – warto optymalizować swoją witrynę przede wszystkim pod kątem przyjazności dla robotów Google’a, ale również skryptów indeksujących Bing i Yahoo, bo te wcale już nie tracą w ostatnich latach na znaczeniu na rzecz kalifornijskiego giganta.

Poza tym – jeśli średnio 1 na 10 osób w UK korzysta z Binga, to nie jest to wcale mała liczba!

Urządzenia mobilne w UK

Kolejną kwestią, o której warto pamiętać, jeśli chodzi o pozycjonowanie stron internetowych UK, to to, że praktycznie 60% zysku brytyjskiego rynku zostało wygenerowane online.

pozycjonowanie uk - mobile desktop
Źródło: https://www.statista.com/outlook/dmo/ecommerce/united-kingdom#sales-channels

Urządzenia mobilne święcą tryumfy. Bez optymalizacji strony WWW w zakresie mobile-friendly osiągnięcie wysokich pozycji w Google będzie praktycznie niemożliwe. Kwestia mobilności jest tym bardziej istotna, że na początku 2018 roku zaczął obowiązywać Mobile First Index, który gratyfikuje strony mobilne, a to był zaledwie start wszystkich niezwykle istotnych zmian w algorytmach.

Klient w UK – kim jest i jaki jest?

Jeśli chodzi o użytkowników e-commerce, to podział rozkłada się zaskakująco równo pomiędzy osobami w wieku 25-34,  35-44 oraz 45-54. Ich udział w rynku wynosi po 22-23%. Co jednak istotne, osoby powyżej 55 roku życia mają przewagę na rynko nad osobami poniżej 24 roku życia – więc wcale nie do końca jest tak, że to młodzież króluje.

Co do zysków z poszczególnych segmentów rynku, na prowadzenie wysuwa się moda (60%), kawałek za nią jest elektronika (36%), a potem kolejno: urzązanie domu, hobby i uroda.

Pozycjonowanie UK – o czym musisz pamiętać?

Wiesz już, kto, jak i gdzie będzie poszukiwał Twojej strony WWW w sieci. Teraz czas zastanowić się, jak zadbać o wysoką pozycję w Google, aby na Twoją stronę trafiało jak najwięcej Klientów z tego rynku? Jak powinno wyglądać pozycjonowanie w Anglii?

1. Lokalna domena w UK

Pierwszy i najważniejszy krok do pozyskanie domeny brytyjskiej. Nie uda Ci się skutecznie wypozycjonować strony internetowej bez osobnej domeny ccTLD (ang. country-code top-level domain), czyli tej najwyższego poziomu. NIe pomyl jej z katalogiem (czyli tym, co po ukośniku). ccTLD To dwie litery po kropce w nazwie Twojego adresu internetowego.

Wskazówka: na rynku UK najlepszym wyborem będzie końcówka .uk lub co.uk. Rozszerzenie .gb wyszło już z obiegu.

Odpowiednio dobrana domena będzie wspierać pozycjonowanie UK z Polski, wskazując geolokalizację potencjalnych odbiorców naszych treści i lepiej pozycjonując stronę WWW na wskazanym przez nas rynku.

Mając swoją stronę w domenie .co.uk, Google sam „rozpozna” ją jako kierowaną na rynek UK, nie będziesz musiał się tym trudzić.

2. Treści na stronie WWW a lokalizacja

Dostosuj treść publikowaną na Twojej stronie do lokalizacji. Co mamy przez to na myśli? Spróbuj wdrożyć kilka poniższych optymalizacji:

  • Koszty zakupu i dostawy podawaj w funtach.
  • Każdą informację dotyczącą marketingu i zamówień udostępniaj klientom w języku angielskim – nie chcesz popewnić faux pas, wysyłając potwierdzenie zamówienia po polsku, prawda?
  • Wybierz odpowiednią strefę czasową, aby zegar na stronie pokazywał odpowiednią godzinę i aby bot wysyłał potwierdzenia zakupu z poprawną datą.
  • Dopasuj wszystkie opcje zakupowe do wymagań brytyjskich, np. w formularzu adresowym przy składaniu zamówienia przygotuj okno na lokalne adresy, telefony i inne dane kontaktowe (np. brytyjskie kody pocztowe – SW19 5AG nie wpiszesz w szablon XX-XXX).

