Parametr GCLID (Google Click Identifier), czyli identyfikator kliknięcia Google jest unikalnym parametrem śledzenia, przekazywanym w adresie URL wraz z kliknięciem przez użytkownika w reklamę. Używany jest on w kampaniach reklamowych typu PPC.
Głównym celem parametru jest identyfikacja najważniejszych danych związanych z kliknięciem, co pełni istotną rolę w kwestii badania atrybucji kampanii Google Ads. Składa się on z unikalnego kodu utworzonego z cyfr i liter, który pozwala Google zidentyfikować źródło każdego kliknięcia wygenerowanego z reklam. Dzięki tym parametrom wiemy, która reklama, słowo kluczowe, rozszerzenie reklam, itp. wygenerowały kliknięcie prowadzące do strony internetowej.
Zautomatyzowane dodawanie parametru GCLID do linków reklamowych Google Ads nazywa się automatycznym tagowaniem. Autotagowanie służy do tego, aby każde kliknięcie w reklamę Google Ads było “zrozumiałe” dla statystyk Google Analytics. Aby z tego parametru skorzystać, konieczne jest zaznaczenie opcji “Automatyczne tagowanie” w ustawieniach konta Google Ads.
Z kolei w celu obserwacji poprawnych wyników kampanii Google Ads w Google Analytics 4, należy pamiętać o połączeniu obu tych kont ze sobą. Aby połączyć te konta należy przejść do administracji > połączenia usług > połączenia z Google Ads.
Korzystanie z danych uzyskiwanych poprzez automatyczne tagowanie z parametrem GCLID znacznie ułatwia kwestię optymalizacji działań reklamowych i pomaga podejmować lepsze decyzje. Za ich sprawą powiązać można wykonane przez użytkownika konwersje, takie jak zakup i wysłanie formularza do określonych kampanii, grup reklam, słów kluczowych czy reklam. W ten sposób możliwe jest na przykład sprawdzenie tego, jakie słowo kluczowe lub kreacja reklamowa przyczyniają się do największej ilości zakupów, a jakie nie przynoszą ze sobą pożądanych efektów. Pozwala to na zidentyfikowanie konfiguracji reklam i ustawień o największym potencjale oraz wysnucie cennych wniosków.
Poprzez powiązanie konkretnych kliknięć i konwersji z wydatkami na reklamę, możliwe jest określenie rentowności i skuteczności działań reklamowych. Pozwala to na efektywniejsze dysponowanie budżetem poprzez unikanie jego przepalania, co z kolei zaowocować może wzrostem w najważniejszych wskaźnikach, takich jak ROAS czy ROI.
Korzystając z GCLID, możesz uzyskać wgląd w to, które urządzenia i lokalizacje generują najwięcej konwersji. Te dane mogą być wykorzystane do dostosowywania dotychczasowych ustawień – skupieniu budżetu na obszarach, które z większym prawdopodobieństwem przyniosą rezultaty, czy kierowaniu na urządzenia, z których wyniki dotychczas były najbardziej zadowalające. Dla przykładu, odnotowanie braku konwersji na urządzeniach mobilnych oznaczać może problem w budowie witryny mobilnej, który warto dokładnie przeanalizować, lecz równie dobrze może wskazywać na to, że użytkownicy poszukujący danego produktu wolą nabywać go na urządzeniu stacjonarnym.
GCLID może być także wykorzystywany do śledzenia konwersji offline, które występują, gdy klient podejmuje pożądane działania poprzez kanały spoza środowiska online. Poprzez włączenie parametru do systemów śledzenia konwersji offline, możliwe jest połączenie danej interakcji lub zakupu spoza sieci z konkretnym kliknięciem reklamy online, które miało wpływ na konwersję. To przypisanie pomaga firmom zrozumieć wpływ i zbadać skuteczność kampanii online w osiąganiu wyników offline.
Dane uzyskiwane za sprawą GCLID stanowią niezwykle istotną rolę w analizie skuteczności działań reklamowych oraz ich optymalizacji. Poniżej znajdują się najważniejsze parametry uzyskiwane za jego pomocą.
Źródło i medium: parametr rejestruje źródło kliknięcia, takie jak np. Google lub konkretna domena oraz medium, które doprowadziło do kliknięcia, takie jak np. CPC w przypadku kliknięcia w link sponsorowany.
Urządzenie i przeglądarka: GCLID pozwala zbadać informacje o typie urządzenia z jakiego użytkownik kliknął w reklamę (np. komputer stacjonarny, telefon komórkowy lub tablet), a także przeglądarce używanej przez użytkownika podczas kliknięcia w reklamę.
Kampania i grupa reklam: parametr przypisuje do danego kliknięcia konkretną kampanię oraz grupę reklam, dzięki której do niego doszło – stanowi to cenne dane w obliczu optymalizacji struktury reklamowej.
Treść reklamy: parametr umożliwia także rejestrację konkretnych treści, które znajdowały się w reklamie prowadzącej do kliknięcia – w ten sposób zbadać można najskuteczniejsze nagłówki czy teksty reklam.
Słowo kluczowe: jeżeli kliknięcie spowodowane zostało reklamą ukierunkowaną na słowo kluczowe, parametr odnotuje słowo kluczowe powiązane z reklamą, co pozwala zobrazować skuteczność konkretnych słów.
Typ dopasowania: Jeśli kliknięcie zostało spowodowane reklamą ukierunkowaną na słowo kluczowe, GCLID może dostarczyć informacje o używanym typie dopasowania, takim jak dopasowanie przybliżone, dopasowanie do wyrażenia lub dopasowanie ścisłe, co pomaga w ocenie efektywności różnych typów.
Umiejscowienie: Jeśli reklama została wyświetlona na konkretnej stronie internetowej lub miejscu w sieci GDN, parametr GCLID może to zarejestrować, co pozwala lepiej zrozumieć skuteczność różnych miejsc docelowych.
Automatyczne tagowanie jest funkcją włączoną domyślnie na każdym koncie Google Ads. W panelu znaleźć można ją klikając w “Ustawienia”, a następnie wybierając “Ustawienia konta”. Będzie ona widoczna wśród pozostałych ustawień.
Gdy opcja ta jest zaznaczona, parametr GCLID będzie dodawany automatycznie do adresu URL, gdy ktoś kliknie w emitowaną z konta reklamę.
Jeśli nie parametr GCLID nie zostanie przekazany w adresie URL, Google Ads i Google Analytics mogą nadal śledzić dane dotyczące kliknięć i zachowań użytkowników, ale ich dokładność będzie ograniczona, szczególnie w przypadku śledzenia konwersji i skuteczności kampanii. Dlatego mocno zaleca się używanie parametru GCLID w celu dokładnego śledzenia wyników z Google Ads.
Ideą wszelkich działań reklamowych jest uzyskanie coraz to większej korzyści ekonomicznej i jak największego zwrotu wydatków. Może okazać się to ciężkie bez ciągłej optymalizacji i reagowania na uzyskiwane dotychczas wyniki. Nie inaczej jest w przypadku kampanii PPC – tutaj z pomocą przychodzą parametry śledzenia danych związanych z wykonywaniem przez użytkownika danych akcji. Parametr GCLID w prosty sposób sprawia, że z każdego kliknięcia w reklamę Google Ads jest się w stanie uzyskać wartościowe dane, które analizować można za pomocą np. Google Analytics 4. Dlatego też prowadząc kampanie Google Ads warto upewnić się, że automatyczne tagowanie w ustawieniach kontach pozostaje włączone.