.animate-view{opacity: 1 !important;}

CBM (Community Based Marketing)

community based marketing - baner

CBM – co to jest?

CBM (Community Based Marketing), czyli marketing oparty na społeczności, to strategia marketingowa polegająca na budowaniu i angażowaniu społeczności wokół marki, produktu lub usługi.

Celem CBM jest stworzenie lojalnej bazy klientów, którzy nie tylko regularnie korzystają z oferowanych produktów lub usług, ale także aktywnie uczestniczą w promocji marki poprzez swoje zaangażowanie, rekomendacje i tworzenie treści.

Korzyści z Community Based Marketingu

🔎 Większa autentyczność marki – treść tworzona przez klientów pokazuje ich prawdziwe opinie i odczucia,

przyspieszone rozwiązywanie problemów – użytkownicy chętnie dzielą się swoją wiedzą i odpowiadają na pytania związane z produktami czy usługami firm, z których korzystają,

🖊️ wartościowy (i darmowy) content – wpisy na forach czy grupach internetowych nie tylko pomagają użytkownikom, ale często też zawierają polecenia, rekomendacje, pomoc np. w wyborze konkretnych modeli produktu,

💸 niskie koszty – treści tworzone przez „community” marki są darmowe i mogą uzupełniać strategię marketingową firmy,

🤝 zrozumienie potrzeb klientów – dzięki treściom i problemom, o których piszą użytkownicy, firma rozumie ich oczekiwania i może udoskonalać swoje produkty.

Przykłady CBM

Grupy w mediach społecznościowych

Tworzenie i zarządzanie grupami na platformach społecznościowych, takich jak Facebook, gdzie członkowie mogą wymieniać się opiniami i informacjami na temat produktów jest prostą formą CBM. Bywa również tak, że to sami użytkownicy tworzą grupy dotyczące danych produktów.

⭐ Przykład: grupy prowadzone dla fanów LEGO

Forum dyskusyjne marki

Firmy, często technologiczne, zakładają własne fora internetowe, gdzie użytkownicy mogą zadawać pytania, dzielić się poradami i rozwiązywać problemy związane z produktami firmy.

⭐ Przykład: Apple Support Community

    Forum jako przykład Community Based Marketingu
    Przykład odpowiedzi użytkownika na forum Apple

    Programy ambasadorskie

      Marka odzieżowa rekrutuje swoich najbardziej lojalnych klientów, aby zostali ambasadorami, którzy będą promować produkty w swoich kręgach społecznych i mediach społecznościowych.

      ⭐ Przykład: Program ambasadorski EF

      Spotkania i wydarzenia społecznościowe

      Organizowanie regularnych spotkań, warsztatów lub wydarzeń, gdzie klienci mogą spotkać się, wymieniać doświadczeniami i nawiązywać kontakty.

      ⭐ Przykład: Spotkania lokalnych grup biegowych Adidas

          Platformy crowdfundingu

          Wykorzystywanie platform crowdfundingowych do angażowania społeczności w finansowanie nowych produktów.

          ⭐ Przykład: Oculus VR, który został wsparty przez społeczność o prawie 2,5mln $.

          Inspiracje dla CBM – co robić, żeby być skutecznym?

          CBM to przede wszystkim prawdziwe opinie i prawdziwe zaangażowanie klientów. Żeby robić to dobrze, trzeba zwrócić uwagę na:

          Uzyskaj bezpłatną wycenę