Czy naprawdę potrzebuję unikalnego opisu do każdego produktu na stronie?

Czy naprawdę potrzebuję unikalnego opisu do każdego produktu na stronie?

Planując zakupy najpierw sprawdzasz ofertę sklepu w internecie? Jeśli tak, to należysz do 62% internautów, którzy stawiają na komfort i elastyczność łączącą się z tym sposobem kupowania. Zakupy internetowe cieszą się coraz większą popularnością, która z roku na rok rośnie. Ciężko się dziwić – dzięki możliwościom jakie daje e-commerce, w naszym zasięgu znajduje się cały wachlarz różnorodnych łatwo dostępnych produktów.

Ostatnio na naszym blogu: Analiza widoczności w Senuto

E-commerce to nic innego jak handel elektroniczny, który prężnie się rozwija. To proces zawierania transakcji handlowych za pomocą internetu niezależnie od wykorzystywanych narzędzi czy środków. Powstaje coraz więcej serwisów dostarczających usługi i produkty, mające na celu zaspokoić nasze potrzeby konsumenckie. Warto zadbać o wyróżnienie się na tle konkurencji. Ważne jest także zapewnienie wygody w czasie dokonywania zakupów i dopilnowanie, by klienci wiedzieli czego mogą się spodziewać wybierając dany produkt. To niezwykle ważne, by zdobyć zaufanie klientów, które zadecyduje o ich wyborach zakupowych.

W tym przypadku idealnie sprawdzają się czytelne i jasne opisy produktów dostępnych w ofercie sklepu. To one dostarczają niezbędnych informacji o produkcie, które pozwalają na wybór tego jednego i odpowiedniego. Czy unikalność opisów wszystkich produktów sklepu przekłada się na ich sprzedaż? Czy opisy produktów dostarczane przez producentów są wystarczające?

W tym artykule odpowiemy na pytanie czy unikalne opisy produktów są warunkiem koniecznym, by odnieść sukces w e-commerce.

Dlaczego unikalne opisy produktu są tak ważne?

Jak już wspomniałam wyżej, e-commerce szturmem zdobyło zainteresowanie i zaufanie konsumentów. Z roku na rok można zaobserwować znaczące wzrosty w statystykach dotyczących zakupów internetowych. Jak donoszą badania przeprowadzone przez gemius.pl, procent osób kupujących przez internet dynamicznie rośnie. W roku 2019 aż 62% internautów decydowało się na zakupy online. To o 6 punktów procentowych więcej niż w poprzednim roku, w którym 56% internautów decydowało się na zakupy w internecie.

Charakterystyka rynku polskiego
źródło: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce.html

Co sprawia, że konsumenci tak chętnie korzystają z możliwości, jakie dają zakupy internetowe? Wśród zalet najczęściej wymieniano możliwość kupowania w każdym momencie, brak konieczności osobistego udania się do sklepu, a także nieograniczony czas na wybór odpowiedniego produktu.

Co sprawia, że klienci decydują sie na zakupy online
źródło: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce.html

Przeprowadzone badania pokazują, że e-sklepy dają nieograniczone możliwości wyboru odpowiednich produktów, dostosowanych do naszych potrzeb i są o wiele wygodniejsze niż zakupy w sklepach stacjonarnych. To po prostu wygodniejszy sposób robienia zakupów i jak często się okazuje – o wiele tańszy.

Opinie klientów robiących zakupy internetowe
źródło: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce.html

Warto znać te dane chcąc dostosować się do realiów branży e-commerce. Przed pochyleniem się nad tematem opisów produktów w sklepie internetowym, warto też dowiedzieć się z jakich urządzeń najczęściej korzystają konsumenci w trakcie dokonywania zakupów. Jak pokazują badania, najpopularniejszym urządzeniem wciąż jest laptop, bo aż 74% internautów z nich korzysta. Coraz większe wyniki notują także urządzenia mobilne – z urządzeń mobilnych korzysta aż 61% osób.

Urządzenia e-zakupy
źródło: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce.html

Co dają nam te badania? Dzięki nim możemy dostosować się do obecnie panujących trendów i sprawić, by nasza strona ofertowa cieszyła się większym zainteresowaniem. Dostosowując wygodę zakupów, zyskujemy uwagę i zainteresowanie konsumenta. Jaką rolę w tym wszystkim odgrywają opisy produktów?

Kwestia tworzenia opisów produktów w e-commerce jest niezwykle kontrowersyjna. Często promuje się różne i sprzeczne opinie dotyczące opisów, np. ograniczenie treści do minimum, by nie męczyć klienta zbędnymi informacjami. Zaś po przeciwnej stronie barykady znajdują się opinie, że należy tworzyć profesjonalnie przygotowane, unikalne opisy produktów, które pozwolą konsumentowi wyrobić sobie pełny obraz produktu. Dodatkowym atutem tego działania jest możliwość pozycjonowania serwisu w wyszukiwarkach. Czy warto w takim razie inwestować w unikalność opisów?

Unikalność opisów można rozpatrywać pod wieloma względami. To wyjątkowa treść bogata pod względem zawartości. Unikalne teksty zawierają istotne informacje o produkcie, których nie można znaleźć u konkurencji. Z punktu widzenia pozycjonowania – unikalność to ograniczenie do minimum prawdopodobieństwa powielania treści w wynikach wyszukiwania. Google za unikalną uznaje treść, którą można znaleźć jedynie na jednej podstronie w sieci.

Idąc tym tropem widać, że powielane treści dostępne na dużej ilości zakładek lub w sklepie internetowym i stronach producentów nie są wyjątkowe z punktu widzenia wyszukiwarek. Tworząc oryginalną treść należy więc pamiętać nie tylko o naszej stronie, ale o innych serwisach w sieci.

Należy także pamiętać, że o unikalność zamieszczonych treści należy dbać… także po zamieszczeniu treści! Często dochodzi do duplikacji wewnętrznej, w momencie gdy tworzymy kopię zamieszczonego opisu. Nasz opis może także zostać wykorzystany przez konkurencję, wówczas automatycznie nasze treści stają się plagiatem a ich wartość zostaje obniżona.

Jak prezentują się unikalne opisy z punktu widzenia użytkownika?

Przygotowując opis produktów warto pamiętać, że często mamy do czynienia nie tylko z osobami zdecydowanymi na zakup. Konsumenci napotykający na nasz produkt, po wpisaniu określonych fraz kluczowych, znajdują się na różnych etapach zakupów. Niektórzy robią wstępne rozeznanie w ofercie sklepów, zapoznają się z dostępnymi produktami i sprawdzają, które z nich, będą najlepiej pasować do ich preferencji. Unikatowy opis pozwala w tym momencie na na zainteresowanie konsumentów ofertą sklepu, rozbudzenie ich zaufania i na zapisanie się w ich pamięci. W czasie następnych zakupów będą pamiętać o naszej marce.

Jak się okazuje, nie tylko działania Content Marketingu w Social Media mogą pełnić znaczącą rolę w ocieplaniu wizerunku marki lub sklepu internetowego. Odpowiedni opis produktu także wpływa na zainteresowanie klientów! Budowanie sklepu w spójny, wygodny w nawigacji sposób sprawiamy, że klienci będą zainteresowani kupowaniem właśnie w naszym sklepie.

Opis produktu

Jaki wpływ na SEO ma opis produktów?

Zastanawiasz się czy unikatowy opis każdego produktu jest niezbędny? Może spójrzmy na to od innej strony. Jaki skutek ma kopiowanie opisów produktów, lub wykorzystywanie opisów producentów? Oto parę przykładów tego, jaki wpływ na SEO na duplikacja zewnętrzna i wewnętrzna.

Mówiąc o pozycjonowaniu, warto pamiętać, że jest to dziedzina marketingu, która nieustannie się zmienia! Wszystko spowodowane jest modyfikacjami algorytmów w wyszukiwarce Google. Unikalny, dobry jakościowo opis jest mocną kartą przetargową w obowiązujących rankingach – takie treści sprawiają, że nasza ranga rośnie na tle konkurencji.

Dzięki wykorzystaniu fraz long tail w opisach nasze szanse na wyświetlenie się na wyższych pozycjach w wyszukiwarce są bardziej prawdopodobne. Przeprowadzenie dokładnej analizy fraz wyszukiwanych przez klientów oraz wkomponowanie ich w opis daje nam większe szanse na wypromowanie ich w wynikach wyszukiwania.

Unikatowy opis minimalizuje też prawdopodobieństwo, że w naszym sklepie internetowym dojdzie do duplikowania się treści. Nie brzmi groźnie? Zmienisz zdanie, gdy dowiesz się jakie szkody może wywołać w przypadku Twojego sklepu. Duplikację można rozróżnić na duplikację zewnętrzną i wewnętrzną. Zacznijmy od duplikacji zewnętrznej.

Duplikacja zewnętrzna

Duplikacja zewnętrzna to nic innego jak powielanie treści – odnosi się do łudząco podobnych lub identycznych treści, które występują na różnych domenach i stronach internetowych. Często tworzy się kiedy strona występuje w dwóch wersjach i nie ma utworzonych przekierowań z jednej wersji na drugą.

Często popełnianym błędem platform jest wykorzystywanie opisów producentów przy sprzedaży ich produktów. Wyobraź sobie sytuację, że podobne działania są prowadzone także przez inne sklepy w efekcie czego ten sam opis produktu jest zwielokrotniony na wielu podstronach w obrębie jednego sklepu i jeszcze dodatkowo pojawia się na innych stronach w sieci. Jak można się domyślić – nie prezentuje się to najlepiej…

Poniższy przykład dotyczy serwisu czytelniczego, który zawiera ten sam opis książki co pozostałe portale i księgarnie internetowe:

Duplikacja zewnętrzna

Podobny przypadek można można było odnaleźć także na stronie sklepu z zabawkami Fifishop:

Duplikcja wewnętrzna

Warto pamiętać, że zarówno powielanie treści producenta, jak i własnych treści na stronie, jest traktowany przez roboty Google jako plagiat. W takim przypadku na nasz sklep może zostać nałożona kara. Do innych konsekwencji takiego działania można zaliczyć także spadek ruchu i pozycji.

Skoro już mowa o treści zawartej na naszej stronie – przejdźmy do duplikacji wewnętrznej.

Duplikacja wewnętrzna

Duplikacja wewnętrzna występuje w przypadku gdy ta sama treść występuje na różnych adresach w obrębie tej samej domeny, co stwarza zagrożenie kanibalizacji fraz. Wkrada się wówczas niestabilność w wynikach wyszukiwania i brak przyporządkowania do konkretnej podstrony, na której nam zależy. Na takie przypadki wyszukiwarka Google ma swój sposób – algorytm Panda czujnie wyłapuje każdy przypadek duplikacji wewnętrznej obniżając rangę naszej strony.

Innym przykładem duplikacji wewnętrznej jest przypadek sklepu Mebleświata.eu w którym poziom duplikacji wynosił 30%:

Duplikacja wewnętrzna przykład

Jeśli masz zamiar skopiować opis produktu, który występuje w różnych wariantach kolorystycznych, lepiej byś zamiast tego zastosował stworzenie jednej podstrony, na której znajdują się różne wersje tego samego produktu. Posiadając w ofercie produkty, które znajdują się na różnych podstronach a różnią się między sobą jedynie kolorem, musisz wiedzieć, że zindeksowany zostanie jedynie jeden wariant, a reszta nie pokaże się nam w wynikach wyszukiwania.

Duplikacja treści opis produktu
źródło: https://www.netim.pl/duplicate-content-na-czym-polega/

Dlatego tak ważne jest tworzenie unikatowej treści dla każdego produktu dostępnego na naszej platformie zakupowej – nawet jeśli różnią się one jedynie kolorem.

Opisy produktów w e-commerce – czym się powinny charakteryzować i jakich błędów nie popełniać?

Skoro już wiemy dlaczego warto tworzyć unikatowe opisy produktów w sklepie internetowym, warto dowiedzieć się czym powinny charakteryzować się poprawne opisy i jakie popełniane błędy w ich tworzeniu mogą nas wiele kosztować.

Jak już wiemy, odpowiedni opis powinien być przede wszystkim unikalny. Jedną z najważniejszych cech dobrego opisu produktu jest również rzetelność – cechy produktu zawarte w tekście powinny być zgodne z rzeczywistością. Opis nie powinien wprowadzać klienta w błąd. Źle sformułowany opis może wpłynąć na negatywną ocenę sklepu.

Opisy produktów powinny być zwięzłe. Nie oznacza to jednak, że tekst powinien być krótki – powinien zawierać najważniejsze i konkretne informacje dla klienta. Opisy produktów dają wiele możliwości dla pozycjonowania. Opis zawierający słowa kluczowe to klucz do tego, by podstrona została zauważona przez wyszukiwarkę Google oraz zaczęła ją wyświetlać na daną frazę. Opis zawierający naturalną formę słów kluczowym potrafi zdziałać cuda.

Ważną zasadą przy tworzeniu opisu produktu jest dostosowanie stylu językowego do charakteru naszego sklepu internetowego. Inny opis sprawdzi się w przypadku ekskluzywnego sklepu z ubraniami, a inny w sklepie z kosmetykami dla dzieci. Tworząc opis zasugeruj klientowi, jakie korzyści płyną z zakupu danego produktu. Jest to ściśle związane z Call to Action, które sprawia, że klient podejmuje ostateczną decyzję o zakupie.

Idealnie sprawdza się tu model AIDA, który ma na celu spowodować określone reakcje o klienta:

  • uwagę (Attention),
  • zainteresowanie (Interest),
  • pożądanie (Desire),
  • działanie (Action).

Kierując się nim budujemy opis, który przekonuje klienta do dokonania zakupu a także daje duże pole do popisu dla osoby tworzącej opis produktu. Warto zadbać też o to, by treści tworzone na potrzebę produktu nie zostawały wykorzystywane na innych stronach typu Allegro czy OLX. Może to spowodować odwrotne działania od tych zamierzonych – zmniejszenie siły naszego sklepu internetowego na rzecz tych witryn, poprzez wystąpienie duplikacji zewnętrznej.

Podsumowanie

W związku z nieustającym wzrostem zainteresowania zakupami internetowymi warto poświęcić dużo uwagi dostosowaniu opisów produktów do oczekiwań i potrzeb potencjalnych klientów. Tworzenie unikatowych opisów pozwala nie tylko zaskarbić sobie ich zaufanie, ale także wpłynie na popularność naszej strony w wyszukiwarce Google.

Tworzenie unikatowych opisów dla każdego produktu jest niezbędnym działaniem, które przynosi platformie wiele korzyści i uniemożliwia powstawanie duplikacji zewnętrznej i wewnętrznej, która może doprowadzić nawet do nałożenia kar, a także do spadku ruchu i pozycji strony. Porzuć pomysł o wykorzystywaniu treści producenta – postaw na oryginalną, bogatą treść, która wyróżni Cię na tle konkurencji!

(2)
Autor
Junior SEO Specialist - Ewa

Junior SEO Specialist

Do zespołu Delante dołączyła w kwietniu 2019 roku. Absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Interesuje się marketingiem i kulturą społeczną. Uwielbia książki fantasy i nałogowo ogląda filmy. Lubi znać wszelkie aktualności ze świata kultury. Marzy o podróży do kraju Kwitnącej Wiśni i poznaniu bliżej jego kultury.
Komentarze (3)
  1. Czy do naszych opisów z Allegro wystarczy w naszym sklepie internetowym zrobić korektę tekstu? Czy trzeba przygotować zupełnie nomy opis?

    1. Zawsze najlepiej jest postarać się o jak najbardziej oryginalne opisy na własnej stronie. Skopiowanie większego bloku tekstu na Allegro może sprawić, że konto Allegro będzie na wyższej pozycji od sklepu. Może się tak stać ze względu na to, że Allegro ma bardzo wysokie parametry autorytetu domeny. Jeśli zależy Pani na tym aby sklep miał jak najwyższą pozycję polecamy nie kopiować więcej niż 20-30 % ze strony. Warto też zastanowić się nad tym, na sprzedaży z jakiej platformy bardziej Pani zależy. Jeśli sprzedaż z Allegro jest dla pani ważna to wtedy zajmuje Pani dwie wysokie pozycję w Google i to też jest dobre wyjście. Wartościowy opis na Allegro jest też ważny. Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

Analiza widoczności w Senuto

Analiza widoczności w Senuto

Analiza widoczności strony internetowej z perspektywy jej właściciela powinna być niezwykle istotna. W końcu to od niej zależy popularność prowadzonego biznesu w Internecie oraz to jak prezentuje się w wyszukiwarce Google. Podobnie jak w przypadku klasycznych relacji biznesowych, tak i w tych za pośrednictwem sieci, istotne jest budowanie odpowiedniego wizerunku. Za sprawą tego artykułu dowiesz się, w jaki sposób można zwiększyć popularność swojej witryny internetowej, dzięki możliwościom, jakie daje Senuto.

Czytaj więcej
Agencja czy inhouse SEO – co wybrać dla małej firmy?

Agencja czy inhouse SEO – co wybrać dla małej firmy?

Prowadzisz małą firmę i chcesz zacząć zdobywać klientów z wyników organicznych wyszukiwarki Google? Inwestycja w SEO może wesprzeć rozwój Twojej działalności w sieci, jednak musisz podjąć decyzję, komu powierzysz realizację działań. Czy lepszym rozwiązaniem w przypadku takiego biznesu jest zatrudnienie inhouse SEO czy skorzystanie z usług agencji?

Czytaj więcej
Branża erotyczna - jak ją pozycjonować?

Branża erotyczna - jak ją pozycjonować?

Branża erotyczna jest jedną z gałęzi handlu internetowego, która rozwija się niezwykle szybko. Jest to wręcz branża idealna do e-commerce, ponieważ wielu użytkowników nie wyobraża sobie nawet pojawienia się w stacjonarnych sklepie z gadżetami erotycznymi, a samo wspomnienie o tym wywołuje rumieniec na twarzy.

Czytaj więcej