Co to jest CAC w marketingu? – Definicja
CAC jest skrótem od Customer Acquisition Cost. Jest to wskaźnik, który pomaga marketerom określić, ile środków muszą wydać, aby pozyskać nowego klienta. CAC jest ważnym wskaźnikiem dla firm, ponieważ pomaga im ocenić efektywność swoich działań marketingowych i zidentyfikować obszary, w których mogą poprawić swoje wyniki.
Firmy używają tego wskaźnika, aby ocenić efektywność swoich działań marketingowych. Im niższy jest CAC, tym lepiej – oznacza to, że firma jest w stanie pozyskiwać klientów w sposób bardziej efektywny i oszczędny.
Jak liczy się CAC?
Średni koszt pozyskania jednego klienta dzieli się przez średnią wartość każdego klienta.
Przykład:
Firma A ma 1000 klientów. Wydała łącznie 100 000 zł na reklamę i inne koszty pozyskiwania klientów. Średnia wartość każdego klienta wynosi 10 000 zł. CAC wynosi więc 100 000 zł / 1000 klientów, czyli 100 zł.
O ile liczbę klientów dosyć łatwo ustalić, tak koszty wydane na reklamę nie są już tak oczywiste. Wydatki na reklamę to nie tylko wydatki bezpośrednio poniesione na kampanie reklamowe, ale także wszelkie inne koszty, które firma ponosi, aby pozyskać nowego klienta. Należą do nich między innymi:
- koszty utrzymania strony internetowej i jej promocji
- koszty obsługi call center
- prowizje dla sprzedawców i dystrybutorów
- opłaty za użytkowanie narzędzi marketingowych (np. płatne konto e-mail)
- wynagrodzenia dla pracowników odpowiedzialnych za pozyskiwanie klientów
Jak widzisz, oszacowanie CAC może być trudne, ale istnieje wiele czynników, które możesz brać pod uwagę.Pamiętaj, by dodać do tej kwoty również środki przeznaczone na eventy, narzędzia, wynagrodzenia czy nasze ulubione SEO 😉
Co zrobić, by CAC w marketingu był jak najmniejszy?
Aby obniżyć CAC, firma może np. zwiększyć skuteczność swoich działań reklamowych, poprawić swoją stronę internetową lub zoptymalizować proces sprzedażowy. Warto pamiętać, że CAC jest ściśle związany z LTV ( Lifetime Value ) – im wyższy LTV, tym niższe CAC można sobie pozwolić.
Jak obniżyć CAC?
- Wykorzystuj różne sposoby dotarcia do klientów – SEO, Google Ads, wykorzystanie kampanii remarketingowych (taką opcję masz nie tylko w Google Ads, jest też dostępna na Facebooku).
- Zmieniaj grupy docelowe – możesz je też spróbować zmniejszyć – nie bój się, nie zawsze więcej oznacza lepiej!
- Opinie, opinie i jeszcze raz opinie – dobra ocena Twoich usług i produktów przekona nie jednego klienta.
- Zwróć uwagę na landing page – jeżeli konwersja nie jest zadowalająca – możesz próbować coś zmieniać!
- Daj szansę newsletterom i innym formom automatyzacji w marketingu.