Niezależnie od tego, czy Twój sklep ma w ofercie kilka czy tysiące produktów, złe zarządzanie niedostępnymi produktami może sprawić, że przestanie się wyświetlać na określone słowa kluczowe, a co za tym idzie – stracisz cenny ruch, na który pracowałeś wcześniej. A w przypadku e-commerce ruch organiczny jest bardzo często jednym z głównych czynników wpływających na sprzedaż, więc trzeba o niego zadbać.
Usunięcie podstrony z produktem, którego nie ma już w Twojej ofercie, może negatywnie wpłynąć nie tylko na współczynnik konwersji, ale także na przychody Twojej firmy. Jednak, podobnie jak w przypadku wielu działań SEO, rozwiązanie, które sprawdza się w przypadku jednej firmy, niekoniecznie będzie działać w przypadku drugiej.
To działania, które Ty możesz podjąć. Z punktu widzenia klienta sytuacja jest nieco inna, gdyż najczęściej do wyboru są tylko dwie opcje:
Jeśli chcesz sprawdzić, ile razy dana witryna wyświetliła się użytkownikom i ile razy kliknęli w link, skorzystaj z raportu skuteczności Google Search Console. Wystarczy, że dodasz filtr na stronie, wybierzesz „dokładny adres URL” i wszystkie niezbędne informacje będą do Twojej dyspozycji.
Biorąc pod uwagę aspekty związane z SEO, w raporcie można znaleźć przydatne informacje na temat słów kluczowych, na które dana podstrona wyświetla się w wynikach wyszukiwania oraz ile razy została wyświetlona użytkownikom. Co więcej, zaskakująco łatwo jest wybrać konkretny okres czasu, który szczególnie chcesz zbadać (np. od momentu, gdy produkt stał się niedostępny lub z ostatnich 3 miesięcy).
Inną opcją jest skorzystanie z Google Analytics, dzięki któremu możesz sprawdzić, czy dana podstrona generuje konwersję. Gdy jesteś zalogowany na swoje konto, w panelu nawigacyjnym wybierz sekcję Behavior → Site content → Destination pages. Następnie ustaw segment na „free traffic”, konwersje na „e-commerce” i uzupełnij pasek wyszukiwania adresem URL niedostępnego produktu.
Podobnie jak w Search Console, Google Analytics pozwala również wybrać konkretny okres wyświetleń.
Po sprawdzeniu ruchu warto też przeanalizować linki zwrotne do danej podstrony. Jak już pisaliśmy w poprzednim wpisie, jest to jeden z decydujących czynników rankingowych branych pod uwagę przez roboty Google.
Linki zwrotne prowadzące do danej podstrony przekierowują „Link Juice” do Twojego sklepu. Im bardziej wartościowe linki zwrotne zdobędziesz, tym lepsza będzie Twoja pozycja w wynikach wyszukiwania. Dlatego należy unikać usuwania podstron niedostępnych produktów lub pozostawiania na nich błędu 404, bo wtedy linki zwrotne nie przekażą wartości do reszty serwisu.
Przykładowe narzędzia, które można wykorzystać do sprawdzenia, czy dana strona zawiera linki zwrotne, to Ahrefs, Majestic i Semrush. Dzięki Ahrefs sprawdzenie linków zwrotnych jest wybitnie proste. Wystarczy wkleić adres URL strony, którą chcesz sprawdzić, do paska wyszukiwania i wybrać sekcję „Backlinks” po lewej stronie.
Produkty mogą być niedostępne z kilku powodów, dlatego też istnieją różne metody rozwiązania problemu.
Często zdarza się, że produkt, który jest stale w Twojej ofercie, nie jest przez jakiś czas dostępny, bo nie masz go na stanie lub czekasz na kolejną dostawę. W takiej sytuacji wskazane jest pozostawienie strony bez usuwania produktu i tworzenia przekierowań 301. Pamiętaj, aby zawrzeć informację o czasowej niedostępności produktu i uniemożliwić użytkownikom dodanie go do koszyka.
Funkcja ta jest wbudowana w niektóre systemy CMS, dzięki czemu można ją łatwo ustawić na danej podstronie.
Oczywiście jeśli znasz termin kolejnej dostawy, możesz przekazać tę informację swoim użytkownikom, aby poprawić ich doświadczenie z Twoją stroną.
Ta opcja jest szczególnie atrakcyjna, gdy Twój sklep oferuje specjalistyczny sprzęt, który może nie być łatwo dostępny gdzie indziej, ponieważ wtedy szanse, że użytkownicy powrócą na Twoją witrynę, są znacznie większe.
Innym rozwiązaniem jest po prostu pokazanie klientom produktów podobnych do niedostępnego, którego szukają.
Jeśli produkt został trwale wycofany z Twojej oferty i wiesz, że nie będzie już dostępny w sprzedaży, możesz usunąć stronę i wygenerować błąd 404. Pamiętaj, że ważne jest monitorowanie liczby witryn zawierających tego rodzaju błędy.
Choć te podstrony niekoniecznie są złe dla SEO, ich duża ilość negatywnie wpływa na budżet indeksowania – roboty Google skupiają się na indeksowaniu nieistniejących już witryn. Co więcej, może się też zdarzyć, że szukając danego produktu użytkownik zostanie przekierowany na stronę, na której dany produkt nie jest już dostępny.
W zależności od branży i posiadanych informacji o poszczególnych towarach, błąd 404 może czasem okazać się pomocny w zminimalizowaniu frustracji użytkownika. Wykorzystaj ten błąd i usprawnij swój UX projektując nieszablonową i nietuzinkową stronę 404 wyświetlającą produkty podobne do niedostępnych.
Niemniej jednak z wartościowymi podstronami produktów, które nie są już dostępne w sprzedaży, należy postąpić nieco inaczej.
Tworzenie przekierowań 301 to najlepsze rozwiązanie, gdy podstrona może przynieść korzyści całemu sklepowi ze względu na wysokiej jakości linki zwrotne i generowany ruch. Te przekierowania powinny prowadzić do stron, które nie zostaną usunięte w przyszłości.
Przekierowanie 301 informuje wyszukiwarkę, że produkt zostaje trwale wycofany z oferty, a zawartość zostaje przekazana w nowe miejsce, dzięki czemu nie stracisz widoczności dla konkretnych słów kluczowych.
Istnieją tu trzy rozwiązania:
Stała niedostępność produktu w ofercie to jeden z przykładów, kiedy nie należy stosować przekierowań 301.
Przykładem tego problemu może być postpandemiczna sytuacja w wielu e-commercach. Maseczki czy środki do dezynfekcji rąk sprzedawano na potęgę mimo że ani wcześniej, ani później tego typu produkty nie pojawiały się w sklepach. Po pandemii sklepy usunęły te produkty, a ponieważ nie było w ich ofercie podobnych, brakowało odpowiednich URL-i do przekierowań. W takiej sytuacji błędy 404 czy 410 są zupełnie normalne i pożądane, a Google usuwa stronę z indeksu po pewnym czasie.
Ale zdarza się, że mimo usunięcia produktu z rynku, ludzie nadal szukają na jego temat informacji, specyfikacji lub instrukcji dotyczących konkretnego produktu. Jeśli w takim wypadku zastosowano przekierowanie 301, użytkownicy nie będą mogli uzyskać dostępu do potrzebnych treści. Jeśli więc strona Twojego produktu wyświetla się wysoko w wynikach wyszukiwania i zawiera wartościowe treści, zostaw na niej dodatkową informację o tym, że dany produkt nie będzie już dostępny w sprzedaży, ale nie usuwaj jej ani nie dodawaj przekierowań 301.
Oferowanie limitowanej edycji produktu najczęściej spotyka się w dużych sklepach internetowych. Tę strategię stosujemy szczególnie wtedy, gdy wiemy z dużym wyprzedzeniem, że np. w sprzedaży będzie tylko 20 sztuk danego produktu i kolejnej dostawy nie będzie.
Jeśli w Twoim sklepie jest właśnie taka edycja limitowana lub produkty, które są dostępne w ofercie tylko przez określony czas, Google zaleca użycie specjalnego tagu „unavailable_after”, który umieszczany jest w sekcji head w kodzie HTML strony. To instruuje roboty Google, aby po określonej dacie i czasie nie indeksowały danej podstrony.
Powyższy kod ma za zadanie poinformować Google, że produkt nie powinien wyświetlać się w wynikach wyszukiwania po godzinie 15:00. w dniu 1 stycznia 2025 r. czasu środkowoeuropejskiego.
Nie wiesz, jak rozwiązać problemy z niedostępnymi produktami? Daj nam znać! Wybierzemy najlepszą opcję dla Twojego sklepu internetowego.