.animate-view{opacity: 1 !important;}

Walentynki w e-commerce, czyli sezonowe kampanie i czego możemy się z nich nauczyć

Walentynki w e-commerce, czyli sezonowe kampanie i czego możemy się z nich nauczyć
14 lutego 2019
Czy przygotowanie się na walentynki w e-commerce to dobry ruch, kiedy prowadzisz sklep internetowy? Piszemy dziś o tym, skąd święto zakochanych wzięło się w kulturze, czy warto łączyć je ze sprzedażą, a jeśli tak – to w jaki sposób. Jak odczarować walentynki, odpiąć łatkę święta komercji i zaproponować użytkownikom rozwiązania na tę okazję?
Już dobrych kilka lat temu walentynki zostały ochrzczone mianem komercyjnego święta. Nietrudno dojść do takiego wniosku, zwłaszcza jeśli kolejny raz z jeszcze większą intensywnością zakochani i „niezakochani” bombardowani są okolicznościowymi okazjami, lawiną serduszek i wszechobecnym kolorem czerwonym. Czy można coś zrobić, by nie stracić w oczach klientów i nie zostać uznanym za kolejny sklep napędzający walentynkowy biznes? Przecież koniec końców prezenty na tę okazję i tak zostają kupione. Otóż można, a odpowiedź jest prosta: walentynki będą dla Twojego wizerunku sukcesem, jeśli masz w sklepie produkty związane tematycznie z tym świętem i przygotujesz je na potrzeby odwiedzających, a nie odwrotnie: użytkowników na okazje, które akurat pojawiły się z okazji tego święta.

Skąd się wzięły walentynki?

Na temat pochodzenia święta zakochanych jest kilka teorii i zapewne każda z nich ma w sobie ziarno prawdy, a wszystkie składają na to, że walentynki obchodzimy właśnie 14 lutego. Pierwsza i najbardziej oczywista to wspomnienie patrona zakochanych, świętego Walentego, które w Kościele katolickim przypada właśnie na ten dzień. Swoją drogą dlaczego akurat ten człowiek patronuje miłości? Bo mimo wydanego przez jednego z cesarzy rzymskich panujących w III wieku n.e. zakazu, który dotyczył zawierania małżeństw przez młodych mężczyzn (najlepszymi żołnierzami mieli być ci bezżenni), jako biskup błogosławił ich śluby. Został za to uwięziony, a później stracony – zginął właśnie 14 lutego, ostatni list do najbliżej mu kobiety podpisał nie inaczej jak: „od Twojego Walentego”. [caption id="attachment_8904" align="aligncenter" width="261"]Święty Walenty Źródło: https://www.catholic.org/saints/saint.php?saint_id=159[/caption] To jedna z historii. Walentynki zbiegają się też z rzymskimi Luperkaliami, czyli świętem obchodzonym na cześć bogini kobiet i małżeństwa (w czasie których za pomocą losowania szukano też ukochanej). Po raz pierwszy masowego druku kartek walentynkowych podjęto się w Stanach Zjednoczonych w latach 40. XIX wieku. Od tego czasu związany z nimi przemysł rozrastał się z każdą dekadą. W Polsce walentynki w „skomercjalizowanej” formie zaczęły się przyjmować w latach 90. XX wieku, po transformacji ustrojowej (choć wspomnienie Walentego było już świętowane wcześniej jako element kultu).

Co wnoszą do e-commerce walentynki?

W świetle tego, skąd się wywodzą, walentynki są więc świętem reprezentującym ważne wartości: oddanie, przyjaźń, miłość w różnych jej postaciach, rodzinę. W naturalny sposób łączą się więc z chęcią okazania uczuć, a w konsekwencji także obdarowania bliskich. Właśnie tą drogą dotarły branży sprzedażowej – w końcu prezenty trzeba w jakiś sposób zdobyć, jeśli to dzięki nim pragniemy się wyrazić. Zresztą walentynki i ich pochodzenie dały nam nie tylko różnorodne motywacje – także zestaw symboli, jak kolor czerwony czy postać Kupidyna, czyli tak naprawdę greckiego Erosa lub rzymskiego Amora. No dobrze, ale jaki ma to związek ze sklepami internetowymi? Walentynki, jako wypływające z pozytywnych postaw, pozwolą Ci mówić o podobnych wartościach Twojej marki, budować pozytywny wizerunek, a także – jeśli na przykład wprowadzisz przy ich okazji kampanię poruszającą ważne tematy (jak chociażby akceptacja siebie czy szacunek do innych) – umocnisz pozycję marki odpowiedzialnej społecznie.

