.animate-view{opacity: 1 !important;}

SEO dla branży prawniczej – o dozwolonych sposobach pozycjonowania

7min.

Komentarze:4

SEO dla branży prawniczej – o dozwolonych sposobach pozycjonowania
28 lutego 2020
Branża prawnicza uważana jest za bardziej z hermetycznych i tradycyjnych w gospodarce. Kojarzy się powszechnie z powagą, prestiżem społecznym. Jak się jednak okazuje, musi radzić sobie na co dzień z tymi samymi problemami co inne branże - zabieganiem o klientów. Ze względu na ograniczenia wynikające z obowiązującego prawa nie wszystkie formy reklamy i promocji są dozwolone. Jak więc konkurować aby nie działać na granicy prawa i dlaczego warto inwestować w SEO? Tego dowiesz się z mojego artykułu. Zapraszam!

7min.

Komentarze:4

Określenie branża prawnicza odnosi się do wielu zawodów. Są nimi: adwokaci, radcy prawni, notariusze. Ich codziennym zadaniem jest świadczenie usług w zakresie prawa klientom indywidualnym jak również firmom. Reprezentują oni swoich klientów podczas mediacji, sporów sądowych oraz przy negocjacjach. Dbają także o korzystne warunki zawieranych umów. Najczęściej działają jako kancelarie prawnicze, kancelarie radców prawnych czy różnego rodzaju spółki. Jak wynika z danych statystycznych, branża prawnicza rośnie. Ilość absolwentów prawa jest coraz wyższa. A to niesie za sobą także większą konkurencję na rynku. Branża prawna statystyki [caption id="attachment_21645" align="aligncenter" width="605"]Branża prawnicza dane źródło: https://prawieoprawie.pl/czy-popyt-na-uslugi-prawne-rosnie/[/caption] Pomimo, że jest to od lat najmniej zmieniająca się grupa zawodowa, obecnie możemy obserwować jej zmiany technologiczne. Kancelarie coraz częściej korzystają z dedykowanych rozwiązań IT do zarządzania. Korespondencja oraz kontakt z klientami odbywa się za pośrednictwem poczty email oraz rozmów wideo. Coraz większa część branży prawniczej zauważa potencjał Internetu - świadczy o tym chociażby coraz większa ilość stron www oraz blogów. Do najbardziej popularnych należą (źródło: senuto.com):
  • codozasady.pl
  • matkaprawnik.pl
  • lexplay.pl
  • codozasady.pl
  • lexlog.pl
  • kruczek.pl
Ich obecność w sieci to efekt coraz większej ilości użytkowników Internetu. Fakt, że ludzie obecnie właśnie tam szukają informacji, bądź odpowiedzi na swoje pytania sprawia, że obecność wysoko w wynikach wyszukiwania popłaca.

Zakazane i dozwolone sposoby na promocję swojej marki

Z uwagi na to, że prawników obowiązuje Kodeks Etyki Adwokackiej bardzo trudno jest tu mówić o reklamie. W tym przypadku prawo jasno określa, że prawnik nie może korzystać z przekazów reklamowych do zachęcania klientów do skorzystania z jego usług. “§ 23. Zakaz korzystania z reklamy. Adwokata obowiązuje zakaz korzystania z reklamy, jak również zakaz pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu oraz współpracy z podmiotami pozyskującymi klientów z naruszeniem prawa lub zasad współżycia społecznego.” Oznacza to, że nie może w swojej pracy pozyskiwać klientów za pomocą reklam zarówno online, jak i offline. Prawnikom nie wolno posługiwać się wygranymi sprawami oraz szczegółami, które podlegają tajemnicy zawodowej. Nie mogą przedstawiać siebie i swojej działalności na bilbordach, reklamach Google Ads. W przekazach jakie kierują muszą pamiętać aby unikać porównywania się do konkurencji oraz stwierdzeń: najlepsze, zawsze, wygramy dla Ciebie każdą sprawę itd. Branża prawnicza może ze sobą konkurować w bardzo ograniczony sposób. Jedną z dozwolonych metod jest informowanie o swojej działalności. Tutaj można posłużyć się: tablicą na budynku siedziby, stroną internetową. Rzadko już spotykaną formą są broszury informacyjne w formie drukowanych ulotek. A gdzie bardziej efektywnie pokazać się dziś jak nie w wynikach wyszukiwania w Google? W końcu prawnik to też przedsiębiorca, któremu zależy na zyskach i budowaniu mocnej marki. Pozycjonowanie to możliwość zdobywania nowych klientów oraz budowanie większej rozpoznawalności kancelarii bez naruszenia zakazu o reklamie. Udzielając się w mediach społecznościowych, prowadząc bloga, można zyskać nie tylko wizerunek eksperta ale też skutecznie przekonywać do siebie potencjalnych klientów. Aby jednak SEO przynosiło pożądane efekty warto pamiętać o kilku ważnych aspektach, które omówię poniżej.

Pozycjonowanie branży prawniczej, czyli coś dla algorytmu i coś dla użytkownika

Po pierwsze content!

Nie jest tajemnicą, że unikalna i wartościowa treść może zdziałać cuda. To sygnał dla Google, że tworzymy i regularnie dodajemy treści, przez co zasługujemy na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. W branży prawniczej wiedza przekazywana w prosty, zrozumiały dla laika sposób to wartość dla użytkownika, który po przeczytaniu artykułu, odwiedzeniu naszego F&Q być może chętniej skorzysta z naszych usług. Z myślą o tym warto poza stroną z informacjami o nas i danymi teleadresowymi prowadzić bloga. Tematów z pewnością nie zabraknie! Można tu opisywać case study (bez podawania nazw i nazwisk klientów), instrukcje postępowania w sytuacjach spornych, zasady mediacji itp. Dobrym rozwiązaniem jest także pisanie o sprawach aktualnych - nowelizacjach prawa, opisywanie zachodzących zmian oraz co one mogą znaczyć dla przeciętnego Kowalskiego. Podobnie jak w innych branżach, tak i w branży prawniczej zaleca się wyspecjalizowane w konkretnej dziedzinie. Jeśli jesteś ekspertem od prawa patentowego, pokaż to w publikowanych treściach! Przyciągnie to więcej zainteresowanych Twoimi usługami, a mniej przypadkowych użytkowników. Dobrym przykładem jest tutaj strona: http://szgp.pl/. Innym sposobem na dostarczanie dawki wiedzy zainteresowanym jest newsletter. Zapis do niego jest dobrowolny a to oznacza, że czytelnik wyraża zgodę na przedstawianie sobie informacji. W takiej dobrowolnej formie możemy pozwolić sobie na więcej. Dozwolone będzie tu dodawanie informacji o nas, które zachęcą użytkownika do skorzystania z naszych usług i nie będzie to potraktowane jak reklama. Warto budować swoją listę mailingową, ponieważ jest ona w stanie generować naprawdę sporo leadów. Wiele prawników stawia na aktywny udział w social media. To bardzo skuteczny i niewymagający dużych nakładów finansowych sposób na budowanie zaufania oraz rozpoznawalności marki osobistej, jak i firmy. Regularne publikacje wpisów (z podlinkowanym wpisem blogowym) bądź nagrywanie edukacyjnych pogadanek na Instastory na Instagramie wspomoże inne podejmowanie działania na rzecz pozyskiwania klientów.

Jeśli treść to także odpowiednie słowa kluczowe

Przed wyborem słów kluczowych, na które chcesz się pozycjonować, warto dokładnie sprawdzić je w dedykowanych do tego narzędziach. Z pomocą przychodzą: SEMSTORM, Google Search Console, SEMrush, Ahrefs. Warto zadbać aby nie były to ogólne frazy, na które bardzo trudno będzie wbić się na samą górę wyników wyszukiwania, ponieważ konkurencja będzie zbyt duża. Poleca się raczej wybieranie fraz, które będą konkretne, dopasowane do dziedziny prawa jaką się zajmujemy. Kluczem do sukcesu jest poznanie fraz na które pozycjonuje się nasza konkurencja. Słowa kluczowe powinny być monitorowane i dopasowywane do pojawiających się nowych podstron oraz wpisów na stronie. Przykłady skonkretyzowanych słów kluczowych z uwzględnieniem specjalizacji: [caption id="attachment_21647" align="aligncenter" width="909"]Słowa kluczowe a specjalizacja w branży prawniczej źródło: semstorm.pl[/caption]

Techniczny aspekt SEO

Poza tym co widoczne dla użytkownika na stronie nie można zapominać, że o pozycjach w wynikach wyszukiwania decydują roboty Google. Aby ułatwić im renderowanie strony powinniśmy pamiętać o kilku elementach “technicznego SEO”.
  • Mapa strony i przekierowania. Są to ścieżki, po których odbywa się ruch na stronie przez roboty. Im bardziej są one bezproblemowe, tym chętniej Google uzna stronę za wartościową.
  • Mobile-friendly oraz czas ładowania się strony. Nikt nie lubi czekać. Dziś, kiedy informacji szukamy na różnych urządzeniach dobrze jest sprawić aby nasza witryna dostosowywała się do rozdzielczości ekranu oraz ładowała się zaraz po kliknięciu. To jeden z wielu czynników ocenianych przez algorytm wyszukiwarki.
  • Przyjazny adres URL oraz linkowanie wewnętrzne. Za odpowiedni adres URL uznaje się ten, który użytkownik jest w stanie wpisać ręcznie. Poprawna struktura linkowania wewnętrznego to wygodny i intuicyjny sposób poruszania się po stronie. Dzięki niemu zyskujemy w rankingu Google oraz stajemy się atrakcyjni dla użytkowników.
  • Optymalizacja zdjęć to dopasowanie do nich odpowiednich opisów zawierających wybrane słowa kluczowe. Roboty nie widzą grafik, ale opisy alternatywne (alt) już tak. To dobra praktyka aby poprawić widoczność zdjęć na stronie.
Więcej na temat technicznego SEO przeczytasz w artykule Sylwii: https://delante.pl/techniczne-seo-co-to-jest/

