Co to jest recommerce? – Definicja
Recommerce, nazywany jest też reverse commerce. Jest to termin określający model biznesowy, skoncentrowany na sprzedaży internetowej używanych towarów. Jest to dynamicznie rozwijający się sektor gospodarki, który obejmuje różne aspekty działalności związanej z produktami używanymi.
W ramach sektora recommerce przedmioty używane mogą byc poddawane renowacji, odnowieniu, wymianie, recyklingowi lub po prostu bezpośrednio odsprzedawane dalej. To pozwala produktom na ponowne wejście na rynek oraz wydłużenie ich cyklu życia użytkowego i i tym samym oferuje konsumentom alternatywę w postaci używanych produktów w atrakcyjnych cenach, często przy zachowaniu ich oryginalnej użyteczności.
Recommerce w dobie zero waste
Recommerce staje się coraz popularniejszy dzięki temu że wspiera ideę zero waste.
Przyczynia się on do redukcji odpadów i zmniejszenia zużycia surowców naturalnych, czym wpisuje się w ideę społecznej odpowiedzialności i troski o środowisko.
Rodzaje recommerce
Można wyróżnić 3 podstawowe typy recommerce:
- Buyback – firma odkupuje używane produkty od klientów, aby je odnowić lub przetworzyć, a następnie ponownie sprzedać.
- Upcycling – proces przekształcania lub modernizacji używanych produktów, z myślą o ich ponownym wprowadzeniu na rynek w lepszym stanie lub zwiększoną wartością.
- Trade-in offers – strategia handlowa, w ramach której klienci oddają swoje używane produkty w zamian za zniżki przy zakupie nowych produktów od tej samej firmy.
Dowiedz się więcej o recommerce z rozmowy z Tomaszem Kowalczykiem – założycielem Luxtrade, liderem tej branży w Polsce.