- Po co nam cele i jak je zdefiniować?
- Jak ustawić konwersje w Google Ads?
- Jak działają cele w obrębie kampanii Google Ads?
- Podsumowanie
Po co nam cele i jak je zdefiniować?
Cel | Kiedy warto go użyć? |
Sprzedaż | Jeśli zależy Ci na wzroście liczby konwersji lub transakcji i nawiązaniu kontaktu z użytkownikami, którzy już wcześniej wyrazili zainteresowanie Twoją ofertą lub byli blisko podjęcia decyzji zakupowej. |
Potencjalni klienci | Jeśli zależy Ci na zachęceniu użytkowników do podjęcia działań wyrażających zainteresowanie Twoją usługą lub produktem, co w przyszłości może przełożyć się na konwersje np. zapis do newslettera. |
Ruch w witrynie | Kiedy zależy Ci na zwiększeniu ilości odwiedzin Twojej strony. |
Rozważenie zakupu produktu danej marki | Kiedy chcesz zachęcić potencjalnych klientów do zapoznania się z Twoją ofertą i cenami produktów lub usług dostępnymi w Twojej witrynie. |
Promowanie aplikacji | Jeśli zależy Ci na instalacji aplikacji, zaangażowaniu w aplikację lub rejestracji wstępnej na aplikację (tylko w przypadku Androida). |
Wizyty w sklepie stacjonarnym | Jeśli zależy Ci na wizytach w lokalnym sklepie stacjonarnym. |
Cel powinien być SMART:
- skonkretyzowany (S – Specific) – jasny, prosty i niepozostawiający miejsca na luźną interpretację,
- mierzalny (M – Measurable) – można wyrazić go w liczbach,
- osiągalny (A – Achievable) – realny do osiągnięcia,
- istotny (R – relevant) –powinien definiować postęp i sukces biznesu,
- określony w czasie (T – Time-Based) – powinien mieć określony horyzont czasowy w jakim planowane jest, że cel zostanie osiągnięty.
Cele – mikro i makro konwersje
Ustalając cele naszej kampanii warto pamiętać, że cele konwersji możemy podzielić na te w skali mikro i makro. Konwersja makro (makrokonwersja) to działanie przekładające się bezpośrednio na zysk firmy i jest to zazwyczaj zrealizowana transakcja kupna lub pozyskanie klienta. Natomiast konwersja mikro (mikrokonwersja) to ukończone działanie na stronie (np. zapis do newslettera) wskazujące, że użytkownik jest zainteresowany nasza ofertą i w przyszłości z dużym prawdopodobieństwem dokona konwersji makro. Przykładowe makrokonwersje:- wysłanie formularza kontaktowego,
- zakup produktu,
- umówienie wizyty online,
- kontakt telefoniczny.
- zapis do newslettera,
- kliknięcie w button na stronie,
- wejście w zakładkę kontakt,
- dodanie przedmiotu do koszyka,
- odwiedzenie konkretnej podstrony, np. dotyczącej kategorii lub usługi,
- przejrzenie 10 podstron w naszej witrynie,
- pobranie pliku ze strony,
- skorzystanie z wyszukiwarki lub filtrów na stronie.
Jak ustawić konwersje w Google Ads?
Masz zdefiniowany cel biznesowy i chcesz zacząć go mierzyć jego realizację przez kampanię Google Ads? Świetnie! Najprostszy sposób dający wiele możliwości to połączenie konta Google Ads i Google Analytics, a następnie import celów utworzonych w Google Analytics do Google Ads. Możesz to zrobić w 3 prostych krokach:Krok 1:
Połącz konto Google Ads z Google Analytics. Postępuj zgodnie z instrukcją na stronie supportu Google: https://support.google.com/analytics/answer/1033961?hl=plKrok 2:
Zdefiniuj cele w Google Analytics:- Zaloguj się na konto Google Analytics
- Kliknij Administracja w lewym dolnym rogu konta
- W kolumnie Widok danych kliknij Cele
- kliknij +CEL
- Wybierz cel Niestandardowy i kliknij Dalej
- Wpisz nazwę celu np. Był w koszyku (dla przykładu tworzymy cel na przejście klienta do koszyka. W tym celu załóżmy, że URL do Twojego koszyka to www.twojawitryna.pl/koszyk.html
- Wybierz typ Miejsce docelowe i Kliknij Dalej
- W szczegółach celu w miejscu docelowym wybierz Równa się, a w URL strony wpisz /koszyk. Pamiętaj, że w przypadku Twojej witryny adres URL może wyglądać inaczej. Zweryfikuj to przed utworzeniem celu.
- Kliknij Zapisz
Krok 3.
Pobierz konwersje z Google Ads:- Zaloguj się na konto Google Ads
- Przejdź w Narzędzia w prawym górnym rogu
- Kliknij Konwersje
- Kliknij znak + Nowe działania powodujące konwersję
- Wybierz Importuj (importowanie konwersji z innego systemu, w tym Google Analytics)
- Zaznacz Google Analytics i kliknij dalej
- Wybierz cele, które chcesz zaimportować i kliknij Importuj i kontynuuj
- Po kliknięciu w nazwę wybranej konwersji masz możliwość modyfikowania ustawień konwersji takich jak model atrybucji, okno konwersji czy przypisywaną wartość do zamówienia.
Jak działają cele w obrębie kampanii Google Ads?
Cele kampanii wybieramy zawsze z celów konta. W każdej kampanii możemy ustawić więcej niż jeden cel. Dodatkowo możemy go modyfikować w dowolnym momencie w ustawieniach kampanii. Pamiętaj, że wybrany cel powinien być tożsamy z tym na czym Ci najbardziej zależy w danej kampanii np. sprzedaż lub wizyty w witrynie.Cele w nowej wersji Google Ads
Cel | Kiedy warto go użyć? |
Sprzedaż | Jeśli zależy Ci na wzroście ilości konwersji lub transakcji i nawiązaniu kontaktu z użytkownikami, którzy już wcześniej wyrazili zainteresowanie Twoją ofertą lub byli blisko podjęcia decyzji zakupowej. |
Potencjalni klienci | Jeśli zależy Ci na zachęceniu użytkowników do podjęcia działań wyrażających zainteresowanie Twoją usługą lub produktem, co w przyszłości może przełożyć się na konwersje np. zapis do newslettera. |
Ruch w witrynie | Kiedy zależy Ci na zwiększeniu ilości odwiedzin Twojej strony. |
Rozważenie zakupu produktu danej marki | Kiedy chcesz zachęcić potencjalnych klientów do zapoznania się z Twoją ofertą i cenami produktów lub usług dostępnymi w Twojej witrynie. |
Świadomość i zasięg marki | Kiedy chcesz zwiększyć popularność swoich produktów lub usług oraz budować świadomość marki. Ten cel sprawdzi się jeśli jesteś nową marką na rynku lub wprowadzasz na rynek nowy produkt. |
Promowanie aplikacji | Jeśli zależy Ci na instalacji aplikacji, zaangażowaniu w aplikację lub rejestracji wstępnej na aplikację (tylko w przypadku Androida). |
Wizyty w sklepie stacjonarnym | Jeśli zależy Ci na wizytach w lokalnym sklepie stacjonarnym. |