W 2020 roku wyszukiwania bez klików osiągnęły aż 65%

W 2020 roku wyszukiwania bez klików osiągnęły aż 65%

Więcej odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania i duży udział wyszukiwań mobilnych zwiększa ilość zero-clicków. Ostatnie badanie pokazało, że wyszukiwania bez klikania to już 65%.

Ostatnio na naszym blogu: Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

W 2020 roku około 65% wyszukiwań w Google nie skutkowało kliknięciem w wynik wyszukiwania. To o 15 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej, jednak metodologia analizy nieco się zmieniła. Taki wynik wskazał w swoim badaniu Rand Fishkin.

Zero-click wyszukiwania

Analiza objęła 5,1 biliona wyszukiwań (dla jasności: 5 100 000 000 000!) desktopowych i mobilnych (również tych na iOS). Analiza w 2019 roku obejmowała „jedynie” miliard wyszukiwań i nie analizowała tych na iOS. Rand Fishkin skomentował jednak, że prawdopodobnie, gdyby poprzedni panel był dostępny, to pokazałby podobne wyniki.

Nonetheless, it seems probable that if the previous panel were still available, it would show a similar trend of increasing click cannibalization by Google.

Zdecydowanie więcej wyszukiwań bez klikania odbywa się na telefonach komórkowych. Jest to spowodowane tym, że wyszukując czegoś na telefonie, często oczekujemy szybkiej odpowiedzi i zadowalamy się tym, co przeczytamy w SERPach.

Mobile - wyszukiwania bez klikania

Dla porównania na desktopie wyszukiwania bez klikania to 46%:

Wyszukiwnaniabez klikania - desktop

Wzrost wyszukiwań bez klikania

Aby lepiej zobrazować wzrost zero-clicków, Rand zaprezentował statystyki z 3 ostatnich lat:

Wyszukiwania bez klikania przez 3 lata

Jakie wnioski możemy wyciągnąć z danych?

  1. Ogólna liczba wyszukiwań w Google rośnie. Na końcu 2019 roku ilość wyszukiwań spadła, ale później szybko się odbiła. Może to być związane z sytuacją pandemiczną i zmianą stylu życia.
  2. Udział klików w płatne wyniki wyszukiwania rośnie.
  3. Udział klików w organiczne wyniki wyszukiwania również rośnie. Może to być związane ze wzrostem wyszukiwania na desktopie (tutaj też winimy pandemię).
  4. Na początku roku 2021 udział wyszukiwań bez klikania spadł – Google ograniczył pokazywanie featured snippets.

Jak to wpływa na SEO?

Bez wątpienia uzyskanie odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania może zmniejszyć ruch na stronie. Dotyczy to niektórych branż w większym stopniu niż innych (np. turystycznej). Pokazanie się w featured snipped (czyli danie odpowiedzi na dane pytanie już w wynikach wyszukiwania) może zwiększyć świadomość marki. Jeśli użytkownika zaciekawi dany temat, może przejść na stronę, która wyświetliła się w featured snippet.

O tym, w jaki sposób zwiększyć szansę pojawienia się z rozszerzonym wynikiem wyszukiwania pisałam we wpisie: On-SERP SEO. Przyszłość wyszukiwania w Google bez klikania?

(1)
Autor
Marketing Coordinator - Kasia

Marketing Coordinator

W Delante od 2017 roku, odpowiedzialna za marketing w Polsce i za granicą. Wielbicielka analiz, "grzebania" w narzędziach i projektowego podejścia do zadań. Miłośniczka podróży, języków, muzyki i psia mama. W wolnych chwilach zaplata sznurkowe makramy lub chwyta za saksofon.
Komentarze (1)
  1. Sama łapię się na tym, że coraz częściej klikam w direct answers, głównie dlatego, że szybko dostaję odpowiedź, której szukałam. Chyba, że ta odpowiedź nie do końca mnie zadawala i czuję niedosyt, wtedy dopiero szperam dalej 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Artykuły sponsorowane to forma reklamy, która z jednej strony może bezpośrednio przekładać się na zdobywanie klientów, a z drugiej może również wspierać SEO Twojej strony. Tych celów nie zrealizujesz jednak byle jaką treścią. Powinna być ona przemyślana. Jak napisać dobry artykuł sponsorowany? Co ma kluczowe znaczenie? Czytaj dalej.

Czytaj więcej
Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Społeczność internetowa to wyjątkowo silne narzędzie marketingowe. Wzajemne udostępnianie sobie treści przez użytkowników stanowi ogromny potencjał w kontekście działań promocyjnych i sprzedażowych. Ciekawym przykładem tego, jak różną formę może przybierać, jest marketing wirusowy. Kampanie te potrafią być zarazem niezwykle kreatywne, skuteczne i opłacalne. Na czym polega Viral Marketing i jakie znaczenie może mieć w e-commerce?

Czytaj więcej