Jak zweryfikować Google Search Console?

Jak zweryfikować Google Search Console?

Będąc właścicielem strony internetowej, z pewnością słyszałeś nieraz nazwę Google Search Console. Pewnie wiesz, że warto połączyć swoją witrynę z tym narzędziem i że pomaga ono w pozycjonowaniu strony. No dobrze, ale jak zweryfikować GSC na stronie? W tym wpisie dowiesz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o weryfikacji własności witryny w Search Console!

Ostatnio na naszym blogu: Grudniowy update algorytmu Google - December 2020 Update

Co to jest Google Search Console?

Google Search Console to bezpłatne narzędzie stworzone przez Google, niezbędne w pracy polegającej na pozycjonowaniu stron czy marketingu internetowym. Wśród najważniejszych funkcji, jakie posiada SC należy wymienić:

  • możliwość monitorowania i porównywania danych z ruchu organicznego,
  • indeksowanie strony (w tym także błędy pojawiające się na stronie w wersji desktop i mobile),
  • kontrolowanie liczby i jakości linków zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.

Na naszym blogu znajdziesz szczegółową definicję Search Console oraz obszerny przewodnik po Google Search Console. Jeśli nie miałeś nigdy wcześniej kontaktu z tym narzędziem, zacznij od tego wpisu! Znajdziesz tam szczegółowo opisane najważniejsze funkcje, jakie posiada SC, a także dowiesz się, jak odczytywać poszczególne dane dotyczące Twojej strony internetowej.

Zwiększymy ruch na Twojej stronie! Delante

Natomiast w tym wpisie skupię się na weryfikacji własności witryny z narzędziem – kiedy najlepiej ją wykonać i jakie istnieją metody weryfikacji.

Dlaczego warto korzystać z GSC i kiedy połączyć go ze stroną?

Search Console to praktyczne i bardzo intuicyjne narzędzie. Nie musisz znać się na programowaniu, aby z powodzeniem wykorzystać jego możliwości. Dzięki analizie danych, które daje SC, jesteś w stanie na bieżąco monitorować ruch organiczny na swojej stronie, np. nagłe spadki wywołane zmianami algorytmu czy stan zindeksowania strony.

Google Search Console zbiera dane do analizy z 16 miesięcy wstecz. Dlatego, odpowiedź na pytanie “Kiedy połączyć Google Search Console ze stroną?” brzmi – jak najszybciej! Czyli zaraz po wdrożeniu strony 🙂 SC, podobnie jak Google Analytics, czyli inne przydatne narzędzie, które również powinieneś od razu zaimplementować na stronie, zbiera dane na podstawie kodu śledzenia. Warto zweryfikować własność witryny z narzędziem jak najszybciej, nawet w przypadku, kiedy aktualnie nie chcemy skupiać się na pozycjonowaniu strony. SC będzie zbierał dane, a w momencie, kiedy zdecydujesz się na działania SEO, będziesz miał już sporo danych do analizy. Nie czekaj więc i zweryfikuj swoją witrynę od razu po przeczytaniu mojego wpisu!

Jak zweryfikować Google Search Console?

Co to jest weryfikacja?

Weryfikacja to konieczny proces, podczas którego musisz wykonać kilka prostych kroków, aby udowodnić, że jesteś właścicielem witryny. Google udostępniając dane na temat stanu indeksacji witryny, musi mieć pewność, że trafią one do prawdziwego właściciela strony. Aby uzyskać dostęp do tych informacji, musisz dokonać weryfikacji własności. Każda usługa w GSC musi posiadać co najmniej jednego zweryfikowanego właściciela. Już po kilku dniach od weryfikacji, Search Console powinien zacząć pokazywać dane na temat strony internetowej. Problemy związane z weryfikacją zazwyczaj nie powodują przerw w gromadzeniu danych.

Jak długo ważna jest weryfikacja? Co jakiś czas Google sprawdza, czy weryfikacja jest nadal ważna, np. poprzez tag weryfikacyjny HTML na stronie. Jeżeli nie można potwierdzić weryfikacji, po upływie okresu prolongaty uprawnienia do witryny wygasają. W momencie, gdy wszyscy zweryfikowani właściciele utracą prawa dostępu do usługi, prawa te utracą również wyznaczeni właściciele (przez właścicieli zweryfikowanych), użytkownicy i powiązane usługi.

Metody weryfikacji

Istnieje kilka metod weryfikacji witryny w GSC. Poniżej opisuję, na czym polega każda z nich. Aby móc dokonać weryfikację witryny w SC, należy najpierw dodać usługę strony do narzędzia. Aby dodać usługę w Google Search Console, musisz mieć aktywne konto Google. Wejdź na stronę https://search.google.com/search-console/welcome i kliknij “Dodaj nową usługę” w lewym górnym rogu. Następnie musisz zdecydować, czy wybierasz usługę domeny czy usługę z prefiksem URL, gdyż dla Google witryna z https a http to dwie różne strony. Usługa domeny będzie obejmować wszystkie subdomeny oraz wiele protokołów, dlatego jest ona zalecana.

weryfikacja witryny gsc typ usługi

Po wpisaniu nazwy Twojej witryny i przejściu dalej, otrzymasz kilka metod weryfikacji do wyboru. Wybierz jedną z dostępnych opcji i postępuj zgodnie ze wskazówkami. Nie każda metoda jest dostępna dla wszystkich usług. SC pokaże Ci listę dostępnych metod weryfikacji Twojej usługi wraz z zalecanymi metodami.

metody weryfikacji witryny w gsc

  • Przesłanie pliku HTML

Jedną z metod weryfikacji własności witryny w GSC jest przesłanie do witryny specjalnego pliku HTML. Plik ten jest powiązany z konkretnym użytkownikiem. Plik HTML należy pobrać, a następnie przesłać na swoją stronę. Po przesłaniu pliku, kliknij “Weryfikuj” w narzędziu SC. Aby własność pozostała zweryfikowana, nie usuwaj pliku nawet po pomyślnej weryfikacji.

  • Tag HTML

Własność witryny możesz potwierdzić także za pomocą specjalnego metatagu. To bardzo prosta metoda. Wystarczy, że skopiujesz metatag podany w GSC i wkleisz go na stronę główną. Tag ten powinien się znaleźć w sekcji <head> przed pierwszą sekcją <body>. Po przeklejeniu tagu <meta> do kodu HTML na swojej stronie, kliknij “Weryfikuj”. Aby własność pozostała zweryfikowana, nie usuwaj metatagu ze swojej witryny.

  • Kod śledzenia usługi Google Analytics

Jeśli posiadasz dodany kod śledzenia Google Analytics na swojej stronie, możesz zweryfikować ją właśnie poprzez kod śledzenia GA. Aby to zrobić, potrzebujesz uprawnień do edycji w usłudze internetowej, której kod śledzenia jest stosowany przez tę stronę. Aby zweryfikować własność witryny w SC, kod śledzenia musi zawierać fragment kodu analytics.js lub gtag.js. Umieść ten kod w sekcji <head> strony. Użyj kodu dokładnie w takiej formie, w jakiej go podano. Nie możesz modyfikować kodu, ponieważ wtedy weryfikacja się nie powiedzie. Co więcej, inni administratorzy Twoje konta GA uzyskają dostęp do danych witryny w Search Console. Ponadto, kod śledzenia Google Analytics jest wykorzystywany jedynie do weryfikacji własności, nie umożliwia on dostępu do danych GA.

  • Menedżer tagów Google

Ta metoda weryfikacji jest możliwa, jeśli posiadasz konto Menedżera tagów Google i masz uprawnienia do publikowania w kontenerze Menedżera tagów Google na stronie. Aby zweryfikować własność witryny, umieść kod <noscript> Menedżera tagów bezpośrednio po otwierającym tagu strony <body>. Między tagiem <body> a kodem Menedżera tagów nie wstawiaj warstwy danych (ani innych elementów z wyjątkiem komentarzy HTML). Użyj dokładnie takiej formy kodu, w jakiej został podany. Jeśli zmienisz kod lub nie wykonasz któregoś z poleceń, weryfikacja się nie powiedzie. Identyfikator kontenera Menedżera tagów Google służy wyłącznie do weryfikacji własności witryny. Dane Menedżera tagów Google nie zostaną udostępnione.

  • Rekord DNS – Dostawca nazwy domeny

Własność witryny można wykazać również na poziomie domeny poprzez dodanie rekordu DNS u dostawcy nazwy domeny. Aby zastosować tę metodę weryfikacji, musisz zalogować się u swojego dostawcy domeny (np. godaddy.com czy namecheap.com). Następnie skopiuj rekord TXT (podany na stronie weryfikacji własności w GSC) do konfiguracji DNS swojej domeny. Kiedy to zrobisz, naciśnij “Weryfikuj”. Google sprawdzi, czy Twój osobisty rekord istnieje i jest przypisany do Twojej domeny. Każdy rekord DNS przypisuje wybranego użytkownika do odpowiedniej domeny. Warto wiedzieć, że wprowadzanie zmian w DNS może trochę potrwać. Jeśli Search Console nie znajdzie rekordu od razu, spróbuj przeprowadzić weryfikację następnego dnia.

Powyższe metody są najpopularniejszymi metodami weryfikacji własności strony w GSC. Inne metody, jakie możesz zastosować, to także Witryny Google, Blogger oraz Google Domains.

Jakie błędy mogą pojawić się przy weryfikacji GSC?

W czasie wykonywania weryfikacji własności witryny, mogą pojawić się następujące błędy:

  • Nieprawidłowy tag/fragment/błędy związane z plikami – jeśli zmodyfikujesz kod lub plik podany w weryfikacji i dodasz go w innej postaci na stronę, wówczas weryfikacja się nie powiedzie.
  • Upłynął limit czasu połączenia z serwerem – może to oznaczać, że serwer został wyłączony lub jest zajęty i odpowiada powoli. Jeśli zobaczysz ten błąd, sprawdź, czy serwer odpowiada i ponów próbę.
  • Podczas sprawdzania nazwy domeny wystąpił błąd – to błąd serwera DNS. Możliwe przyczyny tego błędu to awaria serwera lub problem z routingiem DNS do Twojej domeny. Sprawdź, czy domena jest prawidłowo rozpoznawana i ponów próbę.
  • Żądanie pobrania było przekierowywane zbyt wiele razy – jeśli widzisz ten błąd, sprawdź, czy nie występują problemy z adresem URL.
  • Serwer zwrócił nieprawidłową odpowiedź – występuje, gdy nie można uzyskać dostępu do witryny, np. gdy wymaga ona uwierzytelnienia za pomocą hasła.
  • Połączenie z serwerem było niemożliwe – sprawdź, czy serwer nie jest wyłączony, a domena poprawnie rozpoznawana.
  • Wystąpił błąd wewnętrzny – jeśli ten błąd pojawia się cały czas, sprawdź forum pomocy Centrum dla webmasterów.
  • Upłynął limit czasu – sprawdź, czy witryna jest dostępna i spróbuj ponownie.
  • Nie udało się znaleźć Twojej domeny – sprawdź, czy podajesz prawidłowy adres URL, gdyż nie jest on rozpoznany przez usługę DNS.

Podsumowanie

Wiesz już, że Google Search Console to niezwykle przydatne narzędzie, dzięki któremu monitorowanie stanu zindeksowania strony oraz ruchu organicznego jest bardzo proste. Jeżeli do tej pory przeszkodą w korzystaniu z GSC była weryfikacja własności witryny, mam nadzieję, że ten wpis rozwiał Twoje wątpliwości i już wiesz, że nie jest to nic trudnego. Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące weryfikacji strony w SC lub w czasie wykonywania weryfikacji będziesz potrzebował pomocy, zachęcam do zadawania pytań w komentarzach pod wpisem 🙂 Powodzenia!

FAQ

Google Search Console podaje kilka metod weryfikacji strony. Zaliczamy do nich:

  1. Przesłanie pliku HTML,
  2. Tag HTML,
  3. Kod śledzenia usługi Google Analytics,
  4. Menedżer tagów Google,
  5. Rekord DNS – Dostawca nazwy domeny,
  6. Witryny Google,
  7. Blogger,
  8. Google Domains.

Przy każdej metodzie znajdziesz krótką instrukcję, jak dokonać weryfikacji strony z GSC. Warto wiedzieć, że nie każdy sposób weryfikacji jest dostępny dla wszystkich usług. Search Console pokaże Ci dostępne dla Twojej witryny metody weryfikacji wraz z zalecaną opcją.

Jedną z metod weryfikacji strony w Google Search Console jest dodanie rekordu DNS u dostawcy nazwy domeny. Aby zweryfikować witrynę w ten sposób, należy:

  • zalogować się na stronie dostawcy domeny (np. godaddy.com czy namecheap.com),
  • dodać rekord TXT do konfiguracji DNS swojej domeny,
  • potwierdzić weryfikację, klikając “Weryfikuj” w Search Console.

Wprowadzenie zmian w DNS może trochę potrwać. Google musi sprawdzić, czy Twój rekord DNS istnieje i jest przypisany do Twojej domeny.

Podczas weryfikacji strony w Google Search Console może pojawić się kilka błędów. Do najpopularniejszych zaliczamy:

  • nieprawidłowy tag/błędy związane z plikami,
  • błąd podczas sprawdzania nazwy domeny (błąd serwera DNS),
  • limit czasu połączenia z serwerem,
  • żądanie pobrania było przekierowywane zbyt wiele razy.

Każdy z tych błędów można szybko naprawić i spróbować ponownie zweryfikować GSC. Jeśli będziesz postępował zgodnie ze wskazówkami podanymi w narzędziu, szybko i bez problemów połączysz swoją stronę z Google Search Console.

Jedną z najprostszych metod weryfikacji strony w GSC jest weryfikacja za pomocą Google Analytics. Możesz użyć tej metody jeśli posiadasz dodany kod śledzenia GA na swojej stronie i masz uprawnienia do edycji w danej usłudze internetowej. Aby dokonać weryfikacji witryny, kod śledzenia musi zawierać fragment kodu analytics.js lub gtag.js. Należy go umieścić w sekcji <head> strony. Nie wolno modyfikować kodu, ponieważ wówczas weryfikacja się nie powiedzie. Do innych prostych sposobów weryfikacji strony w Search Console zaliczamy również weryfikację za pomocą tagu HTML oraz pliku HTML.

(1)
Autor
Junior SEO Specialist - Karolina

Junior SEO Specialist

W Delante od lutego 2019 roku. To tu rozpoczęła swoją przygodę z SEO. Absolwentka Ekonomii i Marketingu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Uwielbia dobre jedzenie, spotkania ze znajomymi, podróże i zachody słońca na Kopcu Kraka. W wolnym czasie szuka swojego talentu kulinarnego, który jak sama twierdzi, na pewno ma.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.