Jak zwiększyć widoczność sklepów internetowych z branży spożywczej?

Branża spożywcza to prężnie rozwijający się sektor polskiej gospodarki, który notuje stałe wzrosty. Co więcej, odznacza się wysoką konkurencyjnością, rozwiniętą siecią dostawców, a także wykwalifikowaną kadrą pracowniczą, skupiającą 16% wszystkich osób pracujących w przemyśle.
Polska zaliczana jest do liderów pod względem produkcji owoców, mięsa, przetworów mlecznych, czy pieczarek, plasując się w czołówce eksporterów żywności Unii Europejskiej. Wartość sektora spożywczego w Polsce stanowi około 6% PKB. Inwestując w nowoczesne technologie, nasz kraj może pochwalić się dodatnim saldem wymiany między państwami członkowskimi. Branża spożywcza w Polsce bazuje na wieloletniej tradycji, angażując w to, znane na całym świecie, rodzime marki.
I choć zakupy spożywcze online w ostatnich latach cieszą się dużym zainteresowaniem, to wciąż sporo osób myśląc o produktach spożywczych, kojarzy je tylko i wyłącznie z tradycyjną formą kupowania.
Obserwując jednak to, co dzieje się na rynku, można śmiało stwierdzić, że ta tendencja dynamicznie się zmienia. Rynek spożywczy jest bardzo atrakcyjny dla e-commerce, a digitalizacja stała się nie tylko trendem, a raczej sporym udogodnieniem dla konsumentów. Coraz więcej znanych sieci sklepów spożywczych oferuje swoje usługi nie tylko stacjonarnie, ale i online, dopasowując się do potrzeb społeczeństwa i unowocześniając wciąż swoją ofertę.
Do grona klientów zakupów spożywczych online wpisują się zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Przewaga kobiet może świadczyć o tym, że to właśnie płeć żeńska przykłada większą wagę do tej czynności, a także ceni sobie przemyślane zakupy. Analizując grupę wiekową, można dojść do wniosku, że zamawianie artykułów spożywczych przez internet największą popularnością cieszy się wśród osób młodych, mieszkających w większych aglomeracjach, prowadzących aktywny i zabiegany tryb życia.
Kolor brązowy na wykresie wskazuje na najczęściej kupowane produkty, natomiast odcień zielony informuje o kategoriach, na które konsumenci wydają najwięcej pieniędzy.
Jak wynika z ankiety, przez internet klienci najchętniej zamawiają napoje i alkohol. Może wynikać to z faktu, że wspomniane produkty spożywcze są ciężkie, a zamawianie ich kurierem wpłynie nie tylko na oszczędność czasu, ale także brak konieczności dźwigania zakupów do domu, czy mieszkania. Coraz częściej decydujemy się również na zakup pieczywa, czy owoców i warzyw – głównie ze względu na fakt, że są one przechowywane zgodnie z zachowaniem wszelkich standardów.
Osoby decydujące się na zakupy spożywcze online, korzystają z różnych urządzeń. Najwięcej osób używa laptopa lub komputera stacjonarnego. Niewiele mnie konsumentów korzysta ze smartfona. Można wywnioskować, że w tej grupie klientów plasują się osoby, które spędzają sporo czasu poza domem i np. przeglądają strony z artykułami spożywczymi w drodze z lub do pracy.
Mając na uwadze fakt, że spora liczba konsumentów używa smartfona, większość wybierze aplikacje na telefon bądź responsywne, dostosowane do urządzeń mobilnych strony.
Trendy w branży spożywczej kreują pod znakiem zdrowej, opatrzonej krótkim składem na etykiecie żywnością. Konsumenci coraz chętniej wybierają artykuły spożywcze, które posiadają informację o walorach zdrowotnych, szukając w jedzeniu remedium na wiele dolegliwości. Bieżący rok przewiduje pojawienie się dużej ilości produktów sygnowanych jako eko, bio czy organic.
Mając na uwadze fakt, że coraz więcej osób żyje w pośpiechu, a świadomość odnośnie zdrowego odżywiania rośnie, prężnie rozwija się także rynek e-commerce w branży spożywczej. Przyczyniły się do tego również niedziele niehandlowe, jak i rosnące wymagania konsumentów.
Dobrą praktyką przy pozycjonowaniu sklepów z branży spożywczej jest skupienie się na pozycjonowaniu lokalnym. Po wpisaniu frazy: “sklepy spożywcze online”, już sama wyszukiwarka podaje nam najczęstsze wyszukiwania.
Dobierając słowa kluczowe dla naszego biznesu, powinniśmy zwracać uwagę na tzw. frazy długiego ogona – bardziej precyzyjne, dokładniej określające nasze usługi i ofertę. Skupiając się na frazach szczegółowych w SEO w branży spożywczej, jesteśmy w stanie zwiększyć swoją widoczność, a także wpisać się w potrzeby klientów. Co więcej, frazy long tail zawężają konkurencję w wynikach wyszukiwania. Po wpisaniu frazy “sklepy spożywcze kraków” otrzymamy te firmy, które faktycznie dowożą artykuły spożywcze na terenie Krakowa lub okolic, a nie są np. prężnie działającym sklepem tylko i wyłącznie na terenie Gdańska.
Prowadzenie sklepu spożywczego online to świetna okazja do tego, aby nawiązać współpracę z blogerami, którzy tworzą treści związane z tematyką lifestylową, a także dzielą się z czytelnikami nowymi patentami, trendami, czy poradami. Zdobywanie jakościowych odnośników z innych serwisów to bardzo ważny czynnik rankingowy, który może znacząco wpłynąć na poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
Prowadzenie profili w mediach społecznościowych pozwala na skupienie wokół marki pewnego rodzaju aktywności społecznej. To okazja do tego, aby zainteresować użytkowników, przekazać im informacje o aktualnych promocjach, czy prowadzonych konkursach. Za pomocą różnorodnych grafik, gier słownych, czy nagród jesteśmy w stanie zachęcić użytkowników do interakcji – czy to za pomocą komentarza, udostępnienia na profilu, czy polubienia.
Prowadzenie fanpage’u w Social Media to nie tylko aspekt wizerunkowy. Z punktu widzenia SEO dla branży spożywczej aktywne prowadzenie kont na portalach społecznościowych takich jak np. Instagram, Facebook, Twitter czy YouTube stwarza możliwość pozyskiwania dodatkowych linków zewnętrznych.
Obecnie dużą popularnością cieszą się konta w social media prowadzone przez aktywne mamy, które z jednej strony chcą poświęcić się opiece dziecka, z drugiej zaś nie rezygnują z pracy zawodowej. To samo tyczy się osób realizujących swoje pasje, będących w ciągłym biegu. Współpraca z influencerami, którzy na swoich mediach społecznościowych publikują content ściśle związany z lifestylem, jest nie tylko owocna ze względu na kontekst finansowy, ale i wizerunkowy.
Tego typu forma promocji jest atrakcyjna również ze względu na zasięg. Influencerzy posiadają grupę odbiorców, którzy darzą ich zaufaniem, a polecane przez nich produkty, czy usługi traktują jako interesujące i warte uwagi. Influencer marketing to efektywny i nowoczesny sposób promowania marki, który może przyciągnąć coraz większe grono potencjalnych klientów.
Kiedy klient zdecyduje się na zakupy i trafi na naszą stronę, ważne jest, aby mógł szybko się w niej odnaleźć i dostać to, czego potrzebuje. Z punktu widzenia SEO, na stronie powinien znajdować się czytelny podział na kategorie i podkategorie artykułów spożywczych, a ich zawartość powinna zostać odpowiednio zoptymalizowana pod słowa kluczowe z największym wolumenem.
Dla usprawnienia zakupów pomocne mogą okazać się specjalne zakładki takie jak: lista zakupów, rekomendowane dla Ciebie, inspiracje, czy promocje. Dzięki temu klient może swobodnie poruszać się po stronie i w szybki sposób wybrać interesujące go produkty. Na stronie warto umieścić również opinie klientów. To właśnie one mają duży wpływ na decyzje konsumentów i zaufanie do danej marki.
Zwiększenie ruchu na stronie internetowej sklepu z branży spożywczej jest możliwe za sprawą odpowiednio wdrożonej strategii SEO. Wpływ na to ma: pozycjonowanie lokalne, prowadzenie fanpage w mediach społecznościowych, zdobywanie jakościowych linków zewnętrznych, współpraca z influencerami, a także funkcjonalna oraz dobrze zoptymalizowana strona internetowa.
Sklepy spożywcze online cieszą się coraz większą popularnością, dlatego warto zadbać również o unikalne treści, które wyróżnią ją na tle konkurencji. Poprawa pozycji sklepu w wynikach wyszukiwania to sposób na to, aby przyciągnąć nowe grono klientów, a także zachęcić ich do tego, aby zostali na dłużej. A jeśli jeszcze nie wiesz, jak zdobyć stałego klienta w e-commerce, to odpowiedź na to pytanie znajdziesz w naszym artykule.
Sprawdź również nasz poradnik pozycjonowanie stron.