.animate-view{opacity: 1 !important;}

Pozycjonowanie w Niemczech – jak robić skuteczne SEO DE

12min.

Komentarze:0

Pozycjonowanie w Niemczech – jak robić skuteczne SEO DE
06 maja 2023
Jak pozycjonować stronę internetową po niemiecku i znaleźć się na szczycie list wyszukiwania w Google.de? Czym różni się pozycjonowanie stron w Niemczech od pozycjonowania na innych rynkach? Oto pakiet wskazówek od ekspertów zagranicznego SEO z zespołu Delante.

12min.

Komentarze:0

Spis
treści

Zrozumienie rynku niemieckiego

Specjaliści SEO zajmujący się pozycjonowaniem stron nad Renem zgodnie przyznają, że jest to rynek wymagający, który należy najpierw dobrze poznać. Według Digital in Germany 93,1% z 83,31 milionów mieszkańców Niemiec korzysta z Internetu. Prawie 78% ogółu ludności zamieszkuje ośrodki miejskie, a 22% obszary wiejskie.

Co więcej, smartfonów w Niemczech jest blisko 119,6 milionów, co oznacza, że czterech na dziesięciu Niemców ma dwa telefony. Wchodząc na ten rynek, musisz być więc koniecznie mobile-friendly.

Poza tym według danych statista.com w 2022 r. niemiecki użytkownik Internetu spędzał online średnio 5 godzin i 12 minut, z czego 1 godzinę i 41 minut w social mediach.

pozycjonowanie w niemczech

źródło: https://www.statista.com/statistics/719939/average-daily-internet-and-social-media-use-in-germany-by-device/

Jak wynika z badań serwisu ecommerceDB, Niemcy plasują się na piątym miejscu na świecie pod względem wielkości rynku e-commerce. Blisko 30% przychodów ze sprzedaży online generuje przemysł odzieżowy (moda), następnie żywność i środki higieny osobistej (21,4%), meble i sprzęt AGD (18,1%), elektronika i media (16,4%) oraz zabawki, hobby i majsterkowanie (15,2%). Prognozuje się, że w najbliższych latach niemiecki rynek e-commerce będzie wciąż się rozwijał.

Warto jednak podkreślić, że konsument zza naszej zachodniej granicy preferuje rodzime produkty, co wymaga uwzględnienia w zdobywaniu tego rynku. Sprawdź, jak pomogliśmy naszym klientom, endera.de oraz solovelybox.de, w takiej ekspansji.

Zrozumienie nawyków niemieckiego internauty pozwoli opracować najbardziej skuteczną strategię SEO, w której punktem wyjścia powinno być przygotowanie wersji strony z rozszerzeniem właściwym dla Niemiec, czyli .de. W pozycjonowaniu zagranicznym ważne jest, aby przekonać geolokalizator co do tego, jaki ma być docelowy zasięg witryny. Przy domenie .de i lokalnym serwerze stanie się to o wiele prostsze.

Wyszukiwarki internetowe popularne w Niemczech

Podobnie jak w Polsce, tak i w Niemczech najpopularniejszą wyszukiwarką internetową jest Google, który osiąga 90,05% udziału w rynku. Na drugim miejscu znajduje się Bing, a później Yahoo!

Jeżeli spojrzymy natomiast na wyszukiwania mobilne i na desktopie, to wartości te różnią się bardziej. Na komputerach popularność Google’a sięga 80,08%, a na mobile’u aż 96,45%.

pozycjonowanie w niemczech - najpopularniejsze wyszukiwarki

źródło:https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/germany

pozycjonowanie w niemczech - najpopularniejsze wyszukiwarki stacjonarne

Desktop Search Engine Market Share Germany – źródło: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/desktop/germany

O ile udziały procentowe Bing i Yahoo na mobile’u są bliskie błędu statystycznego, tak już uwagę zwraca popularność wyszukiwarki Bing na desktopie, ponieważ osiąga ona 13,28% udziału rynku. Yahoo! i DuckDuckGo odnotowują odpowiednio 2,45% i 1,33%.

Oznacza to więc, że pewne różnice w optymalizacji strony www ze względu na typ wyszukiwarki. Jednak większość praktyk optymalizacyjnych jest taka sama zarówno dla Google’a, jak i dla Bing pomimo nieco odmiennego działania algorytmów. Na przykład, dla wyszukiwarki Bing wciąż spore znaczenie mają chociażby domeny “exact match” czy użycie dokładnych słów kluczowych.

Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera

Słowa kluczowe w pozycjonowaniu niemieckiego rynku

Pozycjonowanie w Google w Niemczech, podobnie jak w każdym innym kraju, należy poprzedzić dogłębną analizą konkurencji i słów kluczowych. Najczęściej nie wystarczy przetłumaczenie frazy 1:1, ale trzeba ją odpowiednie umieścić w danym uzusie językowym.

W tym celu niezbędne okażą się profesjonalne narzędzia – Google Analytics, Semrush, Senuto. Warto jednak podkreślić, że programy zbierające globalne dane o słowach kluczowych mogą okazać się niewystarczające dla niemieckich SERP-ów. Dlatego lepiej czasem zastanowić się nad rozwiązaniem, które dysponuje większą bazą stricte niemieckich fraz, tak jak na przykład Sistrix.

Dobór samych słów kluczowych na rynek niemiecki stanowi nie lada wyzwanie. Na przykład, angielską frazę „search engine optimization” można w języku Goethego zapisać jednym słowem – Suchmaschinenoptimierung. Decyzja, jaką musi podjąć specjalista SEO, dotyczy tego, czy zoptymalizować treść na stronie na całą tę frazę (pisaną jako jedno słowo), czy poszczególne składowe. Eksperci zajmujący się pozycjonowaniem w Niemczech radzą, by nie zapominać o optymalizowaniu na składowe.

Niemiecki użytkownik, dzięki elastyczności swojego języka, może precyzyjnie komunikować Google’owi, czego potrzebuje. Jeśli chcesz wypozycjonować swoją stronę na rynku niemieckim, to tworząc listę fraz kluczowych, powinieneś to uwzględnić.

Co więcej, według specjalistów SEO skuteczność optymalizacji niemieckiej strony internetowej pod frazy kluczowe z długiego ogona jest większa. Niemcy lubią tworzyć long taile powiązane ze słowem kaufen (kupować), na przykład online kaufen (kupować online) czy günstig online kaufen (kupować tanio/korzystnie online).

Ponadto, użytkownikowi znad Renu zdarza się stosować anglicyzmy. Nawet jeśli są one z językowego punktu widzenia niepoprawne, to mogą posiadać znaczny wolumen wyszukań i trzeba je wziąć pod uwagę w swojej strategii.

Słowa kluczowe w pozycjonowaniu niemieckiego rynku

Pozycjonowanie za granicą wymaga dobrze zoptymalizowanej strony internetowej. W związku z tym należy zwrócić uwagę na takie elementy jak:

  • struktura adresów URL – domena ccTLD ( z rozszerzeniem .de) pozwala tworzyć przyjazne pod względem SEO linki, które są dla Google’a jasnym sygnałem, że ma do czynienia z treściami skierowanymi do określonego kraju, w tym przypadku Niemiec; bezwzględnie należy natomiast unikać adresów URL z parametrem, np. www. example.com/page?gl=DE – nieprzyjaznych dla robotów indeksujących i samych użytkowników;
  • szybkość ładowania strony – to czynnik rankingowy Google’a, który jest tak samo ważny we wszystkich krajach; szybkie strony mogą mieć przewagę w SERP-ach, ponieważ zapewniają użytkownikom lepsze doświadczenia w poruszaniu się po serwisie; strategia SEO dla jednego z naszych klientów, sklepu superloko.de, obejmowała właśnie poprawę szybkości strony, już kompresja obrazów dała widoczne efekty w tym zakresie;
  • mobile first i responsywność – w związku z tym, że niemieccy klienci korzystają na potęgę z urządzeń mobilnych, optymalizacja strony pod tym względem responsywności jest koniecznością, co wydaje się szczególnie ważne w przypadku pozycjonowania sklepów w Niemczech, które powinny się dobrze ładować na smartfonach;
  • czysty kod i semantyczne znaczniki HTML – problemy z kodem mogą negatywnie wpływać na wydajność witryny, a tym samym pogarszać jej wyniki SEO. Warto zweryfikować poprawność kodu w specjalnym walidatorze HTML, który stwierdzi ewentualnie nieprawidłowości w składni.