Postaw na pozycjonowanie lokalne

Osoba poszukująca informacji na temat porady prawnej często w efekcie decyduje się na skorzystanie z usług wybranej kancelarii. Dobrze jeśli bez problemów może wyszukać dane adresowe. W branży prawniczej spotkania face to face z klientem są częstą praktyką. Aby dać się wyszukać, warto stworzyć swoją wizytówkę w Google oraz umieścić swoją siedzibę w Google Maps. Jeśli już o lokalności mowa, zalecane jest tworzenie tzw. NAPów (z angielskiego: nazwa, adres, telefon). Jest to nic innego jak wizytówki na innych portalach takich jak: Targeo, Cylex, Panorama Firm. Można pokrótce opisać tam swoją działalność, umieścić dane adresowe, telefon, godziny otwarcia. To umiejscowi firmę w danej okolicy oraz sprawi, że zainteresowani bez trudu znajdą potrzebne informacje.

Design strony i UX

Ostatnim, wizualnym elementem wpływającym na liczbę odwiedzających jest design. Poza intuicyjną nawigacją po stronie użytkownicy powinni mieć możliwość wpisania konkretnych fraz w wyszukiwarkę wewnętrzną. To funkcja, która dla wielu skraca czas poszukiwań. Ważne aby na stronie pojawił się element zachęcający do reakcji - np. do kontaktu, zapisania się do newslettera itp. Można wprowadzić go na stronę zarówno w formie graficznej, jak i tekstowej. W branży prawniczej nie warto eksperymentować z kolorami i wzorami. Całość ma wzbudzać zaufanie oraz godnie reprezentować prawnika. Polecam postawić na klasyczne kolory - szarości, granaty, biel oraz czerń. Ostatnim, ważnym elementem jest możliwość wystawiania ocen na stronie. Przez autentyczne komentarze i polecenia innych klientów z pewnością zwiększysz swój autorytet. Przykład stron prawników, które robią to dobrze: [caption id="attachment_21649" align="aligncenter" width="671"]Branża prawnicza - przykład strony www źródło: https://matkaprawnik.pl/[/caption] [caption id="attachment_21651" align="aligncenter" width="663"]Branża prawnicza strona www źródło: http://www.codozasady.pl/[/caption]

Pozycjonowanie dla prawników - podsumowanie

W promocji tak trudnej branży, jaką jest branża prawnicza, pozycjonowanie jest jedną z bardziej efektywnych form konkurowania z innymi graczami na rynku. Ze względu na ograniczenia prawne oraz na coraz większą ilość prawników jest to droga, którą niebawem podążą wszyscy chcący podejmować walkę o klientów. Rozwój technologii oraz zmiany w procesie podejmowania decyzji przez klientów na podstawie informacji z Internetu stały się faktem. Lepiej już teraz przygotować się na nie inwestując w profesjonalne usługi SEO. Google branże prawniczą określa jako YMYL (ang. Your Money Your Life). To oznacza, że Google ma w stosunku do niej wysokie wymagania podobnie jak to jest z branżą medyczną i finansową. Mając to na uwadze, warto tworzyć treści eksperckie wysokiej jakości. W przeciwnym razie algorytm może surowo ukarać stronę, która prezentuje sobą niski poziom bądź zawiera informacje nieprawdziwe. Aby zwiększyć swoją autentyczność zaleca się dodanie krótkiego bio autora tekstu. Warto też zaznaczać, kto jest administratorem strony. Mówi o tym dokładnie parametr EAT, który jest jednym z czynników branych pod uwagę w ocenie strony. Więcej poczytasz o tym w naszym artykule: https://delante.pl/eat-jak-zwiekszyc-wiarygodnosc-strony/. Pamiętaj, że walka o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania jest czasochłonna i nie da się zbudować z dnia na dzień. Pomyśl o tym już dziś!
Sprawdź też nasz poradnik: pozycjonowanie stron.
Autor
Autor
Monika

Autor
Autor
Monika

Komentarze

  1. Branża prawnicza nie należy do najłatwiejszych w promocji. Fajny artykuł 😉

  2. Branża prawna, ze względu na ograniczenia wynikająca z przyjętej etyki zawodowej oraz monitoringu ze strony samorządowych komisji etyki oraz konkurencji, ma ograniczone pole działania w przypadku reklamy i promocji swojej oferty. Nie oznacza to jednak, że radca prawny lub adwokat w ogóle nie może prowadzić działań marketingowych.

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM