EVP – Employee Value Proposition – co to jest?
Czym jest EVP?
EVP (Employee Value Proposition) to unikalna propozycja wartości, wyróżników i oferty, którą dajesz swoim pracownikom i talentom dostępnym na rynku w zamian za ich pracę, umiejętności, doświadczenie oraz zaangażowanie na każdym etapie współpracy z firmą. Jest to coś więcej niż oferowane wynagrodzenie i pakiet benefitów.
Po co nam EVP?
EVP ma na celu zakomunikowanie i identyfikację wszystkich unikalnych korzyści i doświadczeń, których mogą oczekiwać pracownicy decydujący się na pracę w Twojej organizacji. Odpowiada na pytanie “DLACZEGO?” Twoja firma jest właściwym miejscem do rozważenia – odpowiedź ta jest wypadkową trzech elementów:
- tożsamości organizacji – jaka firma jest w rzeczywistości (jej prawdziwe wartości i kultura organizacyjna);
- profil organizacji – jej aspiracje i cele wizerunkowe (wszystko to, co składa się na to, jak chce być postrzegana);
- wizerunek organizacji – jak firma jest odbierana przez swoim interesariuszy, w tym kandydatów i obecnych pracowników.
Cechy EVP:
Przy ustalaniu EVP, które jest podwaliną do budowania strategii i działań employer brandingowych, powinno się wziąć pod uwagę, czy propozycja jest:
- stała – niezmienna w czasie;
- dostępna – dla wszystkich pracowników;
- unikalna – wyjątkowa i wyróżniająca Twoją organizację spośród innych;
- szczera – każdy element EVP, z którym zderza się kandydat na poszczególnych etapach, może zostać łatwo zweryfikowany – nie warto mijać się z rzeczywistością;
- budząca emocje – tworzenie pozytywnych emocji i storytelling są kluczem do nawiązywania relacji z odbiorcami, co jest bardzo istotne.
Employee value proposition odgrywa kluczową rolę w budowaniu wizerunku marki, dlatego ważne jest, jakie wzbudzasz emocje, w jaki sposób zapisujesz się w świadomości swoich odbiorców i na jak długo.