.animate-view{opacity: 1 !important;}

Czy Google korzysta z danych behawioralnych? Nowe informacje z przesłuchań w USA

2min.

Komentarze:0

Czy Google korzysta z danych behawioralnych? Nowe informacje z przesłuchań w USA
25 września 2023
Pisaliśmy niedawno o tym, że głośny pozew dla Google poskutkował przesłuchaniami w USA. Co ciekawe, ostatnie zeznania jednego z byłych pracowników Google przynoszą nam ciekawą perspektywę na SEO - szczególnie na wpływ danych behawioralnych na pozycje w SERPach.

2min.

Komentarze:0

Ważne jest podkreślenie, że to, co rozumiemy przez „click data”, to nie dane o kliknięciach w wynik strony w wynikach wyszukiwania. To informacje o kliknięciach w obrębie strony, dane behawioralne (takie jak zbierasz w Google Analytics do własnego wglądu).

Według Erica Lehmana, byłego pracownika Google, który zeznawał w sądzie w ubiegłym tygodniu, „wszyscy wiedzą, że Google korzysta z danych o użytkownikach”. Co więcej, Lehman powiedział także, że pracownicy Google’a mieli być poinstruowani, aby „nie poruszać tematu kliknięć i wyszukiwania”.

google uses click data

Źródło: https://twitter.com/BigTechOnTrial/status/1704609259231621223

Co ta informacja oznacza dla Ciebie? (I dla Google, rzecz jasna)

Nic jeszcze nie jest potwierdzone, ale jest szansa, że Google w niedalekiej przyszłości będzie musiał zmierzyć się z problemem, który sam wykreował. Przewaga konkurencyjna Google polega na tym, ile danych o użytkownikach posiada — tak długo jak wpływ zbieranych danych behawioralnych był trzymany w tajemnicy (przynajmniej na tyle, na ile się dało — oficjalnie używanie tych danych nie było nigdy potwierdzone), konkurencja nie miała narzędzi, aby stworzyć lepsze wyszukiwarki. Czy możemy spodziewać się, że firmy (chociażby Microsoft) będą teraz bardziej intensywnie szukać sposobów na zbieranie danych o użytkownikach, aby doścignąć Google? Być może.

Google co prawda zasłania się tym, że zatajanie tego typu informacji miało zapobiegać manipulowaniu wynikami wyszukiwania, ale rozumiesz zapewne, że optymalizacja swojej strony nie równa się manipulacji. Dlatego możesz zaimplementować w obrębie swojej strony tak dużo UX-owych zmian, jak się da, aby usprawnić proces poruszania się po stronie. Teraz masz jeszcze więcej dowodów na to, że to, co użytkownik robi po wejściu na Twoją stronę (a nie tylko przed), jest równie ważne, więc zadbaj o dobre doświadczenia.

Wiktoria Wójciak
Autor
Wiktoria Wójciak

SEO Specialist

Absolwentka zarządzania informacją na Uniwersytecie Jagiellońskim, Pierwsze kroki w braży SEO stawiała jako copywriterka, a do zespołu Delante dołączyła w 2021 roku. W wolnym czasie uczy się hiszpańskiego, ogląda seriale, prowadzi bloga o szczurach i odwiedza włoskie restauracje. Fanka psów, gryzoni i książek kryminalnych.

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

european search awards finalist