Content, który będzie zgodny z Twoim brandem?
Krótko powiem Ci na wstępie, o co w ogóle chodzi z wizerunkiem Twojego brandu, bo pozwoli Ci to zrozumieć lepiej, jak przenika się to wszystko z contentem. Ale bez obaw, będzie szybko i przyjemnie.
Na pewno wiesz, że identyfikacja wizualna to nie tylko logo marki. To także kolorystyka i typografia używane w materiałach marketingowych i wszelkiego rodzaju graficzne elementy identyfikacyjne. Jeśli w swoich treściach (blog, wideo, podcasty, infografiki, a nawet strony produktowe) użyjesz elementów spójnej identyfikacji wizualnej – zyskasz.
Kreatywny copywriting, reklamy, treści na stronie internetowej, posty na mediach społecznościowych, a nawet ton, w jaki z klientami rozmawiają pracownicy. Wszystko to musi utrzymać jakiś ton i styl, prawda? Musisz zadbać o spójny sposób komunikowania się z odbiorcami, aby traktowali Cię bardziej serio – i abyś rzeczywiście dotarł do tych osób, które będą Cię dobrze rozumieć. Pomyśl o tym jak o pisaniu charakteru postaci w książce czy w filmie – na pewno niejednokrotnie zdarzylo Ci sie docenić bohatera, który mówił ciekawym, spójnym językiem.
Content, który będzie zgodny z Twoim brandem?
Wrażenia, jakie klienci zdobywają podczas interakcji z marką, ściśle wiążą się z tym, co i jak do nich mówisz. A to już czysty content – nie trzeba dużo tłumaczyć. Oczywiście jest strona estetyczna UX, wygoda korzystania ze strony i inne aspekty, ale gdy mówimy o tekście, to Twoim celem jest osiągnąć jedno: czytelne, angażujące treści, które wywołują pożądane uczucia w użytkownikach. Takie teksty, które są doświadczeniem samym w sobie.
Wartości, jakimi firma się kieruje, oraz jej misja (to, po co powstała, czy co chce robić – my na przykład chcemy pomagać rozwijać biznesy, Ty możesz chcieć dawać przyjemność ze snu produkując wygodne materace, misji może być tysiąc), mają wpływ na to, jaki content będziesz tworzyć. I na odwrót – treści powiązane z misją i wizją marki będą konsekwentnie je budować i utrwalać w świadomości odbiorców.
Wyobraź sobie, że marka X, Y i Z sprzedają ten sam produkt. Powiedzmy, że jest to pasta do zębów.
Niby służy zawsze do tego samego i nie stoi za tym ogromna filozofia. Ma myć. Zęby. To tyle.
A jednak z jakiegoś powodu ten sam rodzaj produktu sprzedaje nie jedna, nie dwie, a trzy firmy (a w rzeczywistości – kilkadziesiąt czy nawet kilkaset).
Tu na scenę wchodzi branding i tylko w niektórych wypadkach jest cały na biało. Przyjrzyjmy się trzem strategiom budowania wizerunku marki, które wykorzystują kolejno firma X, Y i Z.
Firma X jest najbardziej obecna na Instagramie i TikToku. Tworzy na swoim blogu merytoryczne treści związane z odpowiedzialną konsumpcją, ekologicznymi kosmetykami, strategiami less waste. W swojej identyfikacji wizualnej stawia na delikatne kolory, opakowanie jest matowe, nie nawiązuje do wybielania. Skład pasty jest prosty, komunikacja z odbiorcami bezpośrednia, firma aktywnie moderuje swoje sociale, odpowiada na komentarze, w pudełku z przesyłką zostawia karteczki z napisem „Kasia przygotowała dla Ciebie to zamówienie”.
Firma Y jest mniej obecna w social mediach. Ponieważ ma duży budżet, stać ją na reklamy outdoorowe, w TV, w radiu. Nie prowadzi bloga zbyt dokładnie, ale za to jest w świadomości wszystkich. Można mieć wrażenie, że estetyką zatrzymała się kilka lat wstecz, ale korzysta z określonej gamy kolorów, które się z nią bezpośrednio kojarzą, i stara się wprowadzać innowacyjne produkty – to tu tkwi jej siła.
Firma Z to z kolei brand budujący się na Facebooku, mocno operujący blogiem. Świetnie radzi sobie z tematami o ortodoncji, stomatologii, w tym wybielaniu zębów i dbaniu o higienę jamy ustnej. Prowadzi działania SEO i wyświetla się wysoko na frazy powiązane z pięknym uśmiechem i urodą. Opakowania są minimalistyczne, białe lub czarne, a typografia bardzo prosta.
Widzisz różnicę? Ja tak. Bardzo dużą. To dokładnie (albo prawie) ten sam produkt, dedykowany jednak zupełnie innym grupom odbiorców, innym użytkownikom. Firma X trafi do millenialsów, którzy dbają o środowisko; Firma Y do szerokiej grupy odbiorców, którzy nie mają silnych opinii na temat past do zębów, więc szukają czegoś sprawdzonego (= czegoś, co znają); Firma Z dotrze do osób dbających o wygląd, nowoczesnych, nakierowanych na cele i osiągnięcia.
I tak, wszystko to osiągnęły za pomocą budowania wizerunku marki. Z pomocą contentu, a jakże!
Przejdźmy więc do meritum: jak content marketing może pomóc Ci w budowaniu wizerunku marki?
Jakiekolwiek działania marketingowe warto zacząć od zatrzymania się na moment, a często nawet zrobienia kroku w tył. Jeśli masz tendencję do działania zgodnie z bliżej nieokreśloną intencją, a strategia wydaje Ci się niepotrzebna, zastanów się, gdzie chcesz widzieć swoją markę za rok, dwa, trzy.
To już jakieś cele, prawda?
A cele, aby zostały zrealizowane, wymagają strategii.
Natomiast jeśli już chwilę działasz na rynku, musisz zastanowić się nad tym, jak wyglądały Twoje działania do tej pory. Zadaj sobie pytania takie jak: co przynosiło efekt? Co dawało Ci pozytywny feedback od klientów? Jakie działania generowały sprzedaż, a jakie wydawały Ci się zmarnowanymi możliwościami?
Przeprowadź też audyt swojej strony internetowej – i to zarówno audyt SEO, jak i audyt contentowy. Oba są Ci potrzebne, aby zrozumieć, jak do tej pory radziły sobie Twoje treści. Sprawdź konkurencję, zbadaj rynek – nawet jeśli taki nakład działań miałby się wiązać z chwilowym zastojem na blogu, zdecydowanie warto zainwestować w te działania analityczne czas i budżet.
Zadanie domowe z przeanalizowania stanu contentu na Twojej stronie odrobione? Doskonale. Teraz możesz przystąpić do tworzenia strategii content marketingowej. W jaki sposób może pomóc Ci w budowaniu wizerunku marki?
Wspominałam na początku, że w brandingu wszystko jest w pewien sposób zaplanowane i ułożone. Ale co z tego, że masz coś w teorii, głęboko zakopane na dysku firmowym, jeśli nikt z tego nie korzysta, a jedyny element identyfikacji wizualnej, jaki się pojawia w social mediach, to logo? Nie wspominając już o Tone of Voice i aspektach związanych z contentem na stronie.
Dlatego tak ważne jest wprowadzenie strategii content marketingowej. Dzięki niej wykorzystasz swoją wiedzę o misji firmy czy jej charakterze, konsekwentnie budując na tych fundamentach coś stabilnego i rozwijającego się w jednym, określonym kierunku. Dlatego nie pomijaj strategii, nawet jeśli wydaje Ci się zbędna czy nudna!
Strona internetowa musi zawierać treść. I to, jaki charakter będzie miała ta treść, ma ogromne znaczenie dla Twoich klientów. Przyda im się czy będzie tylko zbędnym zapychaczem? Będzie spójna z tonem marki, który stosujesz w social mediach, czy zupełnie inna, bo content tworzyła zupełnie inna osoba (i nie dostała odpowiedniego briefa)? Skonwertuje czy jedynie odstraszy?
Strona to naprawdę ogromny potencjał na to, by content wspierał tworzenie pozytywnego wizerunku Twojej marki. I nie mówimy tu tylko o blogu (a raczej jeszcze nie – zerknij na podpunkt niżej), a o wszelkiego rodzaju opisach produktów, kategoriach, usługach czy nawet podstronie „O nas”. Contentem będzie też treść formularza, a nawet to, jak wygląda Twoja strona z błędem 404! Wykorzystaj to na 100%, a zobaczysz różnicę.
Blog to potężne narzędzie w rękach osób, które wiedzą, co robią – a z odpowiednim przygotowaniem możesz być właśnie taką osobą. Stwórz kalendarz contentowy, zaplanuj publikacje poszczególnych treści, wrzucaj aktualności z życia firmy, konsekwentnie stosuj język marki i będziesz właścicielem bloga, który wygląda naprawdę dobrze.
A jeśli wygląda naprawdę dobrze, tak samo prezentuje się Twoja marka.
O budowaniu wizerunku eksperta pisaliśmy już sporo, więc dodam tylko, że regularne wpisy na blogu zgodne z E-E-A-T mogą nie tylko pomóc Ci w dotarciu do większej liczby odbiorców, lecz także pozytywnie wpływać na konwersje – szczególnie jeśli dobry content połączysz ze świetnym UX.
Na koniec wspomnę jeszcze o social mediach. Choć charakter mediów społecznościowych stopniowo się zmienia, to jest tam wciąż miejsce na Twoją markę. Naprawdę. Znajdź swoją niszę, dotrzyj do klientów i buduj z nimi relacje – sociale to doskonale miejsce, aby pokazać, że Twoja marka jest dla ludzi, oraz wyegzekwować komunikację marketingową na najwyższym poziomie.
Ps. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o budowaniu brandu w social mediach i łączeniu social mediów z SEO, zajrzyj na nasz kanał!
Strategia content marketingowa ma duże znaczenie dla wizerunku Twojej marki. Jeśli chcesz poprawić zadowolenie klientów i zmienić to, jak Cię widzą, upewnij się, że te 5 obszarów poniżej jest odpowiednio zaopiekowane.
Trzymamy kciuki! A gdyby potrzebne było Ci wsparcie w zakresie content marketingu – wiesz, gdzie nas szukać 🙂