W ujęciu biznesowym z pewnością zauważymy znacznie bardziej kompleksowy proces decyzyjny. Wspomnieliśmy już, że nie mamy tu co liczyć na impulsywne kliknięcie przycisku „Kup teraz”. Proces zakupowy w firmie jest znacznie wydłużony w stosunku do wyboru usługi czy produktu przez klienta indywidualnego. Wydłużony czas decyzji ma też znaczenie w kontekście celów pozycjonowania firmy B2B. Znacznie większe znaczenie będą miały działania ukierunkowane na zwiększenie świadomości i rozpoznawalności naszej marki.
Specyfika odbiorcy i procesu decyzyjnego ma też przełożenie na parametry, które będziemy obserwować w trakcie procesu pozycjonowania stron B2B. Naszą uwagę z pewnością zwrócą wolumeny fraz dopasowanych do biznesowej niszy. Przyzwyczajeni do wolumenów liczonych w tysiącach dotyczących usług czy e-commerce w B2B możemy mieć wrażenie, że trafiamy na mało wartościowe słowa kluczowe. Nic bardziej mylnego. Ze względu na wąską, konkretną grupę odbiorców mamy szansę za ich pomocą targetować nasze usługi i produkty bardzo dokładnie, aby wpasować się w daną niszę.
To jednak nie wszystko, jeśli chodzi o różnice w doborze fraz. W tym wypadku będziemy skupiać się na słowach kluczowych z końcowego etapu lejka sprzedażowego – tych, które wyszukują osoby, które są już prawie gotowe do dokonania konwersji. To na ich podstawie możemy stworzyć wartościowe landing page, które pomogą decydentom zebrać najważniejsze informacje o naszych usługach i przyspieszyć podjęcie decyzji. Tego rodzaju frazy będą także charakteryzować się wysokim CPC (kosztem kliknięcia w kampanii w wyszukiwarce).
SEO dla B2B będzie też w znacznie mniejszym stopniu wspierane przez media społecznościowe. Nie ma tu zbyt dużo przestrzeni na viralowe kampanie czy nacechowane emocjonalnie komunikaty na Instagramie czy TikToku. Znacznie większą uwagę warto poświęcić integracji działań SEO z narzędziami marketing automation i mailingiem.
Pamiętajmy jednak, że wszystkie te elementy składają się na całościową strategię marketingu dla B2B i powinny działać w pełnej zgodzie, gdyż bez sprecyzowanego podejścia do marketingu nie określimy profilu docelowych odbiorców i nie dobierzemy na jego podstawie właściwych dla naszego biznesu fraz.
Powyższe kwestie mają też bardzo poważne konsekwencje dla treści, które będziemy umieszczać na stronie z usługami czy produktami B2B. Z porzuceniem emocjonalnych treści i nastawieniem na dolną część lejka wiąże się fakt, iż content powinien być informacyjny i odzwierciedlać wiedzę, autorytet i rozeznanie w danej branży.