Kiedy wpadasz na pomysł, że chcesz samodzielnie zająć się pozycjonowaniem stron, w Twojej głowie może pojawić się tysiące pytań albo może pojawić się też… pustka. Wszystko jedno. Potrzeba Ci wiedzy, odpowiedzi, czegoś, co pomoże Ci sprawić, że szalony pomysł, stanie się rzeczywistością, a Twoja strona znajdzie się na topowych pozycjach w wynikach wyszukiwania.
Od czego zacząć? W jaki sposób? Za pomocą jakich narzędzi? Co warto wiedzieć, by samodzielnie zoptymalizować swoją stronę, a czego absolutnie się wystrzegać?
To tylko niektóre z pytań, które mogą nasunąć się Tobie i osobom, które zaczynają swoją przygodę z SEO. Jednak to, co ważne, to także fakt, że nie wiesz, gdzie zacząć…
A co, jeśli w jednym miejscu znajdziesz wiedzę, która pomoże Ci stawiać pierwsze samodzielne kroki?
Przejdź do – Pozycjonowanie stron – najczęściej zadawane pytania
Dowiedz się więcej o usłudze pozycjonowania stron w Delante
Co to jest pozycjonowanie stron?
By ułatwić Ci to zadanie, od pewnego czasu publikujemy artykuły, które poruszają różne zagadnienia związane z tym tematem. Poniższy artykuł, to, co jakiś czas aktualizowane podsumowanie, w którym znaleźć można odnośniki do poszczególnych tekstów. Stanowi on więc swego rodzaju mini-poradnik czy też tutorial dotyczący pozycjonowania stron internetowych. Chcesz dowiedzieć się więcej? Idź po kolei!
Zacznijmy od teorii
Swoją przygodę z SEO należy rozpocząć przede wszystkim od poznania podstawowych pojęć, czyli… let’s start from the beginning. Tak, by wszystko miało ręce i nogi na początek powinieneś wiedzieć, czym jest pozycjonowanie stron, czym się charakteryzuje, czym różni się od reklam płatnych oraz jakie zwierzątka musisz poznać, by skutecznie działać w SEO.
Najprościej mówiąc, pozycjonowanie stron internetowych to wszystkie działania, które mają na celu zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce w organicznych wynikach wyszukiwania. Zaliczamy do nich optymalizacje techniczne (np. poprawa indeksacji, optymalizacja meta tagów, instalacja certyfikatu SSL, wgranie mapy witryny, robots.txt), content marketing (tworzenie treści i ich optymalizacja), link building.
Na to, jak oceniona jest dana strona wpływają czynniki rankingowe Google, które opisaliśmy w naszym artykule. Czynniki są mierzone poprzez algorytmy Google, które często są wciąż aktualizowane. Małe aktualizacje zdarzają się prawie codziennie natomiast duże aktualizacje algorytmów są wdrażane kilka razy w roku i zazwyczaj mocno mieszają wynikami wyszukiwania. O najważniejszych aktualizacjach informujemy na naszym blogu.
Wiedząc już czym jest pozycjonowanie stron internetowych możesz przejść do tego, z czego składa się SEO. W jednym z naszych artykułów opisaliśmy 10 najważniejszych elementów pozycjonowania.
Każdy właściciel strony internetowej w pewnym momencie zadaje sobie pytania, które mogą mu pomóc w optymalizacji jego www. Swego czasu na blogu umieściliśmy artykuł, w którym prezentujemy 7 podstawowych pytań dotyczących pozycjonowania.
Swoją drogą, wielu właścicieli biznesów internetowych zastanawia się czy wybrać pozycjonowanie stron czy Google Ads? Najbardziej optymalnym wyjściem jest połączenie tych działań, jednak na początku może to być wyzwaniem. Aby ułatwić Ci wybór opisujemy różnice w naszym artykule: Pozycjonowanie czy Google Ads – co wybrać?
Jak wybrać frazy do pozycjonowania?
Po przeczytaniu tego artykułu i zasięgnięciu wiedzy w innych, o których wspominamy, zaczniesz zastanawiać się nad tym, że być może wiesz, czym jest pozycjonowanie, ale skąd masz wziąć frazy, na które będziesz optymalizował swoją stronę i ile słów kluczowych wybrać? Na to też znamy odpowiedź. Podpowiadamy w artykule Jak wybrać słowa kluczowe? Co może ułatwić nam pracę przy wyborze słów kluczowych? Na pewno narzędzia, które zostały do tego stworzone. Jakie? O tym piszemy w artykule: Słowa kluczowe – 11 narzędzi, które wspomagają keyword research.
Ile słów kluczowych wybrać? Temat ten rozwinęliśmy w tekście: Pozycjonowanie 5, 10, 20 fraz – ile wybrać? Liczba to jednak nie wszystko, liczy się także kształt. O tym, jaką formę mogą przyjmować słowa kluczowe i które będą najodpowiedniejsze, dowiesz się z tekstu o tak zwanym długim ogonie, gdzie za pomocą infografiki zilustrowaliśmy czym jest SEO typu longtail.
Frazy kluczowe do pozycjonowania dzielimy na kilka rodzajów:
- Ogólne słowa kluczowe – to takie, które mają duży wolumen wyszukiwania i są bardzo konkurencyjne. Są to zazwyczaj fraz 1-2 wyrazowe i nie opisują szczegółowo produktu czy usługi. Taką frazą jest na przykład „sukienka”.
- Brandowe słowa kluczowe – te frazy zawierają nazwę Twojej firmy. Aby miały duży wolumen wyszukiwania twoja marka musi być rozpoznawalna.
- Słowa kluczowe zawierające pytanie – to wpisywane przez użytkownika pytanie bezpośrednio w wyszukiwarkę, np.: „jak pozycjonować stronę internetową?” (taką frazę mógłbyś wpisać, żeby znaleźć ten poradnik). Odpowiadając na takie zapytania stawiasz się w roli eksperta.
- Frazy z długim ogonem – to te bardziej szczegółowe. Mają one mniejszy wolumen wyszukiwania ale też mniejszą konkurencyjność. Pozycjonowanie takich fraz zazwyczaj przynosi szybsze efekty. Mają one tez często większy wolumen wyszukiwania. Pozycjonowanie z wykorzystaniem fraz długiego ogona nazywamy pozycjonowaniem szerokim.
Wolisz posłuchać czym jest pozycjonowanie szerokie? Zachęcamy do obejrzenia jednego z odcinków vloga Robię SEO, w którym Gosia opowiada czym jest pozycjonowanie szerokie.
Pozycjonowanie lokalne, ogólnopolskie, za granicą – które wybrać?
Przy pozycjonowaniu strony należy też określić sobie, w której wyszukiwarce będziemy pozycjonować i na jaki kraj będziemy kierować swoje działania.
Jeżeli chcesz, by Twoja strona wyświetlała się w wynikach lokalnych wyszukiwania: zainwestuj w SEO na terenie Twojego miasta czy województwa.
My, na przykładzie Krakowa pisaliśmy o tym, jak pozycjonować firmę w Twoim mieście. Przy pozycjonowaniu lokalnym sporą rolę odgrywa Pozycjonowanie w Google Maps, gdzie optymalizacja wizytówki pozwoli Ci zwiększyć ruch i pozycję strony. Chcesz być wysoko w mapach a nie wiesz jak to zrobić? My wiemy – i pokazujemy to w powyższym artykule. Jeśli nie masz jeszcze wizytówki, dowiedz się jak dodać firmę do Google Moja Firma i na mapach. Istotną rolę w pozycjonowaniu lokalnym, a przede wszystkim w linkowaniu, odgrywają tak zwane NAPy (Name, Adress, Phone), czyli linki zawierające w opisie adres i telefon. Takie linki możesz na przykład umieszczać w katalogach lokalnych i spisach firm.
Coraz bardziej popularne wśród firm jest także pozycjonowanie za granicą. Oprócz pigułki, stworzyliśmy osobny duży poradnik o tym jak prowadzić SEO za granicą. Z niego dowiesz się na co zwrócić uwagę już na etapie przygotowania, jakie aspekty techniczne mają wpływ na widoczność, jak zapewnić sobie większy ruch oraz jak sprawić, by w bezpieczny sposób zapewnić sobie wzrost pozycji w danym kraju. Jedną z kwestii, którą warto poruszyć na samym początku jest wybór domeny, o czym pisaliśmy w artykule: Wejście na rynek zagraniczny – domeny czy wersje językowe?
Wiemy również, że pozycjonowanie stron różni się w zależności od kraju, w którym chcemy je wykonywać. By SEO za granicą było skuteczne, należy przede wszystkim poznać specyfikę kraju, rynku pozycjonowania w danym państwie a także znać język danego kraju. Na naszym blogu pojawiły się artykuły dotyczące poszczególnych krajów:
- pozycjonowanie w Niemczech
- pozycjonowanie w Anglii
- pozycjonowanie w Norwegii
- pozycjonowanie we Francji
- pozycjonowanie w Rosji
- pozycjonowanie w Czechach
- pozycjonowanie w Turcji
- pozycjonowanie w Holandii
- pozycjonowanie w Szwajcarii
- pozycjonowanie w Hiszpanii
- pozycjonowanie w USA
- pozycjonowanie w Szwecji
- pozycjonowanie w Danii
- pozycjonowanie w Australii
- pozycjonowanie we Włoszech
- pozycjonowanie w Singapurze
- pozycjonowanie w Zjednoczonych Emiratach Arabskich
- pozycjonowanie w Kanadzie
- pozycjonowanie w Belgii
- pozycjonowanie w Austrii
- pozycjonowanie w Finlandii
- pozycjonowanie na Węgrzech
- pozycjonowanie w Ameryce Południowej
- pozycjonowanie w Brazylii
- pozycjonowanie w Meksyku
- pozycjonowanie na Ukrainie
O pozycjonowaniu zagranicznym również możesz posłuchać na vlogu Robię SEO:
Pozycjonowanie strony – branża ma znaczenie
Wybór strategii nie zależy jedynie od lokalizacji w której chcesz aby wyświetlała się Twoja strona. Duży wpływ na działania ma również branża w której prowadzisz swoją działalność. Inna jest chociażby specyfika stron dotyczących branży finansowej, medycznej, e-commerce czy fotograficznej. Do każdej branży należy podejść indywidualnie i zaplanować odpowiednie działania SEO. Na naszym blogu napisaliśmy na temat pozycjonowania dla różnych branż, między innymi:
- pozycjonowanie branży odzieżowej
- pozycjonowanie branży fotograficznej
- pozycjonowanie branży muzycznej
- pozycjonowanie branży sportowej
- pozycjonowanie branży gastronomicznej
- pozycjonowanie branży wydawniczej
- pozycjonowanie branży IT
- pozycjonowanie branży medycznej
- pozycjonowanie branży dziecięcej
- pozycjonowanie branży meblarskiej
- pozycjonowanie branży konopnej
- pozycjonowanie branży finansowej
- pozycjonowanie branży turystycznej
- pozycjonowanie branży obuwniczej
- pozycjonowanie branży kosmetycznej
- pozycjonowanie branży elektronicznej
- pozycjonowanie branży nieruchomości
- pozycjonowanie branży fitness
- pozycjonowanie branży zoologicznej
- pozycjonowanie branży ślubnej
- pozycjonowanie portali informacyjnych
- pozycjonowanie branży farmaceutycznej
- pozycjonowanie branży prawnej
- pozycjonowanie branży spożywczej
Nie znalazłeś swojej branży? Daj nam znać, chętnie przyjrzymy jak można prowadzić działania pozycjonowania dla Twojej strony!
Przejdźmy do praktyki!
Po wyborze fraz i zapoznaniem się z podstawowymi pojęciami z tematyki SEO, czas na… praktykę.
By rozpocząć pozycjonowanie stron, najpierw należy wykonać audyt SEO. Na co zwrócić przy nim uwagę? Jak sprawdzić, czy nasza strona jest dobrze zoptymalizowana? O tym, piszemy w naszym artykule: Audyt SEO: co powinien zawierać? oraz Jak samodzielnie przeprowadzić prosty audyt SEO? Kiedy zbadasz poszczególne elementy, będziesz wiedział, w którym miejscu Twoja strona potrzebuje poprawy.
Audyt strony wyznacza pewien kierunek i wskazuje elementy, które wymagają optymalizacji. Bez niego ani rusz Co jest najważniejsze? Przede wszystkim zwróć uwagę na to, żeby audyt nie był wykonywany automatycznie. Oczywiście należy posiłkować się narzędziami zewnętrznymi, natomiast wyniki, które one „wypluwają” powinny być zanalizowane przez specjalistę i zinterpretowane.
O czym nie możesz zapomnieć audytując stronę? Posłuchaj co radzi Gosia na vlogu Robię SEO.
Masz plan i możesz działać!
Duża ilość stron opartych jest obecnie na WordPressie, czyli systemie zarządzania treścią, który jest prosty, intuicyjny i pozwala na bardzo wiele swoim użytkownikom. Wtyczka SEO dedykowana dla tego CMS’a to Yoast, który w prosty sposób pozwoli Ci podnieść poziom optymalizacji SEO Twojej strony. O tym jak pozycjonować stronę na WordPressie przeczytasz w naszym kolejnym artykule.
Jeśli chodzi o sklepy internetowe to najczęściej spotykanym rozwiązaniem jest korzystanie z CMSów dostosowanych do ich obsługi, takich jak PrestaShop, Shoper, Magento czy nakładka na wspomniany WordPress – WooCommerce. Większość z tych CMSsów jest przyjazna SEO i pozwala na dokonanie najważniejszych zmian na stronie lub udostępnia potrzebne wtyczki. Na naszym blogu znajdziesz też poradnik Pozycjonowanie Stron na Shoperze. Opisaliśmy w nim wszystkie ważne elementy, o których musisz pamiętać przy optymalizacji strony głównej, produktów i kategorii.
Często pomocnym elementem przy optymalizacji stron jest pozycjonowanie zdjęć, gdzie jeśli spełnimy poszczególne zasady jesteśmy w stanie podnieść pozycję naszej strony. Wiele wyszukiwań, szczególnie w branży e-commerce, rozpoczyna się obecnie na Google Grafika. Kupujemy oczami, dlatego dobrze zoptymalizowane zdjęcia na pewno wpłyną pozytywnie na pozycjonowanie strony.
Coraz częściej spotykana jest także optymalizacja filmów na popularnym kanale YouTube, jak poprawnie wgrać filmik i sprawić, że będzie wyszukiwany piszemy tutaj: Pozycjonowanie filmów na YouTube – jak je optymalizować?
Warto także wspomnieć o wtyczkach, które pomogą Ci zwiększyć ruch na stronie czyli share buttons.
Obecnie coraz większa część ruchu na stronach pochodzi z ruchu mobilnego. Znajduje to też odzwierciedlenie w strategii Google jeśli chodzi o aktualizację algorytmów. Większość stron jest już rankowana na podstawie Mobile First Index, co oznacza, że pozycja w wyszukiwaniu na urządzeniach mobilnych jest głównym aspektem ustalającym ranking. Koniecznie dostosuj swoją stronę do urządzeń mobilnych, jeśli chcesz osiągać dobre wyniki w Google.
Kolejnym aspektem jest coraz większy udział wyszukiwań głosowych – Voice Search oraz korzystania z tzw direct answers – odpowiedzi na zadane pytanie w wyszukiwarce, bez konieczności wchodzenia na stronę. Dowiedz się jak pojawiać się w wynikach wyszukiwania głosowego i co to jest On-SERP SEO.
Gdy pozycjonujesz stronę nie możesz zapominać o działaniach off-site, czyli o budowaniu wartościowych wzmianek do Twojej strony internetowej, które tworzą Twoją markę w internecie. Jakiś czas temu na naszym blogu pojawił się artykuł o tym, jak pozyskiwać linki. Zapraszamy do lektury tekstu pod tytułem: 42 sposoby na pozyskiwanie linków zewnętrznych oraz Najważniejsze zasady dobrego linkowania. Jeżeli nie czujesz się na siłach, by samodzielnie pracować nad optymalizacją strony, możesz zlecić je osobie, która wykona taką usługę za Ciebie. Są jednak pewne rzeczy, na które warto zwrócić uwagę: dlatego w naszym artykule zdradzamy, co powinieneś wiedzieć przed wyborem pozycjonera.
Czego unikać w procesie SEO?
Z pozycjonowaniem stron jest jak ze wszystkim – można coś robić w dobry sposób lub nie przyłożyć się i odstawić fuszerkę. Istnieją metody, których dobry pozycjoner się wystrzega. O tym, czego unikać, piszemy w tekście: Tanie pozycjonowanie stron – na co uważać.
Nie jest to jednak jedyne zagrożenie. Inne mogą stanowić ukryte koszty, które czają się za tą usługą. Więcej o nich znajdziesz w artykule: Ile kosztuje pozycjonowanie – koszt którego nie widać.
Jako początkujący pozycjoner powinieneś wiedzieć, też czego nie robić w procesie SEO
Firma, sklep, a może blog: jak je pozycjonować?
O wyborze technik najlepszych w danej sytuacji decyduje to, co pozycjonujemy. Z jakich metod powinien skorzystać przedsiębiorca chcący zawojować rynek internetowy?
Na pytanie jak pozycjonować sklep internetowy oraz jakich błędów unikać przy budowie sklepu internetowego odpowiadamy w artykułach, w których dowiesz się także o sile content marketingu oraz mediów społecznościowych. Dodatkowo, tę tematykę poruszamy także w artykule: Pozycjonowanie sklepu internetowego – co jest ważne?
Nie pominęliśmy także tematyki firmowych i tematycznych, sieciowych pamiętników, o których więcej w artykule: Pozycjonowanie bloga w Google – wskazówki dla początkujących. Jeżeli prowadzisz bloga, jego optymalizację możesz zacząć małymi kroczkami. Na naszym blogu pisaliśmy, jak zrobić to na poziomie pojedynczego wpisu w Pozycjonowanie – jak zacząć optymalizować posty na blogu
O optymalizacji wpisów blogowych możesz też posłuchać na vlogu:
Jak zmierzyć efekty?
Załóżmy, że sam pozycjonujesz lub korzystasz z usług agencji. To naturalne, że po jakimś czasie chciałbyś zobaczyć efekty takich działań. Tu z pomocą przychodzą narzędzia do badania ruchu na stronie i pozycji w Google. Więcej na ten temat w tekście: Skuteczne pozycjonowanie – jak mierzyć efekty?
Musisz pamiętać, że efekty SEO nie pojawią się od razu. Pozycjonowanie strony to ciągły proces, którego efekty będą tym większe, im dłużej będziesz nad nim pracować. Jakie są efekty SEO i kiedy możesz się ich spodziewać? Zobacz na poniższej grafice:
Dodatkowo możesz sprawdzać na jakiej pozycji jest Twoja strona w wyszukiwarce, co pomoże Ci ocenić efekty. Im wyższa pozycja tym większy ruch z danej frazy!
Jednym z najważniejszych narzędzi do monitorowania wyników jest Google Analytics, dlatego przyjrzeliśmy mu się dokładniej w naszej serii poradników:
Jak się rozliczać za SEO?
No dobrze, ale od czego zależy cena pozycjonowania? To składowa wielu elementów, które opisaliśmy w osobnym artykule. W SEO od lat panuje dyskusja czy rozliczać się za efekt czy za abonament. Każda z metod ma swoich zwolenników, pojawiają się także metody hybrydowe łączące w sobie dwa powyższe podejścia. Na naszym blogu pojawiły się dwa artykuły na ten temat: Pozycjonowanie za efekt czy abonament oraz Pozycjonowanie: abonament czy za efekt?
Bądź zawsze na bieżąco
Branża pozycjonowania stron jest bardzo dynamiczna. Warto znać aktualności i wiedzieć, co obecnie przynosi najlepsze efekty. Warto śledzić grupy i fora, a także czytać artykuły polskich i zagranicznych pozycjonerów.
Warto Wiedzieć Więcej
Bez względu na to, czy wpadłeś tu tylko na chwilkę po drobną odpowiedź, czy też pozycjonowanie stron interesuje Cię na tyle, że chcesz głębiej zbadać temat – mamy nadzieję, że znajdziesz tu to, czego szukasz. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę z tego, że zagadnienie jest szerokie i na pewno nie wyczerpaliśmy go w przywołanych kilkunastu tekstach. Mamy nadzieję, że niniejszy poradnik czy też inaczej mówiąc niewielki tutorial w jednym miejscu zbiera wiedzę na temat pozycjonowania stron internetowych. Oczywiście jest to jedynie kropla w morzu wiedzy o SEO, jednak co jakiś czas będziemy aktualizować ten artykuł tak, by stanowił on solidne źródło wiedzy o pozycjonowaniu. Stay tunned!
Fajne napisany tekst 😉 Jednak dla początkującego pozycjonowanie to wbrew pozorom bardzo trudna sprawa, sama się o tym przekonałam. Lepiej czasem powierzyć takie rzeczy profesjonalistom, którzy siedzą w tym na co dzień. Sama zleciłam optymalizaję i pozycjonowanie firmie z Gdyni, Seofabryka. Póki co jestem zadowolona 😉
Dziękuję za tekst, stosuję wiele różnych wskazówek , które znalazłem na tym blogu, dzięki czemu pozycjonowanie mojej strony https://fabrykabizuterii.com znacznie się poprawiło. Poprawiła się kondycja stron w rankingach wyszukiwania. Pozycjonowanie wcale nie jest trudne.
wielkie dzięki za artykuł dotyczący pozycjonwoania – bardzo pomocny
Ciekawy tekst o pozycjonowaniu za granicą, brawo
Projektujemy strony www, sklepy internetowe, tworzymy grafikę, pozycjonujemy strony – Lublin. https://www.artkod.pl/
Bardzo ciekawy artykuł dziękuję
Przystępnie napisany, to lubię:]
Nie wyobrażam sobie rozliczania za efekt
Jako uzupełnienie polecam zapoznać się z wpisem https://czips.pl/seo-dla-poczatkujacych/
Potwierdzam Piotr
Super poradnik – muszę popracować nad widocznością mojej strony
Genialny poradnik
Super artykuł
Uważam że wyniki swojej pracy zawsze lepiej uzyskać w długim terminie. Zbyt szybkie nie trwają zbyt długo. Dodatkowym efektem może być zniknięcie wogóle z wyników wyszukiwania. A to by było już straszne.
Uważam że wyniki swojej pracy zawsze lepiej uzyskać w długim terminie. Zbyt szybkie nie trwają zbyt długo. Dodatkowym efektem może być zniknięcie wogóle z wyników wyszukiwania. A to by było już straszne.
Super, że powstają takie poradniki. Ja sama zaczynam budowę sklepu i to SEO zdawało się dla mnie czarną magią. Zaczynam już widzieć światełko w tunelu.