Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #1
SEO to dziedzina, w której trzeba być na bieżąco i ciągle podążać za nowinkami z branży. Dlatego też nasz dział SEO często zagłębia się w czeluścia internetu, szuka nowinek i się nimi z nami dzieli. Nasz dział SEO przygotował podsumowanie ciekawostek z branży. Zobacz sam!
Co czytają nasi specjaliści SEO?
Gosia – SEO Team Leader
Google Page Experience Update to launch May 2021 with new labels in search results – searchengineland.com
Czego możemy się dowiedzieć?
- W maju będziemy się mierzyć z updatem algorytmu Google biorącym pod uwagę doświadczenie użytkowników na stronie.
- Update był już ogłoszony w maju tego roku, pisaliśmy też o nim na naszym blogu.
- Aby ocenić użyteczność strony, algorytm będzie brać pod uwagę między innymi:
- szybkość ładowania strony,
- responsywność strony,
- posiadanie protokołu HTTPS,
- posiadanie elementów przeszkadzających w używaniu strony, takich jak zbyt duże i nachalne pop-upy.
- Metrykami w algorytmie będą Core Web Vitals:
- LCP – czas ładowania największego elementu treści na stronie,
- FID – czas, który mija od interakcji ze stroną do odpowiedzi przeglądarki,
- CLS – suma wszystkich zmian układu strony.
- Po wdrożeniu update’u AMP nie będzie już wymagany aby pojawiać się w Top Stories.
Monika – Junior SEO Specialist
Google Tests Bolder Font For Search Result URLs – seoroundtble.com
Czego możemy się dowiedzieć?
- Google testuje pogrubioną czcionkę dla adresów URL wyników wyszukiwania.
- Zmiany są widoczne po porównaniu zwykłych wyników wyszukiwania z tymi, gdzie widnieje pogrubienie.
Google Hotel Health & Safety Data Now Fully Live – seoroundtable.com
Czego możemy się dowiedzieć?
- Google zaczął wdrażać dane dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa hoteli Google Travel dla poszczególnych jednostek.
- Wiele hoteli i kwater wakacyjnych podejmuje dodatkowe środki ostrożności dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa gości – dlatego taka informacja jest doceniana, wyszczególniona dla osób, które szukają bezpiecznego miejsca na wypoczynek.
Karolina – Junior SEO Specialist
Here Is How Google May Use Machine Learning During Crawling – seoroundtable.com
Czego możemy się dowiedzieć?
- Google używa machine learning do crawlingu, ale nie dla renderingu.
- Wykorzystuje go na dwa sposoby: 1. do przewidywania jakości adresu URL zanim Google go zindeksuje; 2. przewidywania aktualności adresu URL przed zindeksowaniem go przez Google.
- Poprzez przewidywanie jakości adresu URL przed zindeksowaniem Google chciałby zaplanować „bardziej inteligentne indeksowanie”, aby sprawdzić, czy strona jest wystarczającej jakości.
- Jeśli chodzi o aktualność adresu URL, Google chce wykorzystać machine learning do tego, aby wyeliminować witryny, które nie mają zbyt wielu danych i nie są zbyt często aktualizowane.
Piotrek – Stażysta SEO
Google: Two Different Canonicals On Same Page Is Undefined – seoroundtable.com
Czego możemy się dowiedzieć?
- Poznamy odpowiedź na pytanie: Co się stanie jeśli mamy dwa różne adresy kanoniczne URL na tej samej stronie i prowadzą do różnych URLi?
- Ostatnio John Mueller z Google powiedział, że informacje dotyczące adresów kanoniczne są niezdefiniowane.
- Jeśli będzie taka potrzeba, to Google użyje innych sygnałów do stwierdzenia kanonicznego adresu URL.
- Ryan Mews zadał to pytanie i powiedział w swoich testach, że Google ignoruje informacje kanoniczne.
- John na końcu to potwierdził i dodał, że rel-canonical nie jest dyrektywą tylko jednym z sygnałów, które wpływają na proces kanonizacji.
Kasia – Stażystka SEO
12 Proven Steps to Boost Your Organic CTR in Google – searchenginejournal.com
Czego możemy się dowiedzieć?
- CTR = użytkownicy, którzy kliknęli bezpłatny wynik na stronach wyników wyszukiwania ÷ całkowita liczba wyszukiwań (wyświetleń) dla tego hasła.
- Poprawa organicznego CTR oznacza większy ruch w witrynie bez konieczności poprawiania pozycji w rankingu.
- Aby zwiększyć organiczny CTR autor radzi:
- zacząć od zidentyfikowania najniższej zawartości organicznej CTR (w GSC);
- naprawić kanibalizację słów kluczowych;
- tworzyć kreatywne tytuły – wykorzystywać nawiasy w swoich tytułach (nawiasy w nagłówkach zwiększyły liczbę kliknięć o 40%);
- używać opisowych adresów URL;
- zoptymalizować opis;
- wykorzystywać Structured Markup;
- wykorzystywać reklamy PPC do organicznego CTR.
Agnieszka – Junior SEO Specialist
18 porad jak tworzyć świetne opisy produktów – senuto.com
Czego możemy się dowiedzieć?
- wpływa na zwiększenie konwersji
- wpływa na zwiększenie ruchu na stronie
- wyróżnienie się spośród konkurencyjnych firm
- Należy jak najlepiej poznać klienta – zwizualizować sobie personę, jej nawyki, potrzeby i obawy. Przedstawić dobre strony produktu, jak zaspokaja on potrzeby klienta, dlaczego jest najlepszy.
- Kolejny krok to użycie odpowiednich słów kluczowych.
- Przedstawienie najważniejszych szczegółów technicznych jest ważnym elementem opisu – trzeba to zrobić tak, by konsument mógł sobie ten produkt wyobrazić.
- W opisie warto poruszać nie tylko same cechy produktu, ale też korzyści, jakie niesie ze sobą jego posiadanie.
- Można uciec się do krótkiej historii – storytellingu, co pobudzi wyobraźnię odbiorcy.
- W opisie lub pod nim warto odpowiedzieć na parę pytań, jakie mogą mieć użytkownicy.
- Jeśli to możliwe – bardzo fajnie jest dodać w tekście linki do wpisów blogowych.
- Tekst należy odpowiednio sformatować – wyróżnić najważniejsze informacje za pomocą strong/bold, itp.
- Aby ułatwić sobie pracę nad kolejnym opisem, warto wykonać szkic, który można za każdym razem edytować.
- Przy tworzeniu takich treści można wykorzystać model AIDA.
- Warto też wykorzystać technikę 4U.
- Nie należy niepotrzebnie utrudniać przekazu treści – KISS (keep it simple stupid).
- Dopieszczając kolejne elementy warto zastosować testy A/B.
- Konieczna rzecz – sprawdzona gramatyka i pisownia! Błędy w takim tekście na stronie wyglądają okropnie – klient od razu da nam czerwoną flagę…
- Podczas pisania trzeba unikać zbyt dużego lania wody i pustosłowia.
- Należy subtelnie i naturalnie używać fraz kluczowych, sprawić, by tekst, mimo obecności SEO, był czytelny i sensowny.
- Nie warto opierać się na opisie producenta – może on być bazą, ale powinniśmy go znacznie rozbudować.
- Również ton, w jakim opis został stworzony jest istotny. Ma on odzwierciedlać styl sklepu i to, jak chce on się komunikować.
Mariola – Junior SEO Specialist
Featured snippets: The 9 rules of optimization – searchengineland.com
Czego możemy się dowiedzieć?
- Featured snippets to podsumowanie tekstu, składające się zwykle z 2-3 zdań, które pojawia się na szczycie listy wyników wyszukiwania Google. Wyróżnione fragmenty zapewniają odpowiedź na pytanie użytkownika bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Wyświetlanie się na takie zapytania może prowadzić do zwiększenia ruchu na stronie.
- Najpopularniejsze formaty featured snippets to: paragraf, lista i tabela.
- Jak zwiększyć szansę na pojawienie się featured snippets?
- Dodaj nagłówek w postaci „Co to jest” + fraza,
- Używaj konstrukcji: fraza + „jest”,
- W pełni zdefiniuj temat w 2-3 zdaniach,
- Dopasuj się do formatu featured snippet,
- Nie używaj nazwy swojej marki,
- Nie pisz w pierwszej osobie.
Wojtek – Junior SEO Specialist
Everyday website optimization: 6 tasks for your daily SEO routine – yoast.com
Czego możemy się dowiedzieć?
- Zadbanie o świeży kontent – zarówno publikowanie nowych, jak i update starych treści, które wymagają aktualizacji,
- Usprawnianie linkowania wewnętrznego – warto zwracać szczególną uwagę na orphaned content,
- Monitorowanie poziomu duplikacji wewnętrznej – szczególnie pod względem kanibalizacji,
- Techniczne SEO – prawidłowa wielkość strony, dodawanie danych strukturalnych, sekcji how-to, FAQ,
- Stała analiza: ruchu organicznego, współczynnika odrzuceń, CTR, pozycji w wynikach wyszukiwania,
- Stała obecność w mediach społecznościowych – regularne dodawanie postów na najważniejszych portalach.
Eliza – Stażystka SEO
Opisy kategorii. Sprawdź, czego możesz o nich nie wiedzieć! – senuto.com
Czego możemy się dowiedzieć?
- Opisy kategorii nie tylko pomagają skutecznie wypozycjonować podstronę produktową, ale też dostarczają konsumentom na każdym etapie sprzedaży masę przydatnych informacji, pomagają zaprezentować wartości marki i pokierować klienta dalej, ku kolejnym etapom ścieżki zakupowej.
- Plusy długich opisów kategorii:
- pozwalają umieścić więcej fraz kluczowych i zbliżonych słów kluczowych i semantycznych powiązań, a także linków wewnętrznych,
- dłuższa treść umożliwi przekazanie większej ilości informacji.
- Minusy długich opisów kategorii:
- choć dłuższa treść zapewnia wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, to różnice między poszczególnymi pozycjami długich i krótkich artykułów są minimalne. Świadczy to o tym, że nie zachodzi korelacja długości do pozycji tekstów. Senuto potwierdziło, że długość tekstu nie jest czynnikiem decydującym o jego pozycji w Google.
- Co powinien zawierać opis kategorii:
- jakie produkty oferowane są w danej kategorii,
- na jakie podkategorie dzieli się strona produktowa,
- jakie są najistotniejsze kryteria podziału i doboru produktów oraz jakie mają one właściwości i parametry,
- poinformuj użytkownika, w jakich podkategoriach znajdzie odpowiednie rodzaje produktów,
- doradź potencjalnemu klientowi, jakimi kryteriami doboru produktu powinien się kierować w trakcie zakupu,
- wskaż, jak może się skontaktować ze sklepem w sprawie asortymentu,
- zachęć go do przejrzenia oferty sklepu,
- odpowiedz na najczęściej pojawiające się pytania klientów.
Justyna – Junior SEO Specialist
Google on BERT and Exact Match Keywords – searchenginejournal.com
Czego możemy się dowiedzieć?
- odsiewa skutecznie te strony, które mają linki nałożone na frazy z błędem ortograficznym (bo tak użytkownicy tej treści szukali),
- jednocześnie, bardzo precyzyjne frazy kluczowe wciąż są istotne i algorytm nie wpłynie na ich widoczność,
- być może algorytm opierający się na AI zbyt mocno dziesiątkuje wyniki – warto więc na podstronach, na których celujemy w ruch z fraz long tailowych, korzystać również z tych o większym wolumenie, które pomogą lepiej interpretować wyniki.
Ania – Junior SEO Specialist
13 Tips to Make Your PDFs SEO Friendly – searchenginejournal.com
Czego możemy się dowiedzieć?
- stworzeniu nazwy pliku, która będzie zawierać słowo kluczowe,
- optymalizacji tytułu i opisu,
- optymalizacji tekstu pod SEO,
- odpowiednim linkowaniu wewnętrznym,
- dostosowaniu pliku PDF do urządzeń mobilnych,
- zapisaniu dokumentu w pliku tekstowym,
- stworzeniu przyjaznego adresu URL,
- optymalizacji atrybutów ALT,
- zadbaniu o to, aby waga pliku była niewielka.
Przemek – Junior SEO Specialist
Audyt SEO – instrukcja, jak stworzyć idealny raport SEO dla klienta – senuto.com
Czego możemy się dowiedzieć?
- audyt wykonuje się w przypadkach, gdy nastąpiły zmiany techniczne w serwisie,
- pojawiają się problemy z widocznością organiczną,
- nastąpił początek współpracy z agencją SEO,
- lub ustalono okresowe audyty strony www,
- darmowe audyty są ograniczone pod względem możliwości w stosunku do tych z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi,
- często strony z darmowymi audytami ograniczają się do jednej podstrony lub strony głównej,
- automatyczne narzędzia stosowane w darmowych audytach często przyczyniają się do spłycenia obrazu w jakim funkcjonuje dana strona,
- każdy audyt SEO powinien przejść przez ręce specjalisty.
Ciekawe zestawienia. Same konkrety dotyczące wielu aspektów, a które warto sobie zapamiętać.
Fajna forma wpisu, szybko można się czegoś ciekawego dowiedzieć 🙂
O taką prasówkę nic nie robiłem! 😀 Fajne zestawienie. Mam nadzieję, że szybko się nie poddacie i będziecie publikować dalej takie arty 🙂
Super pomysł, dzięki 🙂