3. Poprawność językowa

Pozycjonowanie stron w UK różni się od SEO w USA – przede wszystkim językowo. Brytyjski i amerykański angielski mają drobne, ale zauważalne dla Brytyjczyków różnice. Jeśli zatem naszym obszarem docelowym jest rynek UK, to tworząc treści na strony, pamiętajmy o różnicach w pisowni niektórych słów (piszmy m.in. “honour” zamiast “honor” lub “realise” nie “realize”).

O konieczności tworzenia poprawnych gramatycznie i stylistycznie tekstach angielskich nie musimy chyba wspomniać? (Niestety, mimo swoich całkiem potężnych możliwości, Google Translator w wielu przypadkach wciąż nas nie uratuje.)

4. Optymalizacja strony WWW

Nawet najpiękniejsza strona internetowa, jeśli będzie niezoptymalizowana, nie sprawdzi się w żadnym kraju, także w UK. Punktem wyjścia na szerokie wody i jednym z elementów działań SEO powinna być optymalizacja Twojej firmowej strony WWW. Jakie są najczęstsze błędy? Zmartwić powinien Cię:

  • brak dostosowania do urządzeń mobilnych
  • problemy z kodem
  • nieczytelny interfejs
  • za ciężkie grafiki
  • brak contentu lub słaby content
  • wolne ładowanie (szczególnie w świetle aktualizacji Core Web Vitals, której efekty obserwujemy już od 2021 roku)
  • brak tekstów alternatywnych przy grafikach
  • brak optymalizacji tytułów i meta description.

Więcej przeczytasz w artykule: Najczęstsze błędy SEO. Jeśli popełniasz je na swojej stronie, koniecznie zajmij się optymalizacją przed wejśćiem na rynek brytyjski!

5. Lokalny hosting w UK

Korzystna dla pozycji w Google jest sytuacja, w której adres Twojej strony internetowej ma lokalne IP, a zatem jest hostowany na serwerze lokalnym. W ten sposób wyszukiwarki dokonują geolokalizacji strony.

Hostowanie strony na lokalnym serwerze skraca także czas ładowania strony i jej odpowiedzi na zapytania. To z kolei jest korzystne dla pozycjonowania, ponieważ może zmniejszyć współczynnik odrzuceń (bounce rate), czyli ilość przypadków, w których użytkownik, zniecierpliwiony oczekiwaniem, rezygnuje z przeglądania witryny.

A to dopiero początek, bo przecież prędkość strony jest już czynnikiem rankingowym, czyli ma bezpośredni wpływ na to, jak wysoko rankować będzie Twoja witryna.

Jak znaleźć odpowiedniego hosta? Pomoże Ci w tym aktualny poradnik i ranking serwisu Techradar, który prezentuje listę 11 najlepszych dostawców usług hostingowych w UK.

6. Linkowanie zewnętrzne

Każdy proces SEO, a zatem również pozycjonowanie stron UK, to w dużej mierze budowanie bazy linków zewnętrznych.

Wskazówka: Pamiętaj, że przypadku pozycjonowania zagranicznego, istotne jest, by pochodziły one również ze stron w domenie co.uk.

Inna istotna kwestia to outreach marketing, czyli strategia polegająca na zdobywaniu linków przez wchodzenie w relacje z osobami posiadającymi zasięgi w internecie, tzw. liderami opinii, którzy często kształtują decyzje zakupowe swoich odbiorców.

Co to ma wspólnego z linkowaniem zewnętrznym i pozycjonowaniem stron internetowych w UK? Chodzi przede wszystkim o pozyskiwanie cennych, wartościowych linków z platform prowadzonych przez osoby, z którymi nawiąże się współpracę.

Muszą to być osoby działające lokalnie (czyli w Anglii) i mające swoją stronę internetową, portal tematyczny lub profil w social media. Taka współpraca to nie tylko typowe treści sponsorowane – czasem wspomnienie o Twoim sklepie w artykule czy poście (na przykład na zasadzie polecenia czy podania źródła, jeśli dostarczysz takiej osobie dane, grafiki itp.) wystarczy.

7. Optymalizacja pod Binga

Jak zauważyliśmy we wstępie, naprawdę sporo użytkowników internetu w UK korzysta z Binga, i dla tych 10% potencjalnych klientów zdecydowanie warto się postarać, szczególnie że optymalizacja pod tę wyszukiwarkę nie różni się znacznie od optymalizacji pod Google.

Najważniejsza różnica leży w meta keywords, które Google zdecydowanie skreślił, podczas gdy Bing aktywnie z nich korzysta. Jeśli więc Twoja platforma e-commerce oferuje możliwość dodania fraz kluczowych, użyj jej, zwiększając szanse na pojawienie się w wynikach wyszukiwania Binga.

