Co to jest ARR? Definica Annual Recurring Revenue
ARR, czyli Annual Recurring Revenue to termin, który z języka angielskiego oznacza Roczny Przychód Cykliczny. Jest to jeden z najważniejszych wskaźników finansowych dla firm działających w modelu subskrypcyjnym, ponieważ dzięki niemu organizacje są w stanie tworzyć dokładniejsze prognozy dotyczące przychodów.
Znaczenie wskaźnika ARR podkreśla między innymi John Doerr, autor książki „Measure What Matters”: “ARR jest kluczowym wskaźnikiem dla firm opartych na subskrypcji, zapewnia jasny obraz kondycji finansowej firmy i długoterminowego potencjału przychodów”.
Jak obliczyć ARR
Wskaźnik ARR jest bezpośrednio związany z MRR, czyli Miesięcznym Przychodem Cyklicznym oznaczającym prognozowane miesięczne przychody z subskrypcji.
ARR=MRR × 12
Na przykład, jeśli firma generuje 10 000 PLN MRR, to jej ARR wynosi:
ARR=10000 PLN × 12=120000 PLN
Bardziej zaawansowane modele ARR mogą uwzględniać także zmiany w subskrypcjach w trakcie roku – nowe subskrypcje, rozszerzenia, rezygnacje, czy też zmiany planów.
Efekty stosowania wskaźnika ARR
Wiedząc, czym jest ARR, oraz jak obliczany jest ten wskaźnik, warto wskazać, jakie są efekty jego stosowania w przedsiębiorstwach:
- Poprawa planowania strategicznego: ARR dostarcza danych niezbędnych do podejmowania dobrych decyzji strategicznych i inwestycyjnych.
- Zwiększenie atrakcyjności firmy: Wysoki poziom ARR sprawia, że organizacje stają się bardziej atrakcyjne dla potencjalnych inwestorów.
- Optymalizacja procesów biznesowych: Dogłębna analiza ARR może pomóc skutecznie wskazać obszary wymagające poprawy, przykładowo zmniejszenie wskaźnika rezygnacji, czy też zwiększenie przychodów poprzez up-selling i cross-selling.
Wartość, jaką daje analiza ARR podkreśla David Skok, manager Matrix Partners: “Śledzenie wzrostu ARR ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia długoterminowej rentowności modelu subskrypcji przyciągnięcia inwestorów”