Skrót 5 prelekcji z konferencji SEO & Content Camp 2022
W ubiegłym tygodniu nasi Specjaliści SEO uczestniczyli w konferencji SEO & Content CAMP 2022. Organizatorzy nazwali ją “przedłużoną majówką w Beskidach” jednak trudno mówić o leniuchowaniu, gdy w grę wchodzi solidna dawka wiedzy! Przekonaj się, jakie aspekty zostały poruszone na konferencji i dostosuj strategię dla Twojej strony!
Spis treści:
- Sztuka radzenia sobie z danymi- DAMIAN SAŁKOWSKI
- Pełna pierwsza strona wyników – czy w dzisiejszych czasach jest o co się bić? – PAWEŁ GONTAREK
- Jak wykorzystać potencjał trendów w strategii SEO i Content Marketingu? – EWELINA PODREZ-SIAMA
- SEO i Marketing Treści poza utartymi schematami – ŁUKASZ ŻELEZNY
- Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do wspierania działań contentowych – MILENA MAJCHRZAK
- SEO&Content CAMP 2022 – podsumowanie
Notatki z wykładów nie obowiązują tylko na studiach 😉 Nasza Specjalistka SEO Kasia postanowiła z prelekcji wyciągnąć to, co może się przydać nie tylko specjalistom, a wszystkim internautom. Przeczytaj, szczególnie jeżeli prowadzisz swoją stronę internetową!
Omówmy zatem kilka prelekcji.
Sztuka radzenia sobie z danymi- DAMIAN SAŁKOWSKI
Nie od dziś wiadomo, że na sprzedaży danych zarabiają największe firmy na świecie, takie jak:
Zainteresowanie danymi w szybkim tempie rośnie, ale nie trzeba wykorzystywać ich do sprzedaży. Możesz też z nimi pracować! Podczas prelekcji Damiana Sałkowskiego mieliśmy okazję posłuchać rad dotyczących całego procesu wykorzystywania danych i zastanowić się, co z wymienionych porad i praktyk chcemy wdrożyć w naszej firmie.
Co jest ważne w pracy z danymi?
Najważniejsze jest to, by nie oszukać siebie, czyli uważać na tzw. “pułapki myślenia” oraz błędy poznawcze. Staraj się sprawdzać informacje i potwierdzać to, czego można się było spodziewać.
Kilka ciekawych faktów:
- Specjaliści SEO do zbierania i analizowania danych najczęściej korzystają z Excela,
- Data since i UX to umiejętności, które są przydatne dla osób pracujących w SEO.
Prelegent zwrócił uwagę, by dbać o cały proces pracy z danymi:
- pozyskiwanie,
- gromadzenie
- czyszczenie,
- transformacja,
- wizualizację,
- analizę,
- komunikację.
Polecił też dwie funkcje w Excelu:
- funkcja query – grupowanie danych,
- importrange – importowanie z innych Google Sheets – dobre rozwiązanie do link buildingu.
W ramach ciekawostki przekazujemy polecone narzędzia do wizualizacji i komunikacji danych:
- Google Data Studio
- Google Sheets
- geckoboard.com
Prelekcja była bardzo wartościowa – zarówno dla osób, które mają ciągłą styczność z danymi, jak i tych, którzy są na etapie wdrażania się w ten proces.
Pełna pierwsza strona wyników – czy w dzisiejszych czasach jest o co się bić? – PAWEŁ GONTAREK
Prelekcja odpowiadała na pytanie, czy warto bić się o TOP 10 w wynikach wyszukiwania w dzisiejszych czasach?
Paweł Gontarek przedstawił, jak wyglądają obecnie wyniki w SERP:
- tylko dwa własne wyniki
- jeden z wyników jest “wcięty”
- pojawiają się PAA (People Also Asked)
Wysunął też wniosek, że warto zatroszczyć się o publikacje zewnętrzne.
Dwie porady od prowadzącego:
- zbudowanie własnego zaplecza,
- wykorzystanie platformy WhitePress do wyszukiwania portali.
Co jest wyzwaniem? – proces twórczy:
- potrzebujemy treści
- każdy artykuł to osobna publikacja
- link building zewnętrzny, linkowanie wewnętrzne
- optymalizacja tekstu
- zdobycie pozycji i ruch
Prowadzący przedstawił też wyniki testu PAA – People Also Asked.
Jak myślisz, czy warto dodawać wszystkie artykuły odpowiadające na PAA na jednym serwisie? Okazało się, że niekoniecznie! Może bowiem wystąpić problem kanibalizacji.
Zatem, idąc za Pawłem Gontarkiem: PAA jako publikacje na wybranych portalach zewnętrznych.
Pomysły na treści dla portali zewnętrznych:
- tematy takie same lub podobne do tych na blogu klienta
- ten sam temat możemy powielać n-razy
Kotwicą jest tytuł artykułu na naszym blogu, więc powinien być long-tailowy!
Jak dobrać sobie portale do publikacji? Trzeba zwracać uwagę przede wszystkim na jakość!
Brak SSL może spowodować, że stracimy na widoczności.
Co należy zrobić?
- wybrać jeden portal
- wykonać publikację
- spróbować go wypozycjonować
- poczekać 3-8 tygodni na reakcję
Daje nam to możliwość wykorzystania jednego portalu kilkukrotnie – każdy artykuł linkujemy wewnętrznie ze sobą.
Jakie porady dostaliśmy odnośnie publikacji zewnętrznych?
- Tematy należy pisać w formie pytania – pojawiają się w PAA.
- Warto wybierać niszowe zapytania – pomagają “wypchnąć” bardziej ogólne frazy.
- Starajmy się o wypozycjonowane na 1 pozycję, by generować ruch.
A co Paweł Gontarek powiedział o wartość portali?
- Portale czasem tracą na wartości.
- Trzeba dokonywać analizy wstecznej.
- Mogą wystąpić problemy z indeksacją.
Zdjęcie publikacji i dodanie jej na nowo – pomaga wrócić to top wyszukiwań!
Prelekcja była bardzo znacząca. W procesie SEO czasem zapomina się o tym, jak ważne są publikacje zewnętrzne. Prowadzący przekazał swoje rady i wskazówki, które Ty też możesz wykorzystać na swojej stronie. Dzięki Paweł!
Jak wykorzystać potencjał trendów w strategii SEO i Content Marketingu? – EWELINA PODREZ-SIAMA
O tym, że trendy są ważne w strategii SEO doskonale wiemy. Ewelina Porez-Siama podczas swojej prelekcji pokazała nam nie tylko, kiedy dane frazy są chętniej wyszukiwane przez użytkowników, ale też dała kilka swoich rad i wskazówek – jak te trendy wykorzystywać.
Jak zatem pracować z trendami?
- Do danych historycznych można wykorzystywać m.in. Google trends, GS, GSC czy Excela.
- Przy analityce obecnie dziejącego się trendu warto zerkać do GSC, Search COnsole Insights,lub Excela.
- Można również wykorzystywać możliwości wyszukiwarki.
Na spotkaniu został też poruszony temat trendów w kontekście blogów i obszernie przedstawiony case jednej ze stron.
Jakie wyciągamy wnioski?
- Warto zainstalować GNPublisher i podpiąć feedy kategorii w Publisher Center.
- Stworzenie News sitemap w RankMath Pro i podpięcie jej w GSC to prawdopodobnie dobry pomysł.
- Google News – Google Discover jest opłacalne do wdrożenia.
- Warto zająć się wstępną eliminacją błędów (CWV pluginy, profile linków, bio autorów, wyindeksowanie niektórych podstron)
- Czas poświęcony na skrupulatną analizę SEO to na pewno nie jest czas stracony! – dłubanie w GSC, szukanie prawidłowości i trendów może przynieść wymierne korzyści.
- Świetne treści + spisy treści na blogu = sukces 😉
- Dobre prace optymalizacyjne wspierają każdy content.
Jakbyśmy po tej prelekcji mieli odpowiedzieć jednym słowem na pytanie: Czy warto wykorzystać trendy w strategii SEO? Powiedzielibyśmy: Warto.
SEO i Marketing Treści poza utartymi schematami – ŁUKASZ ŻELEZNY
Pierwsza część prelekcji dotyczyła danych. Co musimy zrozumieć jako użytkownicy?
Jakie słowa kluczowe generują:
- konwersję,
- przychody,
- niski współczynnik odrzuceń,
- wysoki czas przebywania na stronie,
- wysoką liczbę stron na sesję.
Łukasz Żelezny przedstawił też dobór keywordów jako część strategii:
- najpierw analiza GAP,
- następnie wstępna obróbka – segregowanie najpierw po match(ilu konkurentów rankuje na dany keyword), potem po priorytecie i średniej pozycji
- i na samym końcu wnioski.
Na prelekcji został też poruszony wątek linkowania wewnętrznego. Prowadzący wymienił zalety, które za sobą niesie, takie jak:
- redukcja bounce rate,
- lepsze crawlowanie,
- dłuższy czas trwania secji,
- lepsze pozycje.
Przedstawiony też został system InLinks, czyli nowe narzędzie, z którego możemy między innymi: wyciągać tematy, słowa kluczowe, potrzebne informacje do linkowania wewnętrznego i mamy do czynienia z wstrzykniętą Schemą – możemy wyłuskać, gdzie są pytania, a gdzie odpowiedzi.
Spotkanie poruszało temat słów kluczowych, który jest bardzo istotny w każdym procesie SEO, a także proces linkowania wewnętrznego, o którym już nie raz pisaliśmy na naszym blogu – więc i Tobie obie kwestie mogą się przydać!
Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do wspierania działań contentowych – MILENA MAJCHRZAK
Milena Majchrzak z firmy SEMSTORM przybliżyła uczestnikom konferencji SEO & Content CAMP 2022 koncept wykorzystania sztucznej inteligencji do wsparcia działań contentowych.
Najpierw odpowiedziała na pytanie: Co to GPT-3?
GPT -3 jest modelem sztucznej inteligencji, który przestał się uczyć w 2019 roku – nie ma więc najnowszych informacji i trendów, jednak przeanalizował 175 miliardów parametrów, a Microsoft zapłacił 1 mld USD za licencję.
Jak działa ten model sztucznej inteligencji?
- odpowiada na pytania,
- można poprosić go o napisanie unikalnego sloganu reklamowego,
- potrafi pisać – im więcej informacji podamy na wejściu tym lepsza będzie jego odpowiedź
W czym może nam pomóc?
- wspiera w tworzeniu content planu – można wpisać podaj pomysły np.na artykuły o sztućcach
- potrafi napisać artykuł z dopasowaniem intencji – w złej wymowie lub dobrej
- możne napisać tekst zoptymalizowany pod SEO
Jakie problemy występują z GPT-3?
- złe teksty, jeżeli nie zna tematu – wtedy należy doprecyzować
- drobne przekłamania
- podążanie za wzorcami
- powielanie wzorów
- brak źródeł
- dziwne, nawet kontrowersyjne treści
Czy można zastąpić tym narzędziem copywritera?
Nie. Wybór samego narzędzia nie jest najlepszym pomysłem ze względu na problemy, które występują, gdy się go używa.
SEO&Content CAMP 2022 – podsumowanie
Konferencja przyniosła nam wiedzę i oczywiście motywację.
Pozostałe tematy, które zostały poruszone to:
- Hossa i bessa – RE-RANKING w SEO,
- monetyzacja w SEO,
- jak za pomocą Google poprawić audyt strony,
- DATA DRIVEN SEO,
- Planowanie treści w oparciu o huby contentowe,
- Czy mały budżet może poprawić SEO.
Któryś z tematów bardziej Cię zainteresował? Mamy notatki z wszystkich prelekcji – napisz do nas, a z chęcią podzielimy się wiedzą.
Dziękujemy za wszystkie prelekcje i Tobie Kasia, za świetne notatki.
Mamy nadzieję, że nasz wpis okaże się przydatny i zyskasz dzięki niemu nowe pomysły dotyczące praktyk SEO, które możesz wdrożyć na swojej stronie internetowej.
Powodzenia!