- Spis treści: czym jest?
- Jakie są zalety spisu treści?
- Spis treści a SEO
- Jak dodać spis treści w artykule?
Spis treści. Czym jest?
Być może w pierwszym momencie, widząc temat tego wpisu, zacząłeś się zastanawiać, po co w ogóle dodawać spis treści w artykule. W książce – normalna sprawa, ale w contencie na stronie? Tymczasem w serwisie internetowym taki spis może pełnić podobną funkcję. W książce sprawdzasz, na której stronie opisywane jest interesujące Cię zagadnienie, natomiast w witrynie internetowej wystarczy, że klikniesz w spisie treści na link prowadzący do ważnej dla Ciebie kwestii i gotowe – jesteś już przy tym fragmencie. Czym jest spis treści? Jak wygląda? Zerknij: [caption id="attachment_43327" align="aligncenter" width="605"] Spis treści na blogu Delante[/caption] Najczęściej składa się z odnośników do wszystkich nagłówków znajdujących się w danym artykule. Klikasz i automatycznie przenosisz się do danej pozycji. To bardzo wygodne rozwiązanie, szczególnie dla użytkowników urządzeń mobilnych, którzy przy bardzo długich publikacjach musieliby w nieskończoność scrollować, aż dotrą do tej pozycji, którą chcą przeczytać. Wiesz już czym jest spis treści, przejdźmy więc do tego, gdzie warto go umieścić.Gdzie umieścić spis treści na stronie?
Przede wszystkim przestrzegaj zasady, że spis treści warto dodawać w przypadku dłuższych treści. Jeśli tekst składa się z 1000 zzs, to spis nie ma najmniejszego sensu, bo internauta i tak cały tekst będzie widzieć na ekranie komputera, a często również – na ekranie urządzenia mobilnego. Gdzie powinieneś umieścić spis treści w artykule? Możliwości masz kilka:- Pod leadem – czyli za wstępem do artykułu. To miejsce jest wykorzystywane zdecydowanie najczęściej i z pewnością jest wygodne, gdyż spis odnośników widnieje na początku treści. Równie dobrze jednak może pojawić się od razu za tytułem.
- Z boku strony – po prawej lub lewej stronie, w zależności od układu serwisu. To też ciekawe rozwiązanie – szczególnie, jeśli spis będzie się przewijać wraz z witryną, tzn. zobaczysz je bez względu na to, w której częściej artykułu będziesz. W tym przypadku nie trzeba scrollować strony ponownie do góry, by wrócić do spisu treści. Oczywiście równie dobrze może on cały czas znajdować się w tym samym miejscu z boku witryny, ale rozwiązanie przewijane wydaje się być lepiej dostosowane do użytkownika.
Jakie są zalety spisu treści?
Dodanie spisu treści w artykule to zdecydowanie dobry krok w przypadku większości tego typu tekstów. Jest to rozwiązanie korzystne zarówno dla czytelnika, jak i autora. Oto największe zalety spisu treści:- Ułatwiasz internautom zapoznanie się z tekstem – szczególnie dotyczy to użytkowników, którzy w celu dotarcia do ciekawych dla nich fragmentów artykułu muszą długo scrollować. W przypadku obszernych publikacji jest to niewygodne, nieprzyjazne dla użytkownika i przez to może on w ogóle zrezygnować z próby dotarcia do tej części treści, która jest mu potrzebna. Ponadto warto pamiętać, że internauci często nie czytają całości tekstu, lecz po prostu sprawdzają, która część ich interesuje na podstawie nagłówków. Dzięki spisowi treści zobaczą, jakie informacje znajdują się w poszczególnych częściach contentu i będą mogli automatycznie się do nich przekierować.
- Internauta dłużej zostanie na stronie – jako właścicielowi serwisu zależy Ci zapewne, aby użytkownik spędził w nim jak najwięcej czasu. Spis treści w artykule jest jednym ze sposobów na to. Załóżmy, że otwierasz artykuł, który składa się ze ściany tekstu, a Ty potrzebujesz znaleźć jedną ważną informację. Co zrobisz? Zapewne od razu go zamkniesz. A co jeśli na górze artykułu zobaczysz spis treści? Prawdopodobnie zapoznasz się z nim, a jeśli znajdziesz punkt, który stanowi odpowiedź na Twoje pytanie, to klikniesz go i przeczytasz. Jeśli content będzie wysokiej jakości, to możliwe, że spędzisz jeszcze więcej czasu na danej stronie.
- Sprawniej poukładasz wszystkie informacje, które chcesz wykorzystać – pisząc długi artykuł, możesz mieć wrażenie, że po raz kolejny poruszasz tę samą kwestię. Często do tego dochodzi, jeśli pisanie rozkładasz na kilka dni – wtedy zwyczajnie zapominasz, jaką tematykę już podejmowałeś, a o czym jeszcze nie wspomniałeś. Dzięki dobrze zaplanowanym nagłówkom i spisowi treści będziesz mieć kontrolę na tym, co już się pojawiło, a co jeszcze musisz dodać. W skrócie – spis treści sprawia, że nie tracisz czasu na tworzenie zbędnego contentu, a sam tekst nie jest chaotyczny.
Spis treści a SEO
Jeśli chodzi o spis treści a SEO, to Google również lubi spisy treści. Stosując je, możesz odnieść takie korzyści jak:- Algorytm lepiej zrozumie treść i budowę artykułu – może to pozytywnie wpłynąć na widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
- Zwiększysz współczynnik klikalności w SERP-ach – Google może uwzględnić spis treści w wynikach wyszukiwania. Zerknij na poniższy screen. Pod rezultatem wyszukiwania pojawiły się odnośniki do niektórych sekcji publikacji. Co więcej, po ich kliknięciu przeniesiesz się automatycznie do danego nagłówka, a nie na początek artykułu. Zatem internauta od razu trafia do tego contentu, który go interesuje. Ponadto taki wynik wyszukiwania zwraca uwagę, zajmuje więcej miejsca i tym samym większa jest szansa na to, że użytkownik Google go kliknie.
- Zaloguj się go Google Search Console i wybierz zakładkę „Skuteczność”.
- Kliknij „Nowa”, a następnie „Strona”.
- Wklej adres strony i kliknij „Zakończ”. Następnie pod wykresem kliknij opcję „Strony,” a wtedy zobaczysz listę adresów, na które wchodzili internauci, a w tym odnośniki z kotwicami. Widoczna jest liczba wyświetleń i kliknięć. Zatem możesz śledzić, czy rzeczywiście internauci korzystają z linków, które wyświetlają się pod wynikiem wyszukiwania Twojej strony w SERP-ach.