Agencja 360 - gdy skupiamy się na ogóle
Kreowanie marki i rozpowszechnianie wiedzy o jej usługach w świecie wszechobecnych mediów stało się priorytetem dla wielu międzynarodowych korporacji. To właśnie tym - mówiąc bardzo skrótowo - zajmują się agencje 360. Ich szczegółowe funkcje mogą być jednak dość zróżnicowane ze względu na fakt, że większość z takich firm skupia się na jednej z licznych gałęzi marketingu. Najczęściej w ofercie agencji 360 znajdziemy propozycje takie jak kreowanie strategii marketingowej, public relations czy obsługa konferencji prasowych. Zajmują się one także organizacją wydarzeń takich jak bankiety, premiery produkcji czy zawody sportowe. Takie firmy mogą również okazać się przydatne przy pozyskaniu blogerów, influencerów czy po prostu znanych postaci, które mogą w jakiś sposób wesprzeć markę klienta. Jednocześnie wszystkie te działania mogą być przez taką agencję monitorowane, zarówno pod względem widoczności marki, jak i analiz rynku. Na tym jednak możliwości agencji 360 się nie kończą. Ich obecność stała się bowiem integralnym elementem wszystkich social mediów - od Facebooka po Instagrama. Niektóre agencje wolą się skupiać wyłącznie na tym aspekcie kreowania marki, obsługując profile swoich klientów i za ich pośrednictwem dbając o jak najlepszy kontakt z klientami, których w Internecie z pewnością nie brakuje - choć te firmy, które ograniczają się wyłącznie do tych działań, raczej nazywamy agencjami social media. Agencje 360 również mają takie działania w swojej ofercie. W ten sposób tworzą one także liczne linki, które mogą zwiększyć liczbę użytkowników docelowej strony klienta. Jednak nie tylko profile w mediach społecznościowych przyciągają klientów na daną stronę internetową. W dużej mierze odpowiedzialny jest za to ruch organiczny, czyli ten pochodzący wprost z wyszukiwarki. Sposobem na jego poprawienie jest wykorzystanie SEO, które również może stanowić jedną z usług świadczonych przez agencje 360, zazwyczaj agencje 36o nie specjalizują się stricte w działaniach SEO. Często jednak linkowanie, które wykonują takie firmy, ogranicza się właśnie do mediów społecznościowych, co stanowi jedynie część procesu, jaki przeprowadziłaby bardziej wyspecjalizowana w tej dziedzinie agencja. Odnośniki kreowane przez agencje 360 w większości przypadków są nastawione na przyciągnięcie użytkowników i wykreowanie wizerunku marki, stąd zazwyczaj nie wystarczają one do wygenerowania dużych wzrostów ruchu organicznego. Nie jest to jednak reguła - istnieją firmy, które kładą większy nacisk właśnie na ten aspekt.Kto powinien wybrać agencje 360?
Jak nietrudno się z tej specyfikacji domyślić, agencje 360 odróżniają się na tle innych podobnych firm właśnie szeroką gamą swoich działań. Jednocześnie ulokowanie wszystkich tych strategii w obrębie jednej, zewnętrznej firmy umożliwia lepszą koordynację działań i zaplanowanie ich na wielu płaszczyznach - od efektownych wydarzeń, po aktywizującą akcję w social mediach czy chwytliwą kampanię opartą o dobry spot reklamowy. Wiele osób zwraca jednak uwagę na fakt, że takie podejście w niektórych przypadkach może prowadzić do pomijania drobnych, ale istotnych aspektów procesu kreowania marki. Działania na tak szeroką skalę mogą także nie być odpowiednim wyborem dla małych firm czy sklepów internetowych, dla których koszt takich działań może być niewspółmierny do wypracowanych za ich pośrednictwem zysków. Z kolei duże korporacje często decydują się na wynajęcie bardziej wyspecjalizowanych jednostek, które osobno zajmują się danymi elementami szeroko pojętego marketingu. Takie rozwiązanie może mieć jednak swoje minusy, wśród których najbardziej znaczącym jest brak komunikacji między różnymi spółkami dbającymi o wizerunek tego samego klienta. Wybierając agencję 360 musimy mieć zatem pewność, że odpowiada ona potrzebom naszej firmy, takim jak konieczność wykreowania marki czy zaistnienia w mediach dużego formatu.Agencja SEO - specjalizacja dla skalowania wyników
Sukces firmy, szczególnie takiej, której dochody opierają się na wejściach na stronę internetową, zależy w dużej mierze od jej widoczności w przeglądarce. Ta z kolei zależy od budowy witryny, oferowanych na niej produktów, zawartych tam treści i… SEO, które szczególnie dla małych przedsiębiorców może okazać się kluczowe. SEO, czyli pozycjonowanie stron internetowych, polega na ulokowaniu wybranych przez danego klienta fraz na wysokich miejscach wyszukiwania. Jest to proces wieloetapowy, choć nieco bardziej zamknięty na inne dziedziny marketingu. Pozycjonowanie w dużej mierze polega bowiem na edycji strony w taki sposób, by była ona lepiej odbierana przez wyszukiwarkę Google, która decyduje o pozycji danych fraz. Media społecznościowe czy inne kanały mogą jednak w tym procesie znacząco pomóc, choćby poprzez zamieszczanie wartościowych linków i odnośników do strony, którą chcemy wypozycjonować. Wszystkie działania, jakie podejmujemy w procesie pozycjonowania mają za zadanie przede wszystkim zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Taki proces, gdy został zakończony sukcesem, ma ogromny wpływ na ilość wejść na daną stronę internetową z wyszukiwarki Google, czyli tzw. ruch organiczny. Wzrost tego rodzaju ruchu sprawia, że więcej osób wchodzi na taką stronę, a co za tym idzie, więcej osób może skorzystać z oferty danej firmy. Propozycja pozycjonowania strony w porównaniu z ofertą agencji 360 może wydawać się dość ograniczona. Nic bardziej mylnego - działania pod kątem SEO mogą bowiem prowadzić do równie dobrych efektów, co zakrojona na szeroką skalę kampania. Działania zwiększające widoczność strony nie generują również tak ogromnych kosztów - w końcu decydując się na takie akcje nie musimy martwić się o wybór twarzy naszej kampanii czy wynajem billboardów.
Poprzez specjalizację, agencja zajmująca się jedną lub dwoma dziedzinami marketingu, osiąga lepsze wyniki na danym polu.
Akcje prowadzone przez tak wyspecjalizowaną jednostkę, jak agencja SEO, mogą także być bardziej skupione na realizowaniu wyznaczonych założeń. Ich wykonanie jest także łatwe do monitorowania. Umożliwiają to dziesiątki programów, na przykład Semstorm czy Senuto, które świetnie sprawdzają się przy analityce słów kluczowych, czy Ahrefs, który pomaga w określaniu linków zewnętrznych prowadzących do danej strony. Takie programy, w połączeniu z narzędziami takimi jak Google Analytics czy Search Console, pomogą sprecyzować konkretne cele działań takiej agencji, ale także sprawią, że codziennie możemy obserwować postępy i rezultaty wprowadzonych zmian.