Właściwie ustalone cele biznesowe są bardzo ważnym elementem skutecznego prowadzenia kampanii Google Ads. Czym jest konwersja? Jaki ustalić cele? Dlaczego warto je mierzyć? Jak wdrożyć mierzenie konwersji w swoich kampaniach? Tego dowiecie się w dzisiejszym artykule.
Jeśli zależy Ci na wzroście liczby konwersji lub transakcji i nawiązaniu kontaktu z użytkownikami, którzy już wcześniej wyrazili zainteresowanie Twoją ofertą lub byli blisko podjęcia decyzji zakupowej.
Potencjalni klienci
Jeśli zależy Ci na zachęceniu użytkowników do podjęcia działań wyrażających zainteresowanie Twoją usługą lub produktem, co w przyszłości może przełożyć się na konwersje np. zapis do newslettera.
Ruch w witrynie
Kiedy zależy Ci na zwiększeniu ilości odwiedzin Twojej strony.
Rozważenie zakupu produktu danej marki
Kiedy chcesz zachęcić potencjalnych klientów do zapoznania się z Twoją ofertą i cenami produktów lub usług dostępnymi w Twojej witrynie.
Promowanie aplikacji
Jeśli zależy Ci na instalacji aplikacji, zaangażowaniu w aplikację lub rejestracji wstępnej na aplikację (tylko w przypadku Androida).
Wizyty w sklepie stacjonarnym
Jeśli zależy Ci na wizytach w lokalnym sklepie stacjonarnym.
Jeśli w coś inwestujemy to oczekujemy, że przyniesie nam to zysk. Dlatego pierwszym elementem przed uruchomieniem kampanii Google Ads powinno być ustalenie celu kampanii, czyli do czego dążymy i jakie działania przekładają się na sukces naszego biznesu.
Musimy sobie zadać pytanie: na czym nam zależy? Czy jest to może zwiększenie ilości zamówień lub zapytań od klientów, a może wzrost ilości obejrzanych stron na naszym blogu?
Znając odpowiedź, możemy optymalnie skonfigurować konta Google Ads i ocenić efektywność poszczególnych działań marketingowych. Ustawienie konkretnych celów naszych kampanii dodatkowo pozwala na korzystanie z podpowiedzi Google Ads, ułatwiających właściwą ich konfigurację.
Cel powinien być SMART:
skonkretyzowany (S – Specific) – jasny, prosty i niepozostawiający miejsca na luźną interpretację,
mierzalny (M – Measurable) – można wyrazić go w liczbach,
osiągalny (A – Achievable) – realny do osiągnięcia,
istotny (R – relevant) –powinien definiować postęp i sukces biznesu,
określony w czasie (T – Time-Based) – powinien mieć określony horyzont czasowy w jakim planowane jest, że cel zostanie osiągnięty.
Brzmi to może książkowo, ale po zadaniu sobie kilku pytań wszystko okazuje się jasne: po co nam cel, którego nie umiemy wyrazić w liczbach i ocenić stopnia jego realizacji? Po co ustalać nierealny cel, który jedynie demotywuje i Ciebie i Twoich pracowników? Po co definiować cel, którego analiza nic nie wnosi, a każdy z pracowników rozumie go inaczej?
Dlatego warto zastanowić się, czy nasze cele spełniają na pewno każdy z powyższych punktów, ponieważ źle zdefiniowane cele mogą doprowadzić do demotywacji i strat finansowych, a tego przecież chcemy uniknąć.
Najważniejszym celem (konwersją) w przypadku e-commerce jest transakcja, czyli zakup. Możemy ją skonfigurować zarówno z poziomu Google Ads jak i Google Analytics. Więcej informacji umieściliśmy w naszym poprzednim wpisie: Śledzenie Google Ads.
Cele – mikro i makro konwersje
Ustalając cele naszej kampanii warto pamiętać, że cele konwersji możemy podzielić na te w skali mikro i makro. Konwersja makro (makrokonwersja) to działanie przekładające się bezpośrednio na zysk firmy i jest to zazwyczaj zrealizowana transakcja kupna lub pozyskanie klienta. Natomiast konwersja mikro (mikrokonwersja) to ukończone działanie na stronie (np. zapis do newslettera) wskazujące, że użytkownik jest zainteresowany nasza ofertą i w przyszłości z dużym prawdopodobieństwem dokona konwersji makro.
Przykładowe makrokonwersje:
wysłanie formularza kontaktowego,
zakup produktu,
umówienie wizyty online,
kontakt telefoniczny.
Przykładowe mikrokonwersje:
zapis do newslettera,
kliknięcie w button na stronie,
wejście w zakładkę kontakt,
dodanie przedmiotu do koszyka,
odwiedzenie konkretnej podstrony, np. dotyczącej kategorii lub usługi,
przejrzenie 10 podstron w naszej witrynie,
pobranie pliku ze strony,
skorzystanie z wyszukiwarki lub filtrów na stronie.
Jak ustawić konwersje w Google Ads?
Masz zdefiniowany cel biznesowy i chcesz zacząć go mierzyć jego realizację przez kampanię Google Ads? Świetnie! Najprostszy sposób dający wiele możliwości to połączenie konta Google Ads i Google Analytics, a następnie import celów utworzonych w Google Analytics do Google Ads. Możesz to zrobić w 3 prostych krokach:
Wpisz nazwę celu np. Był w koszyku (dla przykładu tworzymy cel na przejście klienta do koszyka. W tym celu załóżmy, że URL do Twojego koszyka to www.twojawitryna.pl/koszyk.html
Wybierz typ Miejsce docelowe i Kliknij Dalej
W szczegółach celu w miejscu docelowym wybierz Równa się, a w URL strony wpisz /koszyk. Pamiętaj, że w przypadku Twojej witryny adres URL może wyglądać inaczej. Zweryfikuj to przed utworzeniem celu.
Kliknij Zapisz
W ten sposób możesz tworzyć wiele celów np. ponad 10 min spędzone na stronie, odwiedzenie 10 stron na sesję, przejście na stronę podziękowania za złożone zamówienie lub wysłane zapytanie itp.
Krok 3.
Pobierz konwersje z Google Ads:
Zaloguj się na konto Google Ads
Przejdź w Narzędzia w prawym górnym rogu
Kliknij Konwersje
Kliknij znak + Nowe działania powodujące konwersję
Wybierz Importuj (importowanie konwersji z innego systemu, w tym Google Analytics)
Zaznacz Google Analytics i kliknij dalej
Wybierz cele, które chcesz zaimportować i kliknij Importuj i kontynuuj
Jeśli mamy w witrynie wdrożony e-commerce, poza utworzonymi celami, pojawia się również możliwość zaimportowania do Google Ads konwersji e-commerce (Transakcje). Dzięki temu mamy możliwość śledzenia dodatkowych parametrów w Google Ads, takich jak wartość konwersji oraz ROAS i szersze możliwości wyboru strategii dostosowywania stawek.
Po kliknięciu w nazwę wybranej konwersji masz możliwość modyfikowania ustawień konwersji takich jak model atrybucji, okno konwersji czy przypisywaną wartość do zamówienia.
Cele kampanii wybieramy zawsze z celów konta. W każdej kampanii możemy ustawić więcej niż jeden cel. Dodatkowo możemy go modyfikować w dowolnym momencie w ustawieniach kampanii. Pamiętaj, że wybrany cel powinien być tożsamy z tym na czym Ci najbardziej zależy w danej kampanii np. sprzedaż lub wizyty w witrynie.
Cele w nowej wersji Google Ads
Cel
Kiedy warto go użyć?
Sprzedaż
Jeśli zależy Ci na wzroście ilości konwersji lub transakcji i nawiązaniu kontaktu z użytkownikami, którzy już wcześniej wyrazili zainteresowanie Twoją ofertą lub byli blisko podjęcia decyzji zakupowej.
Potencjalni klienci
Jeśli zależy Ci na zachęceniu użytkowników do podjęcia działań wyrażających zainteresowanie Twoją usługą lub produktem, co w przyszłości może przełożyć się na konwersje np. zapis do newslettera.
Ruch w witrynie
Kiedy zależy Ci na zwiększeniu ilości odwiedzin Twojej strony.
Rozważenie zakupu produktu danej marki
Kiedy chcesz zachęcić potencjalnych klientów do zapoznania się z Twoją ofertą i cenami produktów lub usług dostępnymi w Twojej witrynie.
Świadomość i zasięg marki
Kiedy chcesz zwiększyć popularność swoich produktów lub usług oraz budować świadomość marki. Ten cel sprawdzi się jeśli jesteś nową marką na rynku lub wprowadzasz na rynek nowy produkt.
Promowanie aplikacji
Jeśli zależy Ci na instalacji aplikacji, zaangażowaniu w aplikację lub rejestracji wstępnej na aplikację (tylko w przypadku Androida).
Wizyty w sklepie stacjonarnym
Jeśli zależy Ci na wizytach w lokalnym sklepie stacjonarnym.
Podsumowanie:
Podsumowując, o tym czy kampania przynosi pożądane rezultatyczy nie, możemy mówić tylko w momencie, w którym poprawnie zdefiniujemy i wdrożymy konwersje w Google Ads.
Przygotowanie dobrych celów kampanii, zgodnie z zasadami SMART przed startem kampanii Google Ads to podstawa. Dzięki temu będziesz mógł mierzyć skuteczność swoich reklam i optymalizować je tak, aby uzyskać jak największy zwrot z inwestycji w reklamę.
Jeśli masz problem z podjęciem decyzji jakie cele i budżety będą odpowiednie dla Twojej branży lub nie masz czasu na prowadzenie samodzielnie kampanii Google Ads – skontaktuj się z Nami. Chętnie pomożemy!
Swoją przygodę w Delante rozpoczęła od stażu SEM w grudniu 2021 roku. Aktualnie zajmuje stanowisko Młodszego Specjalisty SEM. Jej szczególnym zainteresowaniem pod kątem zawodowym jest marketing internetowy, a zmiany na rynku Google nie są jej obce. Prywatnie lubi podróże, aktywności sportowe, a w szczególności siłownię.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.