- codozasady.pl
- matkaprawnik.pl
- lexplay.pl
- codozasady.pl
- lexlog.pl
- kruczek.pl
Zakazane i dozwolone sposoby na promocję swojej marki
Z uwagi na to, że prawników obowiązuje Kodeks Etyki Adwokackiej bardzo trudno jest tu mówić o reklamie. W tym przypadku prawo jasno określa, że prawnik nie może korzystać z przekazów reklamowych do zachęcania klientów do skorzystania z jego usług. “§ 23. Zakaz korzystania z reklamy. Adwokata obowiązuje zakaz korzystania z reklamy, jak również zakaz pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu oraz współpracy z podmiotami pozyskującymi klientów z naruszeniem prawa lub zasad współżycia społecznego.” Oznacza to, że nie może w swojej pracy pozyskiwać klientów za pomocą reklam zarówno online, jak i offline. Prawnikom nie wolno posługiwać się wygranymi sprawami oraz szczegółami, które podlegają tajemnicy zawodowej. Nie mogą przedstawiać siebie i swojej działalności na bilbordach, reklamach Google Ads. W przekazach jakie kierują muszą pamiętać aby unikać porównywania się do konkurencji oraz stwierdzeń: najlepsze, zawsze, wygramy dla Ciebie każdą sprawę itd. Branża prawnicza może ze sobą konkurować w bardzo ograniczony sposób. Jedną z dozwolonych metod jest informowanie o swojej działalności. Tutaj można posłużyć się: tablicą na budynku siedziby, stroną internetową. Rzadko już spotykaną formą są broszury informacyjne w formie drukowanych ulotek. A gdzie bardziej efektywnie pokazać się dziś jak nie w wynikach wyszukiwania w Google? W końcu prawnik to też przedsiębiorca, któremu zależy na zyskach i budowaniu mocnej marki. Pozycjonowanie to możliwość zdobywania nowych klientów oraz budowanie większej rozpoznawalności kancelarii bez naruszenia zakazu o reklamie. Udzielając się w mediach społecznościowych, prowadząc bloga, można zyskać nie tylko wizerunek eksperta ale też skutecznie przekonywać do siebie potencjalnych klientów. Aby jednak SEO przynosiło pożądane efekty warto pamiętać o kilku ważnych aspektach, które omówię poniżej.Pozycjonowanie branży prawniczej, czyli coś dla algorytmu i coś dla użytkownika
Po pierwsze content!
Nie jest tajemnicą, że unikalna i wartościowa treść może zdziałać cuda. To sygnał dla Google, że tworzymy i regularnie dodajemy treści, przez co zasługujemy na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. W branży prawniczej wiedza przekazywana w prosty, zrozumiały dla laika sposób to wartość dla użytkownika, który po przeczytaniu artykułu, odwiedzeniu naszego F&Q być może chętniej skorzysta z naszych usług. Z myślą o tym warto poza stroną z informacjami o nas i danymi teleadresowymi prowadzić bloga. Tematów z pewnością nie zabraknie! Można tu opisywać case study (bez podawania nazw i nazwisk klientów), instrukcje postępowania w sytuacjach spornych, zasady mediacji itp. Dobrym rozwiązaniem jest także pisanie o sprawach aktualnych - nowelizacjach prawa, opisywanie zachodzących zmian oraz co one mogą znaczyć dla przeciętnego Kowalskiego. Podobnie jak w innych branżach, tak i w branży prawniczej zaleca się wyspecjalizowane w konkretnej dziedzinie. Jeśli jesteś ekspertem od prawa patentowego, pokaż to w publikowanych treściach! Przyciągnie to więcej zainteresowanych Twoimi usługami, a mniej przypadkowych użytkowników. Dobrym przykładem jest tutaj strona: http://szgp.pl/. Innym sposobem na dostarczanie dawki wiedzy zainteresowanym jest newsletter. Zapis do niego jest dobrowolny a to oznacza, że czytelnik wyraża zgodę na przedstawianie sobie informacji. W takiej dobrowolnej formie możemy pozwolić sobie na więcej. Dozwolone będzie tu dodawanie informacji o nas, które zachęcą użytkownika do skorzystania z naszych usług i nie będzie to potraktowane jak reklama. Warto budować swoją listę mailingową, ponieważ jest ona w stanie generować naprawdę sporo leadów. Wiele prawników stawia na aktywny udział w social media. To bardzo skuteczny i niewymagający dużych nakładów finansowych sposób na budowanie zaufania oraz rozpoznawalności marki osobistej, jak i firmy. Regularne publikacje wpisów (z podlinkowanym wpisem blogowym) bądź nagrywanie edukacyjnych pogadanek na Instastory na Instagramie wspomoże inne podejmowanie działania na rzecz pozyskiwania klientów.Jeśli treść to także odpowiednie słowa kluczowe
Przed wyborem słów kluczowych, na które chcesz się pozycjonować, warto dokładnie sprawdzić je w dedykowanych do tego narzędziach. Z pomocą przychodzą: SEMSTORM, Google Search Console, SEMrush, Ahrefs. Warto zadbać aby nie były to ogólne frazy, na które bardzo trudno będzie wbić się na samą górę wyników wyszukiwania, ponieważ konkurencja będzie zbyt duża. Poleca się raczej wybieranie fraz, które będą konkretne, dopasowane do dziedziny prawa jaką się zajmujemy. Kluczem do sukcesu jest poznanie fraz na które pozycjonuje się nasza konkurencja. Słowa kluczowe powinny być monitorowane i dopasowywane do pojawiających się nowych podstron oraz wpisów na stronie. Przykłady skonkretyzowanych słów kluczowych z uwzględnieniem specjalizacji: [caption id="attachment_21647" align="aligncenter" width="909"] źródło: semstorm.pl[/caption]Techniczny aspekt SEO
Poza tym co widoczne dla użytkownika na stronie nie można zapominać, że o pozycjach w wynikach wyszukiwania decydują roboty Google. Aby ułatwić im renderowanie strony powinniśmy pamiętać o kilku elementach “technicznego SEO”.- Mapa strony i przekierowania. Są to ścieżki, po których odbywa się ruch na stronie przez roboty. Im bardziej są one bezproblemowe, tym chętniej Google uzna stronę za wartościową.
- Mobile-friendly oraz czas ładowania się strony. Nikt nie lubi czekać. Dziś, kiedy informacji szukamy na różnych urządzeniach dobrze jest sprawić aby nasza witryna dostosowywała się do rozdzielczości ekranu oraz ładowała się zaraz po kliknięciu. To jeden z wielu czynników ocenianych przez algorytm wyszukiwarki.
- Przyjazny adres URL oraz linkowanie wewnętrzne. Za odpowiedni adres URL uznaje się ten, który użytkownik jest w stanie wpisać ręcznie. Poprawna struktura linkowania wewnętrznego to wygodny i intuicyjny sposób poruszania się po stronie. Dzięki niemu zyskujemy w rankingu Google oraz stajemy się atrakcyjni dla użytkowników.
- Optymalizacja zdjęć to dopasowanie do nich odpowiednich opisów zawierających wybrane słowa kluczowe. Roboty nie widzą grafik, ale opisy alternatywne (alt) już tak. To dobra praktyka aby poprawić widoczność zdjęć na stronie.
Branża prawnicza nie należy do najłatwiejszych w promocji. Fajny artykuł 😉
Branża prawna, ze względu na ograniczenia wynikająca z przyjętej etyki zawodowej oraz monitoringu ze strony samorządowych komisji etyki oraz konkurencji, ma ograniczone pole działania w przypadku reklamy i promocji swojej oferty. Nie oznacza to jednak, że radca prawny lub adwokat w ogóle nie może prowadzić działań marketingowych.
slyszalam wlasnie od kolegi, ze trzeba mocno uwazac reklamujac ta branze ;x
Bardzo fajny artykuł!