CBM (Community Based Marketing), czyli marketing oparty na społeczności, to strategia marketingowa polegająca na budowaniu i angażowaniu społeczności wokół marki, produktu lub usługi.
Celem CBM jest stworzenie lojalnej bazy klientów, którzy nie tylko regularnie korzystają z oferowanych produktów lub usług, ale także aktywnie uczestniczą w promocji marki poprzez swoje zaangażowanie, rekomendacje i tworzenie treści.
🔎 Większa autentyczność marki – treść tworzona przez klientów pokazuje ich prawdziwe opinie i odczucia,
⚡ przyspieszone rozwiązywanie problemów – użytkownicy chętnie dzielą się swoją wiedzą i odpowiadają na pytania związane z produktami czy usługami firm, z których korzystają,
🖊️ wartościowy (i darmowy) content – wpisy na forach czy grupach internetowych nie tylko pomagają użytkownikom, ale często też zawierają polecenia, rekomendacje, pomoc np. w wyborze konkretnych modeli produktu,
💸 niskie koszty – treści tworzone przez „community” marki są darmowe i mogą uzupełniać strategię marketingową firmy,
🤝 zrozumienie potrzeb klientów – dzięki treściom i problemom, o których piszą użytkownicy, firma rozumie ich oczekiwania i może udoskonalać swoje produkty.
Tworzenie i zarządzanie grupami na platformach społecznościowych, takich jak Facebook, gdzie członkowie mogą wymieniać się opiniami i informacjami na temat produktów jest prostą formą CBM. Bywa również tak, że to sami użytkownicy tworzą grupy dotyczące danych produktów.
⭐ Przykład: grupy prowadzone dla fanów LEGO
Firmy, często technologiczne, zakładają własne fora internetowe, gdzie użytkownicy mogą zadawać pytania, dzielić się poradami i rozwiązywać problemy związane z produktami firmy.
⭐ Przykład: Apple Support Community
Marka odzieżowa rekrutuje swoich najbardziej lojalnych klientów, aby zostali ambasadorami, którzy będą promować produkty w swoich kręgach społecznych i mediach społecznościowych.
⭐ Przykład: Program ambasadorski EF
Organizowanie regularnych spotkań, warsztatów lub wydarzeń, gdzie klienci mogą spotkać się, wymieniać doświadczeniami i nawiązywać kontakty.
⭐ Przykład: Spotkania lokalnych grup biegowych Adidas
Wykorzystywanie platform crowdfundingowych do angażowania społeczności w finansowanie nowych produktów.
⭐ Przykład: Oculus VR, który został wsparty przez społeczność o prawie 2,5mln $.
CBM to przede wszystkim prawdziwe opinie i prawdziwe zaangażowanie klientów. Żeby robić to dobrze, trzeba zwrócić uwagę na: