Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Artykuły sponsorowane to forma reklamy, która z jednej strony może bezpośrednio przekładać się na zdobywanie klientów, a z drugiej może również wspierać SEO Twojej strony. Tych celów nie zrealizujesz jednak byle jaką treścią. Powinna być ona przemyślana. Jak napisać dobry artykuł sponsorowany? Co ma kluczowe znaczenie? Czytaj dalej.

Ostatnio na naszym blogu: Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Spis treści

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Nawet najlepiej przygotowany artykuł sponsorowany nie przyniesie efektu w postaci przekierowań na Twoją witrynę, jeśli trafi na stronę, której nikt nie odwiedza.

Treść, która znajdzie się na mało popularnej stronie może pozytywnie wpłynąć na widoczność witryny w Google, ale jednak zdecydowanie lepiej upiec dwie pieczenie na jednym ogniu – z jednej strony zdobyć link z wartościowej witryny, który będzie wsparciem dla SEO serwisu, a z drugiej wybrać takie miejsca, które rzeczywiście dadzą Ci szansę na dotarcie z przekazem do grupy docelowej (kwestię wyboru serwisów, w których warto publikować artykuły opisaliśmy we wpisie: Gdzie publikować artykuły sponsorowane – checklista).

Nie jest jednak tak, że cele te osiągniesz za pomocą dowolnego contentu. Jak napisać artykuł sponsorowany? Na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę?

Dopasuj temat do słowa kluczowego

Jak już wspomnieliśmy wyżej, artykuły sponsorowane mogą nie tylko sprowadzić użytkowników na Twoją stronę, ale i wesprzeć jej pozycjonowanie. Pamiętaj więc o słowach kluczowych – to one są fundamentem i to od nich zawsze powinieneś wychodzić.

Potrzebujesz wsparcia w doborze tematów? Możesz skorzystać z narzędzia answerthepublic.com, które po wprowadzeniu danej frazy zaproponuje Ci tematy, które warto podjąć. Sugestie słów kluczowych i pytań bazują na podpowiedziach wyszukiwarki Google, które wyświetlają się w momencie rozpoczęcia wpisywania zapytania w pole wyszukiwania.

answer the public a artykuły sponsorowane
Screen z narzędzia AnswerThePublic

Możesz również użyć planera słów kluczowych Google Ads, Senuto, keywordtool.io czy też SEMrush.

Najważniejsze słowo kluczowe zastosuj przede wszystkim w tytule i górnej części jego treści – najlepiej w pierwszych 50-100 wyrazach (np. w leadzie). Pamiętaj o naturalności – słowa kluczowe powinny być sprytnie i logicznie wplecione w tekst oraz nie pochłaniać zbyt dużej jego części. Jeśli artykuł ma spełniać również cele marketingowe, to musi się dobrze czytać. Upychanie słów kluczowych nie jest tu dobrym rozwiązaniem.

Więcej o słowach kluczowych i ich doborze przeczytasz tu: Słowa Kluczowe – 11 narzędzi, które wspomagają keyword research

Zadbaj o merytoryczność artykułu

Odbiorcy oczekują, że dzięki danej treści uzyskają pożądaną informację, tzn. odpowiedź na pytanie, które ich nurtuje. Dlatego skup się na konkretach i pokaż, w jaki sposób Twój produkt lub usługa mogą pomóc w rozwiązaniu problemu internauty.

Staraj się nie odchodzić od tematu, nie podejmować zbędnych zagadnień i nie wydłużać sztucznie treści. Nie chodzi o to, aby tekst był jak najdłuższy (i często też – w zależności od tematu – nie musi, a nawet nie powinien taki być), lecz na tym, aby odpowiadał na postawione pytanie.

Dane statystyczne w artykule, ciekawe informacje, praktyczne wskazówki i wyniki samodzielnie przeprowadzonych badań mają nieocenioną wartość. Dzięki nim tekst będzie bardziej atrakcyjny, a jednocześnie może być chętniej linkowany przez użytkowników w serwisach społecznościowych, na blogach (i nie tylko) jako cenne źródło informacji.

Dopasuj treść do tematyki strony

Przykładowo. Załóżmy, że w Toruniu lub w okolicy zorganizowałeś nową, unikatową atrakcję dla dzieci – idealnym miejscem do publikacji artykułu sponsorowanego, który o tym informuje, jest strona poświęcona temu miastu.

Takie serwisy łatwo znajdziesz np. w Linkhouse (przeczytaj: Czy Linkhouse pomaga w link buildingu?) – zwróć uwagę na te, które mają zweryfikowane statystyki Google Analytics i duży ruch.

linkhouse a artykuły sponsorowane

W szczegółach oferty zobaczysz informacje na temat wymagań, które musi spełniać artykuł. Dzięki temu uzyskasz już podstawowe wytyczne potrzebne do jego napisania.

