.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak zwiększyć widoczność sklepów internetowych z branży spożywczej?

6min.

Komentarze:0

Jak zwiększyć widoczność sklepów internetowych z branży spożywczej?d-tags
03 marca 2020
Od kilku lat dużą popularnością cieszy się zamawianie online produktów spożywczych. Klienci coraz częściej decydują się na zakupy przez internet, a to wszystko ze względu na zabiegany tryb życia, brak czasu i wygodę. Zastanawiasz się, czy SEO dla branży spożywczej ma w ogóle sens? Nie wiesz, co wpływa na zwiększenie widoczności sklepów spożywczych w wyszukiwarce? Wszystkie niezbędne informacje na temat pozycjonowania sklepu spożywczego znajdziesz w tym artykule!

6min.

Komentarze:0

Kondycja branży spożywczej w Polsce

Branża spożywcza to prężnie rozwijający się sektor polskiej gospodarki, który notuje stałe wzrosty. Co więcej, odznacza się wysoką konkurencyjnością, rozwiniętą siecią dostawców, a także wykwalifikowaną kadrą pracowniczą, skupiającą 16% wszystkich osób pracujących w przemyśle.

Polska zaliczana jest do liderów pod względem produkcji owoców, mięsa, przetworów mlecznych, czy pieczarek, plasując się w czołówce eksporterów żywności Unii Europejskiej. Wartość sektora spożywczego w Polsce stanowi około 6% PKB. Inwestując w nowoczesne technologie, nasz kraj może pochwalić się dodatnim saldem wymiany między państwami członkowskimi. Branża spożywcza w Polsce bazuje na wieloletniej tradycji, angażując w to, znane na całym świecie, rodzime marki.

Rozwój sektora zakupów spożywczych online

I choć zakupy spożywcze online w ostatnich latach cieszą się dużym zainteresowaniem, to wciąż sporo osób myśląc o produktach spożywczych, kojarzy je tylko i wyłącznie z tradycyjną formą kupowania.

Obserwując jednak to, co dzieje się na rynku, można śmiało stwierdzić, że ta tendencja dynamicznie się zmienia. Rynek spożywczy jest bardzo atrakcyjny dla e-commerce, a digitalizacja stała się nie tylko trendem, a raczej sporym udogodnieniem dla konsumentów. Coraz więcej znanych sieci sklepów spożywczych oferuje swoje usługi nie tylko stacjonarnie, ale i online, dopasowując się do potrzeb społeczeństwa i unowocześniając wciąż swoją ofertę.

Pozycjonowanie branży spożywczej - sklepy internetowe, w których użytkownicy dokonują zakupów
  • kto najchętniej kupuje?

Do grona klientów zakupów spożywczych online wpisują się zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Przewaga kobiet może świadczyć o tym, że to właśnie płeć żeńska przykłada większą wagę do tej czynności, a także ceni sobie przemyślane zakupy. Analizując grupę wiekową, można dojść do wniosku, że zamawianie artykułów spożywczych przez internet największą popularnością cieszy się wśród osób młodych, mieszkających w większych aglomeracjach, prowadzących aktywny i zabiegany tryb życia.

  • co konsumenci najczęściej wybierają?

Kolor brązowy na wykresie wskazuje na najczęściej kupowane produkty, natomiast odcień zielony informuje o kategoriach, na które konsumenci wydają najwięcej pieniędzy.

Jak wynika z ankiety, przez internet klienci najchętniej zamawiają napoje i alkohol. Może wynikać to z faktu, że wspomniane produkty spożywcze są ciężkie, a zamawianie ich kurierem wpłynie nie tylko na oszczędność czasu, ale także brak konieczności dźwigania zakupów do domu, czy mieszkania. Coraz częściej decydujemy się również na zakup pieczywa, czy owoców i warzyw – głównie ze względu na fakt, że są one przechowywane zgodnie z zachowaniem wszelkich standardów.

  • na jakich urządzeniach konsumenci dokonują zakupów?

Osoby decydujące się na zakupy spożywcze online, korzystają z różnych urządzeń. Najwięcej osób używa laptopa lub komputera stacjonarnego. Niewiele mnie konsumentów korzysta ze smartfona. Można wywnioskować, że w tej grupie klientów plasują się osoby, które spędzają sporo czasu poza domem i np. przeglądają strony z artykułami spożywczymi w drodze z lub do pracy.

Mając na uwadze fakt, że spora liczba konsumentów używa smartfona, większość wybierze aplikacje na telefon bądź responsywne, dostosowane do urządzeń mobilnych strony.

Trendy w branży spożywczej

  • przyśpieszenie digitalizacji,
  • sprzedaż wielokanałowa,
  • wiązanie motywacji zakupowej ze zdrowiem i naturą,
  • troska o środowisko.

Trendy w branży spożywczej kreują pod znakiem zdrowej, opatrzonej krótkim składem na etykiecie żywnością. Konsumenci coraz chętniej wybierają artykuły spożywcze, które posiadają informację o walorach zdrowotnych, szukając w jedzeniu remedium na wiele dolegliwości. Bieżący rok przewiduje pojawienie się dużej ilości produktów sygnowanych jako eko, bio czy organic.

Mając na uwadze fakt, że coraz więcej osób żyje w pośpiechu, a świadomość odnośnie zdrowego odżywiania rośnie, prężnie rozwija się także rynek e-commerce w branży spożywczej. Przyczyniły się do tego również niedziele niehandlowe, jak i rosnące wymagania konsumentów.

Pozycjonowanie branży spożywczej – o czym należy pamiętać?

  • pozycjonowanie lokalne
Pozycjonowanie lokalne - branża spożywcza

Dobrą praktyką przy pozycjonowaniu sklepów z branży spożywczej jest skupienie się na pozycjonowaniu lokalnym. Po wpisaniu frazy: “sklepy spożywcze online”, już sama wyszukiwarka podaje nam najczęstsze wyszukiwania.

Dobierając słowa kluczowe dla naszego biznesu, powinniśmy zwracać uwagę na tzw. frazy długiego ogona – bardziej precyzyjne, dokładniej określające nasze usługi i ofertę. Skupiając się na frazach szczegółowych w SEO w branży spożywczej, jesteśmy w stanie zwiększyć swoją widoczność, a także wpisać się w potrzeby klientów. Co więcej, frazy long tail zawężają konkurencję w wynikach wyszukiwania. Po wpisaniu frazy “sklepy spożywcze kraków” otrzymamy te firmy, które faktycznie dowożą artykuły spożywcze na terenie Krakowa lub okolic, a nie są np. prężnie działającym sklepem tylko i wyłącznie na terenie Gdańska.

  • linkowanie zewnętrzne (strony branżowe, blogi tematyczne)

Prowadzenie sklepu spożywczego online to świetna okazja do tego, aby nawiązać współpracę z blogerami, którzy tworzą treści związane z tematyką lifestylową, a także dzielą się z czytelnikami nowymi patentami, trendami, czy poradami. Zdobywanie jakościowych odnośników z innych serwisów to bardzo ważny czynnik rankingowy, który może znacząco wpłynąć na poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

  • fanpage w Social Media

Prowadzenie profili w mediach społecznościowych pozwala na skupienie wokół marki pewnego rodzaju aktywności społecznej. To okazja do tego, aby zainteresować użytkowników, przekazać im informacje o aktualnych promocjach, czy prowadzonych konkursach. Za pomocą różnorodnych grafik, gier słownych, czy nagród jesteśmy w stanie zachęcić użytkowników do interakcji – czy to za pomocą komentarza, udostępnienia na profilu, czy polubienia.

Prowadzenie fanpage’u w Social Media to nie tylko aspekt wizerunkowy. Z punktu widzenia SEO dla branży spożywczej aktywne prowadzenie kont na portalach społecznościowych takich jak np. Instagram, Facebook, Twitter czy YouTube stwarza możliwość pozyskiwania dodatkowych linków zewnętrznych.

  • współpraca z influencerami

Obecnie dużą popularnością cieszą się konta w social media prowadzone przez aktywne mamy, które z jednej strony chcą poświęcić się opiece dziecka, z drugiej zaś nie rezygnują z pracy zawodowej. To samo tyczy się osób realizujących swoje pasje, będących w ciągłym biegu. Współpraca z influencerami, którzy na swoich mediach społecznościowych publikują content ściśle związany z lifestylem, jest nie tylko owocna ze względu na kontekst finansowy, ale i wizerunkowy.

Tego typu forma promocji jest atrakcyjna również ze względu na zasięg. Influencerzy posiadają grupę odbiorców, którzy darzą ich zaufaniem, a polecane przez nich produkty, czy usługi traktują jako interesujące i warte uwagi. Influencer marketing to efektywny i nowoczesny sposób promowania marki, który może przyciągnąć coraz większe grono potencjalnych klientów.

  • UX strony

Kiedy klient zdecyduje się na zakupy i trafi na naszą stronę, ważne jest, aby mógł szybko się w niej odnaleźć i dostać to, czego potrzebuje. Z punktu widzenia SEO, na stronie powinien znajdować się czytelny podział na kategorie i podkategorie artykułów spożywczych, a ich zawartość powinna zostać odpowiednio zoptymalizowana pod słowa kluczowe z największym wolumenem.

Dla usprawnienia zakupów pomocne mogą okazać się specjalne zakładki takie jak: lista zakupów, rekomendowane dla Ciebie, inspiracje, czy promocje. Dzięki temu klient może swobodnie poruszać się po stronie i w szybki sposób wybrać interesujące go produkty. Na stronie warto umieścić również opinie klientów. To właśnie one mają duży wpływ na decyzje konsumentów i zaufanie do danej marki.

UX strony - branża spożywcza

SEO dla branży spożywczej – podsumowanie

Zwiększenie ruchu na stronie internetowej sklepu z branży spożywczej jest możliwe za sprawą odpowiednio wdrożonej strategii SEO. Wpływ na to ma: pozycjonowanie lokalne, prowadzenie fanpage w mediach społecznościowych, zdobywanie jakościowych linków zewnętrznych, współpraca z influencerami, a także funkcjonalna oraz dobrze zoptymalizowana strona internetowa.

Sklepy spożywcze online cieszą się coraz większą popularnością, dlatego warto zadbać również o unikalne treści, które wyróżnią ją na tle konkurencji. Poprawa pozycji sklepu w wynikach wyszukiwania to sposób na to, aby przyciągnąć nowe grono klientów, a także zachęcić ich do tego, aby zostali na dłużej. A jeśli jeszcze nie wiesz, jak zdobyć stałego klienta w e-commerce, to odpowiedź na to pytanie znajdziesz w naszym artykule.

Sprawdź również nasz poradnik pozycjonowanie stron.

Autor
Ania Bitner - Content Team Leader
Autor
Ania Bitner

Content Team Leader

Absolwentka edytorstwa i zarządzenia mediami. Do zespołu Delante dołączyła w lipcu 2019 roku. Interesują ją zagadnienia związane z social media i content marketingiem. Swoje pierwsze kroki stawiała jako copywriter w branży kulinarnej, stąd wzięła się jej miłość do dobrej kuchni. Uwielbia tańczyć, a w wolnej chwili przegląda blogi podróżnicze i zdjęcia ze słodkimi mopsami.

Autor
Ania Bitner - Content Team Leader
Autor
Ania Bitner

Content Team Leader

Absolwentka edytorstwa i zarządzenia mediami. Do zespołu Delante dołączyła w lipcu 2019 roku. Interesują ją zagadnienia związane z social media i content marketingiem. Swoje pierwsze kroki stawiała jako copywriter w branży kulinarnej, stąd wzięła się jej miłość do dobrej kuchni. Uwielbia tańczyć, a w wolnej chwili przegląda blogi podróżnicze i zdjęcia ze słodkimi mopsami.