Pobierz darmową checklistę pozycjonowanie międzynarodowe i rozwijaj swój biznes za granicą!

Pobierz checklistę!

Optymalizacja treści

Pozycjonowanie zagraniczne nie powinno opierać się na powielaniu treści, które już znajdują się na rodzimej stronie internetowej. Jeśli chcesz dostarczać content niemieckiemu odbiorcy, dopasuj go do jego intencji, dbając przy tym o wartość merytoryczną i poprawność językową. Teksty najlepiej zlecać native speakerom, aby uniknąć błędów, które będą źle świadczyć o Twojej firmie.

W swoich treściach nie zapomnij o takich elementach jak:

  • tag title zawierający słowa kluczowe,
  • uzupełniony opis meta,
  • struktura tekstu z nagłówkami H1-H6,
  • multimedia (zdjęcia, wideo, infografiki).

Pomożemy Ci pozycjonować Twoją stronę na rynku niemieckim!

Chcę poznać szczegóły

Link building w Niemczech

W Niemczech, podobnie jak na polskim rynku, pozyskiwanie odnośników z lokalnych domen i budowanie profilu linków o wysokim autorytecie ma duże znaczenie dla pozycji strony w Google’u. Linki do niemieckiej strony powinno prowadzić z domen niemieckojęzycznych. Poniżej kilka sposobów na zdobycie takich odnośników.

Wpisy do katalogów

Ta jedna z najpopularniejszych metod zdobywania linków przychodzących w porównaniu do polskich katalogów nie należy w Niemczech do najtańszych. Ceny wizytówek NAP wahają się od 50 do 100 Euro za link. Na początek domenę warto dodać do takich katalogów jak:

Więcej propozycji katalogów znajdziesz na listach linkskorner.com i Loganix.com

Publikacje prasowe

Niemieccy dziennikarze chętnie zamieszczają linki w publikowanych przez siebie artykułach. Przychylnie patrzą na krótkie informacje o działalności firmy, wpisy tematyczne podobne do blogowych, opisy produktów, relacje z obecności na targach, konferencjach, spotkaniach branżowych itp:

Wpisy gościnne i social media

Wśród innych sposobów skutecznego link buildingu w Niemczech można wskazać pisanie artykułów na lokalne blogi czy sponsorowanie lokalnych imprez oraz eventów. To świetna okazja, by adres Twojej strony pojawił się w regionalnych serwisach.

Nie bez znaczenia są również odnośniki z mediów społecznościowych. Chociaż nie są one oficjalnym czynnikiem rankingowym, to pomagają zwiększyć świadomość marki i liczbę wizyt na stronie. Współpraca z influencerem i aktywność w social mediach może wzmocnić SEO witryny.

Monitorowanie i analiza wyników

SEO w Niemczech wymaga stałego monitoringu i analizy osiąganych wyników. W tym celu należy podpiąć stronę pod darmowe narzędzia Google’a – Search Console i Analytics, wspierając się przy tym innymi niezależnymi programami działającymi na obcych rynkach, na przykład SEMrush, Ahrefs czy Moz.

Uzyskane w ten sposób informacje mogą doprowadzić Cię do kluczowych wniosków. Być może jakaś fraza została źle przez Ciebie przetłumaczona i dlatego nie rankuje, a może warto pozyskać dodatkowy link dla poprawy pozycji danego słowa kluczowego.

Podsumowanie: kluczowe aspekty pozycjonowania w Niemczech

Pozycjonowanie stron w Niemczech to długofalowy i wcale niełatwy proces. Dlatego strategia SEO na rynek niemiecki musi być spójna i przemyślana. Niezależnie od tego, czy masz już silną pozycję w polskim Google’u, o budowę autorytetu na rynku niemieckim musisz zadbać od zera. Pomogą Ci w tym profesjonalne i merytoryczne treści, dobra optymalizacja techniczna i pozyskiwanie linków z domen niemieckojęzycznych.

Nie możesz również zapomnieć o regularnym monitorowaniu osiąganych wyników oraz analizie danych i ruchów konkurencji. Bez tego podejmowane działania przestaną być efektywne.

Jeśli zastanawiasz się, czy pozycjonowaniem zająć się in-house czy z agencją, pamiętaj, że przedsięwzięcie to wymaga systematyczności i sporych nakładów pracy. Pierwsze rozwiązanie generuje być może większe oszczędności, ale na dłuższą metę mogą się one okazać pozorne – bez doświadczenia będziesz przepalał budżet.

Koszty SEO w Niemczech w przypadku zatrudnienia agencji zaczynają się średnio od 1000 euro, ale wiedza specjalistów przełoży się na wymierne efekty i stabilne pozycje w Google’u. Zapoznaj się z przykładami kampanii SEO na rynku niemieckim, które mamy w swoim portfolio, i przekonaj się, że podbicie tamtejszych SERP-ów jest w zasięgu Twojej ręki.

Ten wpis jest aktualizacją treści z 28 kwietnia 2022 roku.

Autor
Wojciech Urban SEO R&D Specialist
Autor
Wojciech Urban

SEO R&D Specialist

Specjalista R&D w dziedzinie SEO i analityki internetowej. Najlepiej czuje się w obszarze technicznego SEO, a jego głównym zadaniem jest zapewnienie, aby strony internetowe były zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek i osiągały wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Autor
Wojciech Urban SEO R&D Specialist
Autor
Wojciech Urban

SEO R&D Specialist

Specjalista R&D w dziedzinie SEO i analityki internetowej. Najlepiej czuje się w obszarze technicznego SEO, a jego głównym zadaniem jest zapewnienie, aby strony internetowe były zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek i osiągały wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Zostaw komentarz

FAQ

Jak wygląda pozycjonowanie w Niemczech?

Pozycjonowanie w Niemczech jest wymagającym rynkiem, który warto dobrze poznać przed rozpoczęciem działań. Warto zrozumieć preferencje niemieckich internautów, takie jak korzystanie z urządzeń mobilnych, preferencje zakupowe czy językowe oczekiwania. Optymalizacja techniczna strony, odpowiednie słowa kluczowe, link building oraz monitorowanie wyników są kluczowymi aspektami skutecznego pozycjonowania w Niemczech.

Jak dobrać odpowiednie słowa kluczowe na niemiecki rynek?

Dobór słów kluczowych na niemiecki rynek wymaga przeprowadzenia dokładnej analizy konkurencji i uwzględnienia językowych oczekiwań użytkowników. Tłumaczenie fraz 1:1 często nie wystarcza, konieczne jest umieszczenie słów kluczowych w odpowiednim kontekście językowym.

Warto skorzystać z profesjonalnych narzędzi, takich jak Google Analytics, Semrush, Senuto lub Sistrix, które posiadają większą bazę niemieckich fraz kluczowych. Ponadto, warto uwzględnić preferencje użytkowników dotyczące długiego ogona, anglicyzmów i wyrażeń związanych z zakupami.

Czy Delante ma doświadczenie w SEO na rynku niemieckim?

Tak, mamy doświadczenie w SEO na Niemcy i, co więcej, możemy pochwalić się naprawdę dobrymi wynikami! 🙂 Jeśli chcesz zobaczyć, jak zbudowaliśmy ruch na poziomie ponad 4000 użytkowników w 10 miesięcy na rynku niemieckim, to koniecznie zajrzyj do Case Study jednego z naszych klientów – So Lovely Box.

Case Study SEO - wzrost ruchu organicznego

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM