Powrót do prostych stron www a pozycjonowanie
Często okazuje się, że nowoczesność nie ma nic wspólnego z funkcjonalnością. Wiele współczesnych witryn, pomimo atrakcyjnego designu, nie spełnia swojej funkcji, generując wysoki współczynnik odrzuceń. Dlaczego tak się dzieje? Po pierwsze, duże ilości grafiki oraz filmy i animacje w tle wydłużają czas ładowania się strony, utrudniając wyszukiwarce dostęp oraz zniechęcając do czekania użytkowników, w tym potencjalnych klientów.
Bardzo często są to witryny, które zawierają wiele, z pozoru atrakcyjnych, jednak spowalniających i zawieszających stronę wtyczek. Takie gotowe rozwiązania zmniejszają również jakość strony, ponieważ minimalizują ilość elementów kodowanych ręcznie. Ponadto, duże ilości grafik i mało treści zawierającej wartościowe dla użytkownika informacje zmniejszają popularność strony oraz jej widoczność w wynikach wyszukiwań. Dlatego właśnie rok 2018 to powrót do prostych, jednak czytelnych, zarówno dla odwiedzających robotów, jak również użytkowników, stron internetowych.
8 najważniejszych aspektów, które powinieneś uwzględnić w strategii SEO
1. Wyszukiwanie głosowe
Według najnowszych doniesień Google, już jedno na pięć wyszukiwań to wyszukiwanie głosowe. To, coraz popularniejsze, rozwiązanie daje szereg nowych możliwości i otwiera rynek, który już niedługo może zmienić sposób wyszukiwania informacji w Internecie. W związku z tym konieczne jest, aby podczas planowania strategii SEO brać pod uwagę wzrost wyszukiwań głosowych, dobierając frazy kluczowe w bardziej naturalnym języku, który używany jest przez użytkowników podczas normalnych konwersacji. Lepiej sprawdzą się tutaj frazy z tzw. długim ogonem, dzięki którym użytkownik będzie mógł otrzymać szybką i trafną odpowiedź na swoje pytanie.
2. Mobilny indeks stron internetowych
Mobile First Index to jedna z największych od kilku lat zmian dotyczących sposobu budowania rankingu Google, która może mieć wpływ na widoczność strony oraz zmiany w pozycjach stron, które nie są przystosowane do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Dlatego właśnie, obecny rok może być ostatnim dzwonkiem dla tego typu stron, na które wciąż można „natknąć się” w wynikach wyszukiwania.
Jaka powinna być prawidłowa mobilna wersja strony? Przede wszystkim jej content nie może różnić się od wersji komputerowej, a nawigacja wewnętrzna powinna umożliwiać użytkownikowi intuicyjne poruszanie się po stronie oraz zapewniać dotarcie do wszystkich podstron. Co więcej, należy upewnić się, że dane strukturalne w obu wersjach witryny są jednolite i poprawne. Bardzo ważną rolę odgrywa również szybkość ładowania witryny, która powinna być jak najkrótsza (można sprawdzić ją dzięki narzędziu Page Speed Insights).
Google zaczął informować swoich klientów o wdrożeniu Mobile First Index. Od niedawna można zauważyć przychodzące komunikaty na ten temat w Google Search Console.
3. User Experience
Google, podczas określania pozycji strony w wynikach wyszukiwania, coraz większą uwagę przykłada do jej jakości interakcji z użytkownikiem. Odpowiedni UX zwiększa szansę na wydłużenie czasu pobytu użytkownika na danej witrynie i minimalizuje współczynnik odrzuceń, co z kolei informuje wyszukiwarkę, że dana strona jest użyteczna dla użytkowników i warto wyróżnić ją przed innymi. Konieczne więc jest zadbanie o jak najmniejszy czas ładowania się witryny oraz o odpowiednią i czytelną strukturę nawigacji. Dobry UX powinien charakteryzować zarówno wersję dla komputerów, jak również urządzeń mobilnych.
Wcześniej pisaliśmy również o tym jak UX wpływa na SEO.
4. Bezpieczne połączenie HTTPS
Kolejna kwestia, która w ostatnim czasie jest bardzo mocno propagowana przez Google, to bezpieczne połączenia HTTPS. Od lipca 2018 roku w wyszukiwarce internetowej Google Chrome, na stronach z formularzami, które zbierają hasła lub dane kart kredytowych i nie posiadają szyfrującego certyfikatu SSL zaczną pojawiać się komunikaty „niezabezpieczona” oraz „NIEBEZPIECZNA”. Ostrzeżenia te będą zniechęcać użytkowników do dokonania konwersji, obniżając ruch na stronie i wpływając na zwiększenie współczynnika odrzuceń. Chcąc zyskać w oczach Google oraz umocnić pozycję strony w wyszukiwarce, jednocześnie zapewniając bezpieczeństwo danych użytkowników, warto wdrożyć certyfikat SSL oraz o zadbać o jego poprawną implementację.
