Zasady przechowywania danych w Google Analytics – wymagane działanie?

Zasady przechowywania danych w Google Analytics – wymagane działanie?

25 maja 2018 roku w życie wchodzi długo wyczekiwana (nie przez wszystkich z entuzjazmem) zmiana prawa odnośnie przechowywania danych osobowych na terenie Unii Europejskiej. Przeczytaj, co Ty możesz zrobić, żeby lepiej chronić dane Twoich użytkowników w Google Analytics.

Ostatnio na naszym blogu: Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Od momentu zatwierdzenia w 2016 roku nowych przepisów europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), każdy, kto w jakikolwiek sposób przetwarza dane osobowe, drży w obawie przed nadchodzącymi zmianami. Nic dziwnego, zmian jest sporo, a przewidziane kary za niedostosowanie się do nowych zasad, bardzo wysokie. A kto przetwarza dane osobowe? Prawie wszyscy! Począwszy od działów HR przyjmujących CV, przez marketingowców wysyłających newslettery, sklepy internetowe obsługujące klientów po wszelkich dostawców usług internetowych (np. SaaS) i największych gigantów jak Facebook czy Google.

Ci ostatni, Google, przygotowują się do zmian od dłuższego czasu. Jeśli masz konto w Google Analytics, to co jakiś czas na Twoją skrzynkę przychodzi informacja o najnowszych zmianach. Wczoraj nasze skrzynki zalała informacja o wymaganym działaniu w związku z aktualizacją dotyczącą przechowywania danych osobowych w Google Analytics. Co się zmieniło i co Ty musisz zrobić w związku z tą zmianą?

 

Czas przechowywania danych w Google Analytics

Według RODO, w bazie danych musi istnieć możliwość usunięcia oraz modyfikacji danych osobowych. Google wprowadziło narzędzie kontroli przechowywania danych, które automatycznie będzie usuwać indywidualne dane o użytkownikach i zdarzeniach po określonym czasie. Należy zaznaczyć, że usunięcie danych nie wpłynie na raporty zbiorcze, więc nadal będzie można wygenerować raport, który nie dotyczy indywidualnych danych.

Google Analytics

Jak ustawić okres przechowywania danych?

  1. Wejdź na https://www.google.com/analytics/ i zaloguj się na swoje konto
  2. Wejdź w panel “Administracja” a następnie w “informacje o śledzeniu” -> “przechowywanie danych”
  3. Wybierz okres czasu, po którym chcesz, aby dane były automatycznie usuwane.
  4. Wybierz czy chcesz odświeżać dane użytkownika przy nowej aktywności (w takim wypadku, okres po którym będą usunięte dane, będzie liczony od ostatniej aktywności użytkownika)

Przechowywanie danych w Google Analytics zmiana ustawień

Więcej informacji na ten temat podaje Google na stronie Google Support

Czy muszę zmieniać czas przechowywania danych w Google Analytics?

GDPR określa, że dane mogą być przechowywane, jeśli celowość ich przechowywania i przetwarzania jest uzasadniona. Nie jest określony maksymalny czas przechowywania danych, jednak jeśli nie masz potrzeby przechowywania dokładnych danych na temat swoich użytkowników, bezpieczniej dla Ciebie będzie, jeśli zmienisz ustawienia.

Jeśli nie wiesz czy zmienić ustawienia, możesz też skonsultować się ze swoim działem prawnym, a następnie dostosuj ustawienia i zaakceptuj zaktualizowane warunki przetwarzania danych.

Na swojej stronie Google  grozi, że niedopełnienie wszystkich wymagań może skutkować ograniczeniem lub zakazem użytkowania produktów Google.

Inne zmiany w Google Analytics dotyczące GDPR

Google zapowiada, że przed 25 maja wprowadzi również narzędzie do usuwania danych odnośnie jednego, konkretnego użytkownika. Narzędzie to ma działać na podstawie wysłanego do Analytics identyfikatora klienta (np. cookies).

Dodatkowo, opcje ustawień, które mogą okazać się przydatne przy dostosowaniu Twojego GA do GDPR to: możliwość dostosowania ustawień plików cookie, ustawienia prywatności, udostępnianie danych, usuwanie danych przed zamknięciem konta Analytics i anonimizacja adresów IP.

Wszystkie wprowadzone i nadchodzące zmiany dotyczą Google Analytics oraz Analytics 360.

(0)
Autor
Marketing Coordinator - Kasia

Marketing Coordinator

W Delante od 2017 roku, odpowiedzialna za marketing w Polsce i za granicą. Wielbicielka analiz, "grzebania" w narzędziach i projektowego podejścia do zadań. Miłośniczka podróży, języków, muzyki i psia mama. W wolnych chwilach zaplata sznurkowe makramy lub chwyta za saksofon.
Komentarze (2)
  1. Takie COOKIES 2.0 … tak ja to widzę. Za kilka lat nikt o tym nie będzie pamiętał, nikt z tego nie będzie korzystał, każdy tylko będzie zamykał klikając jak najszybciej krzyżyk, nie czytając komunikatów, ignorując niczym natrętnych roznosicieli ulotek. Nie mniej jednak intencje dobre, bo są potrzebne zmiany w zakresie przechowywania danych osobowych w firmach. Może nawet w globalnej perspektywie wyjdzie to na dobre.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Artykuły sponsorowane to forma reklamy, która z jednej strony może bezpośrednio przekładać się na zdobywanie klientów, a z drugiej może również wspierać SEO Twojej strony. Tych celów nie zrealizujesz jednak byle jaką treścią. Powinna być ona przemyślana. Jak napisać dobry artykuł sponsorowany? Co ma kluczowe znaczenie? Czytaj dalej.

Czytaj więcej
Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Społeczność internetowa to wyjątkowo silne narzędzie marketingowe. Wzajemne udostępnianie sobie treści przez użytkowników stanowi ogromny potencjał w kontekście działań promocyjnych i sprzedażowych. Ciekawym przykładem tego, jak różną formę może przybierać, jest marketing wirusowy. Kampanie te potrafią być zarazem niezwykle kreatywne, skuteczne i opłacalne. Na czym polega Viral Marketing i jakie znaczenie może mieć w e-commerce?

Czytaj więcej