Dlaczego warto robić backup strony WWW i jak go przywrócić?

Dlaczego warto robić backup strony WWW i jak go przywrócić?

Backup strony WWW to jedna z tych rzeczy, którą każdy właściciel witryny internetowej powinien posiadać. To Twój wehikuł czasu, który umożliwi Ci przywrócenie strony lub sklepu do wcześniejszego punktu w czasie. W przypadku problemów technicznych, uszkodzenia strony czy ataku hakerskiego da to możliwość błyskawicznego przywrócenia strony do jej pełnej funkcjonalności.

Ostatnio na naszym blogu: Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Spis treści

O tym, że administratorzy powinni na bieżąco tworzyć backup strony WWW mówi się bardzo dużo. Często jednak jest z tym tak, jak z mówieniem, że powinniśmy żyć zdrowo i aktywnie. Teoria to jedno, ale w praktyce rzeczywistość weryfikuje to w nieco inny sposób.

Często pomijamy tworzenie backupów, gdyż nie przypuszczamy, że mogą się nam one kiedykolwiek przydać – zwłaszcza, gdy jesteśmy jeszcze na początku przygody z własną witryną internetową. Prawda jednak jest taka, że posiadanie bieżącej kopii zapasowej strony WWW jest absolutnie kluczowe do utrzymania strony w dobrej kondycji i pełnej funkcjonalności.

W tym artykule poruszę kwestie motywacji do tworzenia backupów strony WWW, a także pokażę Ci, że posiadanie pod ręką bieżącej kopii zapasowej wcale nie jest trudne i nie musi wymagać od Ciebie poświęcania dużej ilości czasu. Przyjrzymy się także temu, jak przywrócić stronę z kopii zapasowej w uniwersalny sposób, niezależnie od tego, czy posiadasz bloga na WordPressie czy sklep na PrestaShop.

Dlaczego warto robić backup strony WWW?

Istnieje mnóstwo powodów, dla których warto robić backup strony internetowej. Oto niektóre z nich:

Ochrona danych i treści na stronie

Zacznijmy od najprostszego powodu: backup strony warto robić dla samej idei posiadania kopii swojej strony i zawartych w niej treści. Im dłużej prowadzisz stronę WWW, tym więcej danych się w niej znajduje. Czasem jednak wystarczą jedno czy dwa kliknięcia, aby przypadkowo usunąć część treści ze swojej witryny. Mając kopię zapasową zawsze możesz przywrócić stronę do stanu sprzed tego niefortunnego zdarzenia.

Rozwiązanie na usterki techniczne, błędy i nieudane aktualizacje

Strony internetowe nie są już statycznymi witrynami. Już dawno temu przerodziły się w serwisy, które stale rozwijamy. Wraz z rozwojem firmy, sklepu czy popularności naszej witryny wprowadzamy nowe funkcje bądź instalujemy dodatkowe wtyczki lub moduły. Oprócz tego na bieżąco instalujemy aktualizacje – zarówno systemu CMS, z którego korzystamy na stronie (np. WordPressa), jak i wtyczek oraz dodatków. Każda nowa funkcja, wtyczka czy nawet aktualizacja może spowodować problemy techniczne, w wyniku których strona przestanie działać lub zacznie wyświetlać błędy. W takiej sytuacji backup strony WWW pozwoli Ci przywrócić witrynę do stanu sprzed zmian.

Usuwanie szkodliwego oprogramowania i infekcji

Strona internetowa może zostać tak samo zainfekowana, jak system operacyjny w komputerze. I wcale nie musi tu dojść do celowego ataku ze strony hakera. Nieaktualizowane serwisy oparte na popularnych systemach typu WordPress czy PrestaShop pozostają podatne na odkryte w nich luki, a te są często wykorzystywane przez zautomatyzowane skrypty, które infekują je szkodliwym kodem. Taki kod może wykonywać przeróżne akcje na stronie, np. przekierowywać odwiedzających pod inny adres lub wyświetlać reklamy bądź okienka pop-up. Jeśli ręczne namierzenie szkodliwego kodu będzie stanowić zbyt duże wyzwanie, to przywrócenie kopii zapasowej do czasu sprzed infekcji okaże się zbawienne.

Ostatnia deska ratunku w przypadku ataku hakerskiego

Nigdy nie należy wykluczać ataku hakerskiego na naszą stronę WWW. Te mogą mieć różny charakter, a efekt zależy od zamiarów osoby, która włamała się na stronę. Czasem może dojść tylko do zmiany danych dostępowych, z kolei innym razem skończy się na podmianie treści lub ich całkowitym usunięciu. W takiej sytuacji jedyne co nam pozostanie, to przywrócenie strony z kopii zapasowej do wcześniejszego punktu w czasie (a także aktualizacja witryny do nowszej wersji oprogramowania, zmiana wszystkich danych dostępowych i przejrzenie strony pod kątem podatności na ataki, aby sytuacja się nie powtórzyła).

Jak tworzyć backup strony WWW?

Skoro wiesz już, dlaczego warto posiadać kopię zapasową strony internetowej, to z pewnością zastanawiasz się, jak taki backup wykonać. Istnieje wiele możliwości, ale w gruncie rzeczy można je podzielić na następujące kategorie:

  • backup oferowany przez hostingodawcę
  • ręczny backup plików strony i bazy MySQL
  • backup wykonany za pomocą dedykowanych narzędzi dla Twojej strony

Przyjrzyjmy się krótko każdej z tych możliwości.

Backup wykonywany po stronie hostingu – najprostszy sposób!

To najprostszy sposób na uzyskanie kopii zapasowej, gdyż zazwyczaj nie wymaga od Ciebie żadnych czynności. Backup strony WWW wykonywany jest przez hostingodawcę, a następnie udostępniany użytkownikowi w określony sposób i przez określony czas. Sposób wykonywania i udostępniania kopii zależy od usługodawcy.

Hosting w LH.pl udostępnia użytkownikom dostęp do automatycznych kopii zapasowych plików strony i baz MySQL z 14 ostatnich dni. Pozwala im to w dowolnym momencie przywrócić witrynę do wybranego dnia z ostatnich dwóch tygodni. Dostęp do kopii zapasowych jest możliwy za pomocą serwera backupowego.

backup strony

Po zalogowaniu się do niego za pomocą klienta FTP (np. FileZilla) wystarczy wejść do katalogu z wybraną datą i pobrać swój backup plików i baz MySQL na dysk twardy.

Wybierając serwer dla swojej strony zwróć na to uwagę i wybierz taki hosting, który oferuje automatyczne kopie zapasowe plików i baz MySQL. Dzięki temu będziesz mieć dostęp do automatycznej kopii zapasowej, nawet jeśli nie przygotowałeś jej samodzielnie. Dobrą i zalecaną praktyką jest sporadyczne pobieranie kopii zapasowych na dysk twardy, aby przechowywać je niezależnie od hostingodawcy – dzięki temu będziesz mieć dostęp do kopii starszych niż te, które są dostępne na serwerze backupowym.

Ręczny backup plików strony WWW i bazy MySQL

To nieco bardziej czasochłonny sposób na wykonanie kopii zapasowej, ale niesamowicie skuteczny, bezpieczny oraz uniwersalny – „zadziała” z każdym typem strony, niezależnie od tego, czy korzystasz z WordPressa, PrestaShop czy autorskiego rozwiązania.

Ręczny backup to nic innego, jak procedura, w której skład wchodzą dwie czynności:

  • pobranie wszystkich plików strony z serwera FTP na dysk twardy swojego komputera
  • wyeksportowanie bazy danych MySQL do pliku na dysku twardym swojego komputera

Aby pobrać pliki, zaloguj się na swój serwer za pomocą klienta FTP typu FileZilla, zaznacz wszystkie pliki strony WWW i wybierz opcję „Pobierz”. Klient FTP rozpocznie pobieranie wszystkich plików do wskazanego katalogu na Twoim dysku twardym.

backup strony pobranie ftp

Aby pobrać bazę danych, przejdź do panelu phpMyAdmin, czyli do panelu zarządzania bazą danych na serwerze. Link do phpMyAdmin znajdziesz w swoim panelu klienta obecnego hostingodawcy, w zakładce z bazami danych. Zaloguj się w phpMyAdmin przy użyciu loginu i hasła do swojej bazy danych.

Po zalogowaniu wybierz swoją bazę danych z menu po lewej stronie, a następnie kliknij opcję „Eksport” na górnym pasku narzędzi. Wybierz eksport w trybie „Dostosuj”, upewnij się, że w sekcji „Tabele” zaznaczone są wszystkie tabele, a w sekcji „Wyjście” zaznacz pole „Zapisz wynik do pliku”.

eksport baza backup strony

Rozpocznij pobieranie przyciskiem “Wykonaj” u dołu ekranu. Baza danych zostanie zapisana do pliku na dysku twardym Twojego komputera.

Backup za pomocą dedykowanych narzędzi lub wtyczek

Ostatnim typem kopii zapasowych są backupy wykonane za pomocą specjalnych narzędzi. Typowym przykładem będą tu systemy zarządzania treścią i gotowe rozwiązania, takie jak WordPress czy PrestaShop. W repozytorium dodatków można znaleźć wtyczki do WordPressa lub moduły do PrestaShop, które po zainstalowaniu umożliwiają użytkownikowi „wyklikanie” sobie własnych kopii zapasowych (lub ustawienie harmonogramu automatycznego tworzenia kopii zapasowych).

Przykładowo, użytkownicy WordPressa mają tu do dyspozycji takie wtyczki jak UpdraftPlus czy BackWPup, jednak ze względu na mnogość dostępnych modułów i wtyczek nie będziemy się nimi zajmować szczegółowo.

Jak przywrócić backup strony WWW?

Przywrócenie backupu, tak samo jak stworzenie kopii zapasowej, można wykonać na kilka sposobów. Jeśli używasz dodatków lub wtyczek, to warto zaznaczyć, że niektóre z nich mają wbudowane narzędzia, które po wywołaniu i wskazaniu pliku z kopią zapasową przywracają wszystko bez dalszego udziału użytkownika.

Jednak najbardziej uniwersalnym sposobem, niezależnie od tego, w jaki sposób utworzyliśmy kopię zapasową, jest jej ręczne przywrócenie.

To dokładnie ta sama procedura, co w przypadku tworzenia ręcznego backupu, tylko tym razem robimy wszystko odwrotnie, a więc:

  • wysyłamy pliki strony WWW z dysku twardego na serwer za pomocą klienta FTP typu FileZilla
  • importujemy bazę danych MySQL z dysku twardego za pomocą phpMyAdmin

To uniwersalny sposób, który zadziała niezależnie od tego, czy korzystasz z autorskiej strony, czy też systemu typu WordPress bądź PrestaShop.

Aby przywrócić pliki, zaloguj się na serwer FTP przy użyciu klienta typu FileZilla, a następnie zaznacz wszystkie pliki strony WWW na dysku twardym i wybierz opcję „Wyślij”. Upewnij się tylko, że zachowujesz taką samą strukturę katalogów i kopiujesz pliki w odpowiednie miejsce. Jeśli FileZilla zapyta Cię, czy zastąpić pliki na serwerze, wybierz „Zastąp i zamień”.

przywracanie backupu strony

Aby przywrócić bazę danych, przejdź do phpMyAdmin i zaloguj się do swojej bazy danych za pomocą jej loginu i hasła. Następnie na górnym pasku narzędzi wybierz zakładkę „Import”. W tym miejscu możesz zaimportować swoją bazę danych z pliku zawierającego jej kopię.

importowanie do bazy danych backup strony

Wskaż plik z wykonaną wcześniej kopią bazy danych MySQL, a następnie w polu „Format” upewnij się, że wybrana jest opcja „SQL”. Zatwierdź działanie przyciskiem „Wykonaj” i poczekaj na ukończenie importu, czyli w tym wypadku przywracania bazy danych.

Podsumowanie

Jak widzisz, posiadanie kopii zapasowej jest kluczowe do skutecznego prowadzenia strony internetowej. W przypadku jakichkolwiek problemów masz do dyspozycji wehikuł czasu, którym możesz zabrać stronę w podróż do dowolnego momentu z przeszłości. Możesz wycofać każdą zmianę, dzięki czemu uratujesz swoją witrynę z tarapatów z każdej awaryjnej sytuacji – bez względu na to, czy jest ona wynikiem błędu ludzkiego, czy też skutkiem nieudanej aktualizacji lub infekcji.

Co najważniejsze, backup strony WWW nie jest czymś, co musi spędzać nam sen z powiek. Owszem, sporadyczne wykonywanie samodzielnych kopii zapasowych jest zalecane, ale nie mniej kluczowy jest także wybór odpowiedniego hostingu, który oferuje automatyczne backupy hostowanych stron internetowych. W LH.pl nawet jeśli zapomnisz wykonać własny backup strony WWW, to zawsze możesz zalogować się na serwer backupowy i pobrać jedną z czternastu ostatnich kopii. To spokój ducha, który warto zagwarantować zarówno sobie, jak i swojej stronie internetowej.

(2)
Autor
Błażej Starosta
Błażej Starosta

Asystent ds. Marketingu w LH.pl

Ma doświadczenie w tworzeniu oraz prowadzeniu stron WWW, od blogów aż po sklepy internetowe. Od lat uważnie śledzi rozwój WordPressa i jego wpływ na rynek twórców stron internetowych. Stara się być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami technologicznymi i dzielić się swoją wiedzą. W LH.pl odpowiada m.in. za Content Marketing.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Wyszukujesz swoją reklamę w wyszukiwarce Google i nie wyświetla Ci się? Zaczynasz zastanawiać się, czy Twoja kampania w ogóle działa? Spokojnie! Istnieje wiele powodów, dla których możesz nie znajdować swojej reklamy w wynikach wyszukiwania. W dzisiejszym wpisie przedstawię Ci kilka tych najczęściej występujących.

Czytaj więcej
Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #9

Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #9

Czy to już pora żeby celebrować dłuższe jesienne wieczory? Jeśli już zamieniasz się w jesieniarę lub jesieniarza to przygotowaliśmy dla Ciebie idealny zestaw lektur na wieczór! Nasz dział SEO zebrał najważniejsze i najciekawsze newsy ze świata SEO. Zapraszamy do lektury!

Czytaj więcej
Refleks, kontekst, zasięgi - co to jest RTM i jak może wpłynąć na komunikację z klientami w sieci?

Refleks, kontekst, zasięgi - co to jest RTM i jak może wpłynąć na komunikację z klientami w sieci?

Chcesz zwiększyć zasięgi w komunikacji Twojej firmy z odbiorcami? Wcale nie musisz przeznaczać ogromnego budżetu na płatne kampanie. Real-Time Marketing jest takim sposobem komunikacji, który przy odpowiednim przygotowaniu pozwala osiągnąć zadowalające efekty, bez pomocy nakładów finansowych. Co to jest RTM? O czym trzeba pamiętać przy tworzeniu RTM’ów i na co warto uważać? Sprawdź!

Czytaj więcej