Spis treści
- Tworzenie konta Google Merchant Center
- Konfiguracja konta Google Merchant Center: krok po kroku
- Podsumowanie
Google Merchant Center to narzędzie, na które z pewnością powinna zwrócić uwagę każda osoba, która działa w branży e-commerce. W skrócie, to właśnie dzięki niemu będziesz w stanie generować reklamy produktowe w wyszukiwarce Google, na karcie Zakupy i w sieci partnerskiej na bazie danych o Twoich produktach.
W tym artykule pokażę Ci, jak wygląda proces tworzenia oraz konfigurowania najistotniejszych ustawień Google Merchant Center.
Tworzenie konta Google Merchant Center
Zanim przejdziesz do tworzenia konta Google Merchant Center, zaznaczę, że warto mieć jeden adres e-mail powiązany z kontem Google, np. Gmail, dla wszystkich usług, oferowanych przez Google (np. Google Ads oraz Google Analytics). Zdecydowanie ułatwi i przyspieszy to proces tworzenia oraz konfiguracji konta.
Proces korzystania z Google Merchant Center można sprowadzić do 3 najważniejszych kroków:
- Utworzenie konta GMC
- Konfiguracja konta GMC i połączenie go z Google Ads
- Wgranie pliku produktowego
Aby założyć konto Google Merchant Center, wejdź na: https://www.google.com/retail/solutions/merchant-center/.
Kliknij “Rozpocznij”. Pojawi się na pewno dobrze Ci znane okno logowania do konta Google. Wpisz adres e-mail i kliknij “Dalej”.
Zostaniesz przeniesiony do panelu Google Merchant Center, na którym – o ile nigdy wcześniej nie tworzyłeś tej usługi – nie ma jeszcze zarejestrowanego żadnego konta. W pierwszej kolejności wpisz nazwę firmy, kraj oraz strefę czasową.
Po wpisaniu wyżej wymienionych danych, poniżej pojawią się dodatkowe opcje, dotyczące wyboru miejsca, w którym klienci mogą dokonywać płatności (na Twojej witrynie internetowej, czy też w sklepie stacjonarnym) oraz platform zewnętrznych, poprzez które są promowane, wyświetlane lub sprzedawane Twoje produkty.
PS. Interesuje Cię temat Google Analytics 4? Chcesz wiedzieć, co o tym narzędziu sądzą Specjaliści? Posłuchaj rozmowy SEO R&D Specialist, Wojciecha Urbana, z SEM Specialist, Tomkiem Gnieckim.
Na tym etapie nie jest konieczne wybieranie tych opcji. Możesz wrócić do nich później i ustawić je bezpośrednio w panelu GMC podczas dalszej konfiguracji konta.
Przejdź do sekcji związanej z otrzymywaniem e-maili na temat aktualizacji oraz testowania nowych funkcji. Tu warto zaznaczyć przynajmniej tę związaną z testowaniem.
Potwierdź zapoznanie się z Warunkami korzystania z usługi Google Merchant Center i kliknij w “Utwórz konto”.
Kliknij “Dalej”.
Zostaniesz przeniesiony do panelu głównego, na którym od teraz możesz zarządzać swoim kontem GMC.
Konfiguracja konta Google Merchant Center: krok po kroku
1. Połączenie Google Merchant Center z Google Ads
Na początku połącz konto Google Ads z nowo utworzonym kontem Google Merchant Center.
W tym celu naciśnij w prawym górnym rogu na koło zębate, następnie wybierz opcję “Połączone konta”.
Pierwsza zakładka, która się pojawi, to ta, dotycząca Google Ads. Kliknij w opcję “Połącz konto”.
Następnie wpisz ID swojego konta Google Ads.
Tip! Skąd najłatwiej skopiować ID swojego konta Google Ads?
Po zalogowaniu się do panelu głównego swojego konta Google Ads, kliknij w znak zapytania w prawym górnym rogu ekranu. Rozwinie się okno, w którym na samym dole znajduje się ID konta (tzw. identyfikator klienta).
Skopiuj ID, wróć do GMC i wklej go w okno połączenia kont. Następnie wróć do konta Google Ads, kliknij w ikonę klucza francuskiego “Narzędzia i Ustawienia” (lub “Ustawienia i płatności” pod ikoną zębatki – w zależności od wersji konta), wybierz “Połączone konta”.
Odnajdź sekcję “Google Merchant Center”, wejdź w “Szczegóły”.
Pojawi się konto, które chcesz połączyć. W kolumnie “Działania” wybierz opcję “Wyświetl prośbę”, a następnie “Zatwierdź”. W ten oto sposób połączyłeś konto Google Ads z kontem Google Merchant Center.
Aby sprawdzić, czy połączenie kont zostało przeprowadzone prawidłowo, ponownie przejdź w panelu GMC do sekcji “Połączone konta”, w zakładce Google Ads powinieneś zobaczyć okno z ID Twojego konta Google Ads z informacją o stanie połączenia określonym jako “Aktywne”.
2. Dodanie informacji o firmie i weryfikacja firmy w Google Merchant Center
Istotnym etapem konfigurowania konta GMC jest dodanie podstawowych danych o firmie. W tym celu kliknij w ikonkę koła zębatego, a następnie wybierz “Informacje o firmie”.
Należy podać tu takie dane jak:
- pełny adres firmy,
- numer firmowego telefonu,
- informacje kontaktowe dotyczące obsługi klienta: adres URL zakładki odsyłającej do obsługi klienta na Twojej witrynie internetowej (zwykle strona Kontakt), adres e-mail oraz numer telefonu.
Zapisz wszystkie wprowadzone dane.
Ważne! Od niedawna GMC wymaga weryfikacji numeru telefonu firmy w celu potwierdzenia, że firma rzeczywiście należy do Ciebie. Wpisz numer telefonu oraz kliknij w “Zweryfikuj numer”. Na podany przez Ciebie numer przyjdzie kod weryfikacyjny, który musisz wpisać w oknie weryfikacji. Możesz wybrać czy chcesz otrzymać kod smsem czy wiadomością głosową.
Kolejnym krokiem jest przejście do weryfikacji witryny sklepu oraz zgłoszenia do niej praw, aby móc zacząć wyświetlać produkty w Google. W tym celu przejdź do zakładki “Witryna” i wpisz w oknie pełny adres swojej witryny internetowej. Kliknij “Dalej”.
Witryna może zostać zweryfikowana na kilka sposobów, np. poprzez:
- Google Analytics,
- Google Tag Managera,
- dodanie tagu HTML w kodzie źródłowym Twojej strony internetowej.
Ta ostatnia metoda jest zalecana przez Google, jak również i naszych specjalistów SEM.
Kliknij “Dodaj tag HTML”, poniżej rozwinie się okno ze szczegółami, dotyczącymi tagu, który należy umieścić w sekcji <head> kodu Twojej strony. Dopiero, gdy wykonasz tę czynność możesz kliknąć w “Zgłoś witrynę do weryfikacji”.
Następnie, aby móc mieć wyłączność na korzystanie z witryny w GMC, kliknij przycisk “Zgłoś prawa do witryny”.
Uwaga! Prawa do witryny może zgłosić tylko użytkownik, który potwierdził jej adres.
Jeśli wgranie tagu na stronę zostało wykonane prawidłowo i zgłoszone zostały do niej prawa, wówczas po odświeżeniu okna GMC, w zakładce “Informacje o firmie” > “Witryna” powinny widnieć zielone znaki, informujące o tym, że adres Twojej witryny jest zweryfikowany oraz zarezerwowany.
Jeśli na Twoim koncie został w przeszłości potwierdzony adres URL witryny (np. na potrzeby korzystania z Google Search Console), wówczas nie musisz weryfikować witryny ponownie w GMC. Zostanie ona od razu zatwierdzona, a Ty możesz przejść do zgłaszania do niej praw.
3. Konfiguracja dostawy
W GMC należy podać koszty dostawy, ponieważ są one wyświetlane w reklamie i mogą być jednym z czynników decyzyjnych o dokonaniu zakupu.
Warto przy tym pamiętać o dwóch aspektach:
- Koszty dostawy podane w GMC muszą być zgodne z informacjami o kosztach dostawy podanymi na witrynie.
- Jeśli plik produktowy będzie zawierał koszt dostawy przy danym produkcie (atrybut [shipping]), wówczas jest on nadrzędny nad danymi podanymi w GMC. Co oznacza, że w reklamie wyświetli się cena dostawy z pliku a nie z panelu GMC.
Aby przejść do ustawień dotyczących dostawy, kliknij w koło zębate w prawym górnym rogu panelu GMC, a następnie wybierz opcję “Dostawa i zwroty”.
W sekcji “Usługi dostawy” kliknij w znak plusa w lewym górnym rogu, aby dodać informacje na temat opcji oraz kosztów dostawy, oferowanych przez Twój sklep. Wpisz nazwę typu dostawy, wybierz kraj oraz walutę.
Uwaga! Google zabrania wprowadzania usług dostawy innych niż door-to-door, co oznacza, że nie możemy wprowadzać dostaw do paczkomatów. Może to być powodem odrzucenia konta, choć w praktyce – rzadko się to zdarza.
Następnie wprowadź dane, dotyczące czasu dostawy oraz w kroku trzecim – kosztów dostawy. Pamiętaj, że wszystkie wprowadzone dane powinny być zgodne z tymi, które widnieją na Twojej stronie internetowej.
Po przejściu do sekcji związanej z kosztami dostawy zobaczysz kilka podstawowych opcji:
- Bezpłatna dostawa dla wszystkich produktów.
- Bezpłatna dostawa po przekroczeniu danej wartości zamówienia.
- Koszt dostawy zależny od wartości zamówienia – najczęściej wykorzystywany model
- Stawka zryczałtowana.
Jeżeli w Twojej ofercie dany typ dostawy wiążę się z takimi samymi kosztami dla wszystkich Twoich produktów, warto wybrać jedno z podstawowych ustawień kosztów dostawy.
Jeżeli chciałbyś skorzystać z dodatkowych opcji (związanych na przykład z rozmiarem lub wagą produktu), przejdź do ustawień zaawansowanych i stwórz tabelę z kosztami dostaw, klikając w znak plusa. W sekcji tej możesz bardziej szczegółowo określić koszty danego typu dostawy.
Możesz tutaj szczegółowo określić, czy koszty dostawy mają dotyczyć wszystkich produktów, czy tylko wybranych. Istnieje również możliwość utworzenia reguł, dzięki którym koszt dostawy będzie zależeć od wagi zamówionego produktu, liczby produktów, wartości zamówienia, czy też miejsca docelowego (konfiguracja pod kątem miejsca docelowego możliwa jest obecnie jedynie w takich krajach jak: Francja, Australia oraz USA).
Dla przykładu utworzona została tabela kosztów dostawy w oparciu o cenę zamówienia. Przyjmijmy, że dany sklep oferuje dostawę kurierem za stałą kwotę 15 zł. W sklepie istnieje możliwość uzyskania darmowej dostawy dla zamówień powyżej 599 zł.
Bazując na tych danych, tabela kosztów dostawy będzie prezentować się następująco:
Kliknij “Dalej” a następnie “Zapisz”. Tabela z kosztami dostaw dla typu dostawy “Kurier” została utworzona.
Ważne! Nie musisz dodawać wszystkich opcji dostawy, które oferujesz na stronie swojego sklepu. Finalnie do reklam produktowych zostanie zaciągnięta tylko jedna opcja dostawy, dlatego warto, aby została dodana przynajmniej jedna. Pamiętaj również, że zgodnie z wytycznymi Google nie można podawać kosztów dostawy typu “do punktu odbioru” (np. paczkomaty). Akceptowane są wyłącznie dostawy typu “door to door” (np. kurier).
4. Pozostałe opcje konfiguracyjne
Niedawno Google wprowadziło również zmiany dotyczące polityki zwrotów. W sekcji “Dostawy i zwroty” masz możliwość dodania zasad dotyczących zwrotów w Twoim sklepie.
Aby to zrobić, przejdź na zakładkę “Zasady dotyczące zwrotów”. Kliknij w “Dodaj zasadę”.
Następnie wybierz kraj, którego dotyczy wprowadzana zasada.
W etapie drugim wklej adres URL odsyłający do polityki zwrotów obowiązującej w Twoim sklepie.
Następnie określ, czy klient ma możliwość zwrócić produkt w sklepie stacjonarnym, w kiosku, czy też może pocztą.
Określ liczbę dni, które klient ma na dokonanie zwrotu.
Wybierz stan, w którym produkt podlega zwrotowi.
Finalnie określ koszty, które ponosi klient za np. uzupełnienie towarów, czy też za przesyłkę zwrotną.
5. Włączenie reklam produktowych
Gdy skonfigurujesz większość wyżej opisanych podstawowych ustawień na koncie GMC, warto pamiętać o jeszcze jednej czynności, którą należy wykonać. Mowa tu o “włączeniu” opcji korzystania z reklam produktowych umożliwiającej promowanie produktów. W lewym menu strony kliknij w “Rozwój”, a następnie pozycję “Zarządzaj programami”. Spośród dostępnych programów, znajdź to o nazwie “Reklamy produktowe” i kliknij “Dołącz”.
Zostaniesz przeniesiony do sekcji konfiguracji reklam produktowych. Jeśli wcześniej przechodziłeś po kolei przez wszystkie wyżej opisane przez nas etapy tworzenia i konfigurowania konta GMC, zapewne zauważysz, że większość z ustawień zostało już przez Ciebie określonych: dostawa, weryfikacja witryny, połączenie konta Google Ads oraz wgranie pliku produktowego.
Sekcję tę możesz potraktować jako swego rodzaju podsumowanie konfiguracji konta. Ostatnią czynnością, którą powinieneś wykonać, jest zapoznanie się z zasadami, dotyczącymi zamieszczania opinii i zaznaczenie pola przy “Znam wszystkie zasady…”
Pamiętaj! Decydując się na prowadzenie reklam produktowych Google Ads, pamiętaj, że mogą one być wyświetlane tylko w ramach usługi porównywania cen. Istnieje możliwość domyślnego korzystania z Zakupów Google lub też dowolnej innej porównywarki cen. Sprawdzić możesz to w zakładce “Usługi porównywania cen”.
Pod koniec 2019 roku uruchomiona została nasza wewnętrzna porównywarka cen – CSS Delante Shopping Platform. Daje ona możliwość uzyskania od minimum 20% do ponad 50% niższego kosztu za kliknięcie na takie same frazy. Posiadamy takie same warunki współpracy z Google, jak np. Ceneo, nokaut czy PM shopping.
Aby klienci Delante mogli korzystać z naszej porównywarki, tworzone jest osobne konto w GMC, dedykowane usłudze CSS.
Więcej na temat usług porównywania cen oraz naszej wewnętrznej porównywarki znajdziesz w artykule: CSS – co to jest i czym się różni od Google Zakupy?
Podsumowanie
Żeby móc korzystać z kampanii produktowych Google Ads, należy stworzyć i poprawnie skonfigurować konto Google Merchant Center, wprowadzić do niego plik produktowy i połączyć konto GMC z kontem Google Ads. Cała konfiguracja, mimo, że złożona z wielu pomniejszych kroków, jest szybka i nieskomplikowana.
Oczywiście, w powyższym poradniku przedstawione zostały najważniejsze elementy konfiguracyjne. Konto można jednak dodatkowo rozszerzać o kolejne opcje, stąd zachęcam do samodzielnego przeklikania się przez pozostałe opcje i zakładki i ustawienie ich w zależności od indywidualnych potrzeb.