.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak działają sesje? Poradnik Google Analytics

3min.

Komentarze:0

Jak działają sesje? Poradnik Google Analytics
24 września 2019
Sesje, użytkownicy, odsłony… gubisz się w gąszczu pojęć określających ruch na Twojej stronie? Rozróżnienie sesji od użytkowników i odsłon bywa czasem problematyczne, dlatego spieszę z wyjaśnieniami. Skupię się na sesjach, bo to one spowodowały najwięcej zamieszania w słowniczku Google Analytics.

3min.

Komentarze:0

W pracy SEOwca zakładka z Google Analytics w przeglądarce jest otwarta niemalże ciągle. Jest to podstawowe narzędzie, które daje nam (i naszym klientom) pogląd na wyniki naszej pracy. Dla firm prowadzących swój biznes w internecie jest ono podstawą do analizy działań, podejmowania strategicznych decyzji, monitorowania i raportowania aktywności. Dlatego tak ważne jest zrozumienie podstawowego terminu jakim jest sesja w Google Analytics.

Kiedy liczona jest sesja w Google Analytics?

Najprościej, sesja to jedne odwiedziny danego użytkownika na stronie podczas których dokonuje on interakcji ze stroną. W trakcie tych odwiedzin może on wygenerować wiele odsłon (wejść na pojedyncze podstrony), zdarzeń (np. kliknięć w przycisk “kup teraz”) czy transakcji. Jedne takie odwiedziny na stronie to jedna sesja. Jeśli ten sam użytkownik odwiedzi naszą stronę po kilku dniach, wygeneruje on kolejną sesję i kolejne odsłony, ale ilość odwiedzających użytkowników nie zmieni się. Sesja w Google Analitics Co w tym trudnego? Taka sytuacja jest najprostszą drogą generowania sesji, jednak często jest to bardziej skomplikowane.

Kiedy sesja jest urywana?

1.    Długość sesji

Domyślnie w Google Analytics długość sesji ustawiona jest na 30 minut. Czy to oznacza, że jeśli użytkownik spędzi na stronie 1,5h wygeneruje 3 sesje? Nie. Google Analytics liczy długość sesji poprzez odstępy między zdarzeniami. Jeśli użytkownik wejdzie na stronę i po 10 minutach z niej wyjdzie GA nie zanotuje żadnego zdarzenia i zaraportuje, że spędził on na stronie 0s. Jeśli użytkownik przez 30 minut nie wykona żadnej akcji na stronie, Google Analytics urywa sesję. W momencie gdy użytkownik przejdzie na inną podstronę po 32 minutach od wejścia na stronę, w Google Analytics będą widoczne 2 sesje. Źródłem drugiej sesji będzie self-referral. Jeśli użytkownik opuści stronę i powróci na nią przed upływem 30 minut poprzednia sesja będzie kontynuowana, nawet jeśli strona będzie zamknięta wcześniej. Długość sesji Czas trwania sesji można zmienić jednak rzadko się to robi. Ma to sens na przykład dla stron z filmami, które trwają powyżej 30 minut - wówczas użytkownik celowo nie podejmuje akcji przez więcej niż 30 minut i aby wykluczyć błędy w raportowaniu można zmienić długość sesji. Note: jeśli użytkownik spędzi na stronie 1 godzinę ale cały czas będzie coś robić to wygeneruje jedną sesję. Sesja jest urywana po 30 minutach bez aktywności użytkownika.

2. Gdy wybija północ

Jeśli użytkownik korzysta ze strony późną porą i zmieni się data w kalendarzu to Google Analytics podzieli jego wizytę na 2 sesje. Dzieje się tak z prostej przyczyny: jedna sesja nie może mieć w Google Analytics dwóch dat. Dla drugiej sesji źródłem będzie self-referral.

3. Gdy zmieni się źródło wejścia

Jeśli użytkownik wejdzie na stronę z jednego źródła, a następnie z innego - utworzy on nową sesję. Stanie się tak nawet jeśli nie minie 30 minut od pierwszego wejścia. Aktualizację kampanii powoduje wejście ze źródła organicznego (z wyszukiwarki), z odesłania na innej stronie oraz z otagowanej kampanii Google Ads. Wyjątkiem jest ruch bezpośredni, który nie aktualizuje źródła kampanii. Zmiana źródła wejścia w GA

Co mi da porównanie sesji, odsłon i użytkowników?

Wiedząc już jak funkcjonują sesje, możemy przejść do analizy tych danych. Czy lepiej monitorować sesje czy użytkowników. A może tylko odsłony? Prawda jest taka, że w zależności od tego, czego chcemy się dowiedzieć, możemy porównywać ze sobą różne dane. Sesje vs. Odsłony
  • czy angażujemy użytkownika na tyle, że podczas jednej sesji odwiedza więcej stron czy tylko jedną?
Sesje vs. Użytkownicy
  • czy użytkownik do nas powraca? Czy budujemy jego zaufanie i wraca on do nas po więcej informacji lub produktów?
  • jaka jest efektywność działań marketingowych mających na celu nakłonienie użytkownika do powrotu na stronę?
% nowych użytkowników
  • jaka jest efektywność działań marketingowych mających na celu pozyskanie nowego użytkownika?
Pamiętaj, że zaraz po wdrożeniu Google Analytics na Twoją stronę, wszyscy użytkownicy będą oznaczani jako nowi. Aby porównać dane, musisz odczekać trochę by ich próbka była wystarczająco duża i wiarygodna.
Autor
Kasia Zielosko Marketing Delante
Autor
Kasia Zielosko

Marketing Team Leader

Kraków

W Delante odpowiada za marketing firmy. Specjalizuje się w generowaniu leadów, marketingu międzynarodowym, content marketingu i analityce. Prywatnie psia mama, saksofoniskta, zaplataczka makram i miłośniczka podróży.

Autor
Kasia Zielosko Marketing Delante
Autor
Kasia Zielosko

Marketing Team Leader

Kraków

W Delante odpowiada za marketing firmy. Specjalizuje się w generowaniu leadów, marketingu międzynarodowym, content marketingu i analityce. Prywatnie psia mama, saksofoniskta, zaplataczka makram i miłośniczka podróży.

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM