.animate-view{opacity: 1 !important;}

Audyt UX. Jak zrobić dobrą analizę użyteczności strony?

7min.

Komentarze:0

UX
Audyt UX. Jak zrobić dobrą analizę użyteczności strony?
05 lutego 2024
Czym jest audyt UX i jak przeprowadzić go od początku do końca? Dlaczego jest ważny i co może Ci przynieść? Jeśli Twoja stronie nie wyświetla się prawidłowo lub jest nieczytelna, możesz tracić cenny ruch i zyski - dlatego warto wykonać audyt UX.

7min.

Komentarze:0

Audyt UX – czym jest i dlaczego jest ważny?

Audyt UX to szczegółowa analiza użyteczności strony internetowej lub aplikacji. Podczas audytu eksperci oceniają, czy produkt jest intuicyjny w obsłudze, przyjazny dla użytkownika i spełnia jego potrzeby.

Czym jest audyt UX? Cele

  • Zidentyfikowanie błędów i problemów UX. Audyt pozwala dostrzec błędy w projekcie strony. Wychwyci też niedziałające funkcje czy przyciski albo tak zwane bottlenecks procesu zakupowego związane z User Experience, które utrudniają użytkownikom korzystanie z produktu.
  • Zrozumienie potrzeb użytkowników. Audyt pomaga dostosować produkt (czyli, w tym wypadku, stronę lub aplikację) do potrzeb osób, które mają z niej wygodnie korzystać.
  • Poprawa użyteczności i satysfakcji użytkowników. Wdrożenie rekomendacji z audytu UX może pomóc Ci stworzyć stronę, która będzie dla użytkowników nie tylko ładna czy ciekawa, ale przede wszystkim: intuicyjna, łatwa oraz satysfakcjonująca w obsłudze.
  • Wzrost konwersji. Wiesz, że poprawa UX może przełożyć się na wzrost kluczowych wskaźników biznesowych, takich jak liczba zakupów, rejestracji czy subskrypcji? A w końcu im wyższa konwersja, tym większa sprzedaż, a co za tym idzie – zyski.

Dlaczego audyt UX jest ważny?

Musisz zdawać sobie sprawę z tego, że nieważne w jak niszowej branży nie pracujesz, nie jesteś jedyny. I musisz się czymś wyróżniać. A użytkownicy mają dostęp do wielu różnych stron i aplikacji, dlatego ważne jest, aby Twój produkt był dopracowany pod kątem UX. Inaczej użytkownik zmieni Twoją stronę na stronę konkurencji – i nie możesz mu się dziwić!

Ale nie chcemy Cię straszyć, przejdźmy więc do zalet, w końcu od marchewki tu jesteśmy, nie od kija.

Co cechuje dobrze zaprojektowany produkt UX?

  • Jest łatwy w obsłudze. Użytkownicy mogą intuicyjnie poruszać się po stronie i bez problemu realizować swoje cele.
  • Jest przyjemny w użyciu. Interfejs jest atrakcyjny i przyjazny dla użytkownika, co zachęca do dalszego korzystania ze strony – nie musisz mierzyć się z wyjściami ze strony ze względu na brak wygody jej użytkowania. Jeden powód porzuconych koszyków czy wysokiego bounce rate mniej!
  • Jest skuteczny. Produkt spełnia potrzeby użytkowników i pomaga im osiągnąć zamierzone cele, co daje im satysfakcję i zachęca do powrotu. A kto nie lubi w czasie zakupów poczuć nieco dopaminy z udanej przygody?

A jeśli jeszcze Cię to nie przekonało, mamy kilka(naście) argumentów w zanadrzu.

Audyt UX poprawia użyteczność strony, bo dobry UX to:

  • Ułatwienie nawigacji i wyszukiwania informacji.
  • Zwiększenie intuicyjności interfejsu.
  • Wyeliminowanie błędów i frustracji użytkowników (a emocje odgrywają ogromną rolę w sprzedaży!).

Wprowadzenie wniosków z audytu UX może wpłynąć na wzrost konwersji, czyli:

  • Zwiększenie liczby zakupów, rejestracji i subskrypcji.
  • Poprawa wskaźnika CTR (współczynnik klikalności).
  • Skrócenie ścieżki zakupowej.

Przeprowadzenie audytu UX przyczyni się do zwiększenia satysfakcji użytkowników, co przełoży się na:

  • Zwiększenie czasu spędzanego na stronie.
  • Zmniejszenie liczby porzuconych koszyków.
  • Budowanie pozytywnego wizerunku marki.

Dobry UX to też Lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarkach

  • Strony o lepszej użyteczności są lepiej oceniane przez Google.
  • Wzrost widoczności strony w wynikach wyszukiwania.

Ostatecznie – audyt UX to inwestycja na przyszłość, bo pozwala na:

  • Efektywniejsze wykorzystanie zasobów.
  • Unikanie kosztownych błędów projektowych.
  • Zwiększenie zwrotu z inwestycji (ROI).

Kiedy warto przeprowadzić audyt UX?

Wiesz już, dlaczego warto, ale może podpowiedzmy Ci jeszcze, kiedy przeprowadzić audyt UX.

To dość proste – audyt UX można przeprowadzić w każdym momencie cyklu życia produktu. Są jednak momenty, gdy Twoja strona potrzebuje tego szczególnie.

  • Przed rozpoczęciem prac projektowych. Audyt UX na etapie planowania (tak, planowania!) może pomóc uniknąć błędów i stworzyć produkt od razu dopasowany do potrzeb użytkowników.
  • Po wprowadzeniu zmian na stronie lub w aplikacji. Audyt UX pozwala ocenić wpływ zmian na użyteczność produktu i zidentyfikować nowe problemy.
  • Regularnie, np. raz w roku. Regularne audyty UX pomagają utrzymać produkt na wysokim poziomie użyteczności i dopasować go do zmieniających się potrzeb użytkowników.

Etapy audytu UX

1. Planowanie

Określenie celów audytu

  • Na samym starcie masz przestrzeń na zdefiniowanie konkretnych celów audytu, np. poprawa konwersji, zwiększenie satysfakcji użytkowników, identyfikacja błędów UX.
  • Ustal priorytety dla celów audytu.

Zidentyfikowanie grupy docelowej

  • Dokładne określ profilu użytkowników, dla których tworzona jest strona lub aplikacja.
  • Postaraj zrozumieć się ich potrzeby, cele i problemy.

Wybór metod badawczych

  • Dobór odpowiednich metod badawczych do specyfiki strony/aplikacji i celów audytu.
  • Przykładowe metody, na które możesz się zdecydować, to: badanie heurystyczne, przegląd analityki internetowej, badania z użytkownikami.

Stworzenie harmonogramu i określenie budżetu

  • Na wstępie musisz też zabrać się za ustalenie realnego harmonogramu audytu z uwzględnieniem dostępnych zasobów.
  • Zaplanowanie budżetu audytu obejmującego koszty badań, narzędzi i wynagrodzenia to podstawa – jeśli ktoś inny wykona dla Ciebie audyt, nie musisz się o to martwić.

Wskazówki:

  • Zaangażuj w planowanie audytu kluczowe osoby z różnych działów firmy, np. marketingu, produktu, UX/UI.
  • Dokładnie udokumentuj cele i założenia audytu.
  • Zaplanuj budżet z zapasem na nieprzewidziane wydatki.

2. Przeprowadzenie audytu

Badanie heurystyczne

  • Może przydać Ci się tu ocena strony/aplikacji w oparciu o znane heurystyki UX (np. zasady Nielsena).
  • To szybka i efektywna metoda identyfikacji problemów.
  • Możesz też ręcznie przejrzeć stronę i zanotować na tym etapie wszystko, co wydaje Ci się istotne nawet przy pobieżnym przeglądnięciu jej.

Przegląd analityki internetowej

  • Analiza danych o użytkownikach i ich zachowaniu na stronie – co robią? Jak się zachowują? Kiedy opuszczają stronę, a gdzie spędzają najwięcej czasu?
  • Ten krok to oparta o dane identyfikacja popularnych i problematycznych obszarów strony.

Badania z udziałem użytkowników

  • Przykładowe badania z udziałem użytkowników to zorganizowane testy użyteczności, ankiety, wywiady.
  • Ten typ audytowania stanowi najbardziej wiarygodne źródło informacji o doświadczeniach użytkowników.
  • W skrócie – to obserwacja zachowań użytkowników podczas korzystania ze strony.

Wskazówki:

  • Do przeprowadzenia badań z użytkownikami zaangażuj osoby reprezentujące różne segmenty grupy docelowej.
  • Zadbaj o komfortowe warunki dla badanych użytkowników.
  • Obserwuj i dokumentuj reakcje użytkowników podczas testów.

3. Analiza i raportowanie

Zebranie i analiza danych

  • W poprzednim kroku zbierałeś dane z różnych źródeł (badania heurystyczne, analityka internetowa, testy użyteczności).
  • Teraz czas na dokładną analizę danych i identyfikację wzorców, które podpowiedzą Ci, co dzieje się na stronie.

Sformułowanie wniosków i rekomendacji

  • To, co ważne przy formułowaniu wniosków z audytu na podstawie zebranych danych, to sposób, w jaki je spiszesz.
  • Sformułowanie konkretnych i mierzalnych rekomendacji jest absolutnie kluczowe. Dzięki temu ty (lub Twój klient, jeśli robisz taki audyt dla kogoś) będziesz wiedzieć, od czego w ogóle zacząć i dlaczego poszczególne punkty mają sens.

Czas na stworzenie raportu z audytu

  • Przygotuj przejrzysty, zwięzły raport z przeprowadzonego audytu.
  • Paradoksalnie – im krótszy, tym lepiej.
  • Zaprezentuj wyniki audytu w sposób wizualny, np. za pomocą wykresów i diagramów.
  • W raporcie umieść cele, wnioski i rekomendacje.
Pamiętaj: Dobrze przeprowadzony audyt UX to inwestycja, która może przynieść wiele korzyści dla Twojej strony internetowej lub aplikacji. Ważne jest, aby każdy etap audytu był rzetelnie i dokładnie przeprowadzony, aby uzyskać wiarygodne i wartościowe rezultaty.

Narzędzia do audytu UX

  • UserZoom – to platforma do testowania użyteczności z szeroką bazą użytkowników. Umożliwia przeprowadzanie testów zdalnych i na żywo, a także tworzenie map cieplnych i nagrań sesji użytkowników.
  • Google Analytics – bezpłatne narzędzie do analizy ruchu internetowego. Umożliwia śledzenie różnych wskaźników, takich jak liczba odsłon, czas spędzony na stronie i współczynnik konwersji.
  • Hotjar – narzędzie do tworzenia map cieplnych i nagrań sesji użytkowników. Pozwala na wizualizację zachowania użytkowników na stronie internetowej.
  • Userlytics – platforma do testowania użyteczności zdalnej. Umożliwia przeprowadzanie testów z użytkownikami z całego świata.
  • Optimal Workshop – służy do przeprowadzania badań z użytkownikami, takich jak testy użyteczności, ankiety i sortowanie kart.
  • Crazy Egg – do tworzenia map cieplnych i nagrań sesji użytkowników. Pozwala na analizę zachowania użytkowników na stronie internetowej.
  • Adobe XD – nada się np. do projektowania interfejsów użytkownika. Umożliwia tworzenie prototypów i testowanie ich z użytkownikami.
  • Figma – przyda Ci się w projektowaniu interfejsów czy tworzeniu prototypów i pracę zespołową nad projektami.

Przy wyborze narzędzi do audytowania UX należy wziąć pod uwagę:

  • Cele audytu, czyli problemy chcesz zidentyfikować?
  • Budżet, czyli ile możesz przeznaczyć na narzędzia?
  • Doświadczenie, czyli jakie masz doświadczenie w przeprowadzaniu audytów UX?
Pamiętaj: Narzędzia do audytowania UX to tylko jeden z elementów udanego audytu. Ważne jest również, aby mieć odpowiednią wiedzę i doświadczenie w przeprowadzaniu badań UX. Jeśli nie jesteś pewien, czy poradzisz sobie sam, możesz skorzystać z pomocy specjalistów.

Przykładowe błędy UX, na które warto zwrócić uwagę podczas audytu

  • Nieczytelna struktura menu. Menu powinno być proste i intuicyjne, aby użytkownicy bez problemu mogli znaleźć szukane informacje.
  • Zbyt długi i skomplikowany proces zakupowy. Proces zakupowy powinien być jak najprostszy i najszybszy, aby zminimalizować liczbę porzuconych koszyków. Im mniej kroków, tym lepiej.
  • Brak jasnych informacji o produktach. Użytkownicy powinni mieć dostęp do wszystkich niezbędnych informacji o produktach przed zakupem – tak, to też część UX!
  • Brak możliwości zapisywania postępów. Zwróć uwagę na to, czy użytkownicy mogą zapisać swoje postępy w procesie zakupowym, aby móc do niego wrócić później.
  • Strona nie wyświetla się poprawnie na urządzeniach mobilnych. Na pewno wiesz, że coraz więcej użytkowników korzysta z Internetu na urządzeniach mobilnych. Dlatego strona musi być responsywna i dopasowywać się do różnych rozmiarów ekranów.
  • Elementy strony są zbyt małe lub zbyt duże na urządzeniach mobilnych. Użytkownicy powinni móc bez problemu korzystać ze wszystkich funkcji strony na swoich urządzeniach mobilnych. To jeden z najczęstszych błędów, które wychwycisz np. dzięki Google Search Console.
  • Długi czas ładowania strony. Może zniechęcić użytkowników do dalszego korzystania z witryny i wyjścia ze strony – nie wpływa też dobrze na SEO.
  • Niewyraźne komunikaty, także te o błędach. Użytkownicy powinni otrzymywać jasne i precyzyjne komunikaty o tym, co się dzieje na stronie, aby mogli podjąć odpowiednie kroki.
  • Brak informacji o statusie zamówienia. Użytkownicy powinni być informowani o statusie swoich działań, np. o tym, czy ich zamówienie zostało wysłane, a płatność przeszła skutecznie.
  • Zbyt dużo tekstu na stronie, brak kontrastów, nieczytelna typografia…  Moglibyśmy wymieniać bez końca.
Błędy UX mają negatywny wpływ na użyteczność strony internetowej i jej konwersję. Dlatego ważne jest, aby regularnie przeprowadzać audyty UX i usuwać zidentyfikowane problemy!

A co gdy już je znajdziesz?

Nazwij je i rozwiąż! Jak może wyglądać identyfikacja problemów?

Problem:

Formularz rejestracyjny jest zbyt długi i skomplikowany.

Uzasadnienie:

Wysoki wskaźnik porzuceń formularza rejestracyjnego. Użytkownicy są zniechęceni do jego wypełniania ze względu na jego długość i zawiłość.

Zalecane rozwiązanie:

Skrócenie formularza rejestracyjnego i usunięcie zbędnych pól.

Priorytet:

Wysoki

Oszacowanie wpływu:

Zwiększenie liczby rejestracji o 20%.

Jak zrobić audyt UX? Podsumujmy

Potrzebujesz audytu UX, aby sprawić, żę użytkownicy będą chętniej korzystać z Twojej strony niż ze strony konkurencji. Potrzebujesz wsparcia? Zobacz, co możemy dla Ciebie zrobić w ramach analizy UX.

Autor
Ola Drewniak SEO Content Team
Autor
Ola Drewniak

Content Specialist

specjalistka ds. contentu w Delante. Z wykształcenia edytorka. Od 5 lat działa w świecie marketingu  –  najpierw w social mediach krakowskich wydawnictw, potem w SEO i copywritingu, aż zdecydowała się rozwijać w kierunku content marketingu i połączyć swoje umiejętności organizacji i językowego wyczucia. Aktualnie działa nad projektami contentowymi w Delante, przeprowadzając audyty treści, układając content plany oraz tworząc treści dla najbardziej wymagających klientów. Prywatnie kocia behawiorystka, przyszła trenerka psów oraz miłośniczka tatuaży i gier RPG.

Autor
Ola Drewniak SEO Content Team
Autor
Ola Drewniak

Content Specialist

specjalistka ds. contentu w Delante. Z wykształcenia edytorka. Od 5 lat działa w świecie marketingu  –  najpierw w social mediach krakowskich wydawnictw, potem w SEO i copywritingu, aż zdecydowała się rozwijać w kierunku content marketingu i połączyć swoje umiejętności organizacji i językowego wyczucia. Aktualnie działa nad projektami contentowymi w Delante, przeprowadzając audyty treści, układając content plany oraz tworząc treści dla najbardziej wymagających klientów. Prywatnie kocia behawiorystka, przyszła trenerka psów oraz miłośniczka tatuaży i gier RPG.

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM