- Topic clusters – co to jest?
- Zalety klastrów tematycznych
- Topic clusters – przykłady
- Jak tworzyć topic clusters?
- Topic Clusters, co to jest? - podsumowanie
Topic clusters – co to jest?
[caption id="attachment_47726" align="aligncenter" width="603"] Źródło: https://ads-przeprowadzki.pl/[/caption] Taka podstrona jest Twoim pillar page, czyli sercem klastra tematycznego. Wokół niego budujesz dodatkowe treści, które są powiązane z głównym zagadnieniem. Najczęściej zastosowanie mają wpisy blogowe. Załóżmy, że Twoim pillar page są wspomniane przeprowadzki zagraniczne. Zatem możesz stworzyć takie teksty jak:- Jak przygotować się do przeprowadzki zagranicznej?
- Jak zabezpieczyć rzeczy przy przeprowadzce zagranicznej?
Elementy topic clusters
Klaster tematyczny powinien być przemyślany, zawierać odpowiednie treści i mieć optymalną strukturę. Co to oznacza? Najpierw skup się na sercu topic clusters, czyli pillar page. Tworząc tę podstronę, przestrzegaj następujących zasad:- Postaw na wartościowy content - pamiętaj, że treść, którą tworzysz, ma służyć internautom, a oni wchodzą na stronę po to, aby uzyskać odpowiedź na konkretne pytanie, znaleźć dany produkt lub usługę. Nie nastawiaj się w tym przypadku na tekst o określonej długości - postaw na wyczerpanie tematu.
- Wzbudź zainteresowanie internauty - postaw na atrakcyjną strukturę artykułu. Nagłówki, wypunktowania, wyboldowanie najważniejszych fragmentów, a do tego zdjęcia czy materiały video. Na górze artykułu, pod leadem, dodaj spis treści. Zainteresowania nie wzbudzisz, jeśli zaserwujesz internaucie ścianę tekstu. Zobacz, jak jeszcze możesz sprawić, by ludzie czytali Twojego bloga.
- Zastanów się, jakie treści mogą zainteresować internautę, do którego kierujesz ofertę. Jakie może zadawać pytania związane z produktem lub branżą, w której działasz? Na tej podstawie przygotuj plan publikacji blogowych. Powinny one oczywiście wiązać się z pillar page.
- Nie zaprzestawaj rozwijania cluster content - problemy i wątpliwości internautów wciąż się zmieniają.W ciągu kilku miesięcy wśród wyszukiwanych słów kluczowych mogą pojawić się zupełnie nowe zapytania - śledź, czego szuka Twoja grupa docelowa i udzielaj odpowiedzi na te pytania.
- Pamiętaj o linkowaniu wewnętrznym - odnośniki możesz umieszczać do powiązanych tematycznie wpisów blogowych i oczywiście do pillar page. Dzięki temu nie tylko zapewniasz ruch na poszczególne podstrony, ale także wpływasz na ich widoczność w wynikach wyszukiwania Google.
Zalety klastrów tematycznych
Topic clusters - wizerunek marki
Zastosowanie klastrów tematycznych ma wiele zalet. Zacznijmy od tego, że postawienie na wartościowe treści jest obecnie niezbędne do budowania pozytywnego wizerunku marki. Witryny nie składają się aktualnie wyłącznie z komunikatów reklamowych, które mają zachęcić do skorzystania z usług danej firmy. Zainteresowany może postawić na Twoją ofertę m.in. dzięki temu, co mu zaoferujesz w postaci contentu, który stanowić ma odpowiedź na jego pytania i wątpliwości. Dzięki tym treściom trafi na Twoją stronę i być może skorzysta z oferty.Topic clusters a SEO
Jak topic clusters mają się do SEO? Obecnie takie podejście jest standardowe w dążeniu do jak najlepszej widoczności w wynikach wyszukiwania Google. Po pierwsze wartościowy content jest niezbędnym elementem kampanii SEO – treść serwisu musi być stale rozwijana o zoptymalizowany, wysokiej jakości content. Istotne jest również linkowanie wewnętrzne – pillar page i cluster content zawierają odnośniki prowadzące do stron wewnątrz klastra, co wpływa na ich widoczność w Google. Owa widoczność może się przełożyć na to, że użytkownicy będą trafiać na Twoją stronę z takich artykułów, które być może znajdą przez wyszukiwarkę Google, to najprawdopodobniej spędzą na niej dużo czasu - o ile będzie to wartościowy materiał, który przyciągnie ich uwagę. Ponadto, jeśli przeczytają kilka materiałów, zmniejszą bounce rate i zwiększą czas przebywania w witrynie, co stanowi kolejne czynniki, które mogą pozytywnie wpłynąć na pozycję w wynikach wyszukiwania. Zatem topic clusters są niezbędne w kampanii SEO. Być może już wcześniej wdrożyłeś podobne podejście do tworzenia contentu na swojej stronie, tylko nie miałeś świadomości, że w branży marketingowej ukrywa się ono pod taką nazwą.Topic clusters – przykłady
Załóżmy, że Twoim pillar page jest artykuł zatytułowany: Wakacje zagraniczne. Wyczerpałeś w nim temat, odpowiedziałeś na wszystkie pytania, jakie przyszły Ci do głowy i które odnalazłeś dzięki narzędziom SEO. Teraz czas na stworzenie klastrów, czyli mniejszych artykułów, które będą podejmować tylko wybrane zagadnienia związane z głównym tematem. W tym przypadku klastry mogą być następujące:- Wakacje zagraniczne - jakie ubezpieczenie kupić?
- Gdzie na wakacje zagraniczne dla lubiących zwiedzanie?
- Jak przygotować apteczkę na wakacje zagraniczne?
- Pierwszy lot samolotem - jak się przygotować?
- Kosmetyczka na wyjazd zagraniczny - ekonomiczne pakowanie.