.animate-view{opacity: 1 !important;}

Rozszerzona rzeczywistość w marketingu – jak ją wykorzystać?

5min.

Komentarze:0

Rozszerzona rzeczywistość w marketingu – jak ją wykorzystać?
04 lutego 2022
Świat zaczął rozwijać się w niesamowitym tempie, każdego dnia jesteśmy wręcz bombardowani nowościami i odkryciami z różnych branż. Nie inaczej jest w marketingu, gdzie specjaliści z całego świata prześcigają się w wynajdywaniu nowych rozwiązań, by przyciągnąć uwagę konsumenta oraz zwiększyć jego zaangażowanie. Jednym z takich rozwiązań okazało się wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości w marketingu. W niektórych branżach pozwoliło to zrewolucjonizować rynek oraz sposób komunikacji z klientem.

5min.

Komentarze:0

Spis treści:

Czym jest rozszerzona rzeczywistość?

Rozszerzona rzeczywistość, z angielskiego AR, czyli Augmented Reality, to połączenie świata rzeczywistego z tym wygenerowanym komputerowo. Jak to jest możliwe? Otóż na obraz świata rzeczywistego przechwyconego za pomocą soczewki, najczęściej w postaci obiektywu kamery lub aparatu, nakładamy obraz wygenerowany komputerowo. Tworzymy w ten sposób iluzję, że w świecie rzeczywistym pojawiają się obiekty wirtualne. W takim razie gdzie rzeczywistość rozszerzona znajduje zastosowanie? Z najprostszymi sposobami wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości spotykamy się każdego dnia, głównie za pośrednictwem telewizji. Przykładowo AR możemy dostrzec podczas oglądania materiałów publicystycznych, gdzie w pasku, wyświetlanym najczęściej na dole ekranu, przesuwają się napisy, zawierające wiadomości z ostatniej chwili. Innym przykładem zastosowania rozszerzonej rzeczywistości są rozgrywki sportowe transmitowane w telewizji czy podczas streamów w internecie (obraz wideo na żywo). Co ciekawe, już tak przywykliśmy do tego rozwiązania, że jego brak byłby dla nas czymś dziwnym i nietypowym… Mowa tu oczywiście o tabeli wyników oraz dodatkowych statystykach z rozgrywek, które najczęściej są wyświetlane w górnym rogu ekranu w trakcie meczu. baner pomoc w pozycjonowaniu sklepu

Jakich urządzeń potrzebujemy, by doświadczać AR?

Wspomnieliśmy już, że jednym z najprostszych sposobów doświadczenia rozszerzonej rzeczywistości są transmisje w telewizji oraz na ekranie komputera. Okazuje się jednak, że nie jest to jedyne rozwiązanie, by doświadczać tej technologii. Rozszerzona rzeczywistość ma pomagać doświadczać nowych doznań, a w takiej formie jest to praktycznie niemożliwe. Tutaj z pomocą przychodzą specjalne urządzenia zwane goglami rozszerzonej rzeczywistości. Urządzenia takie jak Google Glass czy HoloLens 2 pozwalają na większą interakcję z wirtualnym otoczeniem. Na głowę nakładamy specjalistyczny  sprzęt, a także dostajemy do dyspozycji gogle, które potęgują wrażenie obecności wirtualnych obiektów w naszym otoczeniu oraz kontrolery pozwalające nam wchodzić z tym otoczeniem w interakcje. Jeżeli dodamy do tego możliwość sterowania głosowego - dostajemy urządzenie, które pozwala nam choć na chwilę zanurzyć się w wirtualnym świecie. Możliwości urządzeń takich jak HoloLens 2 świetnie przedstawia poniższy filmik. Oczywiście tego typu sprzęty są na chwilę obecną bardzo drogie i nie każdy może sobie na nie pozwolić. Na szczęście z pomocą przychodzą smartfony, które okazały się rozwiązaniem pośrednim, pozwalającym większości konsumentów obcować z rozszerzoną rzeczywistością w uproszczonej, lecz ciągle interaktywnej formie. Tutaj największym zwycięzcą okazują się sklepy, które postawiły na wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości w e-commerce.

Wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości w marketingu w celu zaangażowania użytkownika

Prawdziwy boom na technologię rozszerzonej rzeczywistości w marketingu nastąpił wraz z premierą gry Pokemon GO, która z miejsca stała się światowym fenomenem, będąc na ustach wszystkich portali publicystycznych, programów telewizyjnych i gazet. Gra opiera się na technologii geolokalizacji i pozwala użytkownikom przemierzać świat rzeczywisty w poszukiwaniu wirtualnych pokemonów. Dodatkowo dzięki zastosowaniu technologii rozszerzonej rzeczywistości użytkownicy mają możliwość ,za pomocą obiektywu w kamerze smartfona, zobaczyć poszukiwanego pokemona oraz dokonać próby jego złapania. Poniższy filmik świetnie przedstawia, jak gra pozwoliła połączyć rzeczywistość realną z wirtualną. Bardzo ciekawie wykorzystał wschodzącą popularność rozszerzonej rzeczywistości w marketingu producent muzyczny Marshmello, który zaprezentował na swoim Instagramie prostą grę polegającą na wykorzystaniu przedniej kamery telefonu do wizualizowania spadających pianek z wizerunkiem artysty. Użytkownicy mieli zjadać pianki na czas przy akompaniamencie muzyki artysty. Filtr na Instagramie okazał się ogromnym przebojem i został użyty ponad 3,2 miliona razy w ciągu pierwszych 48 godzin! Poniżej prezentujemy filmik, który pokazuje zasadę działania filtra. Ostatnim już przykładem będzie wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości w marketingu przez Netflix w celu promocji nowego sezonu serialu Stranger Things. Filtr dostępny na Facebooku pozwalał zanurzyć się w świecie znanym z serialu i zobaczyć pojawiające się obok postacie znane ze Stranger Things! Łatwo się domyślić, że takie wykorzystanie szalenie popularnego serialu oraz funkcja dzielenia się swoimi nagraniami ze znajomymi szybko nadały całej akcji charakter viralowy.

Wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości w e-commerce

Rozpowszechnienie AR w świadomości konsumentów pozwoliło wykorzystać rozszerzoną rzeczywistość w e-commerce, pozwalając tym samym na przetestowanie oferowanych w sklepie produktów bez konieczności ich kupowania. Pozwoliło to zwiększyć sprzedaż oraz zmniejszyć współczynnik zwrotów towaru, który na zdjęciu wydawał się świetnie pasować do wystroju, jednak w rzeczywistości było zupełnie inaczej.

IKEA Place - sztandarowy przykład rozszerzonej rzeczywistości w e-commerce

IKEA Place to aplikacja wykorzystująca aparat w smartfonie do zeskanowania powierzchni w pomieszczeniu, a następnie umiejscowienia w niej oferowanych przez sklep mebli. Dzięki temu użytkownik może mieć namiastkę produktu w swoim mieszkaniu i szybko oraz bezpłatnie sprawdzić, czy dany produkt będzie się odpowiednio wkomponowywał w charakter mieszkania. Żeby zobaczyć, jak aplikacja pozwala użytkownikom na planowanie wyposażenia w swoim domu, sprawdź poniższy filmik.

Sephora Virtual Artist App

Sephora to międzynarodowy sklep sprzedający między innymi kosmetyki takie jak szminki, cienie do powiek czy pudry. Firma szybko dostrzegła, jaki potencjał drzemie w wykorzystaniu rozszerzonej rzeczywistości w e-commerce, a już w szczególności w branży Beauty. Aplikacja, którą stworzyli, pozwala na sprawdzenie, czy dany kolor kosmetyku będzie pasował do naszej cery, tym samym pozwalając klientom na bardziej przemyślane zakupy oraz większą satysfakcję z zakupionego produktu. Usługa Virtual Artist zawarta w aplikacji Sephora pozwoliła zastąpić popularne testery produktu oraz przetestować kosmetyk bez konieczności wizyty w sklepie.

Moscot virtual try-on

Ostatnim przykładem w tym artykule będzie firma Moscot produkująca okulary. Dodanie na swojej stronie usługi "Virtual Try-On" pozwala klientom przymierzyć okulary, wykorzystując do tego przeglądarkę internetową oraz kamerę w urządzeniu. Tutaj warto również wspomnieć, że według danych opublikowanych przez firmę, wprowadzenie funkcjonalności na stronę pozwoliło zwiększyć konwersję o 600% oraz zmniejszyć ilość dokonywanych zwrotów. [caption id="attachment_47502" align="aligncenter" width="602"]rozszerzona-rzeczyistosc-w-marketingu-moscot Źródło: eu.moscot.com[/caption]

Reklama a rzeczywistość- podsumowanie

Świat się zmienia i żeby nie pozostać daleko w tyle musimy iść z duchem czasu. Mimo tego, że sama technologia jest stosunkowo młoda, to, jak pokazały powyższe przykłady, może być już skutecznie wykorzystywana do realizacji celów marketingowych. Połączenie świata rzeczywistego z wirtualnym otworzyło przed reklamodawcami nowe możliwości. Oczywiście warto pamiętać, że mimo tego, iż wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości w e-commerce może okazać się niesamowitym motorem napędowym dla naszej marki, to nie wszyscy będą chcieli z niej korzystać. Dlatego, zanim zdecydujesz się na wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości w marketingu, najpierw odpowiedz sobie na pytanie, kim są Twoi klienci i czy będą zainteresowani aplikacją, którą dla nich tworzysz. Ten wpis jest aktualizacją treści z 21 grudnia 2021 roku.
Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Zostaw komentarz

FAQ

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM