.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak dać się znaleźć klientom w sieci?

7min.

Komentarze:12

Jak dać się znaleźć klientom w sieci?d-tags
23 listopada 2020
Odsetek internautów, którzy kupują w sieci rośnie z roku na rok. Jednocześnie coraz więcej jest również sklepów internetowych. Co możesz zrobić, żeby ułatwić użytkownikowi decyzję zakupową? Jakimi działaniami możesz spowodować, że zamówi on dany produkt akurat w Twoim sklepie? Dowiedz się, co może Ci pomóc w osiągnięciu tego celu!

7min.

Komentarze:12

Polacy jeszcze więcej kupują w sieci

Zainteresowanie zakupami w sieci w Polsce rośnie jeszcze szybciej, niż przewidywali to analitycy. Przyczyniła się do tego m.in. sytuacja na świecie - musieliśmy przebywać głównie w domach i dlatego jeszcze więcej kupowaliśmy online. Szczegółów o naszym rodzimym rynku zakupów w sieci możesz się dowiedzieć z raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”, który przygotowany został przez Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej. W sieci kupuje już 73 proc. internautów. To oznacza wynik lepszy o 11 p.p. niż w 2019 roku. Zwiększył się również odsetek zamawiających z zagranicznych sklepów online – z 26 proc. na 30 proc. Z  jakich powodów niektórzy z nas nie robią zakupów przez internet? Klienci z reguły argumentują taką decyzję koniecznością fizycznego kontaktu z produktem. Kim są niekupujący w sieci? Aż 43 proc. tych osób należy do grupy wiekowej 50+. 34 proc. stanowią klienci, którzy mają od 35 do 49 lat, 15 proc. ma od 25 do 34 lat, a tylko 8 proc. od 18 do 24 lat. A kto kupuje online? Dominują osoby w wieku od 35 do 49 lat – stanowią one 38 proc. nabywców. 28 proc. klientów to internauci z grupy wiekowej 50+, a trzecią pozycję zajmują użytkownicy sieci mający od 25 do 34 lat – 22 proc. Jeśli chodzi o urządzenia, z których korzystamy, robiąc zakupy, to udział poszczególnych sprzętów jest następujący:
  • laptop – 80 proc.,
  • smartfon – 69 proc.,
  • komputer stacjonarny – 50 proc.,
  • tablet – 24 proc.
Jak wynika z danych przygotowanych przez analityków Santander Bank Polska e-commerce w naszym kraju dokonał wręcz szokującego skoku. Wystarczyło kilka tygodni obostrzeń, żeby udział sprzedaży online w całości sprzedaży detalicznej wzrósł z 5,5 proc. na koniec 2019 roku do prawie 12 proc. w okresie pandemii. Jednocześnie rosła liczba sprzedających w sieci. Jak informują analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, na jednej z najpopularniejszych platform e-commerce liczba aktywnie działających sklepów zwiększyła się od początku roku o 15 proc., co oznacza, że przybyło 11 tys. sprzedających. Wraz z wprowadzaniem zmian w każdym kolejnym tygodniu otwierano coraz większą liczbę sklepów online. Można ocenić, że wydarzenia, do których doszło do na świecie, spowodowały, iż wielu Polaków w końcu przekonało się do kupowania online, co prawdopodobnie pozytywnie wpłynie na rynek e-commerce. Pojawia się jednak pytanie, jak dotrzeć do użytkowników, którzy chcą kupić produkty?

Jak dać się znaleźć klientom w internecie?

Z badań wynika, że coraz więcej polskich internautów jest przekonanych do kupowania w sieci. Jak przygotowują się oni do zakupów? Jak dać się znaleźć klientom w sieci? Możesz zrobić wiele, żeby zachęcić ich do kupowania właśnie u Ciebie już na etapie, kiedy robią oni research. Szukają informacji o danym produkcie, porad z nim związanych, a kiedy już przekonają się, że warto się zdecydować na daną rzecz, to dokonują zakupu. Tylko co zrobić, żeby odwiedzili oni Twój sklep? Jak ułatwić decyzję zakupową? Możliwości masz mnóstwo.

Wpisy blogowe

Możesz założyć w swoim e-sklepie bloga, na którym będziesz publikować wartościowe artykuły, dzięki którym ułatwisz internautom wybór produktów. Jeśli masz w ofercie sprzęt RTV/AGD, to możesz dodać np. wpis o treści: Jak wybrać pralkę? Kluczowe jest to, żeby to była bardzo merytoryczna i wartościowa treść. Jeśli nie dostarczysz użytkownikowi takiej wiedzy, której oczekuje, to takim wpisem możesz jedynie zrobić na użytkowniku negatywne wrażenie i zniechęcić go do sklepu. Najlepiej, żeby taki content przygotowała osoba, która ma duże doświadczenie z danymi urządzeniami. W treści nie powinny znajdować się informacje powielone z innych serwisów. W artykule mogą pojawić się ciekawostki, zaskakujące informacje. Takie wpisy blogowe są również cenne ze względu na SEO. Możesz w nich umieszczać linki wewnętrzne do produktów na stronie, do kategorii, a także do innych poradników, o ile oczywiście występuje pomiędzy nimi powiązanie tematyczne. Staraj się wyróżnić odnośnik – zastosuj kursywę, pogrubienie czy kolorową czcionkę, żeby był on zauważalny. Pytanie jednak brzmi: co musisz zrobić, żeby użytkownik trafił na Twój wpis? Możliwości masz kilka. Na pewno warto pozycjonować ten artykuł w Google, żeby trafił na wysokie pozycje w wynikach organicznych. To cenne źródło ruchu, które może Ci zapewnić wielu klientów. Kolejnym rozwiązaniem jest wykorzystanie Google Ads. Możesz przeznaczyć ustalony budżet na działania i kierować internautów na poradnik. Ustal cele do realizacji i po wykorzystaniu środków oceń, czy wynik spełnia Twoje oczekiwania. Innym rozwiązaniem jest wykorzystanie serwisów społecznościowych. Jeśli posiadasz fanpage na Facebooku, to takie poradniki możesz co pewien czas tam udostępniać. To samo możesz zrobić, jeśli prowadzisz grupę tematyczną na tym portalu. Ona również może być źródłem ruchu i użytkowników. wpis blogowy fanpage na facebooku

Poradniki na zewnętrznych serwisach

Jeśli masz już wpisy blogowe na swojej stronie, to czemu nie miałbyś wykorzystać potencjału innych stron? Przygotuj kilka unikatowych materiałów, które podejmują ten sam temat. Wybierz serwisy, które mają dużą widoczność w Google i jednocześnie dużą liczbę odwiedzin. Widoczność możesz sprawdzić, korzystając z takich narzędzi jak Senuto czy Semstorm. Powinny to być strony, na których tylko niewielką część wpisów stanowią artykuły sponsorowane. Im większa popularność strony tym lepiej, ale najczęściej będzie się to wiązało z wyższym kosztem publikacji. Jakie odniesiesz korzyści? Po pierwsze: możesz doradzić internautom, jak wybrać dany produkt. Po drugie: w treści przemycisz odnośniki i zdjęcia produktów z Twojej strony, więc być może czytający się nimi zainteresują. Po trzecie: zdobywając linki z wartościowych stron, pozytywnie wpływasz na widoczność sklepu w Google. Nie spodziewaj się jednak cudów po jednym linku, ale na pewno ich zdobywanie jest dobrą decyzją. Jeśli poradnik trafi na stronę wartościową z punktu widzenia Google, to bardzo prawdopodobne, że będzie dobrze widoczny w wyszukiwarce i zyskasz dzięki niemu stały ruch. senuto wykres ruchu

Działania na forach

Fora internetowe nie są tak popularne, jak kiedyś, ale w dalszym ciągu wiele takich serwisów cieszy się zainteresowaniem użytkowników i warto do nich dotrzeć. Nie mam tutaj na myśli zaspamowanych stron, na których znajdują się wyłącznie reklamy, lecz takie, gdzie użytkownicy prowadzą dyskusję. Dotarcie do nich nie będzie łatwe, gdyż internauci są już wyczuleni, ale jeśli podejdziesz do tego profesjonalnie, to możesz osiągnąć dzięki temu zadowalające efekty. Jednym ze sposobów na pozyskanie klientów jest założenie profilu firmowego i doradzanie użytkownikom w przypadkach, kiedy szukają odpowiedzi na pytania związane z produktami, które oferujesz. Jeśli zamierzasz założyć taki profil firmowy, to radzę Ci wcześniej skonsultować się z administratorami, żeby Twoje poczynania nie były odebrane jako SPAM. Jeśli użytkownik dzięki Tobie dowie się, co oznacza dany parametr urządzenia albo co jest najważniejsze przy zakupie konkretnego produktu, to być może skorzysta z możliwości zakupu właśnie u Ciebie. Najlepiej działać w wielu serwisach. Od czasu do czasu zaglądaj również na strony mniej popularne i udzielaj odpowiedzi na zadawane pytania. Pamiętaj, że ta odpowiedź pozostanie na forum, więc w przyszłości wielu internautów może jeszcze na nią trafić.

Działania na grupach w serwisach społecznościowych

Mam tutaj na myśli przede wszystkim Facebooka. To właśnie tam przeniosła się zdecydowana większość dyskusji, które odbywają się w sieci. Grupy na tym portalu w dużej mierze zajęły miejsce forów internetowych. Trudno znaleźć tematykę, w której nie działa jakaś popularna grupa na FB. Plusem tego jest przede wszystkim to, że masz możliwość trafienia do klientów zainteresowanych Twoimi usługami czy produktami. Znajdziesz grupę mam z Krakowa, poszukiwaczy tanich biletów lotniczych, fanów czytania, jak i mechaników. Zatem możesz trafić dokładnie do tych użytkowników, którzy będą chcieli skorzystać z Twojej oferty. Może to być skuteczne źródło pozyskiwania ruchu i leadów. Zaletą tych działań jest też to, że wpisy pozostaną na danej grupie na stałe i kiedy inny użytkownik zada takie samo pytanie, to zostanie odesłany przez moderatorów do Twojej odpowiedzi, o ile oczywiście będzie ona merytoryczna. Istnieje wiele grup, które zgromadziły już nawet ponad 100 tys. użytkowników. Dotarcie do nich może pomóc ich członkom w wyborze produktu czy usługi oraz sprawić, że zainteresują się właśnie Twoją ofertą. grupy tematyczne social media

Tutoriale video

Żeby ułatwić internautom wybór i jednocześnie zwrócić ich uwagę na Twoją ofertę, możesz wykorzystać potencjał największego serwisu video na świecie, czyli Youtube. Przygotuj materiał, w którym wyjaśnisz krok po kroku, jak wykonać dane zadanie czy wybrać produkt. Oczywiście musi to być fachowy i profesjonalnie nagrany film. Możesz w nim odesłać użytkownika do swojego sklepu, a jeśli rzeczywiście uzyska on od Ciebie wartościowe informacje, to bardzo prawdopodobne, że skorzysta z Twojej oferty. Pamiętaj również o tym, że internauci odnajdują takie filmy nie tylko korzystając z Youtube’a, ponieważ propozycje video pojawiają się w przypadku wielu zapytań w wynikach wyszukiwania Google. Dlatego możesz trafić ze swoim materiałem do bardzo dużej grupy użytkowników i ułatwić im decyzję zakupową. tutoriale video

Śledzenie wzmianek o Twoich produktach

Warto również skorzystać z narzędzi do monitoringu internetu, takich jak np. Brand24 czy Sentione. Dzięki nim możesz otrzymywać informacje, kiedy ktoś wspomni w sieci o Twoich produktach, zada jakieś pytanie i szybko reagować na takie wzmianki. Udzielenie szybkiej pomocy może pozytywnie wpłynąć na wizerunek Twojej marki. Użytkownik powinien być zadowolony z tego, że otrzymał odpowiedź na pytanie mimo tego, że nie wysłał go bezpośrednio do obsługi Twojego sklepu. Wspomniane narzędzia są skuteczne, ale płatne. Możesz również skorzystać z rozwiązania Google Alerts, ale niestety w tym przypadku efektywność narzędzia jest daleka od oczekiwań.

Sprawnie działająca obsługa klienta

Kiedy zainteresowany daną ofertą trafi na stronę Twojego sklepu, to najlepiej, żeby już na niej pozostał i wszelkie wątpliwości rozwiał, korzystając z oferowanego przez pracowników Twojej firmy wsparcia. Dlatego musisz mu zapewnić bardzo dobrze działającą obsługę klienta. Warto dać kupującym w sieci możliwość różnych form kontaktu – przydatny może być nie tylko formularz, ale również czat czy opcja zamówienia połączenia ze sklepu w określonym czasie. Udzielając szybko wartościowej pomocy, być może zdobędziesz klienta. Warto zapewniać użytkownikom merytoryczny content, gdyż może to być znakomity sposób na zainteresowanie internautów swoją ofertą. Masz inne sposoby, które ułatwiają poszukującym produktów i usług w sieci podjęcie decyzji zakupowych? Podziel się nimi!
Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022