.animate-view{opacity: 1 !important;}

Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #5

Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #5
24 marca 2021
Zapytaliśmy nasz team SEO, co w trawie piszczy i mamy to! Kolejna prasówka ze świata SEO oczami naszych specjalistów. Streszczenie najważniejszych newsów i gorących tematów.

Co czytają nasi specjaliści SEO?

Eliza - Stażystka SEO Eliza - Junior SEO Specialist Alt Text: What Is It and How Does It Work? - semrush.com Czego możemy się dowiedzieć? Dla przypomnienia: tekst alternatywny (znany również jako atrybuty alt lub opisy alt) to tekst towarzyszący obrazom, który jest odczytywany na głos przez czytniki ekranu, pomagając niedowidzącym użytkownikom poruszać się po sieci. Dlaczego tekst alternatywny jest ważny dla SEO obrazów? Tekst alternatywny dla obrazów staje się coraz ważniejszy, ponieważ wyszukiwarki poprawiają zdolność odczytywania dowolnego obrazu na stronie, a wrażenia użytkownika stają się bogatsze dzięki zawartości wizualnej. Z punktu widzenia użytkownika osadzone obrazy na stronie są znacznie przyjemniejsze niż kliknięcie hiperłącza. Tagi alt są integralną częścią wytycznych Google dotyczących publikowania obrazów, a zamiar przejścia wyszukiwarki w kierunku bardziej wszechstronnego wyszukiwania wizualnego jest potwierdzany przy każdej aktualizacji. Jak napisać tekst alternatywny, który działa? - Opisz obraz tak obiektywnie, jak to możliwe, ostatecznie tekst zastępczy jest wyświetlany, gdy obraz się nie ładuje, więc musi to być spójny opis obrazu, - Zapewnij obrazowi kontekst, aby roboty indeksujące mogły go dokładnie zaindeksować, - Postaraj się, aby było to krótkie i proste, w przypadku dłuższych opisów użyj atrybutu longdesc, - Używaj słów kluczowych, ale unikaj zbyt dużej ich ilości, wszystkie zwykłe zasady dobrej jakości treści mają również zastosowanie do tekstu alternatywnego. Tekst alternatywny - najlepsze praktyki dotyczące SEO obrazów Niektóre porady przyjazne dla SEO to unikanie używania obrazów zamiast słów. Ponieważ wyszukiwarki nie mogą „czytać” tak jak ludzie, używanie obrazu zamiast faktycznego tekstu jest mylące dla robotów indeksujących i może zaszkodzić rankingom. Pamiętaj, aby dodać tekst alternatywny do wszystkich obrazów na stronie - obejmuje to również obrazy używane jako przyciski. Jak długie powinny być tagi Alt? Zalecana maksymalna długość tekstu alternatywnego dla większości czytników ekranu to 125 znaków.
Specjalista SEO Magda - Junior SEO Specialist Google tests displaying cost estimates in local search results - searchengineland.com Czego możemy się dowiedzieć?
  • Rzecznik Google potwierdził, że firma testuje wyświetlanie szacunkowych kosztów wykonania danych usług bezpośrednio w panelu lokalnym w wynikach wyszukiwania. Informacje dotyczące kosztów pochodzą z portalu Homewyse. Google chce w ten sposób przedstawiać istotne informacje, które pomogą ludziom podejmować decyzje w zakresie wyboru najlepszej oferty np. naprawy dachu.
  • Google może w ten sposób wyświetlać szacunkowy zakres kosztów wykonania określonych prac w naszym domu w najbliższej okolicy.
  • Informacje te pojawiają się w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Nie są związane z żadną formą usług Google Ads.
  • Wyświetlanie szacunkowych kosztów usług jest ważne dla osób prowadzących lokalne biznesy. Możemy wtedy przeanalizować czy nasz cennik jest zbliżony do szacunkowych kosztów. Barry Schwartz w artykule zwraca uwagę, że aktualnie wyświetlane stawki cenowe w niektórych regionach są mocno zaniżone, co może wprowadzać w błąd konsumentów.
  • Funkcja ta nie jest jeszcze dostępna w polskich wynikach wyszukiwania.

Junior SEO Specialist - Ola Ola - Junior SEO Specialist Aktualizacje treści – jak małym kosztem podnieść pozycje naszych artykułów? - zgred.pl Czego możemy się dowiedzieć? 

O czym pamiętać aktualizując treści na swojej (lub klienta) stronie?

  • Najważniejsze, aby w pierwszej kolejności zaktualizować treści, które nie są już istotne bądź z biegiem czasu straciły wartość merytoryczną.
  • Warto usunąć z artykułów daty, a treści które tego wymagają - aktualizować przynajmniej raz w roku, np. zgodnie ze zmieniającymi się przepisami czy naszą ofertą.
  • Pamiętajmy, że w komentarzach pod postem mogą pojawić się bardzo ciekawe i ważne informacje, które warto wykorzystać do jego rozbudowy.
  • Wszystkie “ściany tekstu” bez wyróżników dobrze jest uatrakcyjnić bulletami i podzielić na odpowiednie akapity.
  • Każdy zbyt ogólny artykuł możemy rozbudować dzieląc na bardziej szczegółowe akapity, bądź zamienić go na kilka osobnych blog postów.
  • Wszędzie gdzie występuje duplikacja treści (zarówno wewnętrzna, jak i zewnętrzna) konieczne jest usunięcie powtarzającego się artykułu bądź jego przeredagowanie.
  • Niezrozumiałe dla użytkowników treści, np. te zbyt specjalistyczne, warto przeredagować i wyjaśnić prościej.
  • Krótkie treści niskiej jakości trzeba rozbudować o bardziej wartościową dla użytkowników treść.
  • Ważna jest także optymalizacja wszystkich artykułów i treści pod SEO, na przykład: stworzenie elementów meta title, meta description, zastosowanie w tekście znaczników <strong>, czy wstawienie infografik lub zdjęć z opisami alternatywnymi itd.

Piotrek - Junior SEO Specialist 8 SEO Trends That Will Continue in 2021 - ahrefs.com Czego możemy się dowiedzieć? Oto kilka trendów SEO, które będą kontynuowane w 2021 roku:
  • Liczba wyników wyszukiwań "zero-click" będzie nadal rosnąć. Od roku 2016 do roku 2019 liczba tego rodzaju wyników wyszukiwań wzrosła z 43,9% do 49%. Dana sytuacja tak wygląda na wykresie: zestawienie wyszukiwań bez klików
  • Popularność wyszukiwań głosowych będzie nadal rosła. W 2019 firma Adobe odnotowała, że 48% wszystkich konsumentów używa głosu do ogólnych wyszukiwań w Internecie. Ilość uzytkowników korzystających z voice search
  • Przyjazność dla urządzeń mobilnych będzie miała kluczowe znaczenie dla każdego. Google definiuje indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych jako „użycie mobilnej wersji treści do indeksowania i rankingu”. Obecnie 70% witryn jest już indeksowanych z myślą o urządzeniach mobilnych, a Google planuje zmienić pozostałe witryny przed marcem 2021 r. Ile stron jest indeksowane w mobile-first indexing
  • Wyszukiwanie grafiki zyska jeszcze większy potencjał. Wszyscy wiedzą, że ranking w obrazach Google może kierować ruch na Twoją stronę. W rzeczywistości w ciągu ostatnich trzech miesięcy odnotowaliśmy ponad 16 tys. Odwiedzin z wyszukiwania grafiki.
  • Google Discover zwiększy ruch. Google Discover to spersonalizowany kanał mobilny prezentujący treści o rzeczach, które Cię interesują. Odbywa się to na podstawie danych o aktywności w usługach Google (wyszukiwarka, YouTube itp.), Danych o lokalizacji i tematów, które obserwujesz. Nikt nie wie dokładnie, ile osób korzysta z Discover w 2021 roku, ale Google oficjalnie ogłosił 800 milionów użytkowników w 2018 roku - więc prawdopodobnie jest teraz znacznie wyższy.

Alicja - Stażystka SEO Unlocking the secrets of data storytelling in 2021  - searchenginewatch.com Czego możemy się dowiedzieć? Wizualizacje danych na grafikach i wykresach są chętnie wykorzystywane przez marketerów (48 proc. kreuje tego typu przekazy każdego tygodnia). Świetnie sprawdzają się m.in. w content marketingu pracującym na potrzeby SEO, czyli np. w tekstach blogowych. Jakie są najważniejsze praktyki w tym zakresie? Oto, co przekazuje autor artykułu.
  • Tworzymy hierarchię treści. Co to znaczy? W praktyce ułatwiamy czytanie i interpretowanie danych. Tutaj sprawdzają się takie techniki jak grupowanie najważniejszych elementów i zróżnicowanie kolorów w zależności od prezentowanych danych. Nadrzędnym celem jest jednak przejrzystość.
  • Budujemy zaufanie do danych prezentowanych na grafikach. Nie manipulujemy więc liczbami, prezentując tylko to, co nam odpowiada lub zmieniając skalę na własną potrzebę. Trzeba tym samym wybierać odpowiednie metody obrazowania do konkretnych danych (wykres kołowy nie sprawdzi się przecież do wszystkiego) i zaczynać skalę od zera.
  •  Dbamy o prostotę i tym samym cenimy czas odbiorców. Wizualizacje danych muszą być łatwe do zinterpretowania, w czym pomaga dobrze zaplanowana grafika. Warto też ograniczyć ilość tekstu.
  • Używamy kolorów. Dzięki nim podkreślamy ważne informacje, przy czym oczywiście nie można przedobrzyć. Dobrze też, aby kolorystyka grafów była spójna z identyfikacją wizualną przedsiębiorstwa.

Jakub - Stażysta SEO Get more subscribers with these seven podcast SEO tips - searchenginewatch.com Czego możemy się dowiedzieć? Jak zdobyć więcej subskrybentów przy prowadzeniu podcastu? Kilka SEO tipów!
  • Wybranie odpowiedniej platformy jest bardzo ważne!  Tutaj również ładowanie strony odgrywa bardzo duże znaczenie odnośnie pozycji w wyszukiwarce.
  • Istotne jest zapraszanie znanych osób. Jeśli ich fani im ufają, mogą zaufać również Tobie!
  • Połącz swoje podcasty z prowadzeniem bloga. Połączenie ich w jedną całość nie będzie tworzyć duplikacji, a w oczach Google treść będzie unikatowe!
  • Podcast musi być nie tylko jasny na słuchaczy, ale również ukierunkowany na konkretną tematykę. Dzięki temu słuchacze będą przychodzić po odpowiednią treść z konkretnej tematyki, a nie wpadną do Ciebie "przypadkiem"

