Więcej odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania i duży udział wyszukiwań mobilnych zwiększa ilość zero-clicków. Ostatnie badanie pokazało, że wyszukiwania bez klikania to już 65%.
W 2020 roku około 65% wyszukiwań w Google nie skutkowało kliknięciem w wynik wyszukiwania. To o 15 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej, jednak metodologia analizy nieco się zmieniła. Taki wynik wskazał w swoim badaniu Rand Fishkin.
Analiza objęła 5,1 biliona wyszukiwań (dla jasności: 5 100 000 000 000!) desktopowych i mobilnych (również tych na iOS). Analiza w 2019 roku obejmowała "jedynie" miliard wyszukiwań i nie analizowała tych na iOS. Rand Fishkin skomentował jednak, że prawdopodobnie, gdyby poprzedni panel był dostępny, to pokazałby podobne wyniki.
Nonetheless, it seems probable that if the previous panel were still available, it would show a similar trend of increasing click cannibalization by Google.
Zdecydowanie więcej wyszukiwań bez klikania odbywa się na telefonach komórkowych. Jest to spowodowane tym, że wyszukując czegoś na telefonie, często oczekujemy szybkiej odpowiedzi i zadowalamy się tym, co przeczytamy w SERPach.
Dla porównania na desktopie wyszukiwania bez klikania to 46%:
Wzrost wyszukiwań bez klikania
Aby lepiej zobrazować wzrost zero-clicków, Rand zaprezentował statystyki z 3 ostatnich lat:
Jakie wnioski możemy wyciągnąć z danych?
Ogólna liczba wyszukiwań w Google rośnie. Na końcu 2019 roku ilość wyszukiwań spadła, ale później szybko się odbiła. Może to być związane z sytuacją pandemiczną i zmianą stylu życia.
Udział klików w płatne wyniki wyszukiwania rośnie.
Udział klików w organiczne wyniki wyszukiwania również rośnie. Może to być związane ze wzrostem wyszukiwania na desktopie (tutaj też winimy pandemię).
Bez wątpienia uzyskanie odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania może zmniejszyć ruch na stronie. Dotyczy to niektórych branż w większym stopniu niż innych (np. turystycznej). Pokazanie się w featured snipped (czyli danie odpowiedzi na dane pytanie już w wynikach wyszukiwania) może zwiększyć świadomość marki. Jeśli użytkownika zaciekawi dany temat, może przejść na stronę, która wyświetliła się w featured snippet.
O tym, w jaki sposób zwiększyć szansę pojawienia się z rozszerzonym wynikiem wyszukiwania pisałam we wpisie: On-SERP SEO. Przyszłość wyszukiwania w Google bez klikania?
W Delante odpowiada za marketing firmy. Specjalizuje się w generowaniu leadów, marketingu międzynarodowym, content marketingu i analityce. Prywatnie psia mama, saksofoniskta, zaplataczka makram i miłośniczka podróży.
Komentarze
Sama łapię się na tym, że coraz częściej klikam w direct answers, głównie dlatego, że szybko dostaję odpowiedź, której szukałam. Chyba, że ta odpowiedź nie do końca mnie zadawala i czuję niedosyt, wtedy dopiero szperam dalej 😀
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.
Sama łapię się na tym, że coraz częściej klikam w direct answers, głównie dlatego, że szybko dostaję odpowiedź, której szukałam. Chyba, że ta odpowiedź nie do końca mnie zadawala i czuję niedosyt, wtedy dopiero szperam dalej 😀