Testy użyteczności definicja – czym są testy użyteczności?
Testy Użyteczności (usability testing) pokazują, co przeszkadza użytkownikom na stronie internetowej. Dzięki nim dowiadujemy się nie tylko nad czym, ale i dlaczego powinniśmy popracować. Testy użyteczności umożliwiają zrozumienie, jak użytkownicy korzystają ze strony czy aplikacji oraz jakie emocje i reakcje wywołują interfejsy.
Na jakie pytania odpowiadają testy użyteczności?
- Jak użytkownicy wchodzą w interakcję z serwisem lub aplikacją?
- Czy użytkownicy są w stanie łatwo znaleźć potrzebne informacje?
- Jakie trudności napotykają? / Jakie elementy interfejsu sprawiają im największe problemy?
- Czy interfejs jest intuicyjny i przyjazny dla użytkowników?
- Z jakich powodów użytkownicy wychodzą ze strony?
- Czego użytkownicy nie rozumieją?
Jak dzielimy testy użyteczności?
Testy użyteczności można podzielić pod kątem wielu kryteriów. Przedstawimy Ci więc tylko podstawowe rodzaje, które warto znać:
- Testy laboratoryjne – Przeprowadzane w kontrolowanym środowisku.
- Testy zdalne (coraz bardziej popularne) – Użytkownicy testują w dowolnym miejscu.
- Testy moderowane – Prowadzone przez moderatora.
- Testy niemoderowane – Użytkownicy wykonują zadania samodzielnie.
- Testy eksploracyjne – Skupiają się na odkrywaniu, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z produktem bez określonych z góry scenariuszy.
- Testy porównawcze – Porównują dwie lub więcej wersji serwisu lub aplikacji, aby określić, która z nich jest bardziej użyteczna.