Pozycjonowanie w Australii – SEO wśród Aussies

Pozycjonowanie w Australii – SEO wśród Aussies

Jeśli myślisz o tym, by zacząć sprzedawać swoje produkty lub usługi za granicą i zastanawiasz się nad tym, który kraj wybrać, to może warto sięgnąć znacznie dalej niż Europa i wybrać… Australię?

Australia jest szóstym pod względem wielkości państwem na świecie. Jest też jednym z siedmiu kontynentów oraz wyspą. To wysoko rozwinięte państwo, w którym miesza się wiele kultur. Tym samym wymagania społeczeństwa są również na wysokim poziomie. Przekłada się to na to, jakiego rodzaju konsumentami są Australijczycy, czego oczekują w codziennym życiu i jakie mają wymagania względem produktów, które kupują oraz rzeczy, które przeglądają w internecie. Na początek nieco statystyk.

Według danych z 2017 roku Australię zamieszkiwało 24 641 662 ludzi przypadających na powierzchnię 7 741 220 km2. W porównaniu do Polski to o 36% mniej ludności na powierzchni większej o 95%. Jednak najważniejsze i najbardziej interesujące nas dane dotyczą użytkowników internetu. Statystyki te prezentują się następująco: w Australii mamy 92% aktywnych użytkowników sieci, zaś w Polsce jest to 80%.

Bardzo istotną kwestią jest sprawa języka. Otóż językiem urzędowym Australii jest angielski. Sprawa nie jest jednak tak oczywista, ponieważ jest to specjalna odmiana, nazywana australijskim angielskim. Opiera się ona w głównej mierze na brytyjskiej formie, ale znajdują się w niej także naleciałości amerykańskiej odmiany oraz zapożyczenia z języków aborygeńskich. To bardzo istotne jeśli chodzi o działania SEO. Australia ma swoje własne słowa, które można wykorzystać w prawidłowym doborze słów kluczowych, stanowiących podstawę pozycjonowania.

Pozycjonowanie – Australia i jej odmiana angielskiego

Przed dopasowywaniem słów kluczowych do danych stron, warto więc zapoznać się z charakterystycznymi dla Australii słowami. Najpopularniejsze z nich, które pochodzą jeszcze od Aborygenów, to znane na całym świecie kangaroo czy boomerang. Należy też zdać sobie sprawę z tego, że pomimo opierania się na brytyjskiej odmianie, w wersji australijskiej znajdują się też słowa amerykańskie. Przykładami takich słów są: tap zamiast faucet (kran) czy truck zamiast lorry (ciężarówka). Istotne są także ortograficzne wyjątki, czyli słowo program zamiast programme oraz Harbor zamiast Harbour, a także Australian Labor Party zamiast Labour.

Kolejną kwestią są zdrobnienia, które Australijczycy wprost uwielbiają. Niektóre z ich to: arvo (afternoon), bizzo (business), doco (documentary), evo (evening), journo (journalist), servo (service station/gas station), Aussie (Australian), barbie (barbeque), bikkie (biscuit), brekkie (breakfast), chokkie (chocolate), Chrissie (Christmas), exy (expensive), kindie (kindergarten), lippy (lipstick), oldies (parents), possie (position), prezzie (present), sunnies (sunglasses), vedgie (vegetable), nana (banana), roo (kangaroo). Na koniec zaś przedstawiamy słowa typowo australijskie, których nie używa się w innych odmianach języka angielskiego, a które mogą być bardzo istotne przy pozycjonowaniu chociażby sklepów. Oto one:

  • barrack (for sb)(cheer) kibicować
  • daks(trousers, pants) spodnie
  • dinkum(genuine, true) prawdziwy
  • lolly(sweet, candy) cukierek
  • Oz(Australia) Australia
  • snag(sausage) kiełbasa

Pozycjonowanie opiera się w dużej mierze na contencie. Ten można umieszczać w mediach społecznościowych oraz na blogach oraz na samych pozycjonowanych witrynach. Trzeba pamiętać o tym, by prowadzić je regularnie i dodawać wartościowe treści najlepiej codziennie lub przynajmniej 3-4 razy w tygodniu. Nie można oczywiście zapomnieć o optymalizacji strony internetowej pod kątem słów kluczowych, które ustalisz wcześniej.

Interesującą kwestią są także ceny. Ile zatem kosztuje SEO w Australii? Działania te to połączenie działów IT oraz marketingu. Wiele firm informatycznych ma w swojej ofercie podstawowe usługi pozycjonowania. Wówczas abonament miesięczny może zaczynać się od 99$ miesięcznie. Pamiętaj jednak, że to tylko podstawy. Aby osiągać znacznie lepsze wyniki, trzeba zainwestować więcej i rozszerzyć działania SEO. Wówczas ceny mogą sięgać 250-400$. Skuteczność kampanii jest większa, gdy połączy się ją z AdWords.

Pozycjonowanie w Australii, zresztą jak w każdym kraju, to proces długotrwały, którego efekty widać dopiero po kilku miesiącach. Nie zrażaj się więc, jeśli twój biznes nie rusza od razu do przodu po wdrożeniu kampanii SEO.

E-commerce w Australii

Australijczycy są bardzo przywiązani do swoich rodzimych produktów i firm. Chętnie to podkreślają i jeszcze chętniej korzystają z usług czy produktów firm australijskich. Z drugiej zaś strony lubią produkty nowe i alternatywne, co daje duże pole do popisu firmom zagranicznym – w tym z Polski. Tworzą społeczeństwo świadome, więc ważna jest dla nich ochrona środowiska i zdrowie, dlatego chętnie kupują produkty ekologiczne.

Skoncentrujmy się jednak na sprzedaży internetowej, by móc lepiej poznać oczekiwania australijskiego klienta. Tak prezentuje się wykres określający liczbę osób kupujących przez internet. Z roku na rok jest ich coraz więcej.

E-commerce w Australii
źródło: https://www.asendia.nl/application/files/3215/1688/2350/Australia_Ecommerce_Country_Report_2017_light_002.pdf

Należy zwrócić uwagę, że na popularności zyskują takie kategorie produktów jak moda i media. To świetna okazja, którą mogą wykorzystać polskie sklepy.

E-commerce w Austlaii - popularne kategorie
źródło: https://www.asendia.nl/application/files/3215/1688/2350/Australia_Ecommerce_Country_Report_2017_light_002.pdf

Dla porównania wykres dla Polski za 2016 rok wygląda w ten sposób:

Ecommerce branże w Polsce
źródło: https://www.asendia.nl/application/files/3215/1688/2350/Australia_Ecommerce_Country_Report_2017_light_002.pdf

Ważne z punktu widzenia budowy strony oraz jej optymalizacji jest pytanie, za pośrednictwem jakich urządzeń najczęściej kupowało się produkty. W 2017 roku prym wiodła sprzedaż za pośrednictwem laptopów. Na drugim miejscu pozostają nadal komputery, a od trzeciego miejsca plasują się urządzenia mobilne, takie jak smartfony czy tablety.

E-commerce Australia - urządzenia
źródło: https://www.asendia.nl/application/files/3215/1688/2350/Australia_Ecommerce_Country_Report_2017_light_002.pdf

Wprowadzając swój sklep na rynek australijski warto wiedzieć także, co kształtuje decyzje zakupowe. Według badań, najistotniejsza jest dla mieszkańców Australii darmowa dostawa. Należy o tym pamiętać, chcąc zyskać jak największą liczbę klientów.

Co wpływa na decyzje zakupowe - Australia
źródło: https://www.asendia.nl/application/files/3215/1688/2350/Australia_Ecommerce_Country_Report_2017_light_002.pdf

SEO w Australii – o czym jeszcze należy pamiętać?

W Australii nie ma miejsca na nieuczciwe zagrywki SEO. Korzysta się w dużej mierze z katalogów, zwłaszcza lokalnych. Ciekawostką, która na polskich stronach występuje dosyć rzadko jest sekcja o nazwie „polecane linki”, która w Australii znajduje się na wielu witrynach. W tym miejscu można wymienić się odnośnikami z innymi stronami. Ludzie chętnie z tego korzystają. Zaś w związku z tym, że rynek jest niewielki, tworzenie linków nie musi być tak „dynamiczne” i masowe, by było skuteczne.

Duży nacisk jest kładziony na content marketing. W tej kwestii królują oczywiście media społecznościowe, których użycie w ubiegłym roku przedstawiało się następująco:

Social Media w Australii
źródło: https://www.asendia.nl/application/files/3215/1688/2350/Australia_Ecommerce_Country_Report_2017_light_002.pdf

Inne źródło wskazuje zmiany, które następują aktualnie. Chodzi mianowicie o wzrost popularności Pinteresta.

Australia - popularność pinterest
Źródło: http://gs.statcounter.com/social-media-stats/all/australia

prawą bardzo istotną, którą należy wziąć pod uwagę przy tworzeniu treści i przede wszystkim publikowaniu ich, są strefy czasowe. Australia jest podzielona na trzy strefy czasowe: Australian Eastern Standard Time, Australian Central Standard Time oraz Australian Western Standard Time. W zależności od regionów są to następujące możliwości: UTC/GMT +8, +8:45, +9:30, +10. Szczegółowe informacje o strefach czasowych i aktualnej godzinie znaleźć można w Internecie, np. tutaj: Australia – aktualny czas lokalny.

Sprawdź również nasz poradnik dla początkujących: pozycjonowanie stron.

Rynek australijski

Australia jest państwem, które ma dużą powierzchnię. Oznacza to, że odległości między miastami są spore. Dlatego też funkcjonują tam tzw. pociągi drogowe, czyli ciężarówki, które mogą ciągnąć nawet do 12 przyczep. Usprawnia to transport towarów na wyspie. Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że Australia jest osobnym kontynentem, który jest położony w niemałej odległości od innych stałych lądów. W związku z tym, transport na wyspę i z wyspy jest nieco bardziej utrudniony i zajmuje więcej czasu. Należy o tym pamiętać, gdy chcemy wprowadzić polski sklep na rynek australijski.

Przed wprowadzeniem swojego produktu na ten kontynent, bardzo ważna jest jego analiza pod kątem zapotrzebowania na tenże produkt czy możliwościami dotarcia do klientów. To oczywiste. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że tamtejszy rynek wygląda zupełnie inaczej niż nasz rodzimy i australijski klient może poszukiwać Twojego produktu zupełnie inaczej niż Polak. W Australii bardzo istotny jest system poleceń. Przejawia się to w bogato rozwiniętych regionalnych katalogach firm, o czym zostało wspomniane wcześniej, gdzie potencjalny klient może przeczytać opinie o danej firmie, produkcie czy usłudze. Australijczycy przykładają bardzo dużą wagę do uczciwości kontrahentów, więc próbując sprzedać produkt na tamtejszym rynku, należy wziąć pod uwagę ich marketing rekomendacji. Kraj ten posiada również wiele różnic prawnych w porównaniu do Polski. Mają inne przepisy celne i skarbowe, które należy znać i ściśle ich przestrzegać.

Kolejnym krokiem jest kwestia strony internetowej. Jeśli chcesz rozszerzać swoją witrynę o nową wersję językową, należy bardzo uważać na duplikację treści. Wówczas warto skorzystać z hreflangów, o których dowiesz się więcej w naszym artykule Wejście na rynek zagraniczny – domeny czy wersje językowe

Jeśli natomiast tworzysz stronę od nowa, stricte pod rynek australijski, musisz zdawać sobie sprawę z tego, że nie będziesz mieć możliwości wykupienia domeny z końcówką .au, jeśli nie masz numeru ABN (Australian Business Number), który jest wydawany przez tamtejszy rząd.

Więcej na temat pozycjonowania zagranicznego przeczytasz tu: Pozycjonowanie zagraniczne

Ten wpis jest aktualizacją treści z 21 września 2018 roku.

(5)
Autor
Junior SEO Specialist - Ola

Junior SEO Specialist

Absolwentka filologii, która kocha polszczyznę i pisze teksty tak, by nie tylko roboty Google dobrze się bawiły, czytając je. W Delante od maja 2018 roku, w branży SEO od niespełna roku. Żongluje słowami i ściga się z konkurencją na coraz to wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Miłośniczka memów, gier słownych, muzyki na żywo (od Bacha do Beyonce), kuchni wege, wtrąceń w nawiasach i szopów praczy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak założyć sklep internetowy - poradnik krok po kroku

Jak założyć sklep internetowy - poradnik krok po kroku

Jeżeli szukasz pomysłu na biznes, sprzedaż online może okazać się trafioną formą działalności, bo to właśnie w Internecie dzisiaj łatwiej znaleźć przyszłych klientów. Dlatego zapoznaj się z naszym poradnikiem, w którym przedstawiamy, jak założyć sklep internetowy - od rejestracji przez projekt i wdrożenie aż po promocję.

Czytaj więcej
AI w content marketingu, czyli jak sztuczna inteligencja może wspomóc tworzenie treści? Szanse i zagrożenia

AI w content marketingu, czyli jak sztuczna inteligencja może wspomóc tworzenie treści? Szanse i zagrożenia

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe sprawdziły się w marketingu cyfrowym, ale czy zabiorą pracę twórcom treści? W rzeczywistości generatory treści AI mogą służyć jako wysoce wydajny asystent zwiększający ich produktywność. Dlaczego warto zainteresować się tym zagadnieniem, a jednocześnie zachować rozwagę? W naszym artykule dowiesz się więcej o szansach i zagrożeniach wynikających z zastosowania AI w content marketingu, a także poznasz generatory treści bazujące na działaniu sztucznej inteligencji. Zapraszamy!

Czytaj więcej