Zaciekaw tytułem

Jeśli chcesz, aby użytkownicy wybrali właśnie Twój tekst spośród wielu pozycji, które zobaczą np. na stronie głównej witryny, to koniecznie zadbaj o odpowiedni tytuł  – taki, którym zainteresujesz internautów (ale! nie zapominaj też o ważnych pod kątem SEO słowach kluczowych).

Idąc dalej przykładem Torunia, mimo tego, że artykuł trafi na stronę o tym mieście, to i tak warto użyć w tytule jego nazwę, gdyż w serwisach tego typu nie zawsze znajdują się wyłącznie wiadomości lokalne. Dobrą propozycją będzie np.: „Wyczekiwana atrakcja dla dzieci w Toruniu już otwarta. Zobacz gdzie”.

Tytuł nie musi przekazywać całej kluczowej informacji, może np. stanowić pytanie, częstym rozwiązaniem jest też zastosowanie liczby w treści tytułu – spraw, by tytuł był chwytliwy i zachęcał użytkownika do kliknięcia.

Ustalenie finalnego tytułu możesz zostawić na koniec – napisz kilka propozycji i wybierz Twoim zdaniem najlepszą. Warto też skonsultować się z innymi osobami. Czy zainteresowałaby ich taka treść?

artykuł sponsorowany tytuł

Przyciągnij leadem

Pierwsze zdania artykułu mogą zdecydować o tym, czy internauta zainteresuje się treścią. Powinieneś w sposób ciekawy wprowadzić czytelnika w tekst – powiadomić go o tym, co znajdzie w jego dalszej części. Na pewno nie może być tak, że odbiorca pozna odpowiedź na ewentualne pytanie postawione w tytule artykułu już w leadzie. Pamiętaj również, że lead powinien mieć nie więcej niż 2–3 zdania.

Oto przykładowa treść atrakcyjnego leadu:

“W Polsce znajduje się 16 miejsc wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO, a 6 obiektów oczekuje na nominację. Sprawdź, gdzie one są i ile zapłacisz za ich zwiedzanie.”

Wstęp do artykułu nie jest dobrym miejscem na wklejenie linka, ale już rozwinięcie tekstu zdecydowanie tak. Warto skorzystać przy tym z CTA, aby użytkownik wiedział, czego może się spodziewać na stronie.

jak napisać dobry artykuł sponsorowany

Inną metodą wykorzystania linka w treści jest zastosowanie anchora (czyli odnośnika ukrytego pod tekstem czy elementem graficznym). Pamiętaj jednak, że zbyt duża liczba odnośników na dany anchor może zostać uznana przez Google za próbę manipulacji rankingiem, a to nie przyniesie nic dobrego (pisaliśmy o tym w naszym raporcie: Najczęstsze błędy w link buildingu w 2021 roku). Dlatego zadbaj o dywersyfikację i różnorodność linków.

anchory w artykułach sponsorowanych

Staraj się nie umieszczać odnośnika na końcu artykułu – jego pojawienie się w rozwinięciu tekstu zwiększa szansę na zainteresowanie nim użytkownika, a także jest zalecane z punktu widzenia SEO.

artykuły sponsorowane a linkowanie

Dopasuj język do grupy docelowej

Tworząc jakikolwiek tekst, powinieneś mieć na uwadze, kto ma być jego odbiorcą, do kogo chcesz z nim dotrzeć. Innego języka powinieneś używać pisząc do nastolatków, a innego do osób prowadzących własny biznes. W jednym przypadku oczekiwany może być język potoczny, a w innym – słownictwo branżowe.

Oczywiście powinieneś jednocześnie uwzględnić serwis, w którym zamierzasz opublikować artykuł. Jeśli będzie to portal branżowy związany z Twoją działalnością, to tekst specjalistyczny może być doskonałym pomysłem. Natomiast jeżeli treść ma trafić na portal miejski, to wtedy musisz podejść do tematu nieco inaczej – korzystanie ze specjalistycznego słownictwa mogłoby znacznie ograniczyć grono zainteresowanych.

Stosuj formę bezosobową

W przypadku artykułów sponsorowanych raczej nie jest zalecane zwracanie się bezpośrednio do odbiorcy – lepszym wyborem jest forma bezosobowa. Staraj się unikać zwrotów typu „czy pamiętasz”, „korzystałeś z”, “zwróć uwagę na” itd. (takie zwroty sprawdzą się natomiast np. we wpisach na blogu).

Postaw na atrakcyjną strukturę treści

Użytkownika nie zainteresuje ściana tekstu. Jeśli chcesz, aby internauta zapoznał się z Twoim artykułem, to powinieneś nadać mu atrakcyjną strukturę.

Wprowadź tytuł, lead, nagłówki – najczęściej H2 i (ich pogłębienie) H3. Twórz krótkie akapity, dodawaj wypunktowania, istotne fragmenty wyróżnij poprzez pogrubienie. Dobrym pomysłem mogą okazać się również tabele, grafiki czy inne elementy, które przyciągną uwagę czytelnika i uatrakcyjnią tekst.

Na koniec tekstu dodaj krótkie podsumowanie, które zawiera najważniejsze wnioski wynikające z artykułu.

Nie przesadzaj z treścią reklamową

To, że tworzysz artykuł sponsorowany, nie oznacza, że cała jego treść ma wychwalać usługę lub produkt. Taki content może szybko zniechęcić użytkownika do zapoznania się z całym tekstem – nachalna reklama nie przyniesie efektu. Natomiast merytoryczna treść, która rozwiązuje problem użytkownika i konkretnymi argumentami wskazuje, że Twój produkt lub usługa są tym, czego internauta szuka, z pewnością zostanie lepiej odebrana.

Jak napisać artykuł sponsorowany? Podsumowanie

Tworzenie artykułów sponsorowanych powinno być przemyślane i oparte na wcześniej ustalonej strategii. Jeśli oczekujesz zadowalających efektów, to poświęć czas na znalezienie odpowiedniego miejsca do publikacji, a następnie przygotowanie i opracowanie treści, które nie tylko wesprą SEO, ale i przyciągną użytkowników na Twoją stronę.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o artykułach sponsorowanych, to przeczytaj nasz wpis: Artykuły sponsorowane a SEO

FAQ

W wielu przypadkach artykuły sponsorowane różnią się od standardowych treści poradnikowych wyłącznie wzmianką o danym produkcie czy usłudze. Czy jednak prawo pozwala na publikowanie takich artykułów bez ich specjalnego oznaczania?

Jak wynika z Ustawy z dnia 26 stycznia 1984 roku Prawo prasowe takie treści powinny być opatrzone odpowiednim komentarzem, np. pod contentem może się znajdować informacja, że jest to materiał partnera, artykuł sponsorowany, materiał zewnętrzny.

W przypadku treści publikowanej odpłatnie nie może być tak, że odbiorca nie wie, iż nie jest to materiał redakcyjny.

prawo prasowe a artykuły sponsorowane

Jednym z czynników, które wpływają na widoczność strony w Google są odnośniki prowadzące do danej witryny – tak więc artykuły sponsorowane i pozyskane z nich linki mogą wesprzeć Twoje działania SEO (a przede wszystkim budowanie profilu linkowego Twojej witryny), ale pod warunkiem, że działasz w sposób przemyślany.

Dobór odpowiednich serwisów, a także stworzenie i opracowanie dobrej jakości treści (wartościowych zarówno dla użytkowników, jak i dla Google) to kwestie kluczowe.

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Wyszukujesz swoją reklamę w wyszukiwarce Google i nie wyświetla Ci się? Zaczynasz zastanawiać się, czy Twoja kampania w ogóle działa? Spokojnie! Istnieje wiele powodów, dla których możesz nie znajdować swojej reklamy w wynikach wyszukiwania. W dzisiejszym wpisie przedstawię Ci kilka tych najczęściej występujących.

Czytaj więcej
Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #9

Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #9

Czy to już pora żeby celebrować dłuższe jesienne wieczory? Jeśli już zamieniasz się w jesieniarę lub jesieniarza to przygotowaliśmy dla Ciebie idealny zestaw lektur na wieczór! Nasz dział SEO zebrał najważniejsze i najciekawsze newsy ze świata SEO. Zapraszamy do lektury!

Czytaj więcej
Refleks, kontekst, zasięgi - co to jest RTM i jak może wpłynąć na komunikację z klientami w sieci?

Refleks, kontekst, zasięgi - co to jest RTM i jak może wpłynąć na komunikację z klientami w sieci?

Chcesz zwiększyć zasięgi w komunikacji Twojej firmy z odbiorcami? Wcale nie musisz przeznaczać ogromnego budżetu na płatne kampanie. Real-Time Marketing jest takim sposobem komunikacji, który przy odpowiednim przygotowaniu pozwala osiągnąć zadowalające efekty, bez pomocy nakładów finansowych. Co to jest RTM? O czym trzeba pamiętać przy tworzeniu RTM’ów i na co warto uważać? Sprawdź!

Czytaj więcej