Walentynki w e-commerce, czyli sezonowe kampanie i czego możemy się z nich nauczyć

Walentynki w e-commerce, czyli sezonowe kampanie i czego możemy się z nich nauczyć

Czy przygotowanie się na walentynki w e-commerce to dobry ruch, kiedy prowadzisz sklep internetowy? Piszemy dziś o tym, skąd święto zakochanych wzięło się w kulturze, czy warto łączyć je ze sprzedażą, a jeśli tak – to w jaki sposób. Jak odczarować walentynki, odpiąć łatkę święta komercji i zaproponować użytkownikom rozwiązania na tę okazję?

Ostatnio na naszym blogu: Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Już dobrych kilka lat temu walentynki zostały ochrzczone mianem komercyjnego święta. Nietrudno dojść do takiego wniosku, zwłaszcza jeśli kolejny raz z jeszcze większą intensywnością zakochani i „niezakochani” bombardowani są okolicznościowymi okazjami, lawiną serduszek i wszechobecnym kolorem czerwonym. Czy można coś zrobić, by nie stracić w oczach klientów i nie zostać uznanym za kolejny sklep napędzający walentynkowy biznes? Przecież koniec końców prezenty na tę okazję i tak zostają kupione. Otóż można, a odpowiedź jest prosta: walentynki będą dla Twojego wizerunku sukcesem, jeśli masz w sklepie produkty związane tematycznie z tym świętem i przygotujesz je na potrzeby odwiedzających, a nie odwrotnie: użytkowników na okazje, które akurat pojawiły się z okazji tego święta.

Skąd się wzięły walentynki?

Na temat pochodzenia święta zakochanych jest kilka teorii i zapewne każda z nich ma w sobie ziarno prawdy, a wszystkie składają na to, że walentynki obchodzimy właśnie 14 lutego.

Pierwsza i najbardziej oczywista to wspomnienie patrona zakochanych, świętego Walentego, które w Kościele katolickim przypada właśnie na ten dzień. Swoją drogą dlaczego akurat ten człowiek patronuje miłości? Bo mimo wydanego przez jednego z cesarzy rzymskich panujących w III wieku n.e. zakazu, który dotyczył zawierania małżeństw przez młodych mężczyzn (najlepszymi żołnierzami mieli być ci bezżenni), jako biskup błogosławił ich śluby. Został za to uwięziony, a później stracony – zginął właśnie 14 lutego, ostatni list do najbliżej mu kobiety podpisał nie inaczej jak: „od Twojego Walentego”.

Święty Walenty
Źródło: https://www.catholic.org/saints/saint.php?saint_id=159

To jedna z historii. Walentynki zbiegają się też z rzymskimi Luperkaliami, czyli świętem obchodzonym na cześć bogini kobiet i małżeństwa (w czasie których za pomocą losowania szukano też ukochanej).

Po raz pierwszy masowego druku kartek walentynkowych podjęto się w Stanach Zjednoczonych w latach 40. XIX wieku. Od tego czasu związany z nimi przemysł rozrastał się z każdą dekadą. W Polsce walentynki w „skomercjalizowanej” formie zaczęły się przyjmować w latach 90. XX wieku, po transformacji ustrojowej (choć wspomnienie Walentego było już świętowane wcześniej jako element kultu).

Co wnoszą do e-commerce walentynki?

W świetle tego, skąd się wywodzą, walentynki są więc świętem reprezentującym ważne wartości: oddanie, przyjaźń, miłość w różnych jej postaciach, rodzinę. W naturalny sposób łączą się więc z chęcią okazania uczuć, a w konsekwencji także obdarowania bliskich. Właśnie tą drogą dotarły branży sprzedażowej – w końcu prezenty trzeba w jakiś sposób zdobyć, jeśli to dzięki nim pragniemy się wyrazić. Zresztą walentynki i ich pochodzenie dały nam nie tylko różnorodne motywacje – także zestaw symboli, jak kolor czerwony czy postać Kupidyna, czyli tak naprawdę greckiego Erosa lub rzymskiego Amora.

No dobrze, ale jaki ma to związek ze sklepami internetowymi? Walentynki, jako wypływające z pozytywnych postaw, pozwolą Ci mówić o podobnych wartościach Twojej marki, budować pozytywny wizerunek, a także – jeśli na przykład wprowadzisz przy ich okazji kampanię poruszającą ważne tematy (jak chociażby akceptacja siebie czy szacunek do innych) – umocnisz pozycję marki odpowiedzialnej społecznie.

Walentynkowe statystyki

Poza tym mimo wszystko walentynki mają dość wymierny wpływ na okolicznościową sprzedaż, co można przedstawić w liczbach. Otóż na podstawie badań zainicjowanych przez firmę Picodi, która w 2018 roku przeprowadziła ankietę w grupie 5600 osób, aż ¾ Polaków obchodzi święto zakochanych, choć z drugiej strony – aż ⅓ nigdy nie otrzymało z tej okazji żadnego upominku. Oznacza to, że nie wszyscy świętujemy ten dzień, kupując.

Dalej: prezenty na walentynki najczęściej ofiarowywane przez panów to kwiaty, kolacja, wyjście do kina lub teatru, słodycze i perfumy. Co panowie dostają od pań? Głównie słodycze, perfumy, wyjście do kina lub odzież. Najgorszy prezent dla niej to sprzęt AGD lub gadżet erotyczny (!), dla niego – kolacja albo kartka walentynkowa. Na koniec: kto wydaje więcej na walentynki? Panowie! W 2018 roku było to około 236 złotych, gdy panie w tym samym roku na święto zakochanych wydały 155 zł. Średnio Polacy wydają na walentynki prawie 200 zł.

Picodi - walentynki w Polsce - statystyki
Źródło: https://www.picodi.com/pl/mozna-taniej/milosc-dzwignia-handlu

Kiedy Polacy zaczynają szukać prezentów na walentynki w sieci? Już pod koniec grudnia:

Google Trends - prezent na Walentynki

Pomysły na walentynki w sklepie internetowym

Jeśli chodzi o walentynki w e-commerce, żelazna zasada będzie taka: nic na siłę. Jeśli Twój asortyment żadną miarą nie może się wpasować w klimat święta zakochanych, nie staraj się za wszelką cenę przygotować walentynkowej kampanii. Nie wmawiaj odwiedzającym, co jest najlepszym prezentem dla ich ukochanych czy przyjaciół – twórz zestawienia propozycji. Inaczej nie unikniesz tego, o czym wspomnieliśmy na początku artykułu – posądzenia o komercjalizację walentynek i utraty zaufania użytkowników. Wyjątek stanowi sytuacja, kiedy umiesz wykorzystać tę tematykę tak zręcznie jak McDonald’s.

Kampania walentynkowa mcdonalds
Źródło: http://yhddb.blogspot.com/2014/11/mcdonalds-valentines-day.html

To, co możesz zrobić, jeśli masz ofertę odpowiadającą walentykowemu klimatowi, omawiamy na kilku przykładach. Idziemy tropem najpopularniejszych walentynkowych prezentów.

Święto zakochanych w kwiaciarni – Poczta Kwiatowa

Prowadzisz sklep z kwiatami? W walentynki przeżyjesz prawdziwe oblężenie. Tak jak Poczta Kwiatowa, która 8.2.2019 wyświetla się jako pierwsza na frazę „kwiaty na walentynki”. Przygotowano na niej osobną walentynkową podstronę z propozycjami bukietów, która na liście kategorii w menu jest pierwsza. Zwróć uwagę, jak ją wyróżniono – nie typową dla tej okazji czerwienią, ale na zielono. Dlaczego? Czerwony w formatowaniu menu kojarzyłby się z błędem, alertem, a poza tym… zniknąłby w całej walentynkowej szacie graficznej.

Jakie pomysły możesz zaczerpnąć od Poczty Kwiatowej? Osobną podstronę z walentynkową ofertą, tematyczną szatę graficzną i umiar w stosowaniu walentynkowych barw.

Kampania walentynkowa - poczta kwiatowa

Walentynkowa kolacja – restauracja Biała Róża w Krakowie

Wieczorem 14 lutego restauracje są pełne par. By tego dnia zjeść elegancką kolację, trzeba zarezerwować stolik na długo wcześniej. Jeśli prowadzisz lokal, w którym możesz gościć zakochanych, możesz tak jak właściciele restauracji Biała Róża (w top10 na frazę „kolacja walentynkowa Kraków”) przygotować specjalną ofertę, która nie będzie dostępna w żadnym innym okresie.

O czym warto pomyśleć, tworząc walentynkową ofertę restauracji? O stale uaktualnianej informacji na temat liczby miejsc, które są jeszcze dostępne.

Biała Róża - kampania walentynkowa

Wspólne podróże – walentynki w LOT

Polskie Linie Lotnicze LOT przygotowały w ubiegłym roku walentynkową promocję – All you need is LOT. Wykorzystały popularne hasło z piosenki Beatlesów, by zareklamować bilety dla dwojga w obniżonej cenie:

Kampania all you need is LOT

Podobną kampanię LOT zorganizował w tym roku:

LOT na walentynki

Co z działań LOT-u warto zapamiętać? Przede wszystkim ograniczenia czasowe akcji. W momencie, kiedy powstawał ten artykuł – 8.2.2019 – strona walentynkowej promocji „All you need is LOT” nie jest już dostępna, choć wyświetla się w SERP-ach. Zadbaj o to, by walentynkowa promocja była aktywna na Twojej stronie tak długo, jak długo będzie rzeczywiście dostępna dla klientów. Inaczej wprowadzisz ich w błąd.

Czego jeszcze można nauczyć się od LOT-u? Parafrazowania popularnych haseł i wykorzystywania ich z korzyścią dla marki. To element budowania pozytywnego wizerunku dzięki walentynkom, o którym pisaliśmy na początku.

Od teraz na zawsze, czyli walentynki w Aparcie

Święto zakochanych sprzyjać będzie ważnym decyzjom: na przykład zaręczynom. Wiedzą o tym dobrze marki jubilerskie, dlatego zawsze możemy się spodziewać u nich kampanii na święto zakochanych. Niektóre będą po prostu zachęcać do zakupu, inne, bardziej angażujące – jak tegoroczna strategia Apartu – będą wprowadzały elementy zabawy i grywalizacji. Marka biżuteryjna przygotowała w tym roku spot i konkurs. Do udziału w tym ostatnim zachęca infografika:

Konkurs walentynkowy APART

Dlaczego coś podobnego może sprawdzić się u Ciebie? Bo użytkownicy uwielbiają wygrywać. Marka, która sprawi im trochę frajdy podczas walentynek, zostanie dobrze zapamiętana. W końcu w tym święcie jest tyle luzu!

Lista pomysłów na prezent od Allegro

Poradnik z prezentami dla niej i dla niego? Zestawienie 9 najczęstszych prezentów na walentynki? To wszystko już było. Wracamy do pomysłu z video, tym razem według Allegro, które przygotowało film z pomysłami na walentynkowe podarunki. Czy wszystkie nadają się na to święto? Nie, ale czy o to chodzi? Allegro, tworząc ten film, w rzeczywistości nie daje gotowych podpowiedzi, ale po prostu zaprasza na zakupy do siebie.

Co możesz zrobić, by być jak oni i przygotować nietypową listę zakupów dla zakochanych? Daj znać użytkownikom, że jesteś gotowy na walentynki – zwłaszcza jeśli chodzi o terminowość. O tym, co spośród Twoich produktów wybrać, zadecydują sami.

W kuluarach, czyli walentynki w Obsessive

Sklepy bieliźniarskie w okresie walentynkowym przeżywają prawdziwie złoty okres. O przygotowywaniu oferty z walentynkowymi produktami już pisaliśmy i nie na nią chcielibyśmy zwrócić uwagę w przypadku Obsessive. Tu ciekawe rozwiązanie zastosowano w zakresie flirtowania (sic!) artykułów, decydując się na rozbudowany panel z ikonami:

Kampania walentynkowa Obsessive

Czego możesz nauczyć się od Obsessive? Wychodzenia naprzeciw użytkownikowi. Podczas walentynek przygotuj sklep na użytkownika, nie odwrotnie.

Podsumowanie

Zostawiamy Cię z kilkoma wnioskami podsumowującymi święto zakochanych w e-commerce:

  1. Decyduj się na kampanię walentynkową tylko wtedy, kiedy wpisuje się w profil Twojej działalności.
  2. Nie wmawiaj kupującym, co jest dobre dla ich najbliższych – proponuj.
  3. Pamiętaj o wartościach, które walentynki ze sobą niosą.
  4. Baw się! Tworząc kampanie wymagające interakcji, zdobędziesz sympatię odwiedzających.
(6)
Autor
Junior SEO Specialist - Sylwia

Junior SEO Specialist

W Delante od lipca 2018 roku. Z wykształcenia edytor, widzi różnicę między dywizem a półpauzą, ale wolałaby przestać. Po godzinach rozpracowuje nowy piekarnik i robi kolaże. Lubi styl retro.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Artykuły sponsorowane to forma reklamy, która z jednej strony może bezpośrednio przekładać się na zdobywanie klientów, a z drugiej może również wspierać SEO Twojej strony. Tych celów nie zrealizujesz jednak byle jaką treścią. Powinna być ona przemyślana. Jak napisać dobry artykuł sponsorowany? Co ma kluczowe znaczenie? Czytaj dalej.

Czytaj więcej
Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Społeczność internetowa to wyjątkowo silne narzędzie marketingowe. Wzajemne udostępnianie sobie treści przez użytkowników stanowi ogromny potencjał w kontekście działań promocyjnych i sprzedażowych. Ciekawym przykładem tego, jak różną formę może przybierać, jest marketing wirusowy. Kampanie te potrafią być zarazem niezwykle kreatywne, skuteczne i opłacalne. Na czym polega Viral Marketing i jakie znaczenie może mieć w e-commerce?

Czytaj więcej