Wskazówka: Możesz śledzić postęp optymalizacji dla tej wyszukiwarki za pomocą Bing Search Console.

Komentarz specjalisty

Jeśli planujesz rozszerzenie działalności na rynki zagraniczne, musisz pamiętać o tym, że każdy z nich jest inny – i nie chodzi tu jedynie o różnice językowe. Miej na uwadze odmienną kulturę, przyzwyczajenia, potrzeby użytkowników czy sposoby podejmowania decyzji zakupowych. To, co sprawdzi się na jednym rynku, niekoniecznie zadziała na innym.

Szczegółowa analiza rynku docelowego – pod kątem branży, w której działasz – to w przypadku zagranicznego SEO klucz do sukcesu. I nie inaczej jest w przypadku rynku brytyjskiego, o czym przekonałam się, pracując na stronie naszego Klienta, producenta butów podwyższających dla mężczyzn, sklepu Faretti.Proces SEO wymagał od nas umiejętności dobrego researchowania, poznania lokalnego rynku, potrzeb użytkowników, a następnie budowania na ich podstawie trafnych long-taili.

W przypadku Faretti spotkaliśmy się z błędem, który mógł skutecznie utrudnić nam proces budowy ruchu na stronie – złe jednostki miary. Informacja o wysokości podwyższenia butów podana była w centymetrach, a jak wiadomo, w Wielkiej Brytanii stosuje się cale – zaproponowaliśmy więc zmianę, która pozwoliła nam na zwiększenie widoczności na frazy z jednostką miary.

Milena Fietko
Senior SEO Specialist

Pozycjonowanie stron po angielsku znad Wisły. SEO UK – warto?

Zastanawiasz się wciąż, czy przy takich wyzwaniach ze strony UK warto w ogóle prowdzić pozycjonowanie stron w Wielkiej Brytanii? 

Internet to globalna wioska, w której zdalnie można działać na każdym rynku, szczególnie w post-pandemicznej rzeczywistości. Pozycjonowanie stron internetowych w UK z Polski wcale nie jest złym pomysłem, szczególnie jeśli zależy Ci na dalszym rozwoju biznesu. Nie musisz jednak korzystać z usług lokalnych specjalistów. Dlaczego?

Jak widzisz, e-commerce jest w dobrej formie, podobnie jak branża SEO. Dzięki temu zarówno na rynku polskim, jak i angielskim, specjaliści mogą prezentować podobny poziom umiejętności i jakości usług pozycjonowania. Nie ma więc znaczenia, czy wybierzesz firmę polską, czy brytyjską, ponieważ zdobycie informacji na temat tego, jak działa rynek w UK, i doświadczenie z pracą na tamtejszych stronach internetowych i z brytyjskimi klientami nie jest tylko domeną angielskich firm.

Co więcej, pozycjonowanie sklepów internetowych i stron w UK może okazać się tańsze i efektywniejsze, gdy nawiązuje się współpracę z agencją SEO z Polski. Różnice stawek są ogromne – przeciętny koszt współpracy z agencją SEO w UK to od £1200 do nawet £9 000 miesięcznie (czyli od ponad 6 tysięcy PLN w górę – aż do kilkudziesięciu tysięcy złotych!).

Do tego za linkowanie zewnętrzne i gościnne wpisy na blogach płaci się o wiele więcej niż w Polsce. Razem z agencją SEO z Polski taniej i sprawniej podbijesz brytyjski rynek e-commerce. Warto!

pozycjonowanie stron po angielsku - cena
Źródło: https://ontopmarketing.agency/average-cost-of-seo-uk/

Twoja konkurencja nie śpi!

Musisz pamiętać, że w UK, ze względu na wysoką konkurencję w e-commerce (przypomnij sobie wykresy z bilionami dolarów, które umieściliśmy na początku wpisu), decyzja o podjęciu działań SEO nie jest opcją, a koniecznością, prawdziwym być albo nie być.

analiza konkurencji baner

Pod tym względem rynek UK mocno różni się od naszego rodzimego. Tam strategia SEO to absolutny must-have już na etapie projektowania strony WWW – musisz zdawać sobie sprawę z tego, że Twoi konkurenci, którzy już są na rynku, podjęli wszystkie działania, które mogli, aby zaistnieć w sieci.

Konkurencja jest bardzo duża, a tamtejsze sklepy prowadzą efektywne działania SEO od lat, więc pracy nad Twoim sklepem online będzie z pewnością mnóstwo. Nie ma na co czekać! Ale tak – warto.

Sprawdź również nasz poradnik: pozycjonowanie stron!

Ważne: przed wyborem agencji i rozpoczęciem ekspansji na rynek w UK, zrób dobry research i wybierz agencję SEO, która naprawdę zapewni Ci konkretne efekty i nie przepali budżetu. Nie podejmuj decyzji ad hoc! Przeczytaj: Jak wybrać firmę SEO? 10 rzeczy, które musisz wziąć pod uwagę.

Pozycjonowanie Wielka Brytania: podsumowanie

Jaki jest klucz do sukcesu, jeśli chodzi o pozycjonowanie stron po angielsku? To nie tylko odpowiednia optymalizacja witryny, lecz także dobór domeny i hostingu, linkowanie zewnętrzne, poprawny językowo i dopasowany do odbiorcy content, czy wreszcie nastawienie na optymalizację także pod inne wyszukiwarki, w szczególności – Bing. To wszystko polska agencja SEO może zrobić zdalnie.

Chcesz ruszyć na podbój rynku w UK? Napisz do nas! Wiedzę o rynku brytyjskim mamy naprawdę ogromną i z przyjemnością się nią podzielimy.

P.S. Na deser kilka tipów we vlogu o pozycjonowaniu za granicą od team leaderki SEO w Delante Gosi:

Oraz parę słów o tym, jak wybrać CMS pod kątem SEO do sprzedaży zagranicznej:

FAQ

Tak, nie ma przeszkód, aby firma SEO z Polski pozycjonowała strony w UK. Niezależnie od tego, gdzie mieszkasz ty jako właściciel strony (czy w Polsce, czy w Wielkiej Brytanii), komunikacja z doświadczoną w pozycjonowaniu międzynarodowym firmą będzie przebiegała płynnie. Przed wyborem agencji koniecznie zapytaj o doświadczenie specjalistów SEO z pracą z klientami na rynku brytyjskim, aby mieć pewność, że pracujesz z zespołem osób, które wiedzą, co robią.

Nie, pozycjonowanie strony z polską domeną na angielski rynek nie jest dobrym pomysłem. Google automatycznie interpretuje lokalizację, na którą powinien wyświetlać daną witrynę dzięki temu, co znajduje się po kropce w adresie (to tzw. ccTLD, czyli (ang. country-code top-level domain). Strona z ccTLD .co.uk lub .uk będzie pozycjonowała się dużo lepiej niż ta z końcówką .pl.

 

 

Tak, zdecydowanie warto pozycjonować się lokalnie w Wielkiej Brytanii. UK to ogromny rynek e-commerce, który mimo wszystko jest wciąż otwarty na nowe i nie przesycony. Jeśli chcesz zaistnieć na Wyspach, koniecznie dopasuj swoje SEO do wymagań brytyjskich – w końcu to w wyszukiwarce google.co.uk będziesz się wyświetlać. O tym, jak to zrobić, przeczytasz w tym wpisie.

(1)
Autor
R&D and SEO Specialist - Wojciech

R&D and SEO Specialist

W Delante od listopada 2018 roku. Z wykształcenia historyk i dziennikarz, choć pierwsze kroki w pracy zawodowej pokierowały go na ścieżkę marketingu internetowego i SEO. Odtąd kroczy nią w kierunku pierwszych pozycji w wyszukiwarkach, prowadząc za sobą długi ogon fraz kluczowych. Po godzinach zatopiony w Ruchu Światło-Życie, powieściach fantasy i HoMM 3.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

10 pytań i odpowiedzi o SEO

10 pytań i odpowiedzi o SEO

Czy w SEO odpowiedzią na każde pytanie jest “to zależy”? Wojciech Urban udowadnia, że nie zawsze! Zebraliśmy 10 najczęściej powtarzających się pytań o SEO i nagraliśmy krótkie filmiki z odpowiedziami. Możesz ich posłuchać na naszym kanale na YouTube lub przeczytać transkrypcję na naszym blogu. 

Czytaj więcej
Jak dodać firmę do Google Maps?

Jak dodać firmę do Google Maps?

Jeśli chcesz, aby Twoja firma była dobrze widoczna w sieci, wykorzystaj możliwości wizytówki Google Moja Firma. Jej posiadanie pozytywnie wpływa nie tylko na wizerunek, ale również pozycjonowanie strony. Podpowiadamy, jak dodać firmę do Google Maps. Dzięki temu przy niewielkim wysiłku zyskasz liczne korzyści dla swojego biznesu.

Czytaj więcej