.animate-view{opacity: 1 !important;}

10 pytań i odpowiedzi o współpracy z agencją SEO

22min.

Komentarze:0

10 pytań i odpowiedzi o współpracy z agencją SEO
31 lipca 2023
Zamierzasz rozpocząć współpracę z agencją SEO? Jeśli tak, to zapewne masz wiele pytań, na które chciałbyś uzyskać odpowiedź. Izabela Szmit, Expert Marketing Consulant w Delante, odpowiedziała na 10 istotnych pytań, które mogą Cię zainteresować. Jak przygotować się do pierwszego spotkania? Na jaki czas zawrzeć umowę? Czy agencja SEO poradzi sobie z pozycjonowaniem zagranicznym? Odpowiedzi znajdziesz poniżej. Zapraszamy do lektury… oraz seansu!

22min.

Komentarze:0

1. Jak przygotować się do pierwszego spotkania z agencją SEO?

 

Po pierwsze najlepiej byłoby doprecyzować sobie przed takim spotkaniem budżet, w jakim chcesz się zmieścić z tego typu działaniami marketingowymi. Jeżeli chodzi o pozycjonowanie, do tego trzeba podejść jak do inwestycji.

Po drugie, jakie są nasze cele, czyli co to SEO ma nam przynieść. Przemyśl, jaka jest nasza konkurencja, do jakich konkurentów chcemy dążyć, czy z kim się chcemy o te pozycje “bić”` i myślę, że dobrze byłoby też doprecyzować, na jakiej grupie produktów bądź usług chcemy się skupiać, tak żeby móc agencji przedstawić nasz punkt widzenia i później, żeby agencja SEO mogła skroić taką ofertę na miarę naszych oczekiwań.

2. SEO czy Google Ads?

To zależy, na jakich efektach nam zależy, bo jeżeli mamy do czynienia ze sklepem, który chciałby zwiększyć swoją sprzedaż na jakiś sezon np. bombki na Boże Narodzenie, to nie warto inwestować w pozycjonowanie, szczególnie na miesiąc wcześniej, bo efektów nie zauważymy. Wtedy faktycznie warto zainwestować w reklamy płatne, które przyczynią się do zwiększenia sprzedaży danego produktu.

Natomiast jeżeli chcemy się bardziej skupić na dłuższym procesie, jakim jest budowa widoczności, ruchu, wiarygodności strony w Google, to tutaj oczywiście warto zainwestować w pozycjonowanie i czekać na efekty. Miarodajne efekty klient zauważy w okresie od 3 do 6 miesięcy. Także reasumując, myślę, że najlepszym wyborem jest korelowanie obu procesów, zarówno pozycjonowania, jak i kampanii w Google. Co do kampanii, tutaj można podchodzić bardziej ad hoc i bardziej sezonowo.

3. Co powinno nas odstraszać w ofertach agencji SEO?

W momencie otrzymania oferty od agencji SEO coś, co powinno nam z tyłu głowy zapalać czerwoną lampkę, to na pewno za niski budżet, przy zbyt wysokiej ilości aktywności, które są nam oferowane przez daną agencję. 

Po drugie zbyt wysokie zapewnienia, co do sukcesu i do tego, co otrzymamy, czyli np. 100 fraz w TOP10.

Myślę, że też dość istotny jest okres takiej umowy. Jeżeli jest to umowa na 2-3 lata, to jest to tzw. cyrograf, nad którym trzeba się 5 razy zastanowić, czy warto go podpisać.

4. Jaki jest najniższy budżet SEO, który pozwala osiągnąć wysokie pozycje w Google?

Do budżetów powinno się podchodzić bardzo indywidualnie, pod danego klienta. Na podstawie tego, czy rozmawiamy z firmą usługową, czy też ze sklepem e-commerce, na jakim silniku jest strona, jaka jest konkurencyjność danej branży – na tej podstawie dobieramy budżet. Niestety nie ma takiego minimum, przy jakim można założyć, że będą wysokie oczekiwania. Myślę, że nie warto byłoby skupiać się na budżetach rzędu kilkaset złotych, ponieważ to niestety nie przełoży się na realne efekty pozycjonowania.

5. Gdzie warto sprawdzać opinie o agencjach SEO?

Opinie na temat agencji SEO myślę, że warto sprawdzać oczywiście w Google. Jeżeli mamy do czynienia z pozycjonowaniem na zagranicę to na Clutch lub GoodFirms. Myślę, że pomocne będą też grupy na LinkedInie czy Facebooku.

Oczywiście myślę też, że dobrze sprawdzi się poczta pantoflowa, więc jeżeli mamy wśród swoich znajomych kogoś, kto ma sklep internetowy, bądź stronę internetową, to warto zapytać o jego doświadczenie z agencjami.

6. Czy da się wyestymować wyniki pozycjonowania?

W zależności od tego, czy nasza strona ma już jakąś historię w Google Analytics lub Google Search Console, to oczywiście możemy wyestymować wyniki takich działań pozycjonerskich. Do wyestymowania wyników należy podejść jak do prognozy, do której możemy dążyć, a nie do gwarancji.

Po drugie, dobrze byłoby, żeby dana strona bądź sklep miała już co najmniej dwuletnią historię w GSC lub GA tak, żebyśmy mogli sprawdzić sezonowość.

7. Jak wygląda kontakt z agencją SEO?

Kontakt z agencją SEO a klientem można podzielić na dwa rodzaje:

  • Pierwszy to jest kontakt przez account managera, który tutaj będzie na pewno bardziej responsywny. Będzie on tak docelowo dla klienta, ponieważ na tym jego rola polega, żeby kontaktować go ze specjalistą SEO. Natomiast ścieżka tych informacji może być wydłużona, ponieważ jest to kolejna osoba w naszym procesie.
  • Drugim rodzajem jest bezpośredni kontakt między specjalistą a klientem. W tym przypadku poruszane są aspekty bardziej techniczne, ponieważ jak mówiłam, bezpośrednio specjalista, który będzie się z Wami kontaktował, wdraża wszystkie optymalizacje i zarządza procesem link buildingu. Tutaj jest kwestia taka, że być może czasem jest mniej responsywny, ponieważ zajmuje się przede wszystkim Waszą stroną. Natomiast bezpośrednio będzie mógł powiedzieć, jaka wartość została wprowadzona na stronie, jak wyglądają raporty, może omówić audyt i wszelkie inne sytuacje, jak również pomóc technicznie. Jeżeli coś w trakcie miesiąca się wysypie na sklepie czy na stronie, to też dewelopersko będzie mógł bezpośrednio pomóc.

8. Czy warto zatrudniać agencję, jeżeli mam wewnętrzny dział SEO?

Oczywiście! Warto zainwestować w agencję zewnętrzną SEO, nawet jeżeli posiadamy wewnętrznie dedykowany dział. Po pierwsze dlatego, że nie jest to tylko kwestią outsourcingu. Do agencji warto podejść bardziej jak do partnera, który ma dowieźć te same KPI, co dział marketingu czy dział SEO w danej firmie. Tak naprawdę wszyscy strzelamy do jednej bramki i to nie jest kwestia spychologii tylko raczej pomocy.

Po drugie agencja ma zawsze nieco więcej insightów z rynku, niż dedykowany zespół, więc może bardzo wspomóc.

Po trzecie, my jako agencja nie musimy brać na siebie całości procesu. Możemy np. dowieźć proces link buildingu, stworzyć content plan albo kreację blogową i pomóc z contentem. Jest szereg działek, które możemy podzielić i wyjąć z procesu pozycjonowania strony, a które możemy dodać do kompetencji działu, który jest wewnętrznie w naszej firmie.

Ostatnim aspektem, który dowodzi, że warto zainwestować w zewnętrzną agencję, jest fakt, że my jako klient nie musimy sobie kupować całej puli narzędzi do monitorowania naszej strony czy do raportowania działań. Oddajemy to wszystko agencji, która dostępów i licencji ma dużo więcej. W ten sposób nie musimy dawać osobnego budżetu na narzędzia.

9. Jak sprawdzić, czy agencja naprawdę ma doświadczenie w SEO zagranicznym?

Generalnie, doświadczenie danej agencji uważam, że warto sprawdzać na podstawie case studies. Czy takowe widnieją na stronie i czy agencja ma się faktycznie czym pochwalić? Jeżeli mamy do czynienia z agencją, która miałaby nas pozycjonować na rynki zagraniczne, to myślę, że warto sprawdzić opinie danej firmy na Clutchu.

Po drugie, czy mają case studies na dany rynek. Również, czy dana firma ma swoją stronę internetową w wersji angielskiej i jak sama zdołała się wypozycjonować.

10. Kiedy zainwestować w SEO przed jakimś świętem?

W branży e-commerce, przede wszystkim tej upominkowej, są takie ważne wydarzenia w roku. Około co dwa, trzy miesiące, pojawiają się różne okoliczności. I teraz pytanie: kiedy najlepiej byłoby zainwestować, żeby na daną okoliczność, czyli żeby te osoby, które chciałyby nas obdarować, zdążyły sobie o tym przypomnieć. Kiedy zacząć się pozycjonować, żeby tę sprzedaż faktycznie zwiększyć w tym okresie? Najlepiej tak 2-3 miesiące przed, dlatego że roboty Google muszą zdążyć zaindeksować wszystkie zmiany.

Po drugie, jeżeli zaczynamy dopiero swoją przygodę z pozycjonowaniem z daną agencją, zazwyczaj współpraca zaczyna się od audytu i rekomendacji, które wdraża albo klient albo ta agencja. Na to też potrzebujemy co najmniej 2-3 tygodni. Dlatego te wszystkie pierwsze działania, czyli ten pierwszy miesiąc jest najbardziej analityczny w kontekście pozycjonowania i jego bym wyłączyła z tego procesu. Natomiast w kolejnych miesiącach te działania będą już indeksowane przez roboty Google i zaczniemy się pojawiać w statystykach w TOPach.

Reasumując, najlepiej jest zacząć 2-3 miesiące przed daną okazją czy peakiem sprzedażowym. Natomiast dobrze byłoby w dłuższej perspektywie czasu monitorować wszystkie frazy na bieżąco. Mamy daną okoliczność w tym momencie i ona będzie się pojawiała co roku, więc dobrze jest pracować na tych frazach cały czas tak, żebyśmy nie mieli tzw. noża na gardle, że jesteśmy poza indeksem, a Dzień Kobiet już 8 marca i dobrze byłoby się wyświetlać w wyszukiwarce na kubek „Jesteś najlepszą kobietą na świecie”!

Teraz współpraca z agencją SEO nie będzie dla Ciebie żadnym wyzwaniem. Mamy nadzieję, że Iza odpowiedziała na wiele Twoich pytań, a jeśli wciąż nie zaspokoiłeś swojej ciekawości… to zapraszamy do kontaktu! Porozmawiamy o Twojej stronie i dowiesz się, jak wygląda proces SEO i SEM w Delente w praktyce! Tymczasem po więcej interesujących treści zajrzyj do naszych pozostałych wpisów oraz na nasze media społecznościowe!

Autor
Izabella Szmit Sales Delante
Autor
Izabella Szmit

Expert Marketing Consultant

Autor
Izabella Szmit Sales Delante
Autor
Izabella Szmit

Expert Marketing Consultant

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM