Spis treści
1. Od czego zacząć link building, jeżeli nie mam żadnego doświadczenia?
Na samym początku warto się zastanowić po co w ogóle budować linki. Algorytmy Google ciągle się zmieniają, jednak link building dalej pozostaje jednym z podstawowych elementów całego procesu SEO.
Istnieje kilka elementów na któe waro zwrócić uwagę:
- Pierwszym z nich jest oczywiście to, jak wybierać strony i jakie są w ogóle rodzaje stron,
- jak sprawdzić czy dany link został zindeksowamny i w ogóle na czym polega indeksacaja linków,
- oraz oczywiście jak dobierać słowa kluczowe do odpowiedniej podstrny.
2. Jak wygląda link building dla dużych marek?
Link building dla dużych marek powinien opierać się przede wszystkim na partnerstwie oraz na outreachu.
Współpraca między agencją a dużą marką jest podstawą osiągnięcia sukcesu. Trzeba również mieć świadomość, że podczas linkowania dużych firm, dużych brandów, link building pojawia się naturalnie, gdyż istnieje wiele wzmianek w sieci na temat danej firmy.
Należy zawsze pamiętać, że nasza konkurencja nigdy nie śpi i cały czas pracuje nad swoimi wynikami oraz pozycjami. Jest to tym bardziej widoczne na przykładzie dużych firm, które dysponują bardzo dużymi budżetami na działania marketingowe.
Tutaj dużą rolę może odegrać link gap analiza, dzięki której możemy zobaczyć, gdzie linkuje się nasza konkurencja, a gdzie my jeszcze nie mamy naszych linków i uzupełniając tę lukę możemy wyprzedzić naszych konkurentów i zyskać lepsze wyniki i pozycje.
3. Czy warto dodawać komentarze z linkami na blogach?
Linki pochodzące z komentarzy to świetna strategia na budowanie wizerunku oraz świadomości marki. Musimy jednak pamiętać, żeby były to blogi tematyczne, bo tylko wtedy linki wyglądają naturalnie.
Musimy wziąć pod uwagę również to, że blogi są bardzo często moderowane, a sami administratorzy bardzo wyczuleni na spam. Tylko i wyłącznie linki dobrej jakości nie zostaną usunięte.
4. Na co zwracać uwagę przy artykułach sponsorowanych?
Podczas zlecania artykułów sponsorowanych warto zwrócić uwagę na tematykę portalu, by była ona dopasowana do naszego artykułu.
Ważne jest również to, by strona posiadała certyfikat SSL oraz miała organiczny ruch, a także by linki były trwałe, a artykuły nie znikały po jakimś czasie.
5. Czy sam link building wystarczy na początek przygody z SEO?
Na efekty pozycjonowania składają się zarówno optymalizacje strony jak i oczywiście link building. Jednak nie musimy od razu zwracać uwagi na obydwa elementy. Czasami link building może wystarczyć.
Kolejność podejmowania działań jest uzależniona od tego, jakie parametry ma strona, czy jest to strona starsza czy nowa, na jakim poziomie jest link building.
Za pomocą link buildingu można uzyskać nie tylko wzrost liczby linków przychodzących, ale również nowych użytkowników, dzięki czemu wzrost będzie widoczny zarówno w pozycjach jak i w ruchu.
6. Czy link building działa w 2023 r. i będzie działał w kolejnych?
Link building to fundamentalna strategia w pozycjonowaniu. Potwierdza to doświadczenie wielu ekspertów SEO i specjalistów, oraz case study, które przeprowadziliśmy w Delante.
Co prawda, w ostatnich latach link building się zmienił i już nie liczy się ilość, a jakość.
Czy linkowanie będzie działać w kolejnych latach? Myślę, że zdecydowanie tak, a w połączeniu z contentem może zdziałać cuda. Przykładem tego jest fakt, że w przeciągu ostatnich kilku miesięcy samym link buildingiem wypracowaliśmy dla jednej z bardzo znanych marek odzieżowych wzrost ruchu organicznego o 15%, a liczby fraz kluczowych w TOPach o 25%.
7. Jak znaleźć strony, na których możemy linkować naszą stronę?
W odpowiedzi na pytanie zadane na kanale YouTube przez Bartosza: Istnieje wiele możliwości pozyskiwania linków do naszej strony. Najpopularniejszym z nich są: social media, blogi czy katalogi biznesowe. Jednak według mnie, najlepszą opcją jest analiza profilu linkowego naszej konkurencji.
Taki zabieg pozwoli nam na uzupełnienie luki linków oraz zbudowanie poprawnej strategii. Ja taką analizę zazwyczaj przeprowadzam w narzędziu Ahrefs. Można tam znaleźć odpowiednich konkurentów oraz zbadać ich profil linków. Jeżeli chcesz dowiedzieć się jak krok po kroku przeprowadzić taką analizę w narzędziu Ahrefs – zapraszamy na naszego bloga: Jak przeprowadzić analizę linkowania konkurencji, aby zwiększyć widoczność o 25% i trafić na szczyt wyników wyszukiwania? Przykłady strategii i efekty
8. Czy link building zagraniczny wygląda tak jak w Polsce?
Jeżeli chcemy zacząć pozycjonowanie naszej strony na rynku zagranicznym, musimy przede wszystkim zastanowić się nie tylko nad językiem, ale również nad rynkiem, jaki nas interesuje.
Bardzo dobrym przykładem jest Austria, gdzie nie liczy się jedynie język niemiecki, ale również dedykowana domena austriacka.
Bardzo ważną różnicą będą wykorzystywane narzędzia, ponieważ alternatywą dla Semstorma będzie Semrush i to on pozwoli nam wyciągnąć odpowiednie dane.
Jeżeli chodzi o analizę konkurencji, ją również można przeprowadzić w Ahrefsie, tak jak to się dzieje w przypadku pozycjonowania w Polsce.
9. Jak monitorować efekty link buildingu?
Linkowanie naturalne, a przede wszystkim wysokiej jakości, jest procesem długotrwałym. To właśnie dlatego na jego efekty musimy czasem poczekać. Jednak należy go stale monitorować za pośrednictwem odpowiednich narzędzi, takich jak Ahrefs, Senuto czy Semrush.
Podczas takiej obserwacji musimy wziąć pod uwagę stosunek liczby linków przychodzących do domen, na których one powstają.
Kolejnym czynnikiem, który warto mierzyć, jest liczba słów kluczowych w TOPach oraz Domain Rating.
Dzięki stałemu monitoringowi mamy pewność, że nasze działania przynoszą dobre efekty. Możemy je ewentualnie lekko modyfikować, aby link building był jak najbardziej efektywny.
10. Jak sobie poradzić z trudnymi branżami w link buidlingu?
Jeżeli chodzi o branże, które są najtrudniejsze w link buildingu, jest to zdecydowanie tematyka bukmacherska, a także strony medyczne, erotyczne oraz CBD.
Najlepszą strategią przy link buildingu dla tak zwanych trudnych branż, są oczywiście artykuły poradnikowe, napisane przez wykwalifikowanych copywriterów, które zawierają dopasowane słowa kluczowe oraz wyrażenia, które w żaden sposób nie promują tych branż, gdyż może to być niezgodne z prawem.
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że odpowiedzi Specjalistki Kasi dotyczące link buildingu okazały się pomocne. Jeśli link building Cię interesuje i chcesz zadać dodatkowe pytania – pisz do nas w komentarzu.