Spis treści. Dlaczego warto go stosować i jaki ma wpływ na SEO?

Spis treści. Dlaczego warto go stosować i jaki ma wpływ na SEO?

Tworzysz content na stronę i przygotowałeś dosyć długi, wyczerpujący tekst? Podzieliłeś go na akapity, dodałeś nagłówki – całość wygląda atrakcyjnie i przejrzyście? Miej jednak na uwadze, że niektórych czytelników mogą interesować jedynie wybrane zagadnienia z tego tekstu. Możesz ułatwić im dotarcie do ciekawych dla nich części publikacji, tworząc spis treści w artykule. Dowiedz się, jak to zrobić i jaki ma to wpływ na SEO.

Ostatnio na naszym blogu: Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Spis treści

Spis treści: czym jest?

Być może w pierwszym momencie, widząc temat tego artykułu, zacząłeś się zastanawiać, po co do tekstu dodawać spis treści. W książce – normalna sprawa, ale w contencie na stronie?

Tymczasem w serwisie internetowym taki spis może pełnić podobną funkcję. W książce sprawdzasz, na której stronie opisywane jest interesujące Cię zagadnienie, natomiast w witrynie internetowej wystarczy, że klikniesz w spisie treści na link prowadzący do ważnej dla Ciebie kwestii i gotowe – jesteś już przy tym fragmencie. Jak wygląda taki spis? Zerknij:

spis treści przykład
Spis treści na blogu Delante

Najczęściej składa się z odnośników do wszystkich nagłówków znajdujących się w danym artykule. Klikasz i automatycznie przenosisz się do danej pozycji. To bardzo wygodne rozwiązanie, szczególnie dla użytkowników urządzeń mobilnych, którzy przy bardzo długich publikacjach musieliby w nieskończoność scrollować, aż dotrą do tej pozycji, którą chcą przeczytać.

Gdzie umieścić spis treści na stronie?

Przede wszystkim przestrzegaj zasady, że spis treści warto dodawać w przypadku dłuższych treści. Jeśli tekst składa się z 1000 zzs, to spis nie ma najmniejszego sensu, bo internauta i tak cały tekst będzie widzieć na ekranie komputera, a często również – na ekranie urządzenia mobilnego. Gdzie powinieneś umieścić spis treści na stronie? Możliwości masz kilka:

  • Pod leadem – czyli za wstępem do artykułu. To miejsce jest wykorzystywane zdecydowanie najczęściej i z pewnością jest wygodne, gdyż spis odnośników widnieje na początku treści. Równie dobrze jednak może pojawić się od razu za tytułem.
spis treści pod leadem
Spis treści na blogu Delante
  • Z boku strony – po prawej lub lewej stronie, w zależności od układu serwisu. To też ciekawe rozwiązanie – szczególnie, jeśli spis będzie się przewijać wraz z witryną, tzn. zobaczysz je bez względu na to, w której częściej artykułu będziesz. W tym przypadku nie trzeba scrollować strony ponownie do góry, by wrócić do spisu treści. Oczywiście równie dobrze może on cały czas znajdować się w tym samym miejscu z boku witryny, ale rozwiązanie przewijane wydaje się być lepiej dostosowane do użytkownika.
spis treści na blogu przykład
Spis treści na blogu Senuto

Jakie są zalety spisu treści?

Dodanie spisu treści to zdecydowanie dobry krok w przypadku większości artykułów. Jest to rozwiązanie korzystne zarówno dla czytelnika, jak i autora. Oto największe zalety spisu treści:

  • Ułatwiasz internautom zapoznanie się z tekstem – szczególnie dotyczy to użytkowników, którzy w celu dotarcia do ciekawych dla nich fragmentów artykułu muszą długo scrollować. W przypadku obszernych publikacji jest to niewygodne, nieprzyjazne dla użytkownika i przez to może on w ogóle zrezygnować z próby dotarcia do tej części treści, która jest mu potrzebna. Ponadto warto pamiętać, że internauci często nie czytają całości tekstu, lecz po prostu sprawdzają, która część ich interesuje na podstawie nagłówków. Dzięki spisowi treści zobaczą, jakie informacje znajdują się w poszczególnych częściach contentu i będą mogli automatycznie się do nich przekierować.
  • Internauta dłużej zostanie na stronie – jako właścicielowi serwisu zależy Ci zapewne, aby użytkownik spędził w nim jak najwięcej czasu. Spis treści w artykule jest jednym ze sposobów na to. Załóżmy, że otwierasz artykuł, który składa się ze ściany tekstu, a Ty potrzebujesz znaleźć jedną ważną informację. Co zrobisz? Zapewne od razu go zamkniesz. A co jeśli na górze artykułu zobaczysz spis treści? Prawdopodobnie zapoznasz się z nim, a jeśli znajdziesz punkt, który stanowi odpowiedź na Twoje pytanie, to klikniesz go i przeczytasz. Jeśli content będzie wysokiej jakości, to możliwe, że spędzisz jeszcze więcej czasu na danej stronie.
  • Sprawniej poukładasz wszystkie informacje, które chcesz wykorzystać – pisząc długi artykuł, możesz mieć wrażenie, że po raz kolejny poruszasz tę samą kwestię. Często do tego dochodzi, jeśli pisanie rozkładasz na kilka dni – wtedy zwyczajnie zapominasz, jaką tematykę już podejmowałeś, a o czym jeszcze nie wspomniałeś. Dzięki dobrze zaplanowanym nagłówkom i spisowi treści będziesz mieć kontrolę na tym, co już się pojawiło, a co jeszcze musisz dodać. W skrócie – spis treści sprawia, że nie tracisz czasu na tworzenie zbędnego contentu, a sam tekst nie jest chaotyczny.

Spis treści a SEO

Google również lubi spisy treści, a stosując je, możesz odnieść takie korzyści jak:

  • Algorytm lepiej zrozumie treść i budowę artykułu – może to pozytywnie wpłynąć na widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania.

zadbaj o widoczność strony w sieci

  • Zwiększysz współczynnik klikalności w SERP-ach – Google może uwzględnić spis treści w wynikach wyszukiwania. Zerknij na poniższy screen. Pod rezultatem wyszukiwania pojawiły się odnośniki do niektórych sekcji publikacji. Co więcej, po ich kliknięciu przeniesiesz się automatycznie do danego nagłówka, a nie na początek artykułu. Zatem internauta od razu trafia do tego contentu, który go interesuje. Ponadto taki wynik wyszukiwania zwraca uwagę, zajmuje więcej miejsca i tym samym większa jest szansa na to, że użytkownik Google go kliknie.

spis treści w wynikach wyszukiwania

Co ciekawe, w Google Search Console możesz monitorować kliknięcia w wynikach wyszukiwania linków z kotwicami. Jeśli chcesz to sprawdzić, to najpierw znajdź na swojej stronie artykuł, na którym masz spis treści. Skopiuj jego adres, a następnie:

  1. Zaloguj się go Google Search Console i wybierz zakładkę „Skuteczność”.
  2. Kliknij „Nowa”, a następnie „Strona”.
  3. Wklej adres strony i kliknij „Zakończ”. Następnie pod wykresem kliknij opcję „Strony,” a wtedy zobaczysz listę adresów, na które wchodzili internauci, a w tym odnośniki z kotwicami. Widoczna jest liczba wyświetleń i kliknięć. Zatem możesz śledzić, czy rzeczywiście internauci korzystają z linków, które wyświetlają się pod wynikiem wyszukiwania Twojej strony w SERP-ach.

spis treści w wynikach wyszukiwania

Jak dodać spis treści w artykule?

Dodanie spisu treści w artykule nie jest bardzo trudne, a oczywiście do Twojej dyspozycji są również gotowe wtyczki, które Ci w tym pomogą.

Czy takie zadanie rzeczywiście wymaga zastosowania pluginów? Teoretycznie im jest ich mniej, tym lepiej, jeśli jednak chcesz dodać menu z kotwicami do wielu istniejących artykułów, to może to być bardzo czasochłonne. Zadanie to może Ci ułatwić wtyczka Easy Table Of Content.

Dodanie spisu treści za pomocą wtyczki

Zainstaluj Easy Table Of Content, a przekonasz się, jak może Ci to pomóc w tworzeniu menu z kotwicami.

spis treści wtyczka table of contents

Dzięki wtyczce będziesz mieć m.in. możliwość ustawienia, w jakich typach wpisów spis treści ma powstawać automatycznie. Ustalisz, ile w tekście musi być minimalnie nagłówków, aby takie menu zostało utworzone bez konieczności ingerencji z Twojej strony. Możesz wybrać wygląd spisu, tak, by pasował do witryny.

Zwróć uwagę na kilka ustawień. W „Auto Insert” określasz, gdzie wtyczka ma automatycznie tworzyć menu z kotwicami. „Position” to miejsce, gdzie ma się wyświetlać spis. W opcji „Show when” wskazujesz, ile musi być nagłówków, aby pojawiło się menu. Natomiast w „Header Label” – jak ma być zatytułowany spis.

spis treści wtyczka easy table of contents

Za pomocą kilku kliknięć udało się uzyskać poniższy efekt. Na pewno zwraca on uwagę czytelnika – zawsze staraj się dopasować styl rozwiązania do charakteru strony.

spis treści wtyczka

Dodanie spisu treści w edytorze Gutenberg

Jeśli nie chcesz kolejnych wtyczek na swojej stronie, a spis treści wolisz dołączać ręcznie, to oczywiście możesz skorzystać z podstawowych funkcjonalności WordPressa.

Zacznij dodawać wpis w edytorze Gutenberg. W poniższym przykładzie wykorzystana jest automatycznie wygenerowana treść, do której zostały dodane nagłówki H2, ale oczywiście mogą to być nagłówki od H2 do H6.

spis treści edytor gutenberg

Jednocześnie w opcji „Zaawansowane” w prawym dolnym rogu dodaję kotwicę – może to być dowolne słowo lub słowa, ale nie mogą być one oddzielone spacjami.

spis treści w edytorze gutenberg

Po wygenerowaniu wszystkich kotwic do poszczególnych nagłówków, stwórz spis treści, jak poniżej:

gutenberg spis treści instrukcja

Pozostał już ostatni krok – dołączenie odnośnika prowadzącego do danego nagłówka. Tworzysz zatem link, tak jak każdy inny, z tą różnicą, że do wcześniej ustalonej kotwicy dopisujesz znak #, tak jak poniżej:

dodawanie spisu treści w gutenbergu

Na tej samej zasadzie utwórz kotwice do pozostałych pozycji w menu. Gotowe!

Dodawanie spisu treści w klasycznym edytorze WordPress

Być może nie przypadł Ci do gustu edytor Gutenberg i wróciłeś do klasycznego. Tutaj również możesz stworzyć menu z kotwicami i nie powinno Ci to sprawić problemów. Na screenach widzisz dokładnie ten sam artykuł i spis, co w poprzednim przypadku.

spis treści edytor klasyczny wordpress

Skorzystaj z edytora tekstowego, a wtedy zobaczysz kod HTML danego artykułu. Musisz dodać do poszczególnych nagłówków parametr id. Możesz użyć opcji szukaj i znaleźć H2 lub inne nagłówki, o ile je ustawiłeś. Przed dodaniem id wpis wygląda następująco:

spis treści wordpress

Natomiast po dodaniu id=”nazwa-naglowka”: W tym przykładzie „naglowek1”.

wordpress spis treści

Wróć do edytora wizualnego – pozostało do wykonania to samo zadanie, co w przypadku edytora Gutenberg. Dodaj link prowadzący do danej kotwicy:

edytor klasyczny wordpress

Tę samą czynność powtórz w przypadku wszystkich nagłówków i spis treści będzie gotowy.

FAQ

Może to zrobić, ale nie musi. Odnośniki ze spisu treści mogą wyświetlić się w SERPie, co może mieć wpływ na zwiększenie CTR – taki wynik zajmuje więcej miejsca i zwraca uwagę – nie traktuj tego jednak jako pewnika.

Nie do końca. Jeśli cały wpis składa się z 1000 zzs i jednego nagłówka to tworzenie spisu treści mija się z celem, bo nie bardzo masz co w nim umieścić. Lepiej postawić na takie spisy w dosyć długich artykułach.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Wyszukujesz swoją reklamę w wyszukiwarce Google i nie wyświetla Ci się? Zaczynasz zastanawiać się, czy Twoja kampania w ogóle działa? Spokojnie! Istnieje wiele powodów, dla których możesz nie znajdować swojej reklamy w wynikach wyszukiwania. W dzisiejszym wpisie przedstawię Ci kilka tych najczęściej występujących.

Czytaj więcej
Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #9

Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #9

Czy to już pora żeby celebrować dłuższe jesienne wieczory? Jeśli już zamieniasz się w jesieniarę lub jesieniarza to przygotowaliśmy dla Ciebie idealny zestaw lektur na wieczór! Nasz dział SEO zebrał najważniejsze i najciekawsze newsy ze świata SEO. Zapraszamy do lektury!

Czytaj więcej
Refleks, kontekst, zasięgi - co to jest RTM i jak może wpłynąć na komunikację z klientami w sieci?

Refleks, kontekst, zasięgi - co to jest RTM i jak może wpłynąć na komunikację z klientami w sieci?

Chcesz zwiększyć zasięgi w komunikacji Twojej firmy z odbiorcami? Wcale nie musisz przeznaczać ogromnego budżetu na płatne kampanie. Real-Time Marketing jest takim sposobem komunikacji, który przy odpowiednim przygotowaniu pozwala osiągnąć zadowalające efekty, bez pomocy nakładów finansowych. Co to jest RTM? O czym trzeba pamiętać przy tworzeniu RTM’ów i na co warto uważać? Sprawdź!

Czytaj więcej