Jak utworzyć i skonfigurować konto Google Merchant Center?

Jak utworzyć i skonfigurować konto Google Merchant Center?

Jeżeli rozważasz rozpoczęcie prowadzenia kampanii produktowych w Google Ads, niezbędne będzie utworzenie oraz poprawne skonfigurowanie konta Google Merchant Center. Nie jesteś pewien, jak się do tego zabrać? Nie martw się! Specjalnie dla Ciebie przygotowałam dokładną instrukcję zakładania takiego konta. Czytaj dalej!

Ostatnio na naszym blogu: Silnik Google i mechanizm Ads we własnym sklepie – o rozwiązaniach AI dla e-commerce

Spis treści

Google Merchant Center to narzędzie, na które z pewnością powinna zwrócić uwagę każda osoba, która działa w branży e-commerce. W skrócie, to właśnie dzięki niemu będziesz w stanie generować reklamy produktowe w wyszukiwarce Google, na karcie Zakupy i w sieci partnerskiej na bazie danych o Twoich produktach.

W tym artykule pokażę Ci, jak wygląda proces tworzenia oraz konfigurowania najistotniejszych ustawień Google Merchant Center.

Tworzenie konta Google Merchant Center

Zanim przejdziesz do tworzenia konta Google Merchant Center, zaznaczę, że warto mieć jeden adres e-mail powiązany z kontem Google, np. Gmail, dla wszystkich usług, oferowanych przez Google (np. Google Ads oraz Google Analytics). Zdecydowanie ułatwi i przyspieszy to proces tworzenia oraz konfiguracji konta.

Proces korzystania z Google Merchant Center można sprowadzić do 3 najważniejszych kroków:

  1. Utworzenie konta GMC
  2. Konfiguracja konta GMC i połączenie go z Google Ads
  3. Wgranie pliku produktowego

Aby założyć konto Google Merchant Center, wejdź na: https://www.google.com/retail/solutions/merchant-center/.

konfiguracja google merchant center

Kliknij “Rozpocznij”. Pojawi się na pewno dobrze Ci znane okno logowania do konta Google. Wpisz adres e-mail i kliknij “Dalej”.

logowanie tworzenie konta google merchant center

Zostaniesz przeniesiony do panelu Google Merchant Center, na którym – o ile nigdy wcześniej nie tworzyłeś tej usługi – nie ma jeszcze zarejestrowanego żadnego konta. W pierwszej kolejności wpisz nazwę firmy, kraj oraz strefę czasową.

tworzenie google merchant center

Po wpisaniu wyżej wymienionych danych, poniżej pojawią się dodatkowe opcje, dotyczące wyboru miejsca, w którym klienci mogą dokonywać płatności (na Twojej witrynie internetowej, czy też w sklepie stacjonarnym) oraz platform zewnętrznych, poprzez które są promowane, wyświetlane lub sprzedawane Twoje produkty.

Na tym etapie nie jest konieczne wybieranie tych opcji. Możesz wrócić do nich później i ustawić je bezpośrednio w panelu GMC podczas dalszej konfiguracji konta.

konto google merchant center tworzenie

Przejdź do sekcji związanej z otrzymywaniem e-maili na temat aktualizacji oraz testowania nowych funkcji. Tu warto zaznaczyć przynajmniej tę związaną z testowaniem.

tworzenie konta google merchant center

Potwierdź zapoznanie się z Warunkami korzystania z usługi Google Merchant Center i kliknij w “Utwórz konto”.

instrukcja tworzenia konta gmc

Kliknij “Dalej”.

google merchant center rejestracja

Zostaniesz przeniesiony do panelu głównego, na którym od teraz możesz zarządzać swoim kontem GMC.

panel główny google merchant center

Konfiguracja konta Google Merchant Center: krok po kroku

1. Połączenie Google Merchant Center z Google Ads

Na początku połącz konto Google Ads z nowo utworzonym kontem Google Merchant Center.

W tym celu naciśnij w prawym górnym rogu na koło zębate, następnie wybierz opcję “Połączone konta”.

połączenie konta google merchant center z google ads

Pierwsza zakładka, która się pojawi, to ta, dotycząca Google Ads. Kliknij w opcję “Połącz konto”.

połączenie gmc z google ads

Następnie wpisz ID swojego konta Google Ads.

połączenie konta gmc z google ads

Tip! Skąd najłatwiej skopiować ID swojego konta Google Ads?
Po zalogowaniu się do panelu głównego swojego konta Google Ads, kliknij w znak zapytania w prawym górnym rogu ekranu. Rozwinie się okno, w którym na samym dole znajduje się ID konta (tzw. identyfikator klienta).

łączenie konta gmc z google ads id konta

Skopiuj ID, wróć do GMC i wklej go w okno połączenia kont. Następnie wróć do konta Google Ads, kliknij w ikonę klucza francuskiego “Narzędzia i Ustawienia” (lub “Ustawienia i płatności” pod ikoną zębatki – w zależności od wersji konta), wybierz “Połączone konta”.

połączenie kont GMC i Google Ads

Odnajdź sekcję “Google Merchant Center”, wejdź w “Szczegóły”.

połączenie gmc z google ads instrukcja

Pojawi się konto, które chcesz połączyć. W kolumnie “Działania” wybierz opcję “Wyświetl prośbę”, a następnie “Zatwierdź”. W ten oto sposób połączyłeś konto Google Ads z kontem Google Merchant Center.

Aby sprawdzić, czy połączenie kont zostało przeprowadzone prawidłowo, ponownie przejdź w panelu GMC do sekcji “Połączone konta”, w zakładce Google Ads powinieneś zobaczyć okno z ID Twojego konta Google Ads z informacją o stanie połączenia określonym jako “Aktywne”.

połączenie kont google merchant center z google ads

2. Dodanie informacji o firmie i weryfikacja firmy w Google Merchant Center

Istotnym etapem konfigurowania konta GMC jest dodanie podstawowych danych o firmie. W tym celu kliknij w ikonkę koła zębatego, a następnie wybierz “Informacje o firmie”.

konfiguracja konta gmc

konfiguracja google marchant center informacje o firmie

Należy podać tu takie dane jak:

  • pełny adres firmy,
  • numer firmowego telefonu,
  • informacje kontaktowe dotyczące obsługi klienta: adres URL zakładki odsyłającej do obsługi klienta na Twojej witrynie internetowej (zwykle strona Kontakt), adres e-mail oraz numer telefonu.

Zapisz wszystkie wprowadzone dane.

Ważne! Od niedawna GMC wymaga weryfikacji numeru telefonu firmy w celu potwierdzenia, że firma rzeczywiście należy do Ciebie. Wpisz numer telefonu oraz kliknij w “Zweryfikuj numer”. Na podany przez Ciebie numer przyjdzie kod weryfikacyjny, który musisz wpisać w oknie weryfikacji. Możesz wybrać czy chcesz otrzymać kod smsem czy wiadomością głosową.

konfiguracja gmc weryfikacja numeru telefonu

Kolejnym krokiem jest przejście do weryfikacji witryny sklepu oraz zgłoszenia do niej praw, aby móc zacząć wyświetlać produkty w Google. W tym celu przejdź do zakładki “Witryna” i wpisz w oknie pełny adres swojej witryny internetowej. Kliknij “Dalej”.

weryfikacja witryny konto google merchant center

Witryna może zostać zweryfikowana na kilka sposobów, np. poprzez:

  • Google Analytics,
  • Google Tag Managera,
  • dodanie tagu HTML w kodzie źródłowym Twojej strony internetowej.

Ta ostatnia metoda jest zalecana przez Google, jak również i naszych specjalistów SEM.

jak skonfigurować konto google merchant center

Kliknij “Dodaj tag HTML”, poniżej rozwinie się okno ze szczegółami, dotyczącymi tagu, który należy umieścić w sekcji <head> kodu Twojej strony. Dopiero, gdy wykonasz tę czynność możesz kliknąć w “Zgłoś witrynę do weryfikacji”.

weryfikacja witryny google merchant center

Następnie, aby móc mieć wyłączność na korzystanie z witryny w GMC, kliknij przycisk “Zgłoś prawa do witryny”.

Uwaga! Prawa do witryny może zgłosić tylko użytkownik, który potwierdził jej adres.

Jeśli wgranie tagu na stronę zostało wykonane prawidłowo i zgłoszone zostały do niej prawa, wówczas po odświeżeniu okna GMC, w zakładce “Informacje o firmie” > “Witryna” powinny widnieć zielone znaki, informujące o tym, że adres Twojej witryny jest zweryfikowany oraz zarezerwowany.

weryfikacja witryny google merchant center

Jeśli na Twoim koncie został w przeszłości potwierdzony adres URL witryny (np. na potrzeby korzystania z Google Search Console), wówczas nie musisz weryfikować witryny ponownie w GMC. Zostanie ona od razu zatwierdzona, a Ty możesz przejść do zgłaszania do niej praw.

3. Konfiguracja dostawy

W GMC należy podać koszty dostawy, ponieważ są one wyświetlane w reklamie i mogą być jednym z czynników decyzyjnych o dokonaniu zakupu.

Warto przy tym pamiętać o dwóch aspektach:

  1. Koszty dostawy podane w GMC muszą być zgodne z informacjami o kosztach dostawy podanymi na witrynie.
  2. Jeśli plik produktowy będzie zawierał koszt dostawy przy danym produkcie (atrybut [shipping]), wówczas jest on nadrzędny nad danymi podanymi w GMC. Co oznacza, że w reklamie wyświetli się cena dostawy z pliku a nie z panelu GMC.

Aby przejść do ustawień dotyczących dostawy, kliknij w koło zębate w prawym górnym rogu panelu GMC, a następnie wybierz opcję “Dostawa i zwroty”.

konfiguracja dostawy google merchant center

W sekcji “Usługi dostawy” kliknij w znak plusa w lewym górnym rogu, aby dodać informacje na temat opcji oraz kosztów dostawy, oferowanych przez Twój sklep. Wpisz nazwę typu dostawy, wybierz kraj oraz walutę.

Uwaga! Google zabrania wprowadzania usług dostawy innych niż door-to-door, co oznacza, że nie możemy wprowadzać dostaw do paczkomatów. Może to być powodem odrzucenia konta, choć w praktyce – rzadko się to zdarza.

konfiguracja dostawy google merchant center

konfiguracja dostawy GMC

Następnie wprowadź dane, dotyczące czasu dostawy oraz w kroku trzecim – kosztów dostawy. Pamiętaj, że wszystkie wprowadzone dane powinny być zgodne z tymi, które widnieją na Twojej stronie internetowej.

dostawa konfiguracja google merchant center

Po przejściu do sekcji związanej z kosztami dostawy zobaczysz kilka podstawowych opcji:

  • Bezpłatna dostawa dla wszystkich produktów.
  • Bezpłatna dostawa po przekroczeniu danej wartości zamówienia.
  • Koszt dostawy zależny od wartości zamówienia – najczęściej wykorzystywany model
  • Stawka zryczałtowana.

Jeżeli w Twojej ofercie dany typ dostawy wiążę się z takimi samymi kosztami dla wszystkich Twoich produktów, warto wybrać jedno z podstawowych ustawień kosztów dostawy.

koszt dostawy konfiguracja google merchant center

Jeżeli chciałbyś skorzystać z dodatkowych opcji (związanych na przykład z rozmiarem lub wagą produktu), przejdź do ustawień zaawansowanych i stwórz tabelę z kosztami dostaw, klikając w znak plusa. W sekcji tej możesz bardziej szczegółowo określić koszty danego typu dostawy.

google merchant center dostawa

Możesz tutaj szczegółowo określić, czy koszty dostawy mają dotyczyć wszystkich produktów, czy tylko wybranych. Istnieje również możliwość utworzenia reguł, dzięki którym koszt dostawy będzie zależeć od wagi zamówionego produktu, liczby produktów, wartości zamówienia, czy też miejsca docelowego (konfiguracja pod kątem miejsca docelowego możliwa jest obecnie jedynie w takich krajach jak: Francja, Australia oraz USA).

google marchant center konfiguracja dostawy

Dla przykładu utworzona została tabela kosztów dostawy w oparciu o cenę zamówienia. Przyjmijmy, że dany sklep oferuje dostawę kurierem za stałą kwotę 15 zł. W sklepie istnieje możliwość uzyskania darmowej dostawy dla zamówień powyżej 599 zł.

Bazując na tych danych, tabela kosztów dostawy będzie prezentować się następująco:

tabela kosztów dostawy GMC

Kliknij “Dalej” a następnie “Zapisz”. Tabela z kosztami dostaw dla typu dostawy “Kurier” została utworzona.

Ważne! Nie musisz dodawać wszystkich opcji dostawy, które oferujesz na stronie swojego sklepu. Finalnie do reklam produktowych zostanie zaciągnięta tylko jedna opcja dostawy, dlatego warto, aby została dodana przynajmniej jedna. Pamiętaj również, że zgodnie z wytycznymi Google nie można podawać kosztów dostawy typu “do punktu odbioru” (np. paczkomaty). Akceptowane są wyłącznie dostawy typu “door to door” (np. kurier).

4. Pozostałe opcje konfiguracyjne

Niedawno Google wprowadziło również zmiany dotyczące polityki zwrotów. W sekcji “Dostawy i zwroty” masz możliwość dodania zasad dotyczących zwrotów w Twoim sklepie.

Aby to zrobić, przejdź na zakładkę “Zasady dotyczące zwrotów”. Kliknij w “Dodaj zasadę”.

polityka zwrotów google merchant center

Następnie wybierz kraj, którego dotyczy wprowadzana zasada.

zwroty google merchant center

W etapie drugim wklej adres URL odsyłający do polityki zwrotów obowiązującej w Twoim sklepie.

google merchant center polityka zwrotów

Następnie określ, czy klient ma możliwość zwrócić produkt w sklepie stacjonarnym, w kiosku, czy też może pocztą.

zasady zwrotów google merchant center

Określ liczbę dni, które klient ma na dokonanie zwrotu.

zwroty konto google merchant center

Wybierz stan, w którym produkt podlega zwrotowi.

zasady zwrotów google merchant center

Finalnie określ koszty, które ponosi klient za np. uzupełnienie towarów, czy też za przesyłkę zwrotną.

google merchant center zasady zwrotów

5. Włączenie reklam produktowych

Gdy skonfigurujesz większość wyżej opisanych podstawowych ustawień na koncie GMC, warto pamiętać o jeszcze jednej czynności, którą należy wykonać. Mowa tu o “włączeniu” opcji korzystania z reklam produktowych umożliwiającej promowanie produktów. W lewym menu strony kliknij w “Rozwój”, a następnie pozycję “Zarządzaj programami”. Spośród dostępnych programów, znajdź to o nazwie “Reklamy produktowe” i kliknij “Dołącz”.

reklamy produktowe google merchant center

Zostaniesz przeniesiony do sekcji konfiguracji reklam produktowych. Jeśli wcześniej przechodziłeś po kolei przez wszystkie wyżej opisane przez nas etapy tworzenia i konfigurowania konta GMC, zapewne zauważysz, że większość z ustawień zostało już przez Ciebie określonych: dostawa, weryfikacja witryny, połączenie konta Google Ads oraz wgranie pliku produktowego.

Sekcję tę możesz potraktować jako swego rodzaju podsumowanie konfiguracji konta. Ostatnią czynnością, którą powinieneś wykonać, jest zapoznanie się z zasadami, dotyczącymi zamieszczania opinii i zaznaczenie pola przy “Znam wszystkie zasady…

konfiguracja google marchant center

Pamiętaj! Decydując się na prowadzenie reklam produktowych Google Ads, pamiętaj, że mogą one być wyświetlane tylko w ramach usługi porównywania cen. Istnieje możliwość domyślnego korzystania z Zakupów Google lub też dowolnej innej porównywarki cen. Sprawdzić możesz to w zakładce “Usługi porównywania cen”.

reklamy produktowe gmc

google marchant center reklamy produktowe

Pod koniec 2019 roku uruchomiona została nasza wewnętrzna porównywarka cen – CSS Delante Shopping Platform. Daje ona możliwość uzyskania od minimum 20% do ponad 50% niższego kosztu za kliknięcie na takie same frazy. Posiadamy takie same warunki współpracy z Google, jak np. Ceneo, nokaut czy PM shopping.

Aby klienci Delante mogli korzystać z naszej porównywarki, tworzone jest osobne konto w GMC, dedykowane usłudze CSS.

Więcej na temat usług porównywania cen oraz naszej wewnętrznej porównywarki znajdziesz w artykule: CSS – co to jest i czym się różni od Google Zakupy?

Podsumowanie

Żeby móc korzystać z kampanii produktowych Google Ads, należy stworzyć i poprawnie skonfigurować konto Google Merchant Center, wprowadzić do niego plik produktowy i połączyć konto GMC z kontem Google Ads. Cała konfiguracja, mimo, że złożona z wielu pomniejszych kroków, jest szybka i nieskomplikowana.

Oczywiście, w powyższym poradniku przedstawione zostały najważniejsze elementy konfiguracyjne. Konto można jednak dodatkowo rozszerzać o kolejne opcje, stąd zachęcam do samodzielnego przeklikania się przez pozostałe opcje i zakładki i ustawienie ich w zależności od indywidualnych potrzeb.

(1)
Autor
Junior SEM Specialist - Kasia

Junior SEM Specialist

Absolwentka studiów lingwistycznych: j. angielski i j. francuski na Uniwersytecie Śląskim oraz studiów International Business na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Swoją przygodę z Delante rozpoczęła w październiku 2020 roku. W SEM podoba jej się fakt, że każdy dzień przynosi nowe, ciekawe wyzwania, a efekty pracy są szybko widoczne. Z zapałem rozwija znajomość języków obcych - ostatnio na jej celowniku znalazł się niderlandzki. Uwielbia windsurfing, żeglarstwo oraz narciarstwo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Silnik Google i mechanizm Ads we własnym sklepie – o rozwiązaniach AI dla e-commerce

Silnik Google i mechanizm Ads we własnym sklepie – o rozwiązaniach AI dla e-commerce

Google to nie tylko wyszukiwarka internetowa. To też zestaw narzędzi analitycznych i marketingowych – Analytics, Ads, Data Studio… oraz setki usług chmury obliczeniowej, z użyciem których te narzędzia zostały stworzone. Te same technologie możemy wykorzystać do ulepszenia własnego serwisu czy aplikacji; między innymi do wsparcia sprzedaży w e-commerce dzięki inteligentnym rekomendacjom produktów.

Czytaj więcej
Tagi UTM. Czym są i jak z nich korzystać?

Tagi UTM. Czym są i jak z nich korzystać?

Zaletą prowadzenia działań marketingowych w sieci jest możliwość stosunkowo łatwego mierzenia skuteczności realizowanych kampanii. Możesz weryfikować, ile przekierowań na Twoją stronę przyniosło dane źródło, jaką udało się w jego przypadku osiągnąć konwersję i na tej podstawie ustalać, jak optymalizować działania. Pomogą Ci w tym między innymi tagi UTM. Czym są i jak z nich korzystać?

Czytaj więcej