Walentynkowe statystyki

Poza tym mimo wszystko walentynki mają dość wymierny wpływ na okolicznościową sprzedaż, co można przedstawić w liczbach. Otóż na podstawie badań zainicjowanych przez firmę Picodi, która w 2018 roku przeprowadziła ankietę w grupie 5600 osób, aż ¾ Polaków obchodzi święto zakochanych, choć z drugiej strony – aż ⅓ nigdy nie otrzymało z tej okazji żadnego upominku. Oznacza to, że nie wszyscy świętujemy ten dzień, kupując. Dalej: prezenty na walentynki najczęściej ofiarowywane przez panów to kwiaty, kolacja, wyjście do kina lub teatru, słodycze i perfumy. Co panowie dostają od pań? Głównie słodycze, perfumy, wyjście do kina lub odzież. Najgorszy prezent dla niej to sprzęt AGD lub gadżet erotyczny (!), dla niego – kolacja albo kartka walentynkowa. Na koniec: kto wydaje więcej na walentynki? Panowie! W 2018 roku było to około 236 złotych, gdy panie w tym samym roku na święto zakochanych wydały 155 zł. Średnio Polacy wydają na walentynki prawie 200 zł. [caption id="attachment_8905" align="aligncenter" width="700"]Picodi - walentynki w Polsce - statystyki Źródło: https://www.picodi.com/pl/mozna-taniej/milosc-dzwignia-handlu[/caption] Kiedy Polacy zaczynają szukać prezentów na walentynki w sieci? Już pod koniec grudnia: Google Trends - prezent na Walentynki

Pomysły na walentynki w sklepie internetowym

Jeśli chodzi o walentynki w e-commerce, żelazna zasada będzie taka: nic na siłę. Jeśli Twój asortyment żadną miarą nie może się wpasować w klimat święta zakochanych, nie staraj się za wszelką cenę przygotować walentynkowej kampanii. Nie wmawiaj odwiedzającym, co jest najlepszym prezentem dla ich ukochanych czy przyjaciół – twórz zestawienia propozycji. Inaczej nie unikniesz tego, o czym wspomnieliśmy na początku artykułu – posądzenia o komercjalizację walentynek i utraty zaufania użytkowników. Wyjątek stanowi sytuacja, kiedy umiesz wykorzystać tę tematykę tak zręcznie jak McDonald’s. [caption id="attachment_8907" align="aligncenter" width="750"]Kampania walentynkowa mcdonalds Źródło: http://yhddb.blogspot.com/2014/11/mcdonalds-valentines-day.html[/caption] To, co możesz zrobić, jeśli masz ofertę odpowiadającą walentykowemu klimatowi, omawiamy na kilku przykładach. Idziemy tropem najpopularniejszych walentynkowych prezentów.

Święto zakochanych w kwiaciarni – Poczta Kwiatowa

Prowadzisz sklep z kwiatami? W walentynki przeżyjesz prawdziwe oblężenie. Tak jak Poczta Kwiatowa, która 8.2.2019 wyświetla się jako pierwsza na frazę „kwiaty na walentynki”. Przygotowano na niej osobną walentynkową podstronę z propozycjami bukietów, która na liście kategorii w menu jest pierwsza. Zwróć uwagę, jak ją wyróżniono – nie typową dla tej okazji czerwienią, ale na zielono. Dlaczego? Czerwony w formatowaniu menu kojarzyłby się z błędem, alertem, a poza tym… zniknąłby w całej walentynkowej szacie graficznej.
Jakie pomysły możesz zaczerpnąć od Poczty Kwiatowej? Osobną podstronę z walentynkową ofertą, tematyczną szatę graficzną i umiar w stosowaniu walentynkowych barw.
Kampania walentynkowa - poczta kwiatowa

Walentynkowa kolacja – restauracja Biała Róża w Krakowie

Wieczorem 14 lutego restauracje są pełne par. By tego dnia zjeść elegancką kolację, trzeba zarezerwować stolik na długo wcześniej. Jeśli prowadzisz lokal, w którym możesz gościć zakochanych, możesz tak jak właściciele restauracji Biała Róża (w top10 na frazę „kolacja walentynkowa Kraków”) przygotować specjalną ofertę, która nie będzie dostępna w żadnym innym okresie.
O czym warto pomyśleć, tworząc walentynkową ofertę restauracji? O stale uaktualnianej informacji na temat liczby miejsc, które są jeszcze dostępne.
Biała Róża - kampania walentynkowa

Wspólne podróże – walentynki w LOT

Polskie Linie Lotnicze LOT przygotowały w ubiegłym roku walentynkową promocję – All you need is LOT. Wykorzystały popularne hasło z piosenki Beatlesów, by zareklamować bilety dla dwojga w obniżonej cenie: Kampania all you need is LOT Podobną kampanię LOT zorganizował w tym roku: LOT na walentynki Co z działań LOT-u warto zapamiętać? Przede wszystkim ograniczenia czasowe akcji. W momencie, kiedy powstawał ten artykuł – 8.2.2019 – strona walentynkowej promocji „All you need is LOT” nie jest już dostępna, choć wyświetla się w SERP-ach. Zadbaj o to, by walentynkowa promocja była aktywna na Twojej stronie tak długo, jak długo będzie rzeczywiście dostępna dla klientów. Inaczej wprowadzisz ich w błąd.
Czego jeszcze można nauczyć się od LOT-u? Parafrazowania popularnych haseł i wykorzystywania ich z korzyścią dla marki. To element budowania pozytywnego wizerunku dzięki walentynkom, o którym pisaliśmy na początku.

Od teraz na zawsze, czyli walentynki w Aparcie

Święto zakochanych sprzyjać będzie ważnym decyzjom: na przykład zaręczynom. Wiedzą o tym dobrze marki jubilerskie, dlatego zawsze możemy się spodziewać u nich kampanii na święto zakochanych. Niektóre będą po prostu zachęcać do zakupu, inne, bardziej angażujące – jak tegoroczna strategia Apartu – będą wprowadzały elementy zabawy i grywalizacji. Marka biżuteryjna przygotowała w tym roku spot i konkurs. Do udziału w tym ostatnim zachęca infografika: Konkurs walentynkowy APART
Dlaczego coś podobnego może sprawdzić się u Ciebie? Bo użytkownicy uwielbiają wygrywać. Marka, która sprawi im trochę frajdy podczas walentynek, zostanie dobrze zapamiętana. W końcu w tym święcie jest tyle luzu!

Lista pomysłów na prezent od Allegro

Poradnik z prezentami dla niej i dla niego? Zestawienie 9 najczęstszych prezentów na walentynki? To wszystko już było. Wracamy do pomysłu z video, tym razem według Allegro, które przygotowało film z pomysłami na walentynkowe podarunki. Czy wszystkie nadają się na to święto? Nie, ale czy o to chodzi? Allegro, tworząc ten film, w rzeczywistości nie daje gotowych podpowiedzi, ale po prostu zaprasza na zakupy do siebie.
Co możesz zrobić, by być jak oni i przygotować nietypową listę zakupów dla zakochanych? Daj znać użytkownikom, że jesteś gotowy na walentynki – zwłaszcza jeśli chodzi o terminowość. O tym, co spośród Twoich produktów wybrać, zadecydują sami.

W kuluarach, czyli walentynki w Obsessive

Sklepy bieliźniarskie w okresie walentynkowym przeżywają prawdziwie złoty okres. O przygotowywaniu oferty z walentynkowymi produktami już pisaliśmy i nie na nią chcielibyśmy zwrócić uwagę w przypadku Obsessive. Tu ciekawe rozwiązanie zastosowano w zakresie flirtowania (sic!) artykułów, decydując się na rozbudowany panel z ikonami: Kampania walentynkowa Obsessive
Czego możesz nauczyć się od Obsessive? Wychodzenia naprzeciw użytkownikowi. Podczas walentynek przygotuj sklep na użytkownika, nie odwrotnie.
Podsumowanie
Zostawiamy Cię z kilkoma wnioskami podsumowującymi święto zakochanych w e-commerce:
  1. Decyduj się na kampanię walentynkową tylko wtedy, kiedy wpisuje się w profil Twojej działalności.
  2. Nie wmawiaj kupującym, co jest dobre dla ich najbliższych – proponuj.
  3. Pamiętaj o wartościach, które walentynki ze sobą niosą.
  4. Baw się! Tworząc kampanie wymagające interakcji, zdobędziesz sympatię odwiedzających.
Autor
Sylwia

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

european search awards finalist