W naszym wcześniejszym wpisie przeczytasz o najczęściej popełnianych błędach podczas wdrożeniu HTTPS.
5. Filmy i grafika na stronie
Według analityków, w ciągu najbliższych kilku lat filmy będą stanowiły aż 80 % całego ruchu w Internecie. Atrakcyjne treści wizualne połączone z interesującą treścią przyciągają użytkowników i sprawiają, że dłużej zostają oni na stronie. Co to oznacza dla SEO w 2018 roku? Umieszczanie wartościowego dla użytkowników contentu wizualnego zwiększa ich zaangażowanie i sprawia, że coraz częściej udostępniają je oni w różnorodnych mediach społecznościowych, tworząc naturalne linki. Co więcej, dostępne na stronie obrazy i filmy coraz częściej pojawiają się w wynikach wyszukiwania i mogą generować dodatkowy ruch. Bardzo ważne jest jednak, aby content wizualny był tylko dodatkiem do strony, a nie tworzył jej głównej zawartości, wydłużając jej czas ładowania.
6. Przyspieszone strony mobilne AMP
W styczniu 2016 roku w Google Search Console’u pojawiła się funkcja umożliwiająca włączenie przyspieszenia stron mobilnych. Funkcja ta, zwana AMP, czyli z ang. Accelerated Mobile Pages, została skierowana przede wszystkim do posiadaczy statycznych stron internetowych, którzy chcą przyspieszyć wyświetlanie treści dla użytkowników. AMP składa się z następujących elementów:
- AMP HTML – zbiór poleceń dla kodu HTML, które umożliwiają tworzenie wartościowych treści przy użyciu podstawowego kodu HTML i dostępnych w ramach AMP rozszerzeń.
- AMP JS – zbiór bibliotek JavaScript’owych, które znacznie przyspieszają ładowanie się treści na stronie www.
- AMP CDN – element odpowiedzialny za dostarczanie stron HTML, które są oparte o AMP.
Głównym celem AMP jest zmniejszenie współczynnika odrzuceń spowodowanych zbyt wolnym ładowaniem się stron i wczytywaniem treści, niezależnie od urządzenia mobilnego, na którym wyświetlana jest dana witryna.
7. Local SEO
Wyszukiwarka Google coraz bardziej wspiera działanie firm lokalnych. Możliwość uzupełnienia wizytówki firmy z dodaniem jej do Map Google oraz publikowanie w niej postów umożliwia osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania dla fraz kluczowych związanych bezpośrednio z określoną lokalizacją. Jest to doskonałe rozwiązanie dla przedsiębiorców skupiających się przede wszystkim na sprzedaży lokalnej. Coraz więcej zapytań pochodzi bowiem z urządzeń mobilnych i ma charakter lokalizacyjny.
O tym, jak dodać firmę do Google Moja Firma i jak pozycjonować się na Mapach Google, pisaliśmy już wcześniej.
8. Direct Answers
Każdy użytkownik korzystając z wyszukiwarki internetowej szuka szybkiej, trafnej i wyczerpującej odpowiedzi na swoje pytania. Direct Answers to mechanizm oparty na sztucznej inteligencji, który umożliwia wyszukanie bezpośrednich i spersonalizowanych odpowiedzi. Analizuje on strony internetowe, wyszukując te, które najlepiej oddają to, czego szuka internauta. Dlatego ważne jest dodawanie na naszej stronie internetowej krótkich definicji poszczególnych fraz, które powinny znaleźć się w dłuższym tekście, który będzie wyczerpywał temat.
Podsumowanie
Na skuteczne pozycjonowanie w 2018 roku składa się szereg istotnych aspektów, które powinniśmy uwzględnić w planowanej strategii SEO. Warto przede wszystkim zwrócić uwagę na rozwój wyszukiwania głosowego oraz na optymalizację mobilnych wersji witryny. Bardzo istotne jest również tworzenie użytecznych i intuicyjnych dla użytkowników stron internetowych, które posiadają wartościowe treści oraz atrakcyjny content wizualny. Jeżeli naszym celem jest obniżenie współczynnika odrzuceń, powinniśmy zaimplementować szyfrujący certyfikat SSL oraz włączyć przyspieszenie stron mobilnych AMP, a chcąc zwiększyć swoją sprzedaż lokalną warto odpowiednio zoptymalizować wizytówkę firmy i dodać ją do Map Google.