Dlaczego warto i jak walczyć o opinie w Google?

Dlaczego warto i jak walczyć o opinie w Google?

Google Moja Firma silnie i prężnie walczy o to, aby stać się kolejnym społecznościowym medium, w którym użytkownicy mogą dzielić się swoimi opiniami o firmach, restauracjach, hotelach i wszelkich miejscach, jakie odwiedzają. Ich recenzje mają zarówno wpływ na wizerunek firmy, jak i SEO naszej firmowej wizytówki w Google oraz strony WWW. Zdobywane przez nasze firmy “gwiazdki” i komentarze oddziałują na decyzje zakupowe innych, potencjalnych Klientów.

Ostatnio na naszym blogu: Branża erotyczna - jak ją pozycjonować?

Opinie w Google – jak to działa?

Dla wielu przedsiębiorstw te recenzje mogą być kołem ratunkowym i wsparciem lub kotwicą, ciągnącą w dół źle działający biznes. Dlaczego warto i jak dbać o wizytówkę Google? Co robić, aby zdobyć więcej pozytywnych opinii? O tym i nie tylko o tym piszemy poniżej na blogu Delante. Miłej lektury!

Ile osób korzysta z Google?

Konsumenci internetu wbrew pozorom nie “siedzą” tylko w social media. 96% polskich internautów korzysta właśnie z Google. W ciągu 60 sekund wpisujemy w wyszukiwarkę Google ponad 2 mln fraz i zapytań. To właśnie dlatego pozycjonowanie stron i SEO jest tak kluczowe w rozwijaniu biznesu, zarówno online, jak i offline. Teraz wszystkiego szukamy w sieci. Jak może nam w tym pomóc wizytówka Google?

Co to jest wizytówka Google?

co to jest wizytówka w google moja firma
Wizytówka Google rozwija swoje funkcjonalności w naprawdę szybkim tempie. Tak widzi ją użytkownik, wyszukujący Twoją firmę w Google Maps.

Wizytówka Google to wciąż niewykorzystane przez przedsiębiorców w Polsce narzędzie do promocji własnej firmy. Całkowicie bezpłatne. Aż żal nie skorzystać. Pamiętasz, ile razy wyszukiwałeś w mapach Google fraz typu “sushi warszawa” czy “hotel w okolicach Łodzi”?

Właśnie do takich poszukiwaczy ma docierać Twoja dobrze prowadzona i wypozycjonowana wizytówka w Google. Tam potencjalny Klient znajdzie Twoją lokalizację, wskazówki dojazdu, nazwę firmy, dane kontaktowe i… opinie w Google od osób, które już skorzystały z Twoich usług. Okazuje się, że 91% użytkowników internetu czyta te recenzje i wybiera właśnie te firmy, które mają najwięcej pozytywnych ocen oraz wysoką średnią. Im bliżej 5.0, tym lepiej.

Tak wygląda wizytówka Google, a raczej Google Moja Firma, z perspektywy administratora.

Opinie Google – co to jest?

opinie google co to jest
Taki widok dla właściciela biznesu to dowód dobrze wykonanej roboty. Życzymy Ci tylko takich ocen.

Opinie Google to krótkie recenzje użytkowników lub Klientów, okraszone odpowiednią ilością gwiazdek (od 1 do 5 gwiazdek). Ty jako właściciel firmy możesz odpowiadać na te opinie. Polemizować z tymi, z którymi się nie zgadzasz, dziękować za te pozytywne i sypać głowę popiołem za te, w których rzeczywiście opisany jest jakiś Twój błąd. Ważne, aby żadnej z nich nie pozostawiać bez odpowiedzi. Dzięki temu inni użytkownicy widzą, że firma działa, jest responsywna i naprawdę zależy jej na spełnianiu potrzeb Klientów.

Opinie w Google a zachowania zakupowe

W raporcie BrightLocal pt. “Local Consumer Review Survey 2018” pokazano, że 31% z nas sprawdza przed zakupem recenzje lokalnych sklepików, 60% sprawdza w sieci opinie o restauracji przed zarezerwowaniem stolika, a 70% użytkowników internetu analizuje recenzje i opinie o produktach oraz usługach związanych z nowoczesną technologią. Google Moja Firma to jedno z niewielu miejsc w internecie, gdzie masz praktycznie pełną kontrolę i możliwość odpowiedzi na wszelkie opinie o Twoim biznesie. Nie zmarnuj tego i wykorzystaj wizytówkę Google na swoją korzyść, aby aktywnie wpływać na zachowania zakupowe internautów.

Opinie w Google Maps i Moja Firma – 3 powody, dla których warto o nie zadbać

1)  Treść opinii jest pozycjonowana w Google

Każdy komentarz na temat Twojej firmy to kolejna unikatowa, long-tail’owa fraza kierująca do Twojej strony WWW. Google łączy Twoją ofertę z kolejnym źródłem informacji, czyli opinią Twojego Klienta.

2)  Więcej pozytywnych recenzji w Google => lepsza pozycja firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania

Im więcej pozytywnych ocen zgromadzi Twoja firma, tym wyżej pojawi się w wynikach wyszukiwania w Google Maps.

Jak myślisz, którego fryzjera w Krakowie spośród tych trzech wybierzesz?

Zoptymalizowana, aktywna i aktualizowana wizytówka w Google z dużą ilością dobrych opinii wspiera pozycjonowanie lokalne.

Wizytówka w Google
To pierwsze, co widzisz w wizytówce Google. Oceny. Warto mieć ich całkiem sporo, aby nie było wstydu, prawda?

3)  Lepszy PR i wizerunek firmy w sieci

Chodzi o pozycjonowanie wizerunkowe, łączące w sobie znamiona działań SEO i PR. Łatwiej utożsamić nam się z czymś, co jest dobrze oceniane przez lokalną społeczność. Jako Klienci, cały czas chcemy czuć się utwierdzeni w naszych decyzjach online. Więcej opinii w Google to większe zaufanie do brandu, a co za tym idzie, wyższe obroty. Duża ilość pozytywnych ocen w Google to gwarancja silnego social proof’u (społecznego dowodu słuszności).

Jak pozyskiwać więcej pozytywnych opinii w Google?

Badania wykazały, że 70% Klientów chętnie zostawi recenzję Twojej firmy lub produktu, jeśli zostanie o to poproszone. Jakie są zatem najlepsze sposoby na pozyskanie dodatkowych recenzji w Google? Jak zachęcić Klientów do wystawiania ocen w Google?

1) Bezpośrednia prośba podczas wizyty Klienta w Twojej firmie

Taka prośba to nie faux pas. Coraz więcej Klientów ma świadomość, jak ważne jest ich zdanie w sieci. Jeśli naprawdę będą zadowoleni z obsługi lub jakości produktu, poproszeni przez Ciebie osobiście lub przez Twoich Pracowników, chętnie zostawią kilka ciepłych słów w wizytówce Google, na Facebooku lub na TripAdvisor (w wypadku lokali gastronomicznych i hoteli). Pomogą Ci ulotki lub wizytówki na ladzie lub mała karteczka dokładana np. do paragonu, czy rachunku w restauracji. Jeśli jeszcze odwdzięczysz się Klientowi za to kuponem rabatowym na kolejną wizytę, sukces murowany 🙂

2)  Przycisk CTA

Kolejnym rozwiązaniem może być umieszczenie przycisku CTA w Twoim sklepie online lub serwisie WWW, prowadzącego do sekcji “Opinie” w wizytówce Google. Pokaż “palcem” użytkownikowi, gdzie może zostawić swoją opinię. Prowadź go za rękę do miejsca, gdzie chcesz, aby zostawił po sobie swój ślad.

3)  Mailingi & social media

Promuj ocenianie Twojej firmy wśród użytkowników na Twoich profilach w mediach społecznościowych oraz w Twoim firmowym newsletterze. Być może Twoi najwierniejsi followersi i subskrybenci nigdy nie pomyśleliby, aby zostawić Ci dobrą recenzję w Google. W tym wypadku Twoja prośba może uczynić cuda.

4)  Monitorowanie ocen w Google i odpowiadanie w czasie rzeczywistym na zdobyte oceny

Kiedy inni użytkownicy trafią na Twoją wizytówkę i zobaczą, że chętnie odpowiadasz na wcześniejsze komentarze w wizytówce Google, dostrzegą, że naprawdę Ci na tym zależy i realnie chcesz budować relacje ze swoimi Klientami. Dzięki temu łatwiej będzie im się przełamać, poświęcić swój czas i dołożyć kilka słów i “gwiazdek” od siebie.

Obserwuj napływające opinie w Google na bieżąco także po to, by wiedzieć, czy wszystko w Twojej firmie jest w porządku: czy wszyscy Pracownicy realizują swoje zadania, czy wykorzystywane przez Was produkty są odpowiednie i czy wrażenia po wizycie w Waszej siedzibie są pozytywne. Jeśli nie, czas na zmiany.

5)  Uruchomienie opcji “Czat” w wizytówce Google

Jeszcze niewielu użytkowników z tego korzysta, ale powoli ta forma kontaktu z firmami będzie rosnąć. Klienci już przyzwyczajają się do tego, że prosto z map Google będą mogli zadać danej firmie, np. restauracji, pytanie o rezerwację stolika i w czasie rzeczywistym otrzymać odpowiedź bez konieczności połączenia telefonicznego. Aktywniejsza wizytówka Google to szansa na więcej pozytywnych opinii w sieci.

Opinie w Google Maps – czego NIE robić?

  • Nie kupuj fałszywych ocen w Google

Na pewno znajdziesz w sieci takie “okazyjne” oferty. Unikaj ich jak ognia. Zaśmiecisz wizytówkę Google i na pierwszy rzut oka będzie widać, że to “fake”.

  • Nie zmuszaj Klientów do wystawiania fałszywych opinii w Google

Jak nie prośbą, to groźbą? Lepiej nie. Jeśli Klient nie jest przekonany, co do Twojej rzetelności i jakości i nie chce “podpisać się” pod tym, co robisz, pomyśl lepiej, co zrobić, aby polepszyć jakość Twoich usług lub produktów, a nie namawiaj do wystawiania wymuszonych “piątek” w wizytówce Google. Czasem szczera i rzetelna “trója” od zaangażowanego w sprawę Klienta potrafi zdziałać cuda i udoskonalić Twój biznes. Sam pewnie wolisz otaczać się przyjaciółmi, którzy czasem z okrutną szczerością powiedzą Ci w twarz, co myślą na dany temat. Traktuj Klientów jak takich przyjaciół od serca 😉

  • Nie twórz fałszywych multikont, aby osobiście wystawiać sobie więcej opinii w Google

Google przewidział już Twój świetny “markjetingowy” plan (i wielu Twoich poprzedników), dzięki czemu szybko wychwyci i usunie Twoją twórczość z wizytówki Google.

(3)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (1)
  1. Słusznie zwróciliście uwagę na kwestię odpowiadania na wszystkie opinie – wtedy faktycznie widać, że „po drugiej stronie” ktoś jest i reaguje na zdanie swoich klientów, użytkowników.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

Branża erotyczna - jak ją pozycjonować?

Branża erotyczna - jak ją pozycjonować?

Branża erotyczna jest jedną z gałęzi handlu internetowego, która rozwija się niezwykle szybko. Jest to wręcz branża idealna do e-commerce, ponieważ wielu użytkowników nie wyobraża sobie nawet pojawienia się w stacjonarnych sklepie z gadżetami erotycznymi, a samo wspomnienie o tym wywołuje rumieniec na twarzy.

Czytaj więcej
Jak inhouse’owe SEO współpracuje z agencją SEO?

Jak inhouse’owe SEO współpracuje z agencją SEO?

Wiele firm decyduje się na zatrudnienie specjalisty SEO, który będzie odpowiadał za zwiększanie widoczności strony internetowej ich marki w Google. Czy to oznacza, że SEOwiec będzie w stanie wykonać wszystkie prace bez pomocy z zewnątrz? Bardzo często konieczna jest współpraca między inhousowym SEO i agencją. W jakim zakresie?

Czytaj więcej
Czego oczekujemy od sklepów internetowych? 7 dobrych praktyk dla e-commerce

Czego oczekujemy od sklepów internetowych? 7 dobrych praktyk dla e-commerce

W 2018 roku w internecie działało ponad 30 000 polskich sklepów online. Branża e-commerce w Polsce wyceniana jest na ok. 40 mld złotych. Nasz rynek według obliczeń ekspertów handlu online znajduje się na 13. miejscu wśród najszybciej rozwijających się e-krajów na świecie. Jak odkroić z tego tortu dla siebie największy i najcenniejszy kawałek? Czego oczekuje dzisiejszy internauta od zakupów online?

Czytaj więcej