karolina - Junior SEO Specialist Karolina - Junior SEO Specialist Website speed and page experience: what actually matters for SEO - seranking.com Czego możemy się dowiedzieć?
  • Szybkość ładowania strony została zdefiniowana jako "Core Web Vitals" na które składa się: aspekty ładowania strony, jej interaktywności i stabilności wizualnej. Wskaźniki służące do jej oceny to: Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) oraz Cumulative Layout Shift (CLS).
  • Zostało podkreślone to, że nie chodzi głównie o to, jak szybko strona się ładuje, ale jak szybko renderuje pierwszy obszar wyświetlania.
  • Został dokładniej opisany proces otwierania się strony, jako wieloetapowym procesem technicznym, który ma się wydarzyć w ciągu kilku sekund, w skrócie opisuje go rysunek: proces otwierania się strony
  • Zostały przytoczone narzędzia do pomiaru Core Web Vitals: np: User Experience Report (CrUX), który gromadzi dane tylko od użytkowników Chrome'a, którzy wyrazili chęć uczestnictwa), PageSpeed Insights (który uwzględnia dane z CrUX) lub raport Core Web Vitals w Search Console, Chrome DevTools i Lighthouse lub  SpeedCurve (usługa skoncentrowana na analizie szybkości witryny, która zbiera dane RUM (real user monitoring) i ma dedykowany pulpit nawigacyjny, który opisuje pięknie te wszystkie informacje)
  • Zostały wymienione główne czynniki, które mają wpływ na szybkość ładowania się strony: minifikacja kodu (usuwanie niepotrzebnych lub nieużywanych elementów kodu ręczne lub poprzez dedykowane narzędzia; ważny jest także stosunek tekstu do HTML- stosunek 20-70% jest uważany za dobry), optymalizacja treści wizualnych, aktualizacja hostingu
  • Dobre pomiary: Core Web Vitals obejmują LCP (Largest Contentful Paint) w ciągu pierwszych 2,5 sekundy, FID (First Input Delay) poniżej 100 milisekund oraz CLS (Cumulative Layout Shift)  poniżej 0,1. Parametry te oceniają, ile czasu potrzebuje strona internetowa, aby stać się dostępna i interaktywna dla użytkowników --> nie chodzi o szybkie ładowanie całej strony, ale o szybkie renderowanie treści

Justyna - Junior SEO Specialist Justyna - Junior SEO Specialist How to audit Core Web Vitals - searchengineland.com Czego możemy się dowiedzieć?
  • audycie CWV pomocny jest Screaming Frog (wersja Premium),
  • klucz API PageSpeed Insights, który można wygenerować z oficjalnej strony Google.
Wygenerowany klucz wpisujemy w narzędzie Screaming Frog, dzięki czemu mamy dostęp do ponad 25K zapytań z PSI, co sprawdzi się w przypadku mniejszych witryn. Do naszej dyspozycji pozostają takie dane jak:
  • Overview - najważniejsze informacje o rozmiarze witryny i możliwościach wprowadzenia poprawek.
  • Lighthouse Metrics - kluczowe metryki z punktu widzenia CWV, czyli dane o LCP, TBT i CLS.
  • CrUX Metrics - dane dotyczące zachowań użytkowników na podstawie raport Chrome.
  • Opportunities - sugetie poprawek dla każdej podstrony wymagającej korekty.
  • Diagnostics - dodatkowe informacje o wydajności witryny pod kątem CWV.
Po wpisaniu klucza rozpoczynamy crawlowanie witryny w narzędziu Screaming Frog - postęp widoczny jest w pasku, zarówno crawl, jak i pobrane API. Z głównej belki wybieramy Page SpeedWyniki możemy eksportować np. do Excela. Według wyznaczników narzędzia i standardów Google:
  • Largest Contentful Paint (LCP) powinien wynosić >4s
  • Total Blocking Time (TBT) powinien wynosić  >300ms
  • Cumulative Layout Shift (CLS) powinien wynosić >0.25
Narzędzie Screaming Flog i połączony do niego PageSpeed Insights API podpowie również, które komponenty można poprawić i w jaki sposób tego dokonać. Narzędzie bada m.in. CSS, JavaScript, ale również - kompresję tekstu i dekodowanie obrazu. Po wprowadzeniu zmian i poprawek rekomenduje się ponowne crawlowanie, by sprawdzić efektywność działań.
Daga - Stażystka SEO How To Use Competitive Intelligence To Grow Your Business - semrush.com Czego możemy się dowiedzieć? Wywiad konkurencyjny CI (z ang. competetive intelligence) to proces prowadzenia badań i zbierania informacji na temat rynku i konkurencji w celu zapoznania ze strategią biznesu. CI przede wszystkim wspiera w podejmowaniu lepszych, przemyślanych decyzji biznesowych. Dzięki temu firma może osiągać lepsze wyniki i być pierwsza na rynku, wprowadzając dany produkt, tym samym wyprzedzając konkurencję. Dlaczego wywiad konkurencyjny jest ważny? Zbieranie informacji dotyczących konkurencyjnych działalności prowadzi do przewagi konkurencyjnej. Poprzez monitorowanie działań konkurencji i rynku można osiągnąć:
  • lepszą pozycję rynkową,
  • przewidywanie działań konkurencji i gotowość na wyprzedzenie,
  • znalezienie okazji do rozwoju biznesowego,
  • porównywanie swojej firmy do innej w celu lepszego poznania i znalezienia błędów,
  • podejmowanie strategicznych decyzji z większą pewnością.
Prowadzenie biznesu bez poznania konkurencji prowadzi do osłabienia pozycji na rynku i marnowania nadarzających się okazji.
Ania - Junior SEO Specialist Ania - Junior SEO Specialist 6 Customer-Centric Ways to Personalize On-Site Content - searchenginejournal.com Czego możemy się dowiedzieć? W jaki sposób spersonalizować treści i tworzyć teksty, które mają szansę na uzyskanie większej liczby wyświetleń? 1. Zwróć uwagę na intencje użytkownika W tym kontekście nie chodzi tylko i wyłącznie o wpisywane słowa kluczowe, ale również interpretację tego, co dana osoba chce znaleźć podczas wyszukiwania. Podczas pisania treści warto więc objąć temat z perspektywy konkretnego celu wyszukiwania. 2. Stwórz persony i profile klientów W tej sytuacji pomocne mogą okazać się ankiety/formularze z bazą konkretnych pytań. 3. Śledź zachowanie użytkowników Śledzenie zachowania użytkowników w witrynie może okazać się pomocne podczas tworzenia spersonalizowanych treści. Dzięki temu możemy mieć ogólny wgląd do tego, jakie treści cieszą się największym zainteresowaniem i które z nich najbardziej angażują użytkowników - np. dzięki raportom Google Analytics. 4. Wykorzystaj technologię AI w dostarczaniu użytkownikom spersonalizowanych treści 5. Włącz funkcję wyszukiwania dynamicznego Opcja wyszukiwania dynamicznego pomoże w dopasowaniu podobnych treści, a także skupi uwagę użytkownika na pozostałych treściach dostępnych na stronie. 6. Pisz o problemach swoich odbiorców Treści, które odpowiadają na liczne problemy lub pokazują, jak je rozwiązać (np. w formie poradników), mają większą szansę na to, aby generować ruch.
Patrycja - Stażystka SEO SEO i UX – dlaczego para doskonała? - ks.pl Czego możemy się dowiedzieć? Google podało informację o wprowadzeniu w 2021 roku kolejnych elementów Page Experience - Core Web Vitals, czyli ważnych wskaźników, określających użyteczność witryny z perspektywy komfortu użytkownika. Skupiono się na następujących kwestiach:
  • ładowanie strony (LCP) - wskaźnik mierzący wydajność strony, który powinien wynosić mniej niż 2,5 sekundy
  • interaktywność (FID) - czynnik mierzący czas reakcji strony na zachowanie użytkownika, powinien nie przekraczać 100 milisekund
  • stabilność wizualna (CLS) - wskaźnik mierzący czas ładowania strony do momentu ostatecznego rozmieszczenia elementów i powinien być mniejszy niż 0,1
Zapowiedziano również ciągły rozwój Core Web Vitals o nowe elementy. Wprowadzenie nowych elementów pokazuje wzajemne przenikanie się elementów SEO i UX, które mogą mieć na siebie dobry wpływ, dążąc do wspólnego celu w postaci konwersji. Wśród nich wymienić należy:
  1. Wyniki wyszukiwania - znaczenie ma targetowanie fraz, przyjazne adresy url, optymalizacja tytułu strony z uwzględnieniem słów kluczowych, a także ciekawe, zoptymalizowane i wzywające do akcji meta description
  2. Dostosowanie do urządzeń mobilnych - ponad połowa wejść na strony pochodzi z urządzeń mobilnych, dlatego też Google wdraża mobile-first index, dając do zrozumienia, że wersja mobilna strony staje się punktem wyjścia do oceny pozycji w wyszukiwarce
  3. Szybkość strony - w tym celu warto skorzystać z odpowiednich narzędzi (Page Speed Insights, Pingom Tools, GT Metrix) i korzystać z ich sugestii w celu poprawienia parametrów
  4. Nawigacja - architektura informacji - przejrzysta i zrozumiała dla użytkownika, będąca kluczowym elementem dla użytkownika. Odpowiednio zaprojektowane menu jest świetnym przykładem na wspólne cele SEO i UX
  5. Linki wewnętrzne - oprócz roli w pozycjonowaniu odnośniki wewnętrzne pozwalają przedłużyć czas, który użytkownik spędza na stronie
  6. Przyciski call-to-action - dla SEO ważny jest tekst zakotwiczenia, którym opisany jest link, z kolei dla UX istotna jest właściwa reakcja użytkownika na wezwanie do działania, przekładająca się na stan konwersji
  7. Treści - wysokiej jakości teksty wzbogacone wizualnie o nagłówki, listy, wypunktowania i pogrubienia
  8. Testowanie - naczelną zasadą UX jest testowanie nowych rozwiązań, co warto stosować również w SEO
Współpraca między SEO i UX to obecna rzeczywistość, która pozwala na wzrost konwersji i dostosowanie witryny do potrzeb i oczekiwań użytkowników. Odzwierciedleniem tego stanu rzeczy jest rosnąca popularność dziedziny marketingu zwaną SXO.
Kasia Zielosko Marketing Delante
Autor
Kasia Zielosko

Marketing Team Leader

Kraków

W Delante odpowiada za marketing firmy. Specjalizuje się w generowaniu leadów, marketingu międzynarodowym, content marketingu i analityce. Prywatnie psia mama, saksofoniskta, zaplataczka makram i miłośniczka podróży.

Komentarze

  1. Tyle kobiet w podsumowaniu w agencji SEO (i to nie jako księgowe, etc.), gdzie statystyka pokazuje że większość branży to płeć przeciwna … Jako klient podejrzewałbym / zastanawiał czy tutaj SEO Specialist = Copywriter, chociaż mam nadzieję że jest inaczej, ale … podejrzane.
    PS. Lista fajna, czytałem około połowę, reszta do kolejki 😀

  2. Panie Sceptyczny, dobierając osoby do naszego zespołu, kierujemy się przede wszystkim kompetencjami, nie płcią. Jeśli chodzi o nasze, wewnętrzne statystyki, większość osób w Teamie SEO (podkreślamy – SEO, nie Copywriting) w Delante to kobiety, które codziennie udowadniają, że są świetne w tym, co robią – a robią SEO

    Copywriting jest jedną z wielu składowych procesu pozycjonowania. Poza copywritingiem w zakres (który oczywiście zmienia się w zależności od tego, na jakim etapie ścieżki zawodowej jest dana osoba) obowiązków naszych Specjalistów SEO wchodzą również inne działania, m.in. wykonywanie audytów SEO, analiza słów kluczowych, analiza konkurencji, wykonywanie optymalizacji i zmian technicznych na stronie, link building, sporządzanie comiesięcznych raportów, przeprowadzanie szkoleń.

    Mamy nadzieję, że rozwialiśmy Pana wątpliwości

    P.S. Najnowsze badania branży digital marketingu – zarówno w Polsce, jak i na świecie – pokazują od kilku lat tendencje w feminizacji branży. Coraz częściej copywriterzy to mężczyźni, a programiści to kobiety 😉

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

european search awards finalist