Wybór fraz, na które pozycjonować się będzie twoja firma, to jedna z kluczowych decyzji, które podejmuje się w ramach procesów pozycjonowania. W tym artykule zastanowimy się, jak wybrać frazy do pozycjonowania tak, aby strona naszego biznesu najbardziej na tym skorzystała. Znajdziecie tu kilka wskazówek, dzięki którym ta ważna czynność stanie się prostsza, a cały proces wyboru słów kluczowych nieco bardziej klarowny.
Jak dobierać frazy do pozycjonowania? I dlaczego to ważne pytanie?
Nawet, jeśli procesy związane z on-sitem (działania na stronie, optymalizacja podstron) i off-sitem (działania poza stroną, w tym linkbuilding) będą przeprowadzone we właściwy i profesjonalny sposób, efekty mogą być niezadowalające, jeśli pozycjoner skupi się na niewłaściwych słowach kluczowych. Celem jest oczywiście odsyłanie klientów, poszukujących produktów za pośrednictwem przeglądarki, do naszej oferty; nasze wpływy ze sprzedaży nie zwiększą się jednak, jeśli strona internetowa wypozycjonowana będzie na niewłaściwie słowo. Zależy nam przecież na wysokim współczynniku konwersji. Ten z kolei uzależniony jest od trafności słów kluczowych. Ich wybór często przesądza o tym, czy cała kampania SEO okaże się sukcesem.
Zanim zdecydujemy, jak wybrać frazy do pozycjonowania, powinniśmy gruntownie przeanalizować swoją ofertę oraz sprecyzować, na sprzedaży których produktów i usług najbardziej nam zależy. Czy będą to produkty niszowe, których atutem jest własnie to, że są trudno dostępne i rzadko spotykane w innych sklepach? A może masz zamiar celować we frazy, które posiadają wysoką konkurencję? Wszystkie te kwestie powinny zostać poruszone podczas wybierania odpowiednich fraz.
Kim jesteś? Określ swój profil
Żeby odpowiedzieć sobie na te wszystkie ważne pytania, w tym na najważniejsze pytanie: jak wybrać frazy do pozycjonowania, warto sprecyzować profil naszej firmy. Jeśli jesteśmy sklepem internetowym lub serwisem e-commerce, być może warto byłoby rozważyć pozycjonowanie szerokie (więcej o tym przeczytacie w naszym artykule poświęconym long tailom). Określenie skali naszej działalności oraz tego, jak szeroki asortyment proponujemy klientom również wpływa na dobór strategii pozycjonowania.
Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę Google bardziej ogólne frazy, np. "buty skórzane", żeby przekonać się, że wysokie pozycje w SERPach zajmowane są przez większe firmy i marki, które cieszą się już sporą rozpoznawalnością. Jeśli nie możemy pochwalić się statusem molocha w danej branży, zdecydowanie korzystniejsze dla naszego biznesu będzie skupienie się na frazach bardziej sprecyzowanych, chociażby takich, które zawierają w sobie nazwę miasta. Nie musi to być dokładnie miejsce, w której znajduje się nasza firma, ale bliskie siedzibie firmy większe miasto.
Wybór najlepszych fraz do pozycjonowania
Wyróżnić możemy ogólne i poboczne słowa kluczowe, tzw. długie ogony (long tail), regionalne słowa kluczowe czy wskazujące nazwę marki słowa kluczowe brandowe. Jeśli chcecie bardziej zagłębić się w systematykę keywordsów, sprawdźcie nasz starszy artykuł.
Podczas doboru słów kluczowych stanąć musimy przed nie lada rozterką. Część wątpliwości rozwiać możemy już na samym początku i to dzięki bezpłatnemu narzędziu, jakim jest Google AdWords Keyword Planner. Na czym polegają jego zalety? Dzięki niemu możemy mieć m.in. wgląd w zmiany popularności wyszukiwanych fraz na przestrzeni czasu. Keyword Planner to tylko jedno z wielu narzędzi, za pomocą których możemy przetestować, czy wybrane przez nas słowa kluczowe mają szansę zwiększyć popularność naszej strony (o innych narzędziach pisaliśmy już na naszym blogu).
Sprawdź to samodzielnie czyli z ... Google Search Console
Jeśli dokonaliśmy już wstępnego wyboru fraz, które według nas są najbardziej trafne, mają potencjał wygenerować największy ruch i zwiększyć naszą sprzedaż, nie pozostaje nic innego jak ... je przetestować. Dzięki Google Search, w łatwy sposób możemy sprawdzić, jakie efekty przynosi twojej witrynie wybór danych fraz. Oczywiście musimy się liczyć z tym, że trafne statystyki otrzymamy dopiero po pewnym czasie.
Dlaczego Search Console tak bardzo może się nam przydać przy wyborze słów kluczowych? Po pierwsze - pozwala sprawdzić trafność naszych wyborów. Być może okaże się, że słowa, w których pokładaliśmy największe nadzieje nie są frazami, które generują największy ruch i liczbę kliknięć. Po drugie - Google Search Console w czytelny sposób (wyniki możemy sortować, filtrować i porównywać w czasie) przedstawi nam informacje dotyczące nie tylko wybranych przez nas fraz, ale WSZYSTKICH fraz, które w danym przedziale czasowym wygenerowały nam ruch. Narzędzie Google może więc nie tylko być przydatne do skorygowania wybranych słów kluczowych, ale również do skupieniu się na całkiem nowych frazach.
Sprawdź profesjonalizm firmy
Dzięki darmowym, ogólnodostępnym narzędziom, możemy spróbować wybrać frazy samodzielnie i na własną rękę. Niestety z takim podejściem wiążą się pewne problemy. Metoda prób i błędów oraz brak doświadczenia w pozycjonowaniu nie tylko mogą sprawić, że takie samodzielnie przeprowadzone działania nie spełnią naszych oczekiwań, gorzej - w razie jakiejkolwiek pomyłki o efektach przekonamy się dopiero po pewnym czasie (na skutki kampanii SEO trzeba przecież trochę poczekać). Dlatego właśnie warto już od początku zdecydować się na usługi rzetelnej agencji, zajmującej się pozycjonowaniem stron internetowych.
Dobra agencja SEO przede wszystkim na początku zada ci pytania dotyczące twojej firmy, specyfiki branży oraz zrobi gruntowne rozpoznanie twojego biznesu. Zapyta również o to, jakich konkretnie efektów oczekujesz. Na podstawie tak zyskanych informacji rozpocznie działania związane z doborem słów kluczowych, na które warto będzie pozycjonować stronę. Już na tym etapie często można poznać, czy agencja, której zlecasz pozycjonowanie, jest rzetelna. Jeśli czujesz, że proponowane frazy ewidentnie nie pasują do twojej oferty lub nawet mijają się z prawdą, bo zawierają w sobie np. nazwy produktów, których nie oferujesz, powinna zapalić ci się lampka ostrzegawcza.
Podsumowanie
Wiedza o tym, jak wybrać frazy do pozycjonowania i z jakich etapów składa się proces poszukiwania słów kluczowych jest ważna nie tylko dla samego zrozumienia istoty działań pozycjonera i zapoznania się bliżej ze specyfiką działań SEO. Pozwala, i to już na początku współpracy z firmą zajmującą się pozycjonowaniem, zweryfikować jakość oferowanych przez nią usług.