.animate-view{opacity: 1 !important;}

Produkt niedostępny w sklepie – jak sobie z nim poradzić bez zabijania SEO?

6min.

Komentarze:0

Produkt niedostępny w sklepie – jak sobie z nim poradzić bez zabijania SEO?
26 listopada 2023
Co zrobić w przypadku gdy produkt jest niedostępny i jak nie stracić cennego ruchu, który prowadził do danej podstrony? Odpowiedź jest prosta: 301, 404 i trochę UX.

6min.

Komentarze:0

Produkt niedostępny – jak sobie radzić z brakiem towaru?

Niezależnie od tego, czy Twój sklep ma w ofercie kilka czy tysiące produktów, złe zarządzanie niedostępnymi produktami może sprawić, że przestanie się wyświetlać na określone słowa kluczowe, a co za tym idzie – stracisz cenny ruch, na który pracowałeś wcześniej. A w przypadku e-commerce ruch organiczny jest bardzo często jednym z głównych czynników wpływających na sprzedaż, więc trzeba o niego zadbać.

Jeśli współpracujesz z agencją SEO, powinien to być jeden z aspektów, którym powinna się zająć.

Produkt niedostępny a SEO. Usuwać czy nie usuwać?

Usunięcie podstrony z produktem, którego nie ma już w Twojej ofercie, może negatywnie wpłynąć nie tylko na współczynnik konwersji, ale także na przychody Twojej firmy. Jednak, podobnie jak w przypadku wielu działań SEO, rozwiązanie, które sprawdza się w przypadku jednej firmy, niekoniecznie będzie działać w przypadku drugiej.

Czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o podjęciu działań:

  • zastanów się, czy oferowany produkt jest tylko czasowo niedostępny, czy też trwale wycofany z oferty;
  • sprawdź, czy na stronie pojawił się ruch organiczny;
  • zweryfikuj, czy dana podtrona posiada jakieś wartościowe linki zwrotne.

To działania, które Ty możesz podjąć. Z punktu widzenia klienta sytuacja jest nieco inna, gdyż najczęściej do wyboru są tylko dwie opcje:

  • opuszczenie sklepu i znalezienie innego e-commerce, posiadającego potrzebny produkt dostępny w ofercie. Zdarza się też, że klienci całkowicie rezygnują z zakupu.
  • pozostanie na stronie i:
    • zaczekanie, aż produkt będzie ponownie dostępny;
    • zakup innego produktu tej samej marki;
    • wybór produktu, który spełnia oczekiwania kupującego, ale jest wyprodukowany przez inną markę.

Jak sprawdzić, czy podstrony wycofywanych produktów generują ruch?

Google Search Console

Jeśli chcesz sprawdzić, ile razy dana witryna wyświetliła się użytkownikom i ile razy kliknęli w link, skorzystaj z raportu skuteczności Google Search Console. Wystarczy, że dodasz filtr na stronie, wybierzesz „dokładny adres URL” i wszystkie niezbędne informacje będą do Twojej dyspozycji.

Biorąc pod uwagę aspekty związane z SEO, w raporcie można znaleźć przydatne informacje na temat słów kluczowych, na które dana podstrona wyświetla się w wynikach wyszukiwania oraz ile razy została wyświetlona użytkownikom. Co więcej, zaskakująco łatwo jest wybrać konkretny okres czasu, który szczególnie chcesz zbadać (np. od momentu, gdy produkt stał się niedostępny lub z ostatnich 3 miesięcy).

Google Analytics

Inną opcją jest skorzystanie z Google Analytics, dzięki któremu możesz sprawdzić, czy dana podstrona generuje konwersję. Gdy jesteś zalogowany na swoje konto, w panelu nawigacyjnym wybierz sekcję Behavior → Site content → Destination pages. Następnie ustaw segment na „free traffic”, konwersje na „e-commerce” i uzupełnij pasek wyszukiwania adresem URL niedostępnego produktu.

Podobnie jak w Search Console, Google Analytics pozwala również wybrać konkretny okres wyświetleń.

Jak sprawdzić, czy niedostępny produkt ma linki zwrotne?

Po sprawdzeniu ruchu warto też przeanalizować linki zwrotne do danej podstrony. Jak już pisaliśmy w poprzednim wpisie, jest to jeden z decydujących czynników rankingowych branych pod uwagę przez roboty Google.

Linki zwrotne prowadzące do danej podstrony przekierowują „Link Juice” do Twojego sklepu. Im bardziej wartościowe linki zwrotne zdobędziesz, tym lepsza będzie Twoja pozycja w wynikach wyszukiwania. Dlatego należy unikać usuwania podstron niedostępnych produktów lub pozostawiania na nich błędu 404, bo wtedy linki zwrotne nie przekażą wartości do reszty serwisu.

Przykładowe narzędzia, które można wykorzystać do sprawdzenia, czy dana strona zawiera linki zwrotne, to Ahrefs, Majestic i Semrush. Dzięki Ahrefs sprawdzenie linków zwrotnych jest wybitnie proste. Wystarczy wkleić adres URL strony, którą chcesz sprawdzić, do paska wyszukiwania i wybrać sekcję „Backlinks” po lewej stronie.

Co można zrobić z podstronami niedostępnych produktów?

Produkty mogą być niedostępne z kilku powodów, dlatego też istnieją różne metody rozwiązania problemu.

Produkt tymczasowo niedostępny

Często zdarza się, że produkt, który jest stale w Twojej ofercie, nie jest przez jakiś czas dostępny, bo nie masz go na stanie lub czekasz na kolejną dostawę. W takiej sytuacji wskazane jest pozostawienie strony bez usuwania produktu i tworzenia przekierowań 301. Pamiętaj, aby zawrzeć informację o czasowej niedostępności produktu i uniemożliwić użytkownikom dodanie go do koszyka.

Wskazówka: Warto także pomyśleć o stworzeniu specjalnego przycisku dostępności lub miejsca, w którym klienci mogą zostawić swój adres e-mail i dzięki temu otrzymać informację, gdy produkt będzie ponownie dostępny.
Źródło: https://www.zalando.pl/

Funkcja ta jest wbudowana w niektóre systemy CMS, dzięki czemu można ją łatwo ustawić na danej podstronie.

Oczywiście jeśli znasz termin kolejnej dostawy, możesz przekazać tę informację swoim użytkownikom, aby poprawić ich doświadczenie z Twoją stroną.

Źródło: ikea.com/pl

Ta opcja jest szczególnie atrakcyjna, gdy Twój sklep oferuje specjalistyczny sprzęt, który może nie być łatwo dostępny gdzie indziej, ponieważ wtedy szanse, że użytkownicy powrócą na Twoją witrynę, są znacznie większe.

Innym rozwiązaniem jest po prostu pokazanie klientom produktów podobnych do niedostępnego, którego szukają.

Produkt niedostępny na stałe

Jeśli produkt został trwale wycofany z Twojej oferty i wiesz, że nie będzie już dostępny w sprzedaży, możesz usunąć stronę i wygenerować błąd 404. Pamiętaj, że ważne jest monitorowanie liczby witryn zawierających tego rodzaju błędy.

Choć te podstrony niekoniecznie są złe dla SEO, ich duża ilość negatywnie wpływa na budżet indeksowania – roboty Google skupiają się na indeksowaniu nieistniejących już witryn. Co więcej, może się też zdarzyć, że szukając danego produktu użytkownik zostanie przekierowany na stronę, na której dany produkt nie jest już dostępny.

W zależności od branży i posiadanych informacji o poszczególnych towarach, błąd 404 może czasem okazać się pomocny w zminimalizowaniu frustracji użytkownika. Wykorzystaj ten błąd i usprawnij swój UX projektując nieszablonową i nietuzinkową stronę 404 wyświetlającą produkty podobne do niedostępnych.

Niemniej jednak z wartościowymi podstronami produktów, które nie są już dostępne w sprzedaży, należy postąpić nieco inaczej.

Wartościowe podstrony niedostępnych produktów

Tworzenie przekierowań 301 to najlepsze rozwiązanie, gdy podstrona może przynieść korzyści całemu sklepowi ze względu na wysokiej jakości linki zwrotne i generowany ruch. Te przekierowania powinny prowadzić do stron, które nie zostaną usunięte w przyszłości.

Przekierowanie 301 informuje wyszukiwarkę, że produkt zostaje trwale wycofany z oferty, a zawartość zostaje przekazana w nowe miejsce, dzięki czemu nie stracisz widoczności dla konkretnych słów kluczowych.

Istnieją tu trzy rozwiązania:

  • korzystanie ze stałych przekierowań 301 na stronę kategorii,
  • korzystanie ze stałych przekierowań 301 na stronę innego produktu,
  • umieszczenie nowego/innego produktu pod bieżącym adresem URL.

Kiedy nie używać przekierowań 301?

Stała niedostępność produktu w ofercie to jeden z przykładów, kiedy nie należy stosować przekierowań 301.

Przykładem tego problemu może być postpandemiczna sytuacja w wielu e-commercach. Maseczki czy środki do dezynfekcji rąk sprzedawano na potęgę mimo że ani wcześniej, ani później tego typu produkty nie pojawiały się w sklepach. Po pandemii sklepy usunęły te produkty, a ponieważ nie było w ich ofercie podobnych, brakowało odpowiednich URL-i do przekierowań. W takiej sytuacji błędy 404 czy 410 są zupełnie normalne i pożądane, a Google usuwa stronę z indeksu po pewnym czasie.

Ale zdarza się, że mimo usunięcia produktu z rynku, ludzie nadal szukają na jego temat informacji, specyfikacji lub instrukcji dotyczących konkretnego produktu. Jeśli w takim wypadku zastosowano przekierowanie 301, użytkownicy nie będą mogli uzyskać dostępu do potrzebnych treści. Jeśli więc strona Twojego produktu wyświetla się wysoko w wynikach wyszukiwania i zawiera wartościowe treści, zostaw na niej dodatkową informację o tym, że dany produkt nie będzie już dostępny w sprzedaży, ale nie usuwaj jej ani nie dodawaj przekierowań 301.

“Unavailable_After” Meta Tag

Oferowanie limitowanej edycji produktu najczęściej spotyka się w dużych sklepach internetowych. Tę strategię stosujemy szczególnie wtedy, gdy wiemy z dużym wyprzedzeniem, że np. w sprzedaży będzie tylko 20 sztuk danego produktu i kolejnej dostawy nie będzie.

Jeśli w Twoim sklepie jest właśnie taka edycja limitowana lub produkty, które są dostępne w ofercie tylko przez określony czas, Google zaleca użycie specjalnego tagu „unavailable_after”, który umieszczany jest w sekcji head w kodzie HTML strony. To instruuje roboty Google, aby po określonej dacie i czasie nie indeksowały danej podstrony.

<META NAME = “GOOGLEBOT” CONTENT = “unavailable_after: 1-Jan-2025 15:00:00 CET”>

Powyższy kod ma za zadanie poinformować Google, że produkt nie powinien wyświetlać się w wynikach wyszukiwania po godzinie 15:00. w dniu 1 stycznia 2025 r. czasu środkowoeuropejskiego.

Podsumowanie

  • Niedostępność produktów nie musi być dla Twojego sklepu czymś złym. Wręcz przeciwnie – jeśli będziesz postępować mądrze, możesz na tym zyskać i stale poprawiać widoczność swojej witryny.
  • Zadbaj o to, aby klienci zostali poinformowani, że danego produktu nie ma aktualnie w magazynie, ale może być dostępny w przyszłości.
  • Jeśli jednak wiesz, że danego artykułu nie będzie już w ofercie, pamiętaj o przekierowaniach 301 prowadzących do odpowiednich podstron.
  • Wdrożenie metod wymienionych w naszym dzisiejszym wpisie pomoże Ci nie tylko poprawić UX Twojej witryny, ale także wygenerować sprzedaż nawet tych produktów, które są chwilowo niedostępne.

Nie wiesz, jak rozwiązać problemy z niedostępnymi produktami? Daj nam znać! Wybierzemy najlepszą opcję dla Twojego sklepu internetowego.

Autor
Przemek Jaskierski SEO Delante
Autor
Przemek Jaskierski

Senior SEO Specialist

Doświadczenie zdobyte w e-commerce przekłada na pozycjonowanie. W 2014 roku rozpoczął swoją przygodę z marketingiem internetowym, która trwa po dzień dzisiejszy. Wolny czas spędza na siłowni, grając w planszówki oraz oglądając seriale.

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM