Topic Clusters: czym są i jak wykorzystać je w swojej strategii SEO?

Topic Clusters: czym są i jak wykorzystać je w swojej strategii SEO?

Na Twój sukces w SEO składają się obecnie, między innymi, content, optymalizacja i link building. Treści znajdujące się na witrynie WWW nie mogą być niskiej jakości. Nie chodzi również o to, aby były sztucznie zoptymalizowane pod słowa kluczowe, tj. napisane wyłącznie dla robotów.

Ponadto powinieneś mieć plan struktury contentu. Zacznij wdrażać podejście zwane topic clusters (klastry tematyczne), aby m.in. uporządkować treści. Sprawdź, czym są topic clusters i jak wykorzystać je w swojej strategii SEO!

Ostatnio na naszym blogu: Duża zmiana w celach kampanii w Facebook Ads w 2022 roku

Spis treści:

Topic clusters opiera się na budowaniu zespołu treści wokół danego zagadnienia. Załóżmy, że prowadzisz firmę przeprowadzkową. Na stronie głównej klient zapewne znajdzie ogólne informacje o Twojej ofercie i dane kontaktowe. Dodatkowo masz również podstrony z opisem różnych usług, np. przeprowadzek zagranicznych, wypożyczenia pojazdu do obsługi przeprowadzki i nie tylko. Kolejnym elementem serwisu jest blog, na którym dodajesz treści związane z oferowanymi usługami (np. radzisz klientom, jak przygotować się do przeprowadzki, jak odpowiednio zorganizować pakowanie, jak zabezpieczyć poszczególne elementy). Klastrem tematycznym w takim serwisie mogą być opisy poszczególnych usług, np. wspomnianych przeprowadzek zagranicznych.

Topic clusters – co to jest?

klastry tematyczne przykład przeprowadzki
Źródło: https://ads-przeprowadzki.pl/

Taka podstrona jest Twoim pillar page, czyli sercem klastra tematycznego. Wokół niego budujesz dodatkowe treści, które są powiązane z głównym zagadnieniem. Najczęściej zastosowanie mają wpisy blogowe. Załóżmy, że Twoim pillar page są wspomniane przeprowadzki zagraniczne. Zatem możesz stworzyć takie teksty jak:

  • Jak przygotować się do przeprowadzki zagranicznej?
  • Jak zabezpieczyć rzeczy przy przeprowadzce zagranicznej?

Skoro już wiesz, czym są topic clusters, to przejdźmy do ustalenia, jak powinny wyglądać poszczególne elementy klastra tematycznego.

Elementy topic clusters

Klaster tematyczny powinien być przemyślany, zawierać odpowiednie treści i mieć optymalną strukturę. Co to oznacza? Najpierw skup się na sercu topic clusters, czyli pillar page.
Tworząc tę podstronę, przestrzegaj następujących zasad:

  • Postaw na wartościowy content – pamiętaj, że treść, którą tworzysz, ma służyć internautom, a oni wchodzą na stronę po to, aby uzyskać odpowiedź na konkretne pytanie, znaleźć dany produkt lub usługę. Nie nastawiaj się w tym przypadku na tekst o określonej długości – postaw na wyczerpanie tematu.
  • Wzbudź zainteresowanie internauty – postaw na atrakcyjną strukturę artykułu. Nagłówki, wypunktowania, wyboldowanie najważniejszych fragmentów, a do tego zdjęcia czy materiały video. Na górze artykułu, pod leadem, dodaj spis treści. Zainteresowania nie wzbudzisz, jeśli zaserwujesz internaucie ścianę tekstu. Zobacz, jak jeszcze możesz sprawić, by ludzie czytali Twojego bloga.

Dodaj CTA (call to action) – wezwij użytkownika do działania. Umieść CTA nawet wielokrotnie w treści, o ile oczywiście artykuł jest wystarczająco długi.

Mając już pillar page, możesz tworzyć treści powiązane, czyli cluster content. Tutaj również pamiętaj o trzymaniu się ważnych zasad:

  • Zastanów się, jakie treści mogą zainteresować internautę, do którego kierujesz ofertę. Jakie może zadawać pytania związane z produktem lub branżą, w której działasz? Na tej podstawie przygotuj plan publikacji blogowych. Powinny one oczywiście wiązać się z pillar page.
  • Nie zaprzestawaj rozwijania cluster content – problemy i wątpliwości internautów wciąż się zmieniają.W ciągu kilku miesięcy wśród wyszukiwanych słów kluczowych mogą pojawić się zupełnie nowe zapytania – śledź, czego szuka Twoja grupa docelowa i udzielaj odpowiedzi na te pytania.
  • Pamiętaj o linkowaniu wewnętrznym – odnośniki możesz umieszczać do powiązanych tematycznie wpisów blogowych i oczywiście do pillar page. Dzięki temu nie tylko zapewniasz ruch na poszczególne podstrony, ale także wpływasz na ich widoczność w wynikach wyszukiwania Google.

pomożemy zadbać o widoczność bloga baner

Zalety klastrów tematycznych

Topic clusters – wizerunek marki

Zastosowanie klastrów tematycznych ma wiele zalet. Zacznijmy od tego, że postawienie na wartościowe treści jest obecnie niezbędne do budowania pozytywnego wizerunku marki. Witryny nie składają się aktualnie wyłącznie z komunikatów reklamowych, które mają zachęcić do skorzystania z usług danej firmy. Zainteresowany może postawić na Twoją ofertę m.in. dzięki temu, co mu zaoferujesz w postaci contentu, który stanowić ma odpowiedź na jego pytania i wątpliwości. Dzięki tym treściom trafi na Twoją stronę i być może skorzysta z oferty.

Topic clusters a SEO

Jak topic clusters mają się do SEO? Obecnie takie podejście jest standardowe w dążeniu do jak najlepszej widoczności w wynikach wyszukiwania Google. Po pierwsze wartościowy content jest niezbędnym elementem kampanii SEO – treść serwisu musi być stale rozwijana o zoptymalizowany, wysokiej jakości content. Istotne jest również linkowanie wewnętrzne – pillar page i cluster content zawierają odnośniki prowadzące do stron wewnątrz klastra, co wpływa na ich widoczność w Google.

Owa widoczność może się przełożyć na to, że użytkownicy będą trafiać na Twoją stronę z takich artykułów, które być może znajdą przez wyszukiwarkę Google, to najprawdopodobniej spędzą na niej dużo czasu – o ile będzie to wartościowy materiał, który przyciągnie ich uwagę. Ponadto, jeśli przeczytają kilka materiałów, zmniejszą bounce rate i zwiększą czas przebywania w witrynie, co stanowi kolejne czynniki, które mogą pozytywnie wpłynąć na pozycję w wynikach wyszukiwania.

Zatem topic clusters są niezbędne w kampanii SEO. Być może już wcześniej wdrożyłeś podobne podejście do tworzenia contentu na swojej stronie, tylko nie miałeś świadomości, że w branży marketingowej ukrywa się ono pod taką nazwą.

Topic clusters – przykłady

Załóżmy, że Twoim pillar page jest artykuł zatytułowany: Wakacje zagraniczne. Wyczerpałeś w nim temat, odpowiedziałeś na wszystkie pytania, jakie przyszły Ci do głowy i które odnalazłeś dzięki narzędziom SEO. Teraz czas na stworzenie klastrów, czyli mniejszych artykułów, które będą podejmować tylko wybrane zagadnienia związane z głównym tematem. W tym przypadku klastry mogą być następujące:

  1. Wakacje zagraniczne – jakie ubezpieczenie kupić?
  2. Gdzie na wakacje zagraniczne dla lubiących zwiedzanie?
  3. Jak przygotować apteczkę na wakacje zagraniczne?
  4. Pierwszy lot samolotem – jak się przygotować?
  5. Kosmetyczka na wyjazd zagraniczny – ekonomiczne pakowanie.

Wszystkie artykuły powinny się odnosić do danej pillar page – muszą znajdować się w nich hiperłącza prowadzące do tej strony. Dzięki temu stworzysz linkowanie wewnętrzne i wzmocnisz serce klastra.

Pamiętaj, że topic clusters wymaga od Ciebie przygotowania planu treści. Tematyka artykułów musi być przemyślana. Podstawa to właśnie dobry pomysł i content plan. Co więcej – powinien się on opierać na danych dotyczących wyszukiwanych zapytań i wolumenu wyszukiwania. Twoim zadaniem jest generowanie treści, których rzeczywiście ktoś potrzebuje.

Jak tworzyć topic clusters?

W praktyce tworzenie topic clusters jest bardzo podobne do standardowego planowania contentu i możesz wykorzystać do tego te same narzędzia.

Załóżmy, że Twoim pillar page będzie wspomniany temat: Gdzie jechać na wakacje? Najprostszym sposobem na uzyskanie sugestii w kwestii tematów, które możesz podjąć jest użycie wyszukiwarki Google. Wyślij takie zapytanie. Na dole wyników znajdziesz propozycje:

topic clusters a SEO przykłady z Google

Możesz również skorzystać z narzędzi takich jak https://keywordtool.io/ i https://neilpatel.com/pl/ubersuggest/. Oba bazują na podpowiedziach, które wyświetla użytkownikom Google przy wpisywaniu zapytania. W bezpłatnej wersji rozwiązania niestety nie znajdziesz danych dotyczących wolumenu wyszukiwań, ale i tak będziesz mieć do dyspozycji wartościowe źródło danych. Wybrane słowa kluczowe możesz pogrupować i na ich podstawie tworzyć dodatkowe klastry. 

klastry tematyczne w narzędziach

Nawet darmowa wersja keywordtool.io umożliwi Ci filtrowanie wyników. Po dodaniu wymaganego słowa, rezultaty zostaną ograniczone:

klastry tematyczne w keywordtool

Kolejnym narzędziem, które może Ci pomóc, jest SEMSTORM. Skorzystaj z funkcji „Słowa kluczowe”, a uzyskasz wiele podpowiedzi.

klastry tematyczne a semstorm

Dużą liczbę propozycji zdobędziesz również dzięki AnswerThePublic, którego możesz używać za darmo.

klastry tematyczne a answer the public

Innym przydatnym rozwiązaniem jest funkcja „Baza słów kluczowych” w Senuto. W tym przypadku zobaczysz podpowiedzi wraz z wolumenem wyszukiwań poszczególnych fraz.

topic clusters przykłady Senuto

Możesz też skorzystać z ciekawej opcji w postaci „Słów zależnych”. Po jej wyborze wyświetlą Ci się wyrażenia powiązane z frazą nadrzędną. Senuto segreguje je według współczynnika zależności. Im jest on wyższy, tym bardziej bezpośrednio odnosi się do wprowadzonej frazy.

topic clusters przykłady słowa zależne

Topic Clusters, co to jest? – podsumowanie

Mając już przygotowane tematy, pamiętaj o analizie słów kluczowych dla poszczególnych zagadnień. Nie twórz contentu bez wybrania fraz, które powinieneś zastosować w artykułach. Dzięki odpowiedniej optymalizacji pod słowa kluczowe możesz uzyskać znacznie większy ruch organiczny. Tworząc kolejne treści, pamiętaj o odpowiedniej strukturze, zastosowaniu spisu treści, nagłówków, wypunktowaniu. Nie chodzi o to, by użyć danego słowa kluczowego określoną liczbę razy – tekst ma się dobrze czytać, a wplecione frazy mają być jego integralną częścią.

FAQ

Nie ma jednej, właściwej odpowiedzi na to pytanie. Pamiętaj, że klaster może składać się nawet z tysięcy artykułów – nie ma większego sensu nastawianie się wyłącznie na słowa, której mają np. co najmniej 1000 wyszukiwań miesięcznie.

Nawet jeśli wolumen jest mniejszy, to jak najbardziej warto stworzyć content dla takiego zapytania. Być może przyniesie to kilkadziesiąt odwiedzin miesięcznie, ale za to konwersja w tym przypadku może być zdecydowanie wyższa niż przy innych frazach. Ponadto zyskasz kolejny wartościowy content i link wewnętrzny prowadzący do pillar page.

Jak najbardziej tak! Możesz budować ich wiele, ale przestrzegaj zasad ich powstawania. Przygotuj pillar page, a następnie twórz kolejne elementy klastra, które będą linkować do kluczowej podstrony.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak pozycjonować sklepy B2B?

Jak pozycjonować sklepy B2B?

B2B i B2C to segmenty rynkowe, które się różnią, ale jeśli chodzi o kanały, za pomocą których możesz dotrzeć do klientów zainteresowanych ofertą, są bardzo podobne. Jednym ze sposobów na sprzedaż jest prowadzenie sklepu online i pozyskiwanie zamówień dzięki ruchowi z organicznych wyników wyszukiwania Google. Nie jest jednak tak, że wszystkie kroki będą tutaj wyglądać identycznie. Sprawdź, jak pozycjonować sklepy B2B.

Czytaj więcej
10 powodów spadku sprzedaży w sklepie online

10 powodów spadku sprzedaży w sklepie online

Prowadzisz sklep WWW, który generuje oczekiwane przychody. Nagle jednak okazuje się, że z dnia na dzień masz coraz mniej zamówień i działalność przestaje przynosić takie wyniki, jak dotąd. Przyczyn takiej sytuacji może być wiele – nie oczekuj, że poprawa nadejdzie natychmiast, z dnia na dzień, bez żadnej interwencji. Nic nie dzieje się bez przyczyny, więc teraz Twoim zadaniem jest ustalenie źródła problemu i jego rozwiązanie. Sprawdź, z czego może wynikać spadek sprzedaży w sklepie internetowym.

Czytaj więcej