.animate-view{opacity: 1 !important;}

Pozycjonowanie stron w Austrii

14min.

Komentarze:0

Pozycjonowanie stron w Austriid-tags
25 stycznia 2023
Austria to jeden z najsilniej rozwiniętych rynków europejskich. Dzięki bliskości geograficznej z Polską jest to również bardzo atrakcyjny rynek dla polskich inwestorów oraz właścicieli sklepów internetowych. Zastanawiasz się nad sprzedażą swoich produktów na rynku austriackim? Dowiedz się, jak wygląda rynek SEO w Austrii oraz jak skutecznie pozycjonować swoją stronę w tym kraju. Gotowy? To zaczynamy!

14min.

Komentarze:0

W tym wpisie znajdziesz odpowiedzi na pytania:
  • Jak obecnie kształtuje się gospodarka austriacka?
  • Jak wygląda rynek e-commerce w Austrii?
  • Co Austriacy najchętniej kupują przez Internet?
  • Jaką domenę wybrać, jeśli chcemy wejść na rynek austriacki?
  • Jakie są zasady pozycjonowania stron internetowych w Austrii?

Informacje o rynku austriackim

Republika Austrii to federacja składająca się z 9-ciu krajów związkowych (Budesland) ze stolicą we Wiedniu. Austria jest stosunkowo małym krajem. Jej całkowita powierzchnia wynosi niecałe 84 tys. km2, czyli jest prawie 4 razy mniejsza od Polski. Do państw członkowskich Unii Europejskiej, Austria dołączyła w 1995 roku. Od tej pory, rynek austriacki bardzo otworzył się na inne rynki. Zniesienie kontroli celnych oraz swoboda przepływu towarów i usług w obrębie UE wpłynęły na wzrost eksportu i importu towarów. W porównaniu z rokiem 2017 obroty austriackiego handlu zagranicznego w 2018 r. wskazały na wzrost zarówno w odniesieniu do importu, jak i eksportu. Austriacki import towarów wzrósł o 5,5% do 155,71 mld euro, natomiast eksport wzrósł o 5,7% do 150,00 mld euro. Handel zagraniczny z państwami członkowskimi UE wykazał wzrost obu przepływów handlowych - import wewnątrz UE: + 5,2% do 109,97 mld euro, eksport wewnątrzunijny: + 5,9% do 104,87 mld euro (źródło: Austriacki Urząd Statystyczny, statistik.at). Poniższy wykres przedstawia dynamikę eksportu i importu wraz z prognozami na kolejne lata. [caption id="attachment_13536" align="aligncenter" width="750"]Import i eksport w Austrii Źródło: MFW World Economic Outlook kwiecień 2019.[/caption] Pomimo tego, że Austria wielu kojarzy się z krajem rolniczym oraz turystycznym, rynek usług z roku na rok rośnie. Obecnie, sektor usług w strukturze PKB wynosi około 70%. Rynek austriacki uchodzi za jeden z najbardziej stabilnych rynków w Unii Europejskiej. Odnotowuje się tutaj niski poziom inflacji oraz zahamowanie wzrostu zadłużenia publicznego. Te wszystkie czynniki sprawiają, że jest to atrakcyjny rynek dla zagranicznych inwestorów.

Rynek e-commerce w Austrii

Rynek e-commerce w Austrii jest bardzo rozwinięty. Aż 90% Austriaków (7,75 mln) korzysta z Internetu, z czego aż 84% korzysta z niego poza domem i miejscem pracy. Najczęściej z Internetu na urządzeniach mobilnych korzystają osoby poniżej 34 roku życia. Spośród wszystkich Austriaków w wieku od 16 do 74 lat, w 2017 roku 62% kupowało towary lub usługi online. W tym samym roku Austriacy wydali 7,9 mld dolarów na zakupy u krajowych i zagranicznych sprzedawców internetowych (źródło: www.export.gov). [caption id="attachment_13538" align="aligncenter" width="750"]SEO w Austrii - urządzenia Źródło: http://gs.statcounter.com/.[/caption] Blisko 55% Austriaków korzysta z Internetu na urządzeniach desktopowych. Urządzenia mobilne również mają wysoką pozycję (40%). Według prognoz, liczba ta będzie stale rosnąć. Warto zatem pamiętać o responsywności swojej strony internetowej, jeśli zamierzamy wprowadzić nasz sklep na rynek austriacki. [caption id="attachment_13540" align="aligncenter" width="750"]Pozycjonowanie Austria. Wiek internautów Źródło: www.statista.com, lipiec 2018.[/caption] Jak widać na powyższym wykresie, osoby najczęściej zamawiające towary online znajdują się w przedziale wiekowym 25-54 lata. Mniejszy udział w liczbie wszystkich użytkowników zamawiających w Internecie mają osoby poniżej 25 roku życia oraz powyżej 55 lat. Podział użytkowników ze względu na płeć wynosi 50:50, z minimalnym wskazaniem na kobiety. Jakie są aktualne trendy na austriackim rynku e-commerce? Rynek ten rozwija się bardzo dynamicznie. W ciągu ostatniej dekady, liczba osób zamawiających towary online wzrosła o 72%. Trend ten obejmuje wszystkie grupy wiekowe. Tendencją wzrostową są zakupy online na urządzeniach mobilnych. Kolejną opcją, która będzie zyskiwać na popularności, jest opcja “kliknij i odbierz”, gdzie użytkownicy mogą zamówić produkt online i odebrać go w sklepie stacjonarnym. Oprócz oszczędności na kosztach wysyłki, opcja ta pozwala również klientowi odebrać zakupiony przedmiot w dogodnym czasie. Na pierwszym miejscu na austriackim rynku e-commerce od lat plasuje się sektor odzieżowy. Przychód za 2018 rok w tym sektorze wyniósł 2.689 mln dolarów. Poniższy wykres obrazuje przychody w poszczególnych sektorach wraz z prognozami na kolejne lata. [caption id="attachment_13542" align="aligncenter" width="750"]Branże w e-commerce - Austria Źródło: www.statista.com, luty 2019.[/caption] Do największych sklepów internetowych w Austrii zaliczamy przede wszystkim amazon.de oraz zalando.at. Na poniższym wykresie znajduje się 10 najpopularniejszych sklepów internetowych na austriackim rynku e-commerce w 2018 roku wraz z roczną sprzedażą e-commerce netto. [caption id="attachment_13544" align="aligncenter" width="750"]Największe sklepy internetowe w Austrii Źródło: www.statista.com[/caption] W 2018 r. lider rynku amazon.de wygenerował 809,2 mln dolarów dzięki sprzedaży produktów w Austrii. Sklep internetowy zalando.at zajął drugie miejsce z przychodami w wysokości 360,9 mln dolarów. Ciekawą kwestią jest również sposób płatności wybierany przez Austriaków. Najczęściej wybieranymi metodami płatności są przelew bankowy oraz karty kredytowe. Na kolejnych miejscach znajdują się również przelewy natychmiastowe, między innymi E-wallet. Zauważyć można także, że coraz mniej użytkowników wybiera płatność gotówką przy dostawie towarów. Austriacy, płacąc online, oczekują bezpiecznych, niedrogich i prostych procesów płatności. W rezultacie, oferując produkty online w Austrii, szczególnie ważne jest zapewnienie różnych sposobów płatności. Średnio sklepy internetowe w Austrii zazwyczaj oferują trzy lub cztery różne opcje płatności. Poniższy wykres przedstawia szczegółowe dane dotyczące rodzajów płatności za zakupy online oraz prognozy na kolejne lata. [caption id="attachment_13546" align="aligncenter" width="750"]Sposób płatności online w Austrii Źródło: www.statista.com, luty 2019.[/caption] Kolejnym elementem rynku e-commerce w Austrii, który warto poruszyć, jest kwestia logistyki. Według przeprowadzonego przez Bank Światowy rankingu sektora logistyki, Austria zajęła 7 miejsce na świecie w 2016 r. jeżeli chodzi o łatwość dostarczenia paczek w kraju. Mimo że tylko 66% austriackiej populacji mieszka na obszarach miejskich, istnieje odpowiednia infrastruktura, która pozwala szybko i sprawnie dostarczać przesyłki na obszary wiejskie (źródło: www.export.gov). Wiele produktów zamówionych przez Austriaków w Internecie pochodzi z importu. Austriaccy klienci wydali w Internecie w 2017 r. 7,9 mld dolarów, z czego 4,3 mld dolarów trafiło do zagranicznych sprzedawców internetowych. Wynika z tego, że austriacki rynek e-commerce stanowi duży potencjał również dla polskich przedsiębiorców. Warto pomyśleć więc o rozpoczęciu sprzedaży swoich produktów na tamtejszym rynku.

Pozycjonowanie w Austrii

Wiesz już jak wygląda rynek e-commerce w Austrii oraz jak przedstawiają się trendy na najbliższe lata. Warto zatem zastanowić się, co może przyczynić się do sukcesu Twojego biznesu na austriackim rynku. Poznaj najważniejsze elementy pozycjonowania stron internetowych w Austrii.

Język ma znaczenie

Językiem urzędowym w Austrii jest język niemiecki. Warto zwrócić jednak uwagę na fakt, że język niemiecki we Wiedniu będzie się nieco różnił od języka niemieckiego, jakim posługują się np. mieszkańcy Berlina. Istnieje wersja standardowa języka niemieckiego, tzw. Hochdeutsch, której młodzi ludzie w krajach niemieckojęzycznych (Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Lichtensteinie) uczą się w szkołach. Zdecydowana większość z nich posługuje się na co dzień innymi odmianami języka, w zależności od regionu, z którego pochodzą. Dialekt austriacki uznaje się za pokrewny dialektowi bawarskiemu (czytaj więcej: https://jezykowasilka.pl/dialekt-austriacki/). Różnice widać chociażby w podstawowych słowach. Oto kilka przykładów:
  • I hob… - Austria, Ich habe… - Niemcy (niem. “Mam…”)
  • leiwand - Austria, gut, erstklassig - Niemcy (niem. “dobry, pierwszej klasy”)
  • hackeln - Austria, arbeiten - Niemcy (niem. “pracować”)
Takich przykładów można by podawać w nieskończoność. Aby poprawnie przetłumaczyć swoją stronę internetową na język niemiecki (czy to wersję standardową czy dialekt austriacki) warto skorzystać z pomocy profesjonalnego tłumacza, żeby uniknąć niepotrzebnych wpadek językowych.

Jaką domenę wybrać?

Główną domeną w Austrii jest domena .at. Ta domena krajowa działa już od 1988 roku. Może być wykorzystywana do tzw. domain hacks ze słowami czy wyrażeniami kończącymi się na -at, np. arrive.at. Poza tym, można również wykorzystać domenę .co.at. Ceny w obu przypadkach nie są wysokie i przedstawiają się następująco: [caption id="attachment_13548" align="aligncenter" width="726"]Domeny w austrii Źródło: domeny.pl.[/caption] Nie ma specjalnych wymagań, jakie musi spełnić osoba rejestrująca jedną z powyższych domen. Nie wymaga się zarejestrowanej działalności w Austrii. Nie jest również potrzebny lokalny przedstawiciel na terenie tego kraju. [caption id="attachment_13550" align="aligncenter" width="732"]Wymagania do posiadania domeny w Austrii Źródło: domeny.pl.[/caption] Dodatkowo, warto zaznaczyć, że wybór domeny .at przyniesie lepszy skutek pozycjonowania naszej strony internetowej niż np. kierowanie tam domeny niemieckiej - sprawi to, że nasza strona będzie lepiej widoczna przez Google.

Wyszukiwarki w Austrii

Planując podbój rynku austriackiego warto sprawdzić jakie wyszukiwarki są najczęściej używane przez Austriaków. To ważne, ponieważ każda wyszukiwarka rządzi się swoimi prawami. Poniżej znajdziesz najczęściej używane wyszukiwarki w Austrii. [caption id="attachment_13552" align="aligncenter" width="750"]Pozycjonowanie w Austrii - wyszukiwarki Źródło: http://gs.statcounter.com/[/caption] Jak widać, nie ma tu większego zaskoczenia. Na pierwszym miejscu znajduje się Google (prawie 96%). Warto zatem pamiętać o optymalizacji strony internetowej zgodnie z zasadami i wytycznymi tej wyszukiwarki. Kolejne miejsca zajmują bing, DuckCuckGo, Yahoo! i inne wyszukiwarki.
Zobacz również nasz poradnik pozycjonowanie stron.

Link-building w Austrii - gdzie warto linkować?

Proces link-buildingu to ważna część skutecznego pozycjonowania w każdym kraju. Warto o tym pamiętać również w przypadku SEO w Austrii. Liczy się nie tylko liczba odnośników prowadzących do witryny, ale przede wszystkim ich jakość. W Austrii zwracają na to szczególną uwagę. Należy zatem pamiętać o budowaniu wartościowych linków pochodzących z miejscówek uznawanych przez Google za domeny wysokiej jakości. Rynek SEO w Austrii nie jest jeszcze zbyt duży. Plusem jest fakt, że istnieje możliwość pozycjonowania swojej witryny z niemieckich domen .de. Linki pochodzące z tych domen działają również w Austrii. Jeżeli chodzi o linkowanie z Niemiec, SEO lokalne jest kluczowe. Warto postawić również na linki z social mediów oraz fora internetowe, które w krajach niemieckojęzycznych są stricte tematyczne i bardziej merytoryczne. Nie należy również zapominać o lokalnych katalogach stron. Więcej o tym, jak wygląda pozycjonowanie w Niemczech przeczytasz w jednym z naszych blog postów. Jak już wyżej zostało wspomniane, SEO lokalne również ma wpływ na pozycjonowanie naszej strony internetowej. Jeżeli nasza firma posiada fizyczny adres w danym kraju, warto zamieścić go na stronie internetowej. Zwiększa to wiarygodność sklepu internetowego, zarówno wśród użytkowników, jak i w Google. Podobnie działają certyfikaty np. Znak Jakości Trusted Shops, które warto umieścić na stronie swojego sklepu internetowego. Więcej na ten temat posłuchasz w 4 odcinku vloga Robię SEO - “SEO zagraniczne”.

Social media w Austrii

Social media to istotny element wpływający na pozycjonowanie w Austrii. Są one dobrym sposobem na bieżącą komunikację z klientami. Poniżej zobaczysz z jakich social mediów najchętniej korzystają Austriacy. [caption id="attachment_13554" align="aligncenter" width="750"]Pozycjonowanie w Austrii - social media Źródło: http://gs.statcounter.com/[/caption] Na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych social mediów w Austrii znalazł się Facebook (około 75%). Całkiem niezły wynik zanotował również Pinterest (blisko 15%). Warto zatem pomyśleć o aktywnym dodawaniu zdjęć swoich produktów na firmowym profilu. Ważne, aby były one dobrej jakości i zawierały link do produktu na stronie sklepu internetowego. Na kolejnych miejscach znalazły się takie social media, jak YouTube, Twitter, Instagram oraz Tumblr. Top 5 branż na Facebooku w Austrii to: sprzedaż, usługi, FMCG, e-commerce i moda. Dane pochodzą z całkowitej liczby fanów lokalnych dla największych 200 stron w Austrii według liczby fanów (źródło: www.socialbakers.com).

Kilka słów na podsumowanie

Jak widzisz, rynek austriacki jest atrakcyjnym miejscem do sprzedaży swoich towarów pod wieloma względami. Austria to jeden z najsilniejszych i najbardziej stabilnych rynków w Europie. W procesie pozycjonowania, należy pamiętać o kwestiach językowych, a także o SEO lokalnym. Warto postawić na jakościowy link-building oraz aktywność w social mediach. Pamiętając o tych kilku zasadach, możesz z powodzeniem zacząć podbój austriackiego rynku e-commerce. Więcej o pozycjonowaniu zagranicznym przeczytasz tu: Pozycjonowanie zagraniczne

W tym wpisie znajdziesz odpowiedzi na pytania:

  • Jak obecnie kształtuje się gospodarka austriacka?
  • Jak wygląda rynek e-commerce w Austrii?
  • Co Austriacy najchętniej kupują przez Internet?
  • Jaką domenę wybrać, jeśli chcemy wejść na rynek austriacki?
  • Jakie są zasady pozycjonowania stron internetowych w Austrii?

Informacje o rynku austriackim

Republika Austrii to federacja składająca się z 9-ciu krajów związkowych (Budesland) ze stolicą we Wiedniu. Austria jest stosunkowo małym krajem. Jej całkowita powierzchnia wynosi niecałe 84 tys. km2, czyli jest prawie 4 razy mniejsza od Polski. Do państw członkowskich Unii Europejskiej, Austria dołączyła w 1995 roku. Od tej pory, rynek austriacki bardzo otworzył się na inne rynki. Zniesienie kontroli celnych oraz swoboda przepływu towarów i usług w obrębie UE wpłynęły na wzrost eksportu i importu towarów. W porównaniu z rokiem 2017 obroty austriackiego handlu zagranicznego w 2018 r. wskazały na wzrost zarówno w odniesieniu do importu, jak i eksportu. Austriacki import towarów wzrósł o 5,5% do 155,71 mld euro, natomiast eksport wzrósł o 5,7% do 150,00 mld euro. Handel zagraniczny z państwami członkowskimi UE wykazał wzrost obu przepływów handlowych – import wewnątrz UE: + 5,2% do 109,97 mld euro, eksport wewnątrzunijny: + 5,9% do 104,87 mld euro (źródło: Austriacki Urząd Statystyczny, statistik.at). Poniższy wykres przedstawia dynamikę eksportu i importu wraz z prognozami na kolejne lata.

Import i eksport w Austrii
Źródło: MFW World Economic Outlook kwiecień 2019.

Pomimo tego, że Austria wielu kojarzy się z krajem rolniczym oraz turystycznym, rynek usług z roku na rok rośnie. Obecnie, sektor usług w strukturze PKB wynosi około 70%. Rynek austriacki uchodzi za jeden z najbardziej stabilnych rynków w Unii Europejskiej. Odnotowuje się tutaj niski poziom inflacji oraz zahamowanie wzrostu zadłużenia publicznego. Te wszystkie czynniki sprawiają, że jest to atrakcyjny rynek dla zagranicznych inwestorów.

Rynek e-commerce w Austrii

Rynek e-commerce w Austrii jest bardzo rozwinięty. Aż 90% Austriaków (7,75 mln) korzysta z Internetu, z czego aż 84% korzysta z niego poza domem i miejscem pracy. Najczęściej z Internetu na urządzeniach mobilnych korzystają osoby poniżej 34 roku życia. Spośród wszystkich Austriaków w wieku od 16 do 74 lat, w 2017 roku 62% kupowało towary lub usługi online. W tym samym roku Austriacy wydali 7,9 mld dolarów na zakupy u krajowych i zagranicznych sprzedawców internetowych (źródło: www.export.gov).

SEO w Austrii - urządzenia
Źródło: http://gs.statcounter.com/.

Blisko 55% Austriaków korzysta z Internetu na urządzeniach desktopowych. Urządzenia mobilne również mają wysoką pozycję (40%). Według prognoz, liczba ta będzie stale rosnąć. Warto zatem pamiętać o responsywności swojej strony internetowej, jeśli zamierzamy wprowadzić nasz sklep na rynek austriacki.

Pozycjonowanie Austria. Wiek internautów
Źródło: www.statista.com, lipiec 2018.

Jak widać na powyższym wykresie, osoby najczęściej zamawiające towary online znajdują się w przedziale wiekowym 25-54 lata. Mniejszy udział w liczbie wszystkich użytkowników zamawiających w Internecie mają osoby poniżej 25 roku życia oraz powyżej 55 lat. Podział użytkowników ze względu na płeć wynosi 50:50, z minimalnym wskazaniem na kobiety.

Jakie są aktualne trendy na austriackim rynku e-commerce? Rynek ten rozwija się bardzo dynamicznie. W ciągu ostatniej dekady, liczba osób zamawiających towary online wzrosła o 72%. Trend ten obejmuje wszystkie grupy wiekowe. Tendencją wzrostową są zakupy online na urządzeniach mobilnych. Kolejną opcją, która będzie zyskiwać na popularności, jest opcja “kliknij i odbierz”, gdzie użytkownicy mogą zamówić produkt online i odebrać go w sklepie stacjonarnym. Oprócz oszczędności na kosztach wysyłki, opcja ta pozwala również klientowi odebrać zakupiony przedmiot w dogodnym czasie.

Na pierwszym miejscu na austriackim rynku e-commerce od lat plasuje się sektor odzieżowy. Przychód za 2018 rok w tym sektorze wyniósł 2.689 mln dolarów. Poniższy wykres obrazuje przychody w poszczególnych sektorach wraz z prognozami na kolejne lata.

Branże w e-commerce - Austria
Źródło: www.statista.com, luty 2019.

Do największych sklepów internetowych w Austrii zaliczamy przede wszystkim amazon.de oraz zalando.at. Na poniższym wykresie znajduje się 10 najpopularniejszych sklepów internetowych na austriackim rynku e-commerce w 2018 roku wraz z roczną sprzedażą e-commerce netto.

Największe sklepy internetowe w Austrii
Źródło: www.statista.com

W 2018 r. lider rynku amazon.de wygenerował 809,2 mln dolarów dzięki sprzedaży produktów w Austrii. Sklep internetowy zalando.at zajął drugie miejsce z przychodami w wysokości 360,9 mln dolarów.

Ciekawą kwestią jest również sposób płatności wybierany przez Austriaków. Najczęściej wybieranymi metodami płatności są przelew bankowy oraz karty kredytowe. Na kolejnych miejscach znajdują się również przelewy natychmiastowe, między innymi E-wallet. Zauważyć można także, że coraz mniej użytkowników wybiera płatność gotówką przy dostawie towarów. Austriacy, płacąc online, oczekują bezpiecznych, niedrogich i prostych procesów płatności. W rezultacie, oferując produkty online w Austrii, szczególnie ważne jest zapewnienie różnych sposobów płatności. Średnio sklepy internetowe w Austrii zazwyczaj oferują trzy lub cztery różne opcje płatności. Poniższy wykres przedstawia szczegółowe dane dotyczące rodzajów płatności za zakupy online oraz prognozy na kolejne lata.

Sposób płatności online w Austrii
Źródło: www.statista.com, luty 2019.

Kolejnym elementem rynku e-commerce w Austrii, który warto poruszyć, jest kwestia logistyki. Według przeprowadzonego przez Bank Światowy rankingu sektora logistyki, Austria zajęła 7 miejsce na świecie w 2016 r. jeżeli chodzi o łatwość dostarczenia paczek w kraju. Mimo że tylko 66% austriackiej populacji mieszka na obszarach miejskich, istnieje odpowiednia infrastruktura, która pozwala szybko i sprawnie dostarczać przesyłki na obszary wiejskie (źródło: www.export.gov).

Wiele produktów zamówionych przez Austriaków w Internecie pochodzi z importu. Austriaccy klienci wydali w Internecie w 2017 r. 7,9 mld dolarów, z czego 4,3 mld dolarów trafiło do zagranicznych sprzedawców internetowych. Wynika z tego, że austriacki rynek e-commerce stanowi duży potencjał również dla polskich przedsiębiorców. Warto pomyśleć więc o rozpoczęciu sprzedaży swoich produktów na tamtejszym rynku.

Pozycjonowanie w Austrii

Wiesz już jak wygląda rynek e-commerce w Austrii oraz jak przedstawiają się trendy na najbliższe lata. Warto zatem zastanowić się, co może przyczynić się do sukcesu Twojego biznesu na austriackim rynku. Poznaj najważniejsze elementy pozycjonowania stron internetowych w Austrii.

Język ma znaczenie

Językiem urzędowym w Austrii jest język niemiecki. Warto zwrócić jednak uwagę na fakt, że język niemiecki we Wiedniu będzie się nieco różnił od języka niemieckiego, jakim posługują się np. mieszkańcy Berlina. Istnieje wersja standardowa języka niemieckiego, tzw. Hochdeutsch, której młodzi ludzie w krajach niemieckojęzycznych (Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Lichtensteinie) uczą się w szkołach. Zdecydowana większość z nich posługuje się na co dzień innymi odmianami języka, w zależności od regionu, z którego pochodzą. Dialekt austriacki uznaje się za pokrewny dialektowi bawarskiemu (czytaj więcej: https://jezykowasilka.pl/dialekt-austriacki/). Różnice widać chociażby w podstawowych słowach. Oto kilka przykładów:

  • I hob… – Austria, Ich habe… – Niemcy (niem. “Mam…”)
  • leiwand – Austria, gut, erstklassig – Niemcy (niem. “dobry, pierwszej klasy”)
  • hackeln – Austria, arbeiten – Niemcy (niem. “pracować”)

Takich przykładów można by podawać w nieskończoność. Aby poprawnie przetłumaczyć swoją stronę internetową na język niemiecki (czy to wersję standardową czy dialekt austriacki) warto skorzystać z pomocy profesjonalnego tłumacza, żeby uniknąć niepotrzebnych wpadek językowych.

Jaką domenę wybrać?

Główną domeną w Austrii jest domena .at. Ta domena krajowa działa już od 1988 roku. Może być wykorzystywana do tzw. domain hacks ze słowami czy wyrażeniami kończącymi się na -at, np. arrive.at. Poza tym, można również wykorzystać domenę .co.at. Ceny w obu przypadkach nie są wysokie i przedstawiają się następująco:

Domeny w austrii
Źródło: domeny.pl.

Nie ma specjalnych wymagań, jakie musi spełnić osoba rejestrująca jedną z powyższych domen. Nie wymaga się zarejestrowanej działalności w Austrii. Nie jest również potrzebny lokalny przedstawiciel na terenie tego kraju.

Wymagania do posiadania domeny w Austrii
Źródło: domeny.pl.

Dodatkowo, warto zaznaczyć, że wybór domeny .at przyniesie lepszy skutek pozycjonowania naszej strony internetowej niż np. kierowanie tam domeny niemieckiej – sprawi to, że nasza strona będzie lepiej widoczna przez Google.

Wyszukiwarki w Austrii

Planując podbój rynku austriackiego warto sprawdzić jakie wyszukiwarki są najczęściej używane przez Austriaków. To ważne, ponieważ każda wyszukiwarka rządzi się swoimi prawami. Poniżej znajdziesz najczęściej używane wyszukiwarki w Austrii.

Pozycjonowanie w Austrii - wyszukiwarki
Źródło: http://gs.statcounter.com/

Jak widać, nie ma tu większego zaskoczenia. Na pierwszym miejscu znajduje się Google (prawie 96%). Warto zatem pamiętać o optymalizacji strony internetowej zgodnie z zasadami i wytycznymi tej wyszukiwarki. Kolejne miejsca zajmują bing, DuckCuckGo, Yahoo! i inne wyszukiwarki.

Zobacz również nasz poradnik pozycjonowanie stron.

Link-building w Austrii – gdzie warto linkować?

Proces link-buildingu to ważna część skutecznego pozycjonowania w każdym kraju. Warto o tym pamiętać również w przypadku SEO w Austrii. Liczy się nie tylko liczba odnośników prowadzących do witryny, ale przede wszystkim ich jakość. W Austrii zwracają na to szczególną uwagę. Należy zatem pamiętać o budowaniu wartościowych linków pochodzących z miejscówek uznawanych przez Google za domeny wysokiej jakości.

Rynek SEO w Austrii nie jest jeszcze zbyt duży. Plusem jest fakt, że istnieje możliwość pozycjonowania swojej witryny z niemieckich domen .de. Linki pochodzące z tych domen działają również w Austrii. Jeżeli chodzi o linkowanie z Niemiec, SEO lokalne jest kluczowe. Warto postawić również na linki z social mediów oraz fora internetowe, które w krajach niemieckojęzycznych są stricte tematyczne i bardziej merytoryczne. Nie należy również zapominać o lokalnych katalogach stron. Więcej o tym, jak wygląda pozycjonowanie w Niemczech przeczytasz w jednym z naszych blog postów.

Jak już wyżej zostało wspomniane, SEO lokalne również ma wpływ na pozycjonowanie naszej strony internetowej. Jeżeli nasza firma posiada fizyczny adres w danym kraju, warto zamieścić go na stronie internetowej. Zwiększa to wiarygodność sklepu internetowego, zarówno wśród użytkowników, jak i w Google. Podobnie działają certyfikaty np. Znak Jakości Trusted Shops, które warto umieścić na stronie swojego sklepu internetowego. Więcej na ten temat posłuchasz w 4 odcinku vloga Robię SEO – “SEO zagraniczne”.

Social media w Austrii

Social media to istotny element wpływający na pozycjonowanie w Austrii. Są one dobrym sposobem na bieżącą komunikację z klientami. Poniżej zobaczysz z jakich social mediów najchętniej korzystają Austriacy.

Pozycjonowanie w Austrii - social media
Źródło: http://gs.statcounter.com/

Na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych social mediów w Austrii znalazł się Facebook (około 75%). Całkiem niezły wynik zanotował również Pinterest (blisko 15%). Warto zatem pomyśleć o aktywnym dodawaniu zdjęć swoich produktów na firmowym profilu. Ważne, aby były one dobrej jakości i zawierały link do produktu na stronie sklepu internetowego. Na kolejnych miejscach znalazły się takie social media, jak YouTube, Twitter, Instagram oraz Tumblr.

Top 5 branż na Facebooku w Austrii to: sprzedaż, usługi, FMCG, e-commerce i moda. Dane pochodzą z całkowitej liczby fanów lokalnych dla największych 200 stron w Austrii według liczby fanów (źródło: www.socialbakers.com).

Pozycjonowanie stron w Austrii – podsumowanie

Jak widzisz, rynek austriacki jest atrakcyjnym miejscem do sprzedaży swoich towarów pod wieloma względami. Austria to jeden z najsilniejszych i najbardziej stabilnych rynków w Europie. W procesie pozycjonowania, należy pamiętać o kwestiach językowych, a także o SEO lokalnym. Warto postawić na jakościowy link-building oraz aktywność w social mediach. Pamiętając o tych kilku zasadach, możesz z powodzeniem zacząć podbój austriackiego rynku e-commerce.

Więcej o pozycjonowaniu zagranicznym przeczytasz tu: Pozycjonowanie zagraniczne

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022