Produkt niedostępny w sklepie – jak sobie z nim poradzić bez zabijania SEO?

Produkt niedostępny w sklepie – jak sobie z nim poradzić bez zabijania SEO?

Sprzedaż towaru to podstawowy cel każdego sklepu internetowego. Jednak tak jak w sklepach stacjonarnych, tak samo na stronach WWW zdarza się sytuacja, w której brakuje danego produktu. W punkcie stacjonarnym gdy nie ma towaru, klient go nie zobaczy i nie ma możliwości dokonania zakupu. Inaczej to jednak wygląda z punktu widzenia sklepu internetowego, gdzie pomimo braku produktu na stanie, wyświetla się on użytkownikom oraz mogą go kupić. Co zrobić w przypadku gdy produkt jest niedostępny i jak nie stracić cennego ruchu, który prowadził do danej podstrony? Na to pytanie znajdziesz odpowiedź w poniższym artykule.

Ostatnio na naszym blogu: Wybór serwera - na co zwrócić uwagę i czy wpływa na SEO?

Brak produktu na stanie – jak postępować z niedostępnym towarem?

Niezależnie od tego, czy twój sklep posiada w swojej ofercie kilka czy tysiące produktów, złe zarządzanie niedostępnym towarem może wpłynąć na to, że twój sklep przestanie się wyświetlać na dane słowa kluczowe produktu, a co za tym idzie utracisz cenny ruch, na który wcześniej pracowałeś. W przypadku e-commerce ruch organiczny często jest jednym z głównych czynników, który wpływa na sprzedaż. Przy każdym usunięciu strony z niedostępnym już w ofercie produktem możesz negatywnie wpłynąć na współczynnik konwersji oraz przychody firmy. Jednak, jak w wielu działaniach SEO, nie każde rozwiązanie, które zadziała na jeden biznes będzie takie samo dla innego.

Jednym z czynników, który wpływa na to jakie działanie podjąć jest to:

  • czy oferowany produkt jest chwilowo niedostępny czy na stałe wycofany z oferty?
  • czy strona posiadała ruch organiczny?
  • czy strona posiadała cenne linki zwrotne?

Z punktu widzenia klienta sprawa wygląda nieco inaczej ponieważ najczęściej on ma dwie możliwości:

  • wyjście ze sklepu oraz wyszukanie innego, który posiada dostępny w ofercie interesujący go produkt lub całkowite rozmyślenie się z zakupów,
  • pozostanie na stronie sklepu i przeczekanie aż produkt znów będzie dostępny w ofercie, zakup innego produktu tej samej marki lub wybór asortymentu innej marki, który spełni oczekiwania kupującego.

Jak sprawdzić czy strona wycofanego produktu generuje ruch?

Jednym ze sposobów na sprawdzenie ile razy strona wyświetliła się użytkownikom oraz ile razy kliknęli w link jest skorzystanie z raportu skuteczności w narzędziu Google Search Console. Wystarczy ustawić filtr na stronę, wybrać “Dokładny adres URL” i otrzymujemy interesujące nas informacje.

Raport GSC

Raport skuteczności GSC

Raport skuteczności GSC - sprawdzanie strony

Z punktu widzenia SEO mamy tutaj zawarte informacje o tym, na jakie słowa kluczowa dana podstrona wyświetla się w wynikach wyszukiwania oraz ile razy się pokazała się użytkownikom. W prosty sposób możemy tutaj ustawić interesujący nas okres czasu np. od momentu braku dostępności lub z ostatnich 3 miesięcy.

Drugim ze sposobów jest wykorzystanie Google Analytics, gdzie możemy sprawdzić czy dana podstrona konwertuje. Będąc zalogowanym na koncie sklepu wybieramy w panelu nawigacyjnym sekcje Zachowanie→Zawartość witryny→Strony docelowe. Kolejnym krokiem jest ustawienie segmentu na “Ruch bezpłatny”. Konwersje należy ustawić na “E-commerce” i uzupełnić pasek wyszukiwania adresem URL produktu. Również jak w przypadku narzędzia Search Console w Google Analytics możemy ustawić zakres czasu jaki nas interesuje. Poniższy wykres pokazuje nam ile użytkowników odwiedziło stronę z produktem, który jest niedostępny. Jak widać w tabeli, pomimo tego, że użytkownicy nie mogli zakupić wyszukiwanego produktu spędzili oni czas na stronie, odwiedzili inne podstrony i dokonali zakupu innego towaru. Dzieje się tak dzięki temu, że Google Analytics śledzi wspomagane konwersje.

GA - konwersje wspomagane niedostępnym produkten

Jak sprawdzić czy niedostępny produkt posiada linki zwrotne?

Kolejną rzeczą, jaką można sprawdzić po ruchu, jest uzyskanie informacji o linkach zwrotnych. Jak pisaliśmy już w jednym z wcześniejszych wpisów jest to jeden z ważniejszych czynników rankingowych (zobacz nasz wpis o czynnikach rankingowych Google), na który zwracają uwagę roboty Google. Linki zwrotne prowadzące do podstrony przekazują dalej “Link Juice” do twojego sklepu. Im bardziej wartościowe odnośniki otrzymasz tym lepiej wpłynie to na pozycje w wynikach wyszukiwania. Dlatego unikamy usunięcia takiej strony lub pozostawienia jej z błędem 404, ponieważ wtedy moc nie jest przekazywana przy pomocy linków wewnętrznych do reszty strony.

Przykładowymi narzędziami z jakich można skorzystać aby zbadać czy strona posiada linki zwrotne są: Ahrefs, Majestic oraz Semrush. Na przykładzie Ahrefs, sprawdzenie backlinów jest również bardzo proste do wykonania. Wystarczy wkleić adres URL interesującej nas strony do paska wyszukiwania oraz zaznaczyć po lewej stronie sekcje “Linki zwrotne”.

Linki zwrotne do strony

Co można zrobić ze stroną niedostępnego produktu?

Istnieje kilka scenariuszów związanych z niedostępnością produktu. Do każdego z nich można zastosować inne rozwiązanie.

Produkt tymczasowo niedostępny

Częstym przypadkiem jest niedostępność produktu, który gości stale w naszej ofercie. Związane jest to z wyczerpaniem stanu magazynowego i oczekiwaniem na kolejną dostawę. W takim przypadku najlepiej zachować stronę oraz nie usuwać produktu oraz nie tworzyć przekierowania 301. Kolejnym krokiem jest dodanie informacji o tymczasowej niedostępności produktu oraz uniemożliwienie dodania danego towaru do koszyka.

Dobrym rozwiązaniem jest także dodanie przycisku “Zapytaj o dostępność” lub pola, w którym klient będzie mógł zostawić swój adres e-mail i zostanie poinformowany w momencie pojawienia się produktu. Niektóre systemy CMS posiadają taką wbudowaną funkcję, dzięki czemu można ją ustawić w prosty sposób na danej podstronie. W przypadku gdy znasz datę kolejnej dostawy możesz również poinformować o tym swoich klientów. Jeżeli twój sklep oferuje specjalistyczny asortyment i ciężko go dostać gdzieś indziej, to jest bardzo duża szansa, że użytkownik wróci właśnie do twojego sklepu. Kolejnym z rozwiązań jest zaproponowanie innych podobnych produktów do wyszukiwanego.

Produkt tymczasowo niedostępny

Produkty wycofane na stałe

Gdy produkt zniknął z naszej oferty na stałe i wiemy, że nie pojawi się on więcej w sprzedaży, jednym z rozwiązań jest pozostawienie strony aby wygenerowała błąd 404. Ważne jest monitorowanie ilości stron posiadających ten kod błędu. Pomimo tego, że nie są to strony złe ich duża liczba wpływa na marnowanie Crawl budżetu. Roboty Google będą indeksować strony, które już nie istnieją zamiast innych. Wiadomo również, że może się zdarzyć sytuacja, w której użytkownik wyszukując daną frazę wyląduje na stronie produktu, którego już nie kupi. W zależności od branży oraz posiadanych informacji na temat produktu w zminimalizowaniu frustracji użytkownika czasami może pomóc właśnie strona 404. Wykorzystaj stronę z tym kodem błędu do poprawienia UX tworząc nieszablonową i niestandardową stronę 404, na której możesz zasugerować podobne lub powiązane produkty. Inaczej należy postępować z wartościową stronę produktu już niedostępnego.

Wartościowe strony niedostępnych produktów

Jeśli strona może być wartościowa dla całego sklepu, ponieważ posiada wysokiej jakości linki zwrotne oraz generuje ruch, najlepszym rozwiązaniem jest utworzenie przekierowania 301. Należy utworzyć wtedy przekierowanie na takie strony, które nie zostaną usunięte w przyszłości. Stosując takie działanie dajemy znać wyszukiwarce, że usunięcie jest na stałe i moc strony jest przekazywana na nową stronę dzięki czemu nie utracisz widoczności na dane słowa kluczowe.

Do wyboru mamy trzy opcje:

  • zastosowanie stałego przekierowania 301 do strony kategorii,
  • zastosowanie stałego przekierowania 301 do strony innego produktu,
  • umieszczenie nowego/innego produktu w bieżącym adresie URL.

Kiedy nie stosować przekierowania 301

Jednym z wielu przykładów, kiedy nie stosować tego przekierowania, jest wycofanie asortymentu z oferty. Zdarza się, że dany producent wycofa całkowicie ze sprzedaży swój towar. Pomimo tego, że produkt znika z rynku mogą się znaleźć użytkownicy szukający informacji, specyfikacji lub instrukcji danego asortymentu. Gdy wtedy zastosujemy przekierowanie 301 zainteresowani odwiedzający nie mają możliwości dotarcia do użytecznej dla nich treści. Jeżeli posiadasz taką stronę produktu, która zawiera treść i wyświetla się na wysokich pozycjach pozostaw stronę z komunikatem, że zakup tego produktu już nie będzie możliwy.

Meta tag „unavailable_after”

Sytuacją, która występuje najczęściej w dużych sklepach internetowych jest oferowanie limitowanej edycji produktu. Gdy z góry wiemy już o tym, że do sprzedaży dostaniemy tylko np. 20 sztuk danego produktu i więcej go nie będzie w ofercie. Posiadając w asortymencie produkty limitowane lub dostępne przez określony czas Google zaleca zastosowanie specjalnego tagu „unavailable_after”. Umieszcza się go w kodzie HTML w sekcji Head strony. Takie działanie ma na celu poinformowanie robotów Google aby nie indeksowały danej podstrony po upływie określonej daty i czasu.

<META NAME = "GOOGLEBOT" CONTENT = "unavailable_after: 1-Jan-2019 15:00:00 CET">

Wyżej umieszczony kod ma na celu poinformowanie Google, że produkt nie powinien być wyświetlanych w wyszukiwarce po godzinie 15:00 dnia 1 stycznia 2019 roku, czasu środkowoeuropejskiego.

Podsumowanie

Niedostępności produktów nie zawsze należy traktować jako problem i przeszkodę. Jeżeli dobrze dobierzesz działania możesz zyskać przewagę podczas ciągłego budowania widoczności strony. Upewnij się, że klienci odwiedzający sklep wiedzą, że dany produkt jest niedostępny i że może wrócić do sprzedaży. Jeśli jednak nie pojawi się on więcej w ofercie zadbaj o dobre przekierowania 301 prowadzące do odpowiednich stron. Korzystając ze sposobów wymienionych w tym artykule nie tylko możesz poprawić UX strony, ale również wygenerować sprzedaż nawet przy pomocy produktów niedostępnych na stanie.

  5,00 / 5 ( 7 )
Autor
SEO Specialist - Przemek

SEO Specialist

Doświadczenie zdobyte w e-commerce przekłada na pozycjonowanie. W 2014 roku rozpoczął swoją przygodę z marketingiem internetowym, która trwa po dzień dzisiejszy. Wolny czas spędza na siłowni, grając w planszówki oraz oglądając seriale.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.