5 narzędzi do project managementu, które ułatwią Ci zarządzanie projektami i działaniami SEO
W tym wpisie podpowiemy Ci, jak zarządzać projektami SEO i jakich narzędzi używać, aby na bieżąco obserwować efekty i realizację zadań Twojego zespołu SEO. Czytaj dalej!
Jak zarządzać działaniami SEO?
Pierwszy krok i punkt wyjścia do wszelkich działań SEO to audyt SEO i audyt treści. Żeby wiedzieć, dokąd chcesz zmierzać i jak rozwijać widoczność Twojego brandu w sieci, musisz poznać stan obecny i to, jak na ten moment pozycjonuje się Twoja strona, jakie błędy zawiera i co wymaga natychmiastowej reakcji. Znając punkt wyjścia, łatwiej określisz, jakie wyniki udało Ci się osiągnąć dzięki wdrożonym poprawkom. A jest tego sporo. Zduplikowany content, niedziałające linki, brak meta danych i wiele, wiele więcej. Uwierz nam – na każdej stronie WWW jest co robić.
Kluczem do sukcesu po audycie SEO jest odpowiedni podział zadań i ról. Jak w każdym projekcie. Wiesz już, co robić, aby poprawić wyniki Twojej strony WWW, więc teraz ustal, kto się tym zajmie. Konkretne osoby muszą być odpowiedzialne za naniesienie konkretnych poprawek. Będą to zmiany w kodzie, konstrukcji i strukturze strony WWW, jak i szlifowanie contentu, więc zakasaj rękawy i zbierz dobry zespół wewnętrznych lub zewnętrznych ekspertów.
Zespół SEO
Aby działania SEO Twojej marki miały sens, potrzebni Ci są specjaliści z różnych działów firmy lub zewnętrzni współpracownicy, “wynajęci” do określonych zadań. W tym gronie powinni się znaleźć handlowcy i new business managerowie, którzy najczęściej bezpośrednio komunikują się z Waszymi potencjalnymi i obecnymi Klientami. Nie może tu zabraknąć marketerów i copywriterów, którzy stworzą dobry, SEO-friendly content i sprawią, że treści na Twojej stronie będą częściej wyszukiwane i chętniej czytane przez internautów. W końcu potrzebni będą Ci także specjaliści IT, którzy dokonają poprawek w kodzie strony, przyspieszą jej działanie i sprawią, że stanie się mobile-friendly.
Narzędzia online do zarządzania SEO
Kiedy uda Ci się już zgromadzić zestaw zadań do wykonania w ramach działań SEO i Zespół, który zajmie się wdrażaniem ich w życie, czas na podział zadań. Aby nic nie umknęło Twojej uwadze i aby wszystkie założenia, czy terminy zostały dotrzymane, wykorzystaj jedno z poniższych narzędzi do zarządzania projektami online. Przydadzą się one szczególnie w dobie pandemii koronawirusa, gdy wiele firm, w tym być może Twoja, pracuje zdalnie i nie zapowiada się, aby miało się to zmienić.
Jakie funkcje powinno zawierać narzędzie online do zarządzania procesami SEO?
- Tworzenie listy zadań SEO z podziałem na projekty i zadania szczegółowe (możesz dzięki temu stworzyć osobne projekty dla marketerów i działu IT, a następnie przydzielić szczegółowe zadania konkretnym Pracownikom).
- Wyznaczanie kamieni milowych projektów SEO i kalendarz działań SEO (możesz podzielić pracę na etapy, określone deadline’ami, po których nastąpi podsumowanie efektów zmian i przygotujecie raport np. dla zarządu firmy).
- Wykres Gantta (wiele organizacji właśnie w takiej formie rozplanowuje czas realizacji i podział zadań pozycjonerskich w Zespole).
- Wewnętrzne komunikatory, forum lub czat oraz możliwość dodawania komentarzy do zadań (przydatne w pracy zespołowej nad konkretnymi zadaniami, do których będzie przypisana więcej niż jedna osoba).
- Tworzenie wykresów i prezentacji (np. na podstawie statystyk z Google Analytics, czy danych z Google Search Console, które łatwiej i efektywniej przekażecie jako Zespół SEO swojemu szefowi).
- Prosty interfejs (w końcu to narzędzie ma ułatwiać, a nie utrudniać Wam pracę, więc im prościej, tym lepiej).
- Całodobowy support techniczny producenta (w razie awarii lub problemów z konfiguracją narzędzia lepiej wiedzieć, że po drugiej stronie monitora ktoś realnie da nam jakąś odpowiedź).
Które narzędzia oferują zatem taki wachlarz możliwości i pomagają w zarządzaniu procesami SEO? Sprawdziliśmy to.
1. Asana
Asana to bezpłatne (do 1000 zadań) narzędzie do zarządzania projektami, które da Ci wszystkie opisane powyżej możliwości. Do tego łatwo integruje się z pakietem narzędzi Google (m.in. dyskiem Google) i Dropboxem.
2. Trello
Bardzo wygodne w użytkowaniu Trello daje nam możliwość założenia kilku tablic, w którym łatwo podzielimy zadania między różne Zespoły. Na dodatek platforma ma aplikację mobilną, dzięki czemu możemy obserwować progres w działaniach SEO na tablecie lub smartfonie. Przydatne szczególnie na home office w dobie pracy zdalnej.
3. ClickUp
Świetny, przejrzysty interfejs, wyraziste, kolorowe statusy zadań, łatwe do organizowania listy, tablice i kontenery – to znaki rozpoznawcze ClickUp. Do tego w ramach zadań możesz tworzyć bazę dokumentów (w wersji bezpłatnej do 100 megabajtów) i celów do osiągnięcia.
4. Monday
Monday to narzędzie online do zarządzania projektami z przyjemnym dla oka interfejsem graficznym, z którego korzystają m.in. Coca-Cola, Deezer, czy Discovery. Zapewnia możliwość integracji z kilkudziesięcioma popularnymi na rynku platformami i aplikacjami.
5. OpenProject
W wersji podstawowej dla małego “community” OpenProject jest dostępny bezpłatnie. Oprócz wymienionych w akapicie o must-have funkcji platforma wspiera popularne zwinne metodologie zarządzania projektami: Scrum i Kanban.
Jeśli chciałbyś poznać więcej narzędzi do zarządzania projektami, przydatnym narzędziem do ich wyszukiwania będzie AlternativeTo. To serwis, w którym po wpisaniu nazwy wybranego oprogramowania zobaczysz alternatywne rozwiązania i inne aplikacje, które mogą zastąpić Ci Twoje Trello, Asanę lub cokolwiek, z czego korzystacie w swojej organizacji.
Narzędzia do zarządzania projektami SEO – które wybrać?
Które z narzędzi jest najlepsze? To podobnie, jak w wypadku konfigurowania reklam w internecie, tworzenia mailingów, czy nawet działań SEO – nie ma jednej dobrej odpowiedzi. Najlepsze rozwiązanie? Testuj różne narzędzia i sprawdź, na którym najlepiej będzie Ci się pracować razem z Twoim Zespołem. Jedno jest pewne: sprawne zarządzanie procesem SEO to lepsze i szybsze efekty Waszej pracy, więc wykorzystaj potencjał i wsparcie jednego z opisanych powyżej narzędzi, a poczujesz różnicę.
Już jakiś czas korzystam z trello i myślałem nad zmianą – asana wydaje się być całkiem ciekawą alternatywą, chyba się przekonam. 🙂
Ja zrobiłam to już jakiś czas temu i jestem bardzo zadowolona. W trello w pewnym momencie zaczęło mi się robić zbyt tłoczno. Długo mi służyło, ale asana to naprawdę fajny wybór jeśli szukasz (moim zdaniem ciut lepszego) zamiennika.
Podpinam się 🙂 Ja tak jak Kasia, już jakiś czas temu „przeszłam” z trello do asany i polecam 🙂
Do pracy na wielu projektach (powtarzalnych czy jednorazowych) warto sprawdzić jeszcze FlexiProject. Można ustalić własne ścieżki akceptacji dla poszczególnych etapów projektu i zaplanować z automatu przeglądy projektowe, oparte o bardzo praktyczne raporty. Nowa rzecz, polska produkcja, no i potestować można za free. 😀
Ja z kolei polecę Nozbe – mój faworyt jeśli chodzi o organizację pracy. Dużo opcji, przejrzysty interfejs. Im dłużej korzystam, tym więcej odkrywam możliwości. Warto wypróbować.
A czy ktoś może korzystał kiedyś/korzysta z Notion i podzieli się